Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 24/06/2024 - 19:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur

Verontschuldigd

Peter Roes; Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_RMW_00027 - Beslissingen algemene vergadering en jaarrekening 2023 van Welzijnsvereniging Audio - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
1.

2024_RMW_00027 - Beslissingen algemene vergadering en jaarrekening 2023 van Welzijnsvereniging Audio - Kennisneming

2024_RMW_00027 - Beslissingen algemene vergadering en jaarrekening 2023 van Welzijnsvereniging Audio - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Conform artikel 20 van de statuten van Welzijnsvereniging Audio zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk.

De vereniging Audio verzoekt daarom om het verslag van de algemene vergadering van 24 mei 2024 aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter kennisneming voor te leggen.

Conform artikel 490 van het decreet over het lokaal bestuur wordt een afschrift van de vastgestelde jaarrekening binnen twintig dagen bezorgd aan de betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn. De betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn kunnen binnen de 50 dagen na ontvangst van de stukken advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging.

Juridische grond
  • de toetreding tot de welzijnsvereniging Audio
  • artikel 20 van de statuten van Welzijnsvereniging Audio
  • artikel 484 paragraaf 4 van het decreet lokaal Bestuur (DLB) stelt dat het huishoudelijk reglement van het bevoegde orgaan van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bepaalt op welke wijze het de beslissingen van de welzijnsvereniging bespreekt.
  • artikel 485 van het decreet lokaal bestuur (DLB) stelt dat de bepalingen van deel 2, titel 7, inzake het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de welzijnsvereniging.
  • artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) betreffende de vaststelling van de jaarrekening van een welzijnsvereniging

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissingen van de algemene vergadering van Welzijnsvereniging Audio van 24 mei 2024.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn geeft positief advies over de jaarrekening 2023 van welzijnsvereniging Audio.

2.

2024_RMW_00028 - Toetreding van nieuwe leden tot de vereniging Audio - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
2.

2024_RMW_00028 - Toetreding van nieuwe leden tot de vereniging Audio - Goedkeuring

2024_RMW_00028 - Toetreding van nieuwe leden tot de vereniging Audio - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de raad van bestuur werd de toetreding van enkele lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging goedgekeurd onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring van de toetreding van deze nieuwe leden door elk van de huidige deelgenoten.

De vereniging Audio verzoekt daarom de OCMW raad de toetreding van deze lokale besturen formeel goed te keuren. Het gaat om volgende besturen:

  • gemeente Knokke-Heist,
  • OCMW Knokke-Heist,
  • gemeente Oosterzele,
  • OCMW Oosterzele,
  • OCMW Sint-Gillis-Waas,
  • stad Sint-Truiden,
  • OCMW Sint-Truiden en
  • zorgvereniging VitaS.
Juridische grond
  • de toetreding tot de welzijnsvereniging Audio;
  • de groeistrategie van Audio die werd goedgekeurd door de Algemene Vergadering Audio van 25 juni 2021.
  • art. 482, tweede lid, van het decreet over het lokaal bestuur dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de toetreding van gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en zorgvereniging VitaS tot de vereniging Audio, de interne auditdienst voor lokale besturen.

3.

2024_RMW_00029 - Organisatiebeheersing - rapport organisatiebeheersing over de periode 2023 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
3.

2024_RMW_00029 - Organisatiebeheersing - rapport organisatiebeheersing over de periode 2023 - Kennisneming

2024_RMW_00029 - Organisatiebeheersing - rapport organisatiebeheersing over de periode 2023 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

  • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
  • wetgeving en procedures naleeft; - over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  • de activa beschermt en fraude voorkomt.

Het kader voor organisatiebeheersing wordt vastgelegd door de raad. In toepassing van het nieuwe decreet lokaal bestuur, dat aan organisatiebeheersing een veel bredere rol toebedeelt, werd in zitting van 27 januari een nieuw gemeenschappelijk kader voor stad en OCMW goedgekeurd.

