Vlaams Belang stemt tegen.
De oprichting en samenstelling van een gezamenlijk auditcomité kadert in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem van Stad en OCMW.
Het Intern Auditcomité heeft als voornaamste doel om erover te waken dat de organisatiebeheersing voldoende sterk wordt uitgebouwd en de auditopdrachten in alle objectiviteit, vrijheid en onafhankelijkheid kunnen worden uitgevoerd. Dit betekent onder meer
Het intern reglement van het Intern Auditcomité bepaalt in artikel 3 de samenstelling van het Intern Auditcomité nl.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van de gemeenteraad van 24 maart 2025 inzake de samenstelling van het Intern Auditcomité voor het lokaal bestuur (Stad en OCMW).
De gemeenteraad keurde de samenstelling van het Intern Auditcomité als volgt goed::
De vertegenwoordigers worden aangesteld namens zowel de stad als het OCMW.
De gemeenteraad gaat akkoord met het toekennen aan de externe leden van een vergoeding per zitting die gelijkgesteld is aan het presentiegeld dat wordt toegekend aan de raadsleden voor de vergadering van de gemeenteraadscommissies.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de inname van de standpunten.
Woonmaatschappij Woonboog wil een kansrijke omgeving creëren via kwaliteitsvol en betaalbaar wonen. Om rechtsgeldig te kunnen vergaderen, moet het mandaat in de algemene vergadering opnieuw worden ingevuld. Ze vragen daarom met mail van 6 november 2024 een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Op 20 mei 2025 wordt door Woonboog een algemene vergadering georganiseerd, aansluitend de buitengewone algemene vergadering en tenslotte nog de bijzondere algemene vergadering. De agenda's zijn als volgt:
Algemene vergadering
Buitengewone algemene vergadering
Bijzondere algemene vergadering
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonboog.
De uitslag van de stemming is als volgt:
Mevrouw Mieke Heymans heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen behaald en wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonboog.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat bij geheime stemming over tot de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonboog.
De uitslag van de stemming is als volgt:
Mevrouw Liesbeth Langewouters heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen behaald en wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Woonboog.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van Woonboog d.d. 20 mei 2025:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van Woonboog d.d. 20 mei 2025
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de bijzondere algemene vergadering van Woonboog d.d. 20 mei 2025:
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering, buitengewone algemene vergadering en bijzondere algemene Vergadering van Woonboog op 20 mei 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Vlaams Belang stemt tegen.
De oprichting en samenstelling van een gezamenlijk Intern Auditcomité kadert in de uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem van Stad en OCMW.
Het Intern Auditcomité functioneert als een onafhankelijk en effectief toezichtsorgaan en staat de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn bij in de uitvoering van de verantwoordelijkheid voor het bevorderen van goed bestuur en adequaat risicobeheer.
Het Intern Auditcomité heeft als voornaamste doel om erover te waken dat de organisatiebeheersing voldoende sterk wordt uitgebouwd en dat de auditopdrachten in alle objectiviteit, vrijheid en onafhankelijkheid kunnen worden uitgevoerd. Dit betekent onder meer:
Het intern reglement regelt de werking van het Intern Auditcomité.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het intern reglement van het Intern Auditcomité van stad en OCMW goed.
In het beheerscomité is elk participerend bestuur vertegenwoordigd door een afgevaardigde. Conform artikel 2.3 van het Koninklijk Besluit van vergunning 13 juni 2018 betreft het een persoon die belast is met het dagelijks beheer van het betreffende bestuur.
Het beheerscomité vergadert 1 keer per jaar. Binnen het beheerscomité wordt een dagelijks bestuur gevormd. De samenstelling en werking van zowel het beheerscomité als het dagelijks bestuur is vastgelegd in een reglement van inwendige orde.
Gelet op de integratie van OCMW- en gemeentebestuur wordt slecht 1 vertegenwoordiger aangesteld namens zowel het gemeente- als het OCMW-bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van de gemeenteraad van 5 mei 2025 waarin de heer Hannes Anaf, burgemeester, werd aangeduid als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de GiD PBW.
Deze vertegenwoordiger wordt aangesteld namens zowel de gemeente als het OCMW.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming.
Op basis van de werking in de praktijk wordt het kader bijgestuurd.
De raad keurt het bijgestuurde kader voor organisatiebeheersing voor stad en OCMW goed
Alle voorgaande besluiten met betrekking tot organisatiebeheersing worden opgeheven.
