Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen heeft als doelstelling voor de stedelijke gebieden om de leefbaarheid en bereikbaarheid te behouden en/of versterken. In het mobiliteitsplan Vlaanderen werden volgende doelstellingen vastgelegd: bereikbaarheid, toegankelijkheid, veiligheid, leefbaarheid en milieu- en natuurvriendelijkheid. In beide plannen wordt benadrukt dat men dient in te zetten op multimodaliteit en duurzame vervoermiddelen. Het stimuleren van zachte vervoerswijzen zoals de fiets zijn noodzakelijk om de doelstellingen uit beide beleidsplannen te bereiken.
Ook in het mobiliteitsplan Turnhout en de Regio in Transitie zijn de fietsverbindingen tussen de omliggende dorpskernen en attractiepolen een belangrijk uitgangspunt. De F102 verbindt, vertrekkende in Turnhout, het stadscentrum met het industriegebied rond Veedijk-Everdongenlaan, Tielen en Herentals.
De provincie Antwerpen wenst nu deze autoluwe fietsroute in te richten.
De gemeenteraad besluit de voorafgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Spoorwegstraat en de voorgaande beslissingen op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in de Spoorwegstraat in het gedeelte begrepen tussen de Patriottenstraat en de De Merodelei genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.
De verkeersborden B15 worden aangebracht.
Het eenrichtingverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Ieperstraat en de Broekstraat met toegelaten rijrichting naar de Ieperstraat.
De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.
De verplichting wordt opgelegd naar rechts te rijden, ter hoogte van de De Merodelei.
Het verkeersbord D1 wordt aangebracht.
Een vrijblijvend fiets- en wandelpad werd aangelegd op eigen bedding, langs de onbebouwde zijde.
De verkeersborden F99b en F101b worden aangebracht.
Het parkeren wordt verboden:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de zijde van de spoorweg
De verkeersborden E3 worden aangebracht.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, ter hoogte van huisnummer 91 (één plaats).
Het verkeersbord E9a met pictogram wordt aangebracht.
Een fietspad wordt gemarkeerd door twee evenwijdige witte onderbroken strepen:
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen
Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Een opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt gemarkeerd ter hoogte van de spoorwegovergang.
Het verkeersbord F14 wordt aangebracht.
Een fietsstraat wordt ingericht, tussen de Lakenweverstraat en de Steenweg op Gierle.
De verkeersborden F111 en F113 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.
De fietsstraat heeft voorrang op aangrenzende zijstraten.
Het verkeersbord B1 wordt aangebracht op alle kruispunten.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid.