Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

2024_GR_00038 - Beslissing tot niet-gunning: opdracht "Warmte-(en evt. koelte)voorziening Parkwijk" - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 26/02/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2024_GR_00038 - Beslissing tot niet-gunning: opdracht "Warmte-(en evt. koelte)voorziening Parkwijk" - Kennisneming 2024_GR_00038 - Beslissing tot niet-gunning: opdracht "Warmte-(en evt. koelte)voorziening Parkwijk" - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

A.d.h.v. mails ontvangen op 11/01/2024 (“draft planning – warmtenet Parkwijk”) en 17/01/2024 ("Parkwijk") heeft Fluvius expliciet te kennen gegeven en bevestigd zijn rol als netbeheerder, zoals voorzien in de beheeroverdracht, niet tijdig te kunnen vervullen. Dit na bijkomend overleg tussen stad en Fluvius tussen ontvangst van beide mails en ondanks het feit dat de voorziene finale deadline van uiteindelijke levering van warmte in januari 2025 reeds meerdere malen en op verschillende gelegenheden doorheen het ganse jaar 2023 is medegedeeld door de stad aan Fluvius.

Gezien de voorgeschiedenis en voorgaande discussies met Fluvius (voorafgaand aan de opstart van de plaatsingsprocedure) ter nakoming van de beheeroverdracht i.k.v. de Parkwijk kan, in overleg met de juridische en technische ondersteuning van IOK, het gedane voorstel (zoals overgedragen via mail op 17/01/2024) beschouwd worden als onvoldoende om alsnog te kunnen komen tot een tijdige realisatie van de transitie naar collectieve warmte, zoals beoogd binnen de huidige overheidsopdracht.

Op basis van dit voortschrijdend inzicht betreffende de voorziene planning van technische aspecten van het warmtenet bij monde van Fluvius, wordt geconstateerd dat de technische specificaties van de lopende overheidsopdracht ingrijpend moeten worden herzien. Het voorwerp van de opdracht dient te worden aangepast naar het produceren en leveren van warmte aan de Parkwijk, de aanleg van de hiervoor benodigde warmtenetten (nieuw element) op zodanige wijze dat overname door Fluvius op termijn mogelijk is. De aan te brengen wijzigingen zijn dermate essentieel en ingrijpend dat het noodzakelijk is de lopende opdracht niet te gunnen en over te gaan tot heraanbesteding door middel van een aangepaste selectieleidraad, cfr. Wet op de Overheidsopdrachten (zie toelichting 'Juridische grond'). De nieuwe overheidsopdracht behoudt dezelfde doelstelling doch zal op een andere manier gerealiseerd dienen te worden: de ontwikkeling en realisatie van een warmtenet in de Parkwijk t.v.v. van duurzame, collectieve warmtevoorziening.

Stad Turnhout gaat daarnaast ook over tot vervolgoverleg met Fluvius, waarbij gevraagd zal worden dat zij door middel van bijkomende mail expliciet te kennen geven niet in staat te zijn voorliggende opdracht (met name, ontwikkeling warmtenet Parkwijk) tijdig uit te voeren conform de vooropgestelde timing en hiermee aan te geven de facto niet in staat te zijn haar rol als opdrachthouder beheeroverdracht warmtenet – althans voor deze case – te kunnen waarmaken.

Met het oog op een toekomstige inkoppeling met het stadsbreed warmtenet enerzijds en rekening houdend met de voorziening van voorkooprecht van gerealiseerde warmtenetten tegen boekwaarde in hoofde van de opdrachthoudende vereniging, zoals geduid in de beheeroverdracht, anderzijds wordt de rol van netbeheerder op termijn verder niet uitgesloten, dan wel beoogd in een nieuwe plaatsingsprocedure.

Juridische grond

De noodzaak om verbeteringen aan te brengen aan een bestek kan als een in feite en in rechte aanvaardbare reden worden beschouwd om een procedure niet te gunnen. (RvSt. 2 juni 2015, nr. 231.423). Overeenkomstig artikel 85 Wet Overheidsopdrachten houdt het volgen van een procedure voor de aanbestedende overheid geen verplichting in tot het gunnen van de opdracht. Het bestuur kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.

Gezien alle voorgaande redenen is het aangewezen om over te gaan tot een niet-gunning en her aanbesteding van de procedure.

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gemeenteraad neemt kennis van de beslissing tot niet-gunning door het CBS op datum van 01/02/2024, door stopzetting van de geïnitieerde plaatsingsprocedure.