De stemhouding blijft dezelfde als in de gemeenteraad. Wat betreft de selectieprocedure en het statuut van kabinetsmedewerkers gaan Vlaams Belang en PVDA niet akkoord; TIM onthoudt zich.
PVDA onthoudt zich ook bij het onderdeel over coaching en evaluatie
De aanpassingen hebben betrekking op volgende:
Coaching en evaluatie
De focus ligt op de bijsturing van de procedure voor nieuwe medewerkers / medewerkers die intern een nieuwe uitdaging aangaan, de procedure bij verminderd functioneren en de procedure voor coaching en evaluatie van de decretale graden.
Overdracht vakantie bij afwezigheden
In onze huidige rechtspositieregeling is er overdracht voorzien van niet-opgenomen vakantiedagen ten belope van maximaal 4 dagen naar het volgende vakantiejaar. Artikel 52 BVR RPR 20 januari 2023 stelt dat de raad in de plaatselijke rechtspositieregeling nadere regels dient vast te leggen voor het geval het personeelslid zijn dagen vakantie niet heeft kunnen opnemen omwille van ziekte, overmacht, uitdiensttreding of overlijden. Er wordt een voorstel voorgelegd aan de raad. Het voorstel is gebaseerd op de richtlijnen uit de Europese wetgeving. Daaruit vloeit voort dat een werknemer die, aan het einde van het vakantiejaar, (een deel van) de opgebouwde dagen jaarlijkse vakantie niet kan opnemen, die dagen kan overdragen en opnemen op een later tijdstip in de periode van 24 maanden die volgen op het vakantiejaar in kwestie.
Selectieprocedure en statuut kabinetsmedewerkers
Binnen de organisatie wensen we over te gaan tot aanwerving van kabinetsmedewerkers. Er wordt een voorstel voorgelegd voor de wijziging van de rechtspositieregeling voor de selectieprocedure en het statuut van de kabinetsmedewerkers.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling Stad Turnhout en gemeenschappelijke functies OCMW Turnhout goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voorgestelde wijzigingen in de rechtspositieregeling OCMW Turnhout specifieke functies goed.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming.
1. Wat de partiële splitsing betreft
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals Wonen in Vlaanderen en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken zijn uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.
De betrokken Vennootschappen zijn op het moment van het opstellen van het Splitsingsvoorstel allebei reeds omgevormd tot woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een besloten vennootschap (BV), en hebben hun statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.
Woonboog heeft de erkenning verkregen als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Midden. De Noorderkempen heeft de erkenning verkregen als de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Noord.
De beide woonmaatschappijen zijn momenteel echter ook nog actief in elkaars werkingsgebied en zijn derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is. De Partijen hebben ervoor geopteerd om deze wederzijdse overdrachten te realiseren door middel van twee partiële splitsingen, de ene vanuit Woonboog naar De Noorderkempen, de andere vanuit De Noorderkempen naar Woonboog.
Gelet op het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing zoals opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
en
Gelet op dit gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij De Noorderkempen op 25 maart 2025 en door het bestuursorgaan van Woonboog op 26 maart 2025;
Gelet op de neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Turnhout, minstens zes weken voor de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025;
Dat het voorgelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft
De goedkeuring van de partiële splitsing heeft niet onmiddellijk uitwerking.
De goedkeuring wordt verleend:
en
Mits deze opschortende voorwaarden vervuld zijn, zullen de beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 van de bv Woonboog uitwerking verkrijgen op 20 mei 2025, meteen na de buitengewone algemene vergadering.
3. Wat de buitengewone algemene vergadering betreft
Gelet op de uitnodiging van 27 maart 2025 voor de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
- Statuten van Woonboog BV;
- Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
- De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
- Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
- Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
- Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
- Beslissing van de Vlaamse regering van 16 december 2022 tot erkenning van Woonboog als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Midden.
De partiële splitsing van Woonboog ten gunste van Woonmaatschappij De Noorderkempen, en de statutenwijzigingen die daarmee gepaard gaan, worden goedgekeurd overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, d.w.z. de partiële splitsing van Woonboog, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonmaatschappij De Noorderkempen, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen en uitgifte van aandelen door Woonmaatschappij De Noorderkempen aan de aandeelhouders van Woonboog en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog.
