Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

2024_GR_00182 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Patersstraat – Inrichten van een parkeerplaats voor een elektrische deelwagen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 09/09/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens; Wilfried Sylverans

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2024_GR_00182 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Patersstraat – Inrichten van een parkeerplaats voor een elektrische deelwagen - Goedkeuring 2024_GR_00182 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Patersstraat – Inrichten van een parkeerplaats voor een elektrische deelwagen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het mobiliteitsplan streeft naar een duurzame mobiliteit. Eén van de mogelijkheden om dit te realiseren is via een aanbod van autodelen. Hierdoor zou de noodzaak om een eigen auto te hebben, kunnen verminderen én zou tevens de parkeerdruk kunnen verlaagd worden. Momenteel is er al een aanbod van deelvoertuigen in de stad. In de evaluatie zien we dat het gebruik van een deelwagen in stijgende lijn gaat. De vraag naar een aanbod van meer deelwagens is een feit.

Op parking Patersstraat zijn twee elektrische laadpalen geplaatst. Eén parkeerplaats zou prima kunnen dienen voor het plaatsen van een elektrische deelwagen.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens. 
  • De omzendbrieven van 3 april 2009 en 25 april 2003 betreffende de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad van de stad Turnhout besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Patersstraat op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

Er is een rotonde ingericht ter hoogte van de aansluiting met de Steenweg op Oosthoven. Het verkeer dat zich op de rotonde bevindt, heeft voorrang. In de straten die erop aansluiten worden dwarsstrepen gemarkeerd met witte driehoeken, conform artikel 76.2 van de wegcode, die de plaats aanduidt waar bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen.

De verkeersborden B1 en D5 worden aangebracht.

Artikel 3

De bestuurders rijdend in de Patersstraat genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B15 worden aangebracht.

Artikel 4

Het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd vanaf de Grote Markt tot aan het kruispunt met de Koning Albertstraat met toegelaten rijrichting van zuid naar noord.

De verkeersborden F19 met onderbord M17 en C1 met onderbord M11 worden aangebracht.

Artikel 5

Bij het inrijden van de Patersstraat van noord naar zuid wordt de verplichting opgelegd om rechts af te slaan naar de Koning Albertstraat, uitgezonderd fietsers.

Het verkeersbord D1 met onderbord M11 wordt aangebracht.

Artikel 6

De verplichting wordt opgelegd om naar links te rijden bij het verlaten van de Korte Begijnenstraat, uitgezonderd fietsers.

Het verkeersbord D1b met onderbord M11 wordt aangebracht.

Artikel 7

De verplichting wordt opgelegd om naar rechts te rijden bij het verlaten van de Lindekensstraat, uitgezonderd fietsers.

Het verkeersbord D1f met onderbord M11 wordt aangebracht.

Artikel 8

Het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde van de straat ter hoogte van

            de huisnummers 8-10;

            het huisnummer 16;

            de huisnummers 36-38;

            de huisnummers 64-66;

            de huisnummers 94-96;

            de huisnummers 110-114;

            de huisnummers 174-176.

  • langs de oneven zijde van de straat ter hoogte van de huisnummers 147-151;

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 9

Het stilstaan en parkeren wordt verboden

  • langs de even zijde van de straat:

                vanaf de Baron Frans du Fourstraat tot aan huisnummer 8;

                vanaf huisnummer 12 tot aan huisnummer 14;

                vanaf huisnummer 30 tot aan huisnummer 34.

  • Langs de oneven zijde, over de volledige lengte van de straat.

De verkeersborden E3 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 10

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • ter hoogte van huisnummer 20 (één plaats).
  • op de parking Patersstraat, ter hoogte van de in- en uitrit van de parking (één plaats).

Het verkeersbord E9a met pictogram wordt aangebracht.

Artikel 11

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor elektrische voertuigen op parking Patersstraat, ter hoogte van de in- en uitrit van de parking (vier plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord met stekker worden aangebracht.

Artikel 12

De Patersstraat bevindt zich in een ruimere zone 30.

De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 13

Vier parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen zijn ingericht op de parking Patersstraat.

Eén van die parkeerplaatsen wordt voorbehouden voor een elektrische deelwagen. Het onderbord 'autodelen' wordt aangebracht.