Zowel voor onze eigen als voor externe hulpverleners kan de rechtenverkenner een welkome hulp zijn om kwalitatieve informatie op maat van de hulpvrager aan te bieden over een breed spectrum aan sociale rechten. Ruimer dan welzijn en gezondheid gaat het bijvoorbeeld evengoed over diensten voor onderwijs, mobiliteit, culturele ontplooiing, energie, vrije tijd of huisvesting. Vragen die ook zo in onze hulpverlening aan bod komen. Naast overheidsrechten zijn ook rechten opgenomen die niet gereguleerd zijn door een overheid maar wel zo aanvoelen voor gebruikers, zoals de premies van netbeheerders. De inhoudelijke én de vormgevingskeuzes zijn gebaseerd op een uitgebreide business case die opgemaakt is in 2020 vanuit de behoeften van de stakeholders. De interstedelijke werkgroep bewaakte de laagdrempelige bruikbaarheid en de kwaliteit.
De rechtenverkenner personaliseert het advies aan de burger door te vertrekken vanuit een haalbare vragenwizzard over de leefcontext van de hulpvrager en deze te koppelen aan de toekenningsvoorwaarden voor diensten en ondersteuning, maar kan ook doorzocht worden op basis van thema's of trefwoorden. De thema's worden aangeboden in termen van de burger i.p.v. in (het vakjargon van) beleidsdomeinen. Als hulpverlener kan je al of niet samen mét de hulpvrager het programma doorlopen om een volledig beeld te krijgen op de rechten waarop zij of hij beroep kan doen. De informatie in de rechtenverkenner beschrijft inhoudelijk wie waarop recht heeft, onder welke voorwaarden en waar je daarvoor moet zijn. De rechtenverkenner is daardoor complementair aan ons eigen KIS bestand in ontwikkeling, dat de interne procedures beschrijft bij het toekennen van diensten. Meer info over het concept, de werklijnen en de projectstructuur in de uitvoeringsovereenkomst en de handleiding in bijlage.
Onze rol als lokaal bestuur omvat enerzijds de verdere actieve deelname aan de werkgroep als bewaker van de bruikbaarheid, maar vraagt anderzijds inhoudelijke aanvulling van de rechten en diensten in de verkenner met lokale producten, zodat het overzicht voor de burger volledig is. Veel van de toe te voegen rechten vragen enkel een aanvulling op de aanwezige conceptfiches.
Om deze in te voeren gebruikt de rechtenverkenner de centrale informatie van de IPDC, de Interbestuurlijke Producten- en Diensten Catalogus. In functie van de rechtenverkenner willen we deze cataloog aanvullen en onderhouden met Turnhoutse fiches over lokale rechten (bv het recht op burenbemiddeling als dienst of op een Diftar premie om medische redenen) waarover we in onze hulpverlening adviseren. We bouwden in het kader van de Europese verplichting voor de Single Digital Gateway vanuit Strategie en Beleid reeds een werkwijze met redacteurs per dienst die de fiches aanmaken of aanvullen. Ook voor latere doeleinden zoals een vernieuwde website van de stad kan de IPDC gebruikt worden.
De ontwikkeling van de rechtenverkenner is een actie binnen het relanceplan Vlaamse Veerkracht: zie https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/vv119-ontwikkelen-rechtenverkenner-20.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de uitvoeringsovereenkomst over de ontwikkeling en implementatie van de Rechtenverkenner 2.0.
Deze uitvoeringsovereenkomst impliceert dat de betrokken diensten de Turnhoutse sociale rechten aanvullen in de IPDC (Interbestuurlijke Producten- en Diensten Catalogus) en actueel houden zodat de rechtenverkenner ook voor de Turnhoutse burger een volledig overzicht van sociale rechten kan geven.