De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 te handelen conform deze beslissing.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming.
1. Wat de partiële splitsing betreft
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals VMSW / Wonen in Vlaanderen en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken zijn uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.
De betrokken Vennootschappen zijn op het moment van het opstellen van het Splitsingsvoorstel allebei reeds omgevormd tot woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een besloten vennootschap (BV), en hebben hun statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.
Woonboog heeft de erkenning verkregen als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Midden. De Noorderkempen heeft de erkenning verkregen als de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kempen-Noord.
De beide woonmaatschappijen zijn momenteel echter ook nog actief in elkaars werkingsgebied en zijn derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is. De Partijen hebben ervoor geopteerd om deze wederzijdse overdrachten te realiseren door middel van twee partiële splitsingen, de ene vanuit Woonboog naar De Noorderkempen, de andere vanuit De Noorderkempen naar Woonboog.
Gelet op het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing zoals opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
en
Gelet op dit gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij De Noorderkempen op 25 maart 2025 en door het bestuursorgaan van Woonboog op 26 maart 2025;
Gelet op de neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing op de griffie van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Turnhout, minstens zes weken voor de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025;
Dat het voorgelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft
De goedkeuring van de partiële splitsing heeft niet onmiddellijk uitwerking.
De goedkeuring wordt verleend:
Mits deze opschortende voorwaarden vervuld zijn, zullen de beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 van de bv Woonboog uitwerking verkrijgen op 20 mei 2025, meteen na de buitengewone algemene vergadering.
3. Wat de buitengewone algemene vergadering betreft
Gelet op de uitnodiging van 27 maart 2025 voor de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 van Woonboog, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
De partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen ten gunste van Woonboog, en de statutenwijzigingen die daarmee gepaard gaan, worden goedgekeurd overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, d.w.z. de partiële splitsing van Woonmaatschappij De Noorderkempen, met inbreng in natura van het afgesplitste vermogen in Woonboog, met verhoging van het ingebracht eigen vermogen van Woonboog en uitgifte van aandelen door Woonboog aan de aandeelhouders van Woonmaatschappij De Noorderkempen en met vermindering van het ingebracht eigen vermogen van Woonmaatschappij De Noorderkempen.
De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de buitengewone algemene vergadering van 20 mei 2025 te handelen conform deze beslissing.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming.
1. Wat de machtiging betreft
Woonboog stelt voor om deze problematiek te verhelpen en de aandelen “recht te zetten” door middel van een inkoop van eigen aandelen gevolgd door een vervreemding van eigen aandelen.
Daartoe wordt aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot inkoop van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (inkoop tegen inbrengwaarde).
Het aanbod tot inkoop wordt gericht tot alle aandeelhouders. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die niet tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om in te gaan op het aanbod tot inkoop.
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft
De machtiging is maar zinvol indien de partiële splitsingen tot stand komen.
De machtiging wordt dan ook verleend:
en
Mits deze opschortende voorwaarden vervuld zijn, zullen de beslissingen van de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 van de bv Woonboog uitwerking verkrijgen op 20 mei 2025, meteen na de bijzondere algemene vergadering.
3. Wat de bijzondere algemene vergadering betreft
Gelet op de uitnodiging van 27 maart 2025 voor de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het bestuursorgaan te machtigen om over te gaan tot inkoop van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt ermee in om het bestuursorgaan van Woonboog te machtigen om over te gaan tot inkoop van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
De vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de bv Woonmaatschappij De Noorderkempen van de gemeente die niet behoort tot het werkingsgebied van Woonmaatschappij De Noorderkempen, krijgt de opdracht om ter gelegenheid van de bijzondere algemene vergadering van deze maatschappij op 20 mei 2025, nadat de hierboven bedoelde inkoopmachtiging is verleend, voor het OCMW de verbintenis aan te gaan om de aandelen van het OCMW in bv Woonmaatschappij De Noorderkempen aan die maatschappij te verkopen.
De vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de bv Woonboog van de gemeente die niet behoort tot het werkingsgebied van Woonboog, krijgt de opdracht om ter gelegenheid van de bijzondere algemene vergadering van deze maatschappij op 20 mei 2025, nadat de hierboven bedoelde inkoopmachtiging is verleend, voor het OCMW de verbintenis aan te gaan om de aandelen van het OCMW in bv Woonboog aan die maatschappij te verkopen.
