Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

2024_GR_00189 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Victoriestraat - inrichten van twee parkeerplaatsen voor kortparkeren - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 09/09/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens; Wilfried Sylverans

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2024_GR_00189 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Victoriestraat - inrichten van twee parkeerplaatsen voor kortparkeren - Goedkeuring 2024_GR_00189 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Victoriestraat - inrichten van twee parkeerplaatsen voor kortparkeren - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Victoriestraat ligt in een betaalzone met parkeerduurbeperking van maximum 2 uur. Deze stimuleert onvoldoende de rotatie van het parkeren in de straat voor mensen die een korte boodschap komen doen. Een parkeerduurbeperking van maximum 30 minuten op twee parkeerplaatsen zal de rotatie verhogen waardoor er vaker plaatsen ter beschikking zijn voor voertuigen die zich nu foutief parkeren op bijvoorbeeld de laad- en loszone en/of buiten de parkeervakken. 

De Victoriestraat is een gemeenteweg binnen de bebouwde kom en behoort tot het beheer van de stad. 

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Artikelen 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrieven van 3 april 2009 en 25 april 2003 betreffende de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Victoriestraat, gestemd in zitting van 18 december 2017 en alle eventuele andere voorgaande beslissingen worden opgeheven en vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in de Victoriestraat genieten van voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.

Artikel 3

Voor het verkeer rijdend in de richting van de Korte Vianenstraat wordt een verbod opgelegd om rechtsaf te slaan aan het kruispunt met de Vianenstraat, uitgezonderd fietsers en pedelecs.

Het verkeersbord C31 met onderbord M11 wordt aangebracht.

Artikel 4

Het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde van de straat ter hoogte van huisnummer 37 over een afstand van 20 meter.

Het verkeersbord E1 met onderbord met afstandsbepaling wordt aangebracht.

Het parkeren is verboden, langs de even zijde van de straat, vanaf het kruispunt met de Merodelei tot de aansluiting met de Korte Vianenstraat.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht. 

Artikel 5

De Victoriestraat maakt deel uit van een ruimere zone 30.

De zone wordt afgebakend met de verkeersborden F4a en F4b aan alle toe- en uitgangswegen.

Artikel 6

Overlangse markeringen zijn aangebracht vanaf de huisnummers 7-9 tot aan de aansluiting met de Merodelei, conform artikel 74 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, die een fietspad aanduiden.

Artikel 7

Een oversteekplaats voor voetgangers, conform artikel 76.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, wordt aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Merodelei.

De aanduiding gebeurt met het verkeersbord F49.

Artikel 8

Twee parkeerplaatsen ter hoogte van het pand met huisnummers 25-27 worden aangeduid:

  • met een parkeerduurbeperking van maximum 30 minuten;
  • de parkeerduurbeperking geldt van maandag tot zaterdag, telkens van 8u tot 18u.

De aanduiding gebeurt met het verkeersbord E9 met de onderborden GXc voorzien van afstandsbepaling, de onderborden GV en GVIIc voorzien van een tijdsduurbeperking en de dagen zoals hierboven opgesomd.