Terug
Gepubliceerd op 13/12/2023

2023_GR_00282 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Hertenstraat. - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 13/11/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_GR_00282 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Hertenstraat. - Goedkeuring 2023_GR_00282 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Hertenstraat. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen heeft als doelstelling voor de stedelijke gebieden om de leefbaarheid en bereikbaarheid te behouden en/of versterken. In het mobiliteitsplan Vlaanderen werden volgende doelstellingen vastgelegd: bereikbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid, leefbaarheid en milieu- en natuurvriendelijkheid. In beide plannen wordt benadrukt dat men dient in te zetten op multimodaliteit en duurzame vervoermiddelen. Het stimuleren van zachte vervoerswijzen zoals de fiets zijn noodzakelijk om de doelstellingen uit beide beleidsplannen te bereiken.

Ook in het mobiliteitsplan Turnhout en de Regio in Transitie zijn de fietsverbindingen tussen de omliggende dorpskernen en attractiepolen een belangrijk uitgangspunt. De F102 verbindt, vertrekkende in Turnhout, het stadscentrum met het industriegebied rond Veedijk-Everdongenlaan, Tielen en Herentals.

De provincie Antwerpen wenst nu deze autoluwe fietsroute in te richten.

Juridische grond

    •    Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.

    •    Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en al zijn latere wijzigingen.

    •    Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

    •    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.

    •    Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.

    •    Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.

    •    Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens. 

    •    De omzendbrieven van 3 april 2009 en 25 april 2003 betreffende de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Hertenstraat te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

Het parkeren wordt verboden, langs de beide zijden, in het gedeelte tussen het spoorwegfietspad en de ventweg Parklaan.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 3

Een zone 30 wordt afgebakend.

De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 4

Een fietsstraat wordt ingericht op de autoluwe fietsroute Turnhout - Herentals.

De verkeersborden F111 en F113 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 5

Het gedeelte Hertenstraat dat ingericht wordt als fietsstraat heeft voorrang op de zijstraten. De Vuurkruisenstraat heeft voorrang op het gedeelte fietsstraat.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht aan het kruispunt met de Ventweg Parklaan en in de Hertenstraat ter hoogte van de aansluiting met de fietsdoorsteek naast de spoorweg om de fietsstraat in voorrang te brengen.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht aan het kruispunt met de Hertenstraat en de Vuurkruisenstraat om de Vuurkruisenstraat in voorrang te brengen.

Artikel 6

De Vuurkruisenstraat heeft voorrang op de autoluwe fietsroute.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht aan het kruispunt met de Vuurkruisenstraat.

Artikel 7

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid.