Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

2024_GR_00040 - Vervoerregio Kempen - definitief Regionaal Mobiliteitsplan en strategische plan-MER - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 26/02/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2024_GR_00040 - Vervoerregio Kempen - definitief Regionaal Mobiliteitsplan en strategische plan-MER - Kennisneming 2024_GR_00040 - Vervoerregio Kempen - definitief Regionaal Mobiliteitsplan en strategische plan-MER - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio's waarvoor een regionaal mobiliteitsplan moet opgemaakt worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Kempen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030-2050.

Het regionaal mobiliteitsplan bevestigt en bekrachtigt de doelstellingen van het stadsregionaal mobiliteitsplan. 

Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op vier hoofdindicatoren binnen mobiliteit. Namelijk een gewenste modal split van 60/40, een daling van 15% van het aantal gereden kilometers, nul verkeersdoden in de regio en het verbeteren van de verkeersleefbaarheid. Om deze indicatoren te bereiken, werken we aan vier bouwstenen die de toekomst van onze Kempische mobiliteit uitstippelen. We creĆ«ren leefbare kernen en mobiliteitskamers, we zetten volop in op duurzame verplaatsingen, investeren in de fiets en tot slot versterken we het openbaar vervoersnet. Steden en dorpen verdichten we kwalitatief met oog op eigenheid en karakter. Wijkcirculatieplannen, ontvlechten van netwerken en een betere doorstroming zorgen voor gezonde en aangename leefomgevingen. 

Om deze indicatoren en bouwstenen te verwezenlijken zetten we als vervoerregio in op een trio aan maatregelen. De eerste set maatregelen zijn ruimtelijke maatregelen. Ruimtelijk beleid is een belangrijk onderdeel binnen het mobiliteitsplan. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan het opstellen van ruimtelijk beleid binnen de mobiliteitscontext. Daarom is er nauwe samenwerking vereist met de ruimtelijke planners. Deze maatregelen zijn in dit beleidsplan onderverdeeld in vier delen met elk hun eigen principes:

  • groene regio met robuuste natuurgebieden
  • sterke woonkernen
  • bedrijvenzones en locatiebeleid
  • attractoren voor personen

De tweede set maatregelen gaat over het inzetten op netwerken. Binnen het mobiliteitsnetwerk bestaan er meerdere netwerken van verschillende vervoersmodi die op elkaar zijn afgestemd om kernen te verbinden. Zo realiseren we een duurzame en bereikbare regio. Binnen de Kempen zetten we in op volgende netwerken:

  • voetgangersnetwerken
  • fietsnetwerken
  • gelaagd openbaar vervoer
  • wegennetwerk
  • netwerk voor vrachtvervoer
  • waterwegen

De laatste set maatregelen werken flankerend. Deze maatregelen spelen in op het aanmoedigen van zich duurzaam verplaatsen en het ontmoedigen van autogebruik. We moedigen alternatieven aan die eenvoudig te gebruiken zijn. Samen met het voeren van campagnes kunnen deze op een positieve manier mentaliteits- en gedragsverandering teweegbrengen. Tegelijk ontmoedigen we autogebruik en -bezit daar waar mogelijk. Zo zullen Kempenaars minder snel de auto nemen.

Het beleidsplan vervoerregio Kempen is een regionaal mobiliteitsplan waar 28 gemeenten en de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio.

Juridische grond

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Het decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het goedgekeurde regionaal mobiliteitsplan Kempen en het strategische MER.