 De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

In het rapport dat nu wordt voorgelegd wordt een overzicht gegeven van de acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing in de periode 2023.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur, artikelen 217 tot en met 219 en 592.
  •  Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020 houdende goedkeuring van het organisatiebeheersingssyteem

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing over de periode 2023.

4.

2024_RMW_00030 - Ziekenhuispersoneel - verhoging bedrag maaltijdcheques - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
4.

2024_RMW_00030 - Ziekenhuispersoneel - verhoging bedrag maaltijdcheques - Goedkeuring

2024_RMW_00030 - Ziekenhuispersoneel - verhoging bedrag maaltijdcheques - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het protocolakkoord in het kader van de verzelfstandiging van 19 juli 2006 was afgesproken dat de statutaire personeelsleden de evolutie van de toekomstige sectorale akkoorden van de lokale en regionale besturen en van de sociale akkoorden betreffende de federale gezondheidssectoren – publieke sector – zouden volgen. De bedoeling was wel tot een maximale afstemming te komen tussen de loon- en arbeidsvoorwaarden van de contractuele en ter beschikking gestelde statutaire personeelsleden indien dit kon binnen het wettelijke kader. (artikel 4.1.1 van het protocol).

Bij de overeenkomst inzake de verzelfstandiging van het Sint-Elisabethziekenhuis te Turnhout werd op 12 december 2013 een addendum toegevoegd bij artikel 4 (statutaire personeelsleden). Hierin werd bepaald dat indien op initiatief van AZ Turnhout bijkomende voordelen worden toegekend aan het ter beschikking gesteld personeel in het kader van een globaal personeelsbeleid, en deze (nog) niet opgenomen zijn in een CAO van het paritair comité, waarbij financiering is voorzien in het budget van financiële middelen, deze bijkomende lasten ten laste genomen worden door AZ Turnhout. De meerkost van de verhoging van de maalltijdcheques is dus voor rekening van het AZ Turnhout.

Het OCMW engageerde zich ertoe om deze bijkomende maatregelen goed te keuren in de organen bevoegd voor het statutair ter beschikking gesteld personeel.

Het voorstel tot verhoging van het bedrag van de maaltijdcheques voor het ter beschikking gesteld statutair personeel werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité (BOC) van 14 juni 2024. Het protocol van akkoord met de vakbondsorganisaties maakt deel uit van de bijlagen bij dit besluit.

De verhoging gaat in vanaf de beslissing van de raad. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 21 december 2018

Het Besluit van de Vlaamse Regering 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stemt in met het voorstel van het directiecomité AZ Turnhout om het bedrag van de maaltijdcheques voor het ter beschikking gesteld statutair personeel te verhogen tot 5 euro per cheque.

5.

2024_RMW_00031 - Ziekenhuispersoneel - voorstel toevoeging salarisschaal directieleden AZ Turnhout - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
5.

2024_RMW_00031 - Ziekenhuispersoneel - voorstel toevoeging salarisschaal directieleden AZ Turnhout - Goedkeuring

2024_RMW_00031 - Ziekenhuispersoneel - voorstel toevoeging salarisschaal directieleden AZ Turnhout - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het protocolakkoord in het kader van de verzelfstandiging van 19 juli 2006 was afgesproken dat de statutaire personeelsleden de evolutie van de toekomstige sectorale akkoorden van de lokale en regionale besturen en van de sociale akkoorden betreffende de federale gezondheidssectoren – publieke sector – zouden volgen. De bedoeling was wel tot een maximale afstemming te komen tussen de loon- en arbeidsvoorwaarden van de contractuele en ter beschikking gestelde statutaire personeelsleden indien dit kon binnen het wettelijke kader. (artikel 4.1.1 van het protocol).

