De Oude Beersebaan tussen de ring en de Stoktsestraat en het aansluitende deel van de Koningin Astridlaan tot aan de Visbeek, krijgen een heraanleg van de riolering en de straatinrichting. Tussen de ring en de in- en uitrit van de parking van het Sint Jozefcollege komt er een apart dubbelrichting fietspad en vanaf die parking tot aan de Visbeek komt er een fietsstraatprofiel.
De school Sint Jozefcollege genereerd veel autoverkeer bij het begin en het einde van de schooluren. De verplaatsing van de scholieren heeft een hoge modal split voor auto. Dit komt onder andere omdat veel scholieren van verscheidene verder gelegen gemeenten komen. Een fundamentele verlaging van het hoge aandeel auto's is niet snel haalbaar.
In de studie over de Groene fietsroute Turnhout - Malle door Provincie Antwerpen, werd geconcludeerd dat er tussen de R13, de Stoktsestraat en de Koningin Astridlaan de auto-intensiteiten groot zijn tijdens de scholenspits en wordt de maatregel "Weren van het haal- en brengverkeer rond de schoolomgeving" noodzakelijk geacht om deze autoluwe fietsroute veilig te laten werken.
Vermits het volledig weren van het drukke school/autoverkeer niet snel haalbaar is, wordt met de heraanleg beoogd het school/autoverkeer te concentreren op het gedeelte tussen de R13 en de schoolparking. Tussen de R13 en de bestaande parkinginrit van het Sint-Jozefcollege wordt de Oude Beersebaan daarom heraangelegd met aan de noordzijde een dubbelrichting fietspad van 3,65 meter breed dat naar de fietstunnel leidt. Tussen de parkinginrit van het Sint-Jozefcollege en de beek worden de Oude Beersebaan en de Koningin Astridlaan ingericht als fietsstraat. Het weren van het drukke school/autoverkeer uit dit gedeelte, blijkt het beste mogelijk met een enkelrichting in de Oude Beersebaan naar de ring, van het kruispunt met de Stoktsestraat tot aan de in- en uitrit van de parking van het Sint Jozefcollege. Op die manier kan dit autoverkeer niet verder de wijk inrijden via de fietsroute. Anderzijds kunnen wijkbewoners nog wel gemakkelijk naar de ring rijden. Paaltjes plaatsen is een minder goede optie, omdat die hier problemen kunnen geven voor vastrijdend vrachtverkeer.
De fietsstraat is in proefopstelling geplaatst en wordt na positieve evaluatie behouden. De definitieve invoering van de fietsstraat wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op de buurtvergadering zijn de buurtbewoners en de school vragende partij voor een akkoord met een enkelrichting naar de ring, van het kruispunt met de Stoktsestraat tot aan de in- en uitrit van de parking van het Sint Jozefcollege.
Tijdens een omleidingssituatie in 2021, waarbij de Oude Beersebaan enkelrichting was naar de ring, werd dit door hen als positief ervaren.
Zowel vanuit Provincie Antwerpen als vanuit departement MOW wordt aangegeven dat deze enkelrichting echt noodzakelijk is in functie van de verkeersveiligheid op het fietsstraatgedeelte van deze autoluwe fietsroute.
Er wordt goedkeuring gehecht aan de hierna volgende aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Koningin Astridlaan.
De eerdere beslissingen van de gemeenteraad inzake een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot de Koningin Astridlaan worden opgeven.
De Oude Beersebaan is ondergeschikt aan de R13 Nassaulaan, die een hoofdweg is.
Het verkeersbord B1 wordt geplaatst voor de aansluiting met de R13 Nassaulaan . Een witte markering conform artikel 76.2 (witte driehoeken) van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg is aangebracht.
De Oude Beersebaan maakt deel uit van een ruimere zone 30.
De zone wordt aan de randen afgebakend met de zoneborden F4a en F4b.
Een zone verboden voor +3,5 ton uitgezonderd laden en lossen bestaat uit volgende straten: Oude Beersebaan, Stoktsestraat en de Koningin Astridlaan (deel gelegen tussen Hertoginstraat en Stoktsestraat - Oude Beersebaan).
De zoneborden met daarop het symbool van het verkeersbord C21 (3,5 t) en de tekst "uitgezonderd laden en lossen" wordt aangebracht op volgende plaatsen:
De verkeersborden C31 (verbod links- of rechtsaf te slaan) met onderborden “+3.5ton” en “uitgezonderd laden en lossen” worden op de R13 aangebracht.
Een oversteekplaats voor voetgangers, conform artikel 76.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, wordt aangebracht ter hoogte van de voetgangersverbinding tussen de Oude Beersebaan en de speelplaats op het schooldomein.
Vanaf de grens met Vosselaar tot ongeveer ter hoogte van de fietsingang van de school wordt er op de Oude Beersebaan een tweerichtingsfietspad aangeduid. Bromfietsen klasse B worden niet toegelaten op dit fietspad. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden D7 en onderbord M7.
Fietsers kunnen vanuit het tweerichtingsfietspad de aansluiting maken op de fietsstraat. Hier moeten ze voorrang verlenen aan weggebruikers op de rijbaan. Dit wordt aangeduid met een verkeersbord B1 en markering conform artikel 76.2 (witte driehoeken) van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg is aangebracht.
De Oude Beersebaan is een enkelrichting voorbij de ingang van de school. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden C1 en M11 ter hoogte van de schoolingang en met het verkeersbord F19 en M17 aan het kruispunt met de Stoktsestraat.
De Oude Beersebaan maakt deel uit van een ruimere zone fietsstraat na einde van het tweerichtingsfietspad centruminwaarts.
De zone wordt aan de randen afgebakend met de zoneborden ZF111 en ZF111/.
Vanaf het kruispunt met de R13 Nassaulaan richting de Koningin Astridlaan is de Oude Beersebaan doodlopend voor voertuigen. Dit wordt aangeduid met een verkeersbord F45b.
De Oude Beersebaan en de Koningin Astridlaan zijn door hun functie als Fietszone - Fietsstraat in voorrang op de Stoktsestraat. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord B15c aan het kruispunt met de Stoktsestraat.
Ter hoogte van de aansluiting van het tweerichtingsfietspad op de rijweg versmalt de rijbaan. De versmalling is voorrangsgeregeld met de verkeerborden B19 en B21.
Dit reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid.