Het mobiliteitsplan streeft naar een duurzame mobiliteit. Eén van de mogelijkheden om dit te realiseren is via een aanbod van autodelen. Hierdoor zou de noodzaak om een eigen auto te hebben, kunnen verminderen én zou tevens de parkeerdruk kunnen verlaagd worden. Momenteel is er al een aanbod van deelvoertuigen in de stad. In de evaluatie zien we dat het gebruik van een deelwagen in stijgende lijn gaat. De vraag naar een aanbod van meer deelwagens is een feit.
Op parking Patersstraat zijn twee elektrische laadpalen geplaatst. Eén parkeerplaats zou prima kunnen dienen voor het plaatsen van een elektrische deelwagen.
De gemeenteraad van de stad Turnhout besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Patersstraat op te heffen en te vervangen door wat volgt.
Er is een rotonde ingericht ter hoogte van de aansluiting met de Steenweg op Oosthoven. Het verkeer dat zich op de rotonde bevindt, heeft voorrang. In de straten die erop aansluiten worden dwarsstrepen gemarkeerd met witte driehoeken, conform artikel 76.2 van de wegcode, die de plaats aanduidt waar bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen.
De verkeersborden B1 en D5 worden aangebracht.
De bestuurders rijdend in de Patersstraat genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.
De verkeersborden B15 worden aangebracht.
Het eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd vanaf de Grote Markt tot aan het kruispunt met de Koning Albertstraat met toegelaten rijrichting van zuid naar noord.
De verkeersborden F19 met onderbord M17 en C1 met onderbord M11 worden aangebracht.
Bij het inrijden van de Patersstraat van noord naar zuid wordt de verplichting opgelegd om rechts af te slaan naar de Koning Albertstraat, uitgezonderd fietsers.
Het verkeersbord D1 met onderbord M11 wordt aangebracht.
De verplichting wordt opgelegd om naar links te rijden bij het verlaten van de Korte Begijnenstraat, uitgezonderd fietsers.
Het verkeersbord D1b met onderbord M11 wordt aangebracht.
De verplichting wordt opgelegd om naar rechts te rijden bij het verlaten van de Lindekensstraat, uitgezonderd fietsers.
Het verkeersbord D1f met onderbord M11 wordt aangebracht.
Het parkeren wordt verboden:
de huisnummers 8-10;
het huisnummer 16;
de huisnummers 36-38;
de huisnummers 64-66;
de huisnummers 94-96;
de huisnummers 110-114;
de huisnummers 174-176.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Het stilstaan en parkeren wordt verboden
vanaf de Baron Frans du Fourstraat tot aan huisnummer 8;
vanaf huisnummer 12 tot aan huisnummer 14;
vanaf huisnummer 30 tot aan huisnummer 34.
De verkeersborden E3 met onderbord worden aangebracht.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
Het verkeersbord E9a met pictogram wordt aangebracht.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor elektrische voertuigen op parking Patersstraat, ter hoogte van de in- en uitrit van de parking (vier plaatsen).
De verkeersborden E9a met onderbord met stekker worden aangebracht.
De Patersstraat bevindt zich in een ruimere zone 30.
De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.
Vier parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen zijn ingericht op de parking Patersstraat.
Eén van die parkeerplaatsen wordt voorbehouden voor een elektrische deelwagen. Het onderbord 'autodelen' wordt aangebracht.