Terug
Gepubliceerd op 28/03/2025

2025_MV_00009 - Vraag van raadslid Eric Vos: Stiptheid van treinverbinding naar Turnhout laat te wensen over!

Gemeenteraad
ma 24/02/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Achraf El Yakhloufi, voorzitter; Peter Segers, schepen; Hannes Anaf, Burgemeester; Jan Van Otten, schepen; Paul Van Miert, schepen; Annemie Der Kinderen, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos, raadslid; Francis Stijnen, raadslid; Luc Debondt, raadslid; Reccino Van Lommel, raadslid; Paul Moelans, raadslid; Dieter De Quick, raadslid; Kevin Janssen, raadslid; Peter Janssens, raadslid; Wout Schafraet, raadslid; Koen De Busser, raadslid; Vicky Waterschoot, raadslid; Mieke Paulussen, raadslid; Liesbeth Langewouters, raadslid; Mieke Heymans, raadslid; Peter Maene, raadslid; Eric Diels, raadslid; Lisa Wils, raadslid; Stan Van Hees, raadslid; Brigitte Pynenborg, raadslid; Laurien Op de Beeck, raadslid; Tijs Van der Veken, raadslid; Evy Theys, raadslid; Leen Borgmans, raadslid; Greet Oris, raadslid; Pieter Van Ackerbroeck; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Mevis, raadslid

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, schepen
2025_MV_00009 - Vraag van raadslid Eric Vos: Stiptheid van treinverbinding naar Turnhout laat te wensen over! 2025_MV_00009 - Vraag van raadslid Eric Vos: Stiptheid van treinverbinding naar Turnhout laat te wensen over!

Motivering

Indiener(s)

Eric Vos

Tijdstip van indienen

wo 19/02/2025 - 18:41

Toelichting

Genk en halte NoorderKempen lieten zich in de media horen over het gebrek aan stiptheid van de treinverbinding. Het NMBS-station in Genk was in 2024 met een  stiptheidspercentage van 75,7% het minst stipte treinstation van het land.
In Turnhout is het met een stiptheidspercentage van 81.2 % niet veel beter.
1 trein op 5 komt dus laattijdig toe!
Eén van de redenen van de minder stipte treinverbinding naar beide centrumsteden (Turnhout en Genk) is gelijkaardig: slechts 1 spoor op het einde van het traject.
Bovendien ligt Turnhout op het eind van een lijn.

Vraag is hoe de NMBS tegen ten laatste 2027 een stiptheidscijfer van 90,6 procent, zoals bepaald In het openbaredienstcontract met de federale overheid zal halen.
Voor de bereikbaarheid van onze stad is in ieder geval een forse verbetering dringend nodig!

In het verleden bestempelde NMBS dat de stiptheid van de lijn Turnhout-Brussel-Binche als een belangrijk zorgenkind.  Het is dan ook verbazingwekkend dat bij de nieuwe dienstregeling die inging op 15 december 2024 het knooppuntensysteem (doorknippen van treinlijnen en het voorzien van een overstap) niet toepast wordt voor deze lijn.

Een treinverbinding met een vertrekkende trein in Brussel (i.p.v.) Binche met eindhalte in Turnhout zou er alleszins voor zorgen dat de trein stipt vertrekt in Brussel en de stiptheid van de treinverbinding naar Turnhout verbetert.

 Aan de hand van deze vaststelling pleiten we om:

  • Vanuit het stadsbestuur een stevig signaal te geven aan NMBS om maatregelen te nemen om de stiptheid van de treinverbinding naar Turnhout substantieel te verbeteren.
  • Om infrastructureel de aanleg van een dubbel spoor te bepleiten in het meerjarenplan van de NMBS.
  • Aan te dringen om treinverbinding Turnhout-Binche te knippen in Brussel.

Volgt het bestuur deze standpunten en wil het bestuur met NMBS een structureel overleg opstarten ?