Genk en halte NoorderKempen lieten zich in de media horen over het gebrek aan stiptheid van de treinverbinding. Het NMBS-station in Genk was in 2024 met een stiptheidspercentage van 75,7% het minst stipte treinstation van het land.
In Turnhout is het met een stiptheidspercentage van 81.2 % niet veel beter.
1 trein op 5 komt dus laattijdig toe!
Eén van de redenen van de minder stipte treinverbinding naar beide centrumsteden (Turnhout en Genk) is gelijkaardig: slechts 1 spoor op het einde van het traject.
Bovendien ligt Turnhout op het eind van een lijn.
Vraag is hoe de NMBS tegen ten laatste 2027 een stiptheidscijfer van 90,6 procent, zoals bepaald In het openbaredienstcontract met de federale overheid zal halen.
Voor de bereikbaarheid van onze stad is in ieder geval een forse verbetering dringend nodig!
In het verleden bestempelde NMBS dat de stiptheid van de lijn Turnhout-Brussel-Binche als een belangrijk zorgenkind. Het is dan ook verbazingwekkend dat bij de nieuwe dienstregeling die inging op 15 december 2024 het knooppuntensysteem (doorknippen van treinlijnen en het voorzien van een overstap) niet toepast wordt voor deze lijn.
Een treinverbinding met een vertrekkende trein in Brussel (i.p.v.) Binche met eindhalte in Turnhout zou er alleszins voor zorgen dat de trein stipt vertrekt in Brussel en de stiptheid van de treinverbinding naar Turnhout verbetert.
Aan de hand van deze vaststelling pleiten we om:
Volgt het bestuur deze standpunten en wil het bestuur met NMBS een structureel overleg opstarten ?