De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 te handelen conform deze beslissing.
Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming.
1. Wat de machtiging betreft
Woonboog stelt voor om deze problematiek te verhelpen en de aandelen “recht te zetten” door middel van een inkoop van eigen aandelen gevolgd door een vervreemding van eigen aandelen.
Daartoe wordt, zoals vermeld in agendapunt ‘Machtiging tot inkoop van eigen aandelen van Woonboog BV en bepalen van de voorwaarden, op de bijzondere algemene vergadering van Woonboog BV d.d. 20 mei 2025’, aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot inkoop van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (inkoop tegen inbrengwaarde).
Het aanbod tot inkoop wordt gericht tot alle aandeelhouders. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die niet tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om in te gaan op het aanbod tot inkoop.
Nadat aldus eigen aandelen zijn ingekocht, wenst Woonboog de ingekochte aandelen te kunnen vervreemden, om te vermijden dat zij de aandelen zou moeten vernietigen. Gemeenten en OCMW’s van gemeenten die wel tot het werkingsgebied van Woonboog behoren, worden in het bijzonder uitgenodigd om deze aandelen te verwerven.
Daartoe wordt aan de bijzondere algemene vergadering een machtiging gevraagd om tot vervreemding van eigen aandelen over te gaan, overeenkomstig de wettelijke regels van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de principes die specifiek gelden voor de woonmaatschappijen (verkoop tegen inbrengwaarde).
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft
De machtiging is maar zinvol indien de partiële splitsingen tot stand komen.
De machtiging wordt dan ook verleend:
en
Mits deze opschortende voorwaarden vervuld zijn, zullen de beslissingen van de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 van de bv Woonboog uitwerking verkrijgen op 20 mei 2025, meteen na de bijzondere algemene vergadering.
3. Wat de bijzondere algemene vergadering betreft
Gelet op de uitnodiging van 27 maart 2025 voor de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 van Woonboog BV, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het bestuursorgaan te machtigen om over te gaan tot vervreemding van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
Gelet op de statuten van Woonboog BV aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt ermee in om het bestuursorgaan van Woonboog te machtigen om over te gaan tot vervreemding van eigen aandelen tegen inbrengwaarde.
De vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de bv Woonmaatschappij De Noorderkempen van de gemeente die wel behoort tot het werkingsgebied van Woonmaatschappij De Noorderkempen, krijgt de opdracht om ter gelegenheid van de bijzondere algemene vergadering van deze maatschappij op 20 mei 2025, nadat de hierboven bedoelde verkoopmachtiging is verleend, voor het OCMW de principiële verbintenis aan te gaan om een proportioneel aantal aandelen in Woonmaatschappij De Noorderkempen van die maatschappij aan te kopen.
De vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de bv Woonboog van de gemeente die wel behoort tot het werkingsgebied van Woonboog, krijgt de opdracht om ter gelegenheid van de bijzondere algemene vergadering van deze maatschappij op 20 mei 2025, nadat de hierboven bedoelde verkoopmachtiging is verleend, voor het OCMW de principiële verbintenis aan te gaan om een proportioneel aantal aandelen in Woonboog van die maatschappij aan te kopen.
De vertegenwoordiger van het OCMW binnen de algemene vergadering van de bv Woonboog krijgt de opdracht op de bijzondere algemene vergadering van 20 mei 2025 te handelen conform deze beslissing.
Vlaams Belang hecht veel belang aan de goedkeuring van dit agendapunt, een voorstel dat volgens de fractie partijpolitiek overstijgt.
Iedereen verdient een waardig afscheid. Het doel van deze samenwerking is ervoor te zorgen dat iedereen een menswaardig afscheid krijgt, ook indien iemand in eenzaamheid sterft. Met deze samenwerking toont OCMW Turnhout haar betrokkenheid bij de levenskwaliteit van de inwoners, zelfs in de laatste momenten van hun leven. Daarnaast maakt de samenwerking de vaak onzichtbare eenzaamheid van stille sterfgevallen zichtbaar. Het erkennen van dit probleem beoogt meer bewustwording en mogelijke preventie van eenzaamheid op lange termijn.
Art. 14 jo. art. 15 §1 van het Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging 16 januari 2004 bepaalt dat gemeenten voorzien in begrafenissen van behoeftigen.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst "Eenzame Uitvaart" tussen OCMW Turnhout en Vonk & Zonen.