Terug
Gepubliceerd op 27/02/2025

2025_GR_00085 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Draaiboomstraat - Aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/02/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Achraf El Yakhloufi, voorzitter; Peter Segers, schepen; Hannes Anaf, Burgemeester; Jan Van Otten, schepen; Paul Van Miert, schepen; Annemie Der Kinderen, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos, raadslid; Francis Stijnen, raadslid; Luc Debondt, raadslid; Reccino Van Lommel, raadslid; Paul Moelans, raadslid; Dieter De Quick, raadslid; Kevin Janssen, raadslid; Peter Janssens, raadslid; Wout Schafraet, raadslid; Koen De Busser, raadslid; Vicky Waterschoot, raadslid; Mieke Paulussen, raadslid; Liesbeth Langewouters, raadslid; Mieke Heymans, raadslid; Peter Maene, raadslid; Eric Diels, raadslid; Lisa Wils, raadslid; Stan Van Hees, raadslid; Brigitte Pynenborg, raadslid; Laurien Op de Beeck, raadslid; Tijs Van der Veken, raadslid; Evy Theys, raadslid; Leen Borgmans, raadslid; Greet Oris, raadslid; Pieter Van Ackerbroeck; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Mevis, raadslid

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, schepen

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00085 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Draaiboomstraat - Aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Goedkeuring

Aanwezig

Achraf El Yakhloufi, Peter Segers, Hannes Anaf, Jan Van Otten, Paul Van Miert, Annemie Der Kinderen, Stijn Adriaensens, Luc Op de Beeck, Kelly Verheyen, Eric Vos, Francis Stijnen, Luc Debondt, Reccino Van Lommel, Paul Moelans, Dieter De Quick, Kevin Janssen, Peter Janssens, Wout Schafraet, Koen De Busser, Vicky Waterschoot, Mieke Paulussen, Liesbeth Langewouters, Mieke Heymans, Peter Maene, Eric Diels, Lisa Wils, Stan Van Hees, Brigitte Pynenborg, Laurien Op de Beeck, Tijs Van der Veken, Evy Theys, Leen Borgmans, Greet Oris, Pieter Van Ackerbroeck, Bie De Busser
Stemmen voor 34
Hannes Anaf, Luc Debondt, Jan Van Otten, Paul Moelans, Reccino Van Lommel, Stan Van Hees, Annemie Der Kinderen, Eric Vos, Luc Op de Beeck, Francis Stijnen, Paul Van Miert, Kelly Verheyen, Stijn Adriaensens, Wout Schafraet, Dieter De Quick, Kevin Janssen, Peter Janssens, Mieke Paulussen, Koen De Busser, Vicky Waterschoot, Eric Diels, Leen Borgmans, Mieke Heymans, Liesbeth Langewouters, Peter Maene, Laurien Op de Beeck, Greet Oris, Brigitte Pynenborg, Evy Theys, Tijs Van der Veken, Lisa Wils, Pieter Van Ackerbroeck, Peter Segers, Achraf El Yakhloufi
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00085 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Draaiboomstraat - Aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Goedkeuring 2025_GR_00085 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Draaiboomstraat - Aanbrengen van een verdrijvingsvlak - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Vooraan in de Draaiboomstraat, aan het kruispunt met de Kwakkelstraat zijn enkele meters waar er geen parkeerverbod is ingesteld. In principe is parkeren daar toegestaan. Omdat de ophaalwagen van IOK problemen ondervindt om de straat in te draaien vanuit de Kwakkelstraat (scherpe bocht) is het noodzakelijk om een verdrijvingsvlak aan te brengen over een lengte van 8m. Een verdrijvingsvlak verbiedt om daar te parkeren, stil te staan en om er over te rijden. Hierdoor wordt er een oplossing geboden voor de ophaalwagen van IOK en zal deze in de toekomst geen problemen meer ondervinden om de scherpe bocht te nemen naar de Draaiboomstraat.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoƶrdineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  • De ministeriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het collegebesluit van 18 februari 2010 waarin goedkeuring wordt gehecht aan de beleidsnota rond parkeren voor personen met een handicap.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Draaiboomstraat gestemd in zitting van 9 november 2020 op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De Draaiboomstraat is ondergeschikt aan de Otterstraat.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht.

Artikel 3

Het stilstaan en parkeren wordt verboden langs de oneven zijde van de straat en over de ganse lengte van de straat.

De verkeersborden E3 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 4

De Draaiboomstraat bevindt zich in een ruimere zone 30.

De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 5

De Draaiboomstraat is ingericht als fietsstraat.

De verkeersborden F111 en F113 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 6

Het eenrichtingverkeer met toegelaten rijrichting van zuid naar noord, uitgezonderd voor fietsers, geldt in heel de Draaiboomstraat.

De verkeersborden F19 met onderbord M17 en C1 met onderbord M11 worden aangebracht.

Artikel 7

Een parkeerplaats voor personen met een handicap wordt aangeduid ter hoogte van de woning met huisnummer 21 (één plaats);

De aanduiding gebeurt met het verkeersbord E9a met pictogram en onderbord GXc.

Artikel 8

Een verdrijvingsvlak ter hoogte van het pand met huisnummer 33 wordt op de grond aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen, conform artikel 77.4 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.