Terug
Gepubliceerd op 13/12/2023

2023_GR_00284 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Spoorwegstraat - inrichting autoluwe fietsroute Turnhout - Herentals - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 13/11/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_GR_00284 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Spoorwegstraat - inrichting autoluwe fietsroute Turnhout - Herentals - Goedkeuring 2023_GR_00284 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Spoorwegstraat - inrichting autoluwe fietsroute Turnhout - Herentals - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen heeft als doelstelling voor de stedelijke gebieden om de leefbaarheid en bereikbaarheid te behouden en/of versterken. In het mobiliteitsplan Vlaanderen werden volgende doelstellingen vastgelegd: bereikbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid, leefbaarheid en milieu- en natuurvriendelijkheid. In beide plannen wordt benadrukt dat men dient in te zetten op multimodaliteit en duurzame vervoermiddelen. Het stimuleren van zachte vervoerswijzen zoals de fiets zijn noodzakelijk om de doelstellingen uit beide beleidsplannen te bereiken.

Ook in het mobiliteitsplan Turnhout en de Regio in Transitie zijn de fietsverbindingen tussen de omliggende dorpskernen en attractiepolen een belangrijk uitgangspunt. De F102 verbindt, vertrekkende in Turnhout, het stadscentrum met het industriegebied rond Veedijk-Everdongenlaan, Tielen en Herentals.

De provincie Antwerpen wenst nu deze autoluwe fietsroute in te richten.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrieven van 3 april 2009 en 25 april 2003 betreffende de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de voorafgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Spoorwegstraat en de voorgaande beslissingen op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in de Spoorwegstraat in het gedeelte begrepen tussen de Patriottenstraat en de De Merodelei genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.

Artikel 3

Het eenrichtingverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Ieperstraat en de Broekstraat met toegelaten rijrichting naar de Ieperstraat.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 4

De verplichting wordt opgelegd naar rechts te rijden, ter hoogte van de De Merodelei.

Het verkeersbord D1 wordt aangebracht.

Artikel 5

Een vrijblijvend fiets- en wandelpad werd aangelegd op eigen bedding, langs de onbebouwde zijde.

  • van de De Merodelei tot tegenover huisnummer 2;
  • vanaf de Ieperstraat tot de Lakenweverstraat

De verkeersborden F99b en F101b worden aangebracht.

Artikel 6

Het parkeren wordt verboden:

  • langs de zijde van de spoorweg, tussen de Broekstraat en de Ieperstraat;
  • langs zijde van de huizen
    vanaf de Broekstraat over een afstand van 25 meter;
    tussen de Patriottenstraat en de De Merodelei.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 7

Het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de zijde van de spoorweg

  • tussen de De Merodelei en de Patriottenstraat;
  • tussen de Ieperstraat en de Broekstraat.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 8

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, ter hoogte van huisnummer 91 (één plaats).

Het verkeersbord E9a met pictogram wordt aangebracht.

Artikel 9

Een fietspad wordt gemarkeerd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen:

  • langs de zijde van de spoorweg, over een afstand van 15 meter voor de spoorwegovergang;
  • langs de zijde van de huizen, vanaf de Molenstraat tot de De Merodelei.

Artikel 10

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het kruispunt met de De Merodelei;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Patriottenstraat.

Artikel 11

Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen

  • langs de even zijde, voor de huisnummers 34/36
  • langs de zijde van de huizen, in het gedeelte tussen de Broekstraat en de Ieperstraat.

Artikel 12

Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 13

Een opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt gemarkeerd ter hoogte van de spoorwegovergang.

Het verkeersbord F14 wordt aangebracht.

Artikel 14

Een fietsstraat wordt ingericht, tussen de Lakenweverstraat en de Steenweg op Gierle.

De verkeersborden F111 en F113 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 15

De fietsstraat heeft voorrang op aangrenzende zijstraten.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht op alle kruispunten.

Artikel 16

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.