Bij de overeenkomst inzake de verzelfstandiging van het Sint-Elisabethziekenhuis te Turnhout werd op 12 december 2013 een addendum toegevoegd bij artikel 4 (statutaire personeelsleden). Hierin werd bepaald dat indien op initiatief van AZ Turnhout bijkomende voordelen worden toegekend aan het ter beschikking gesteld personeel in het kader van een globaal personeelsbeleid, en deze (nog) niet opgenomen zijn in een CAO van het paritair comité, waarbij financiering is voorzien in het budget van financiële middelen, deze bijkomende lasten ten laste genomen worden door AZ Turnhout. De meerkost van de verhoging van het barema is dus voor rekening van het AZ Turnhout.

Het OCMW engageerde zich ertoe om deze bijkomende maatregelen goed te keuren in de organen bevoegd voor het statutair ter beschikking gesteld personeel.

Het voorstel tot aanpassing van de verloning van de statutaire directieleden n.a.v. de implementatie IFIC voor het ter beschikking gesteld statutair personeel werd voorgelegd aan het bijzonder onderhandelingscomité (BOC) van 14 juni 2024. Het protocol van akkoord met de vakbondsorganisaties gaat als bijlage bij dit besluit. 

De aanpassing van de barema's gaat in vanaf 01.01.2024. De noodzakelijkheid van het met terugwerkende kracht invoeren van de salarisschalen van de statutair directieleden vloeit voort uit het gelijkheidsbeginsel, Met deze aanpassing wordt de gelijkschakeling van het loon tussen collega’s waarbij het huidige onderscheid louter is gebaseerd op de aard van tewerkstelling (statutair vs. contractueel) gerealiseerd.  Een verschil in behandeling, louter op basis van dat gegeven, moet worden weggewerkt.  De gelijkschakeling kadert bovendien in de passage onder punt 4.1.1. uit het protocol ‘Loon- en arbeidsvoorwaarden van de verschillende personeelscategorieën in het St. Elisabethziekenhuis vzw’ waarbij werd afgesproken om een maximale afstemming tot stand te brengen tussen de loon- en arbeidsvoorwaarden van beide personeelsgroepen.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 21 december 2018

Het Besluit van de Vlaamse Regering 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 25 en artikel 26.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stemt in met het voorstel van het HR-comité AZ Turnhout om voor de toekenning van de loonbarema's voor de statutaire directieleden, ter beschikking gesteld van het AZ Turnhout dezelfde loonbarema (schaal 101 met aanpassing IFIC) te hanteren als deze van de contractuele directieleden.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn past het geldelijk statuut voor de directieleden van het ter beschikking gesteld ziekenhuispersoneel als volgt aan:


BAREMA SCHAAL 101 ZORGNET > 300 BEDDEN

richtbarema aangepast IFIC
ancindex 01/11/2023index 01/05/2024
05.855,33 5.972,44
16.105,586.227,69
36.355,756.482,87
56.606,086.738,20
76.856,346.993,47
97.379,977.527,57
117.639,817.792,61
137.899,718.057,70
158.159,618.322,80
178.420,148.588,54
199.000,919.180,93
219.270,399.455,80
239.539,879.730,67
259.809,4410.005,63
2710.078,9510.280,53


Artikel 3

De aanpassing van de barema's gaat in vanaf 01.01.2024.

6.

2024_RMW_00032 - Notariële volmacht bij wijziging van de bestaande erfpachtaktes van Begijnhofwoningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
6.

2024_RMW_00032 - Notariële volmacht bij wijziging van de bestaande erfpachtaktes van Begijnhofwoningen - Goedkeuring

2024_RMW_00032 - Notariële volmacht bij wijziging van de bestaande erfpachtaktes van Begijnhofwoningen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Een aantal erfpachters in het Begijnhof hebben een aanvraag ingediend voor de wijziging van hun erfpachtvoorwaarden, als gevolg van de raadsbeslissing van 26/02/2024. De verwachting is dat de meerderheid van de huidige erfpachters gebruik gaat maken van de gewijzigde voorwaarden, die op een aantal vlakken financiële voordelen betekenen. 

Om de doorlooptijd van de aanpassing van de aktes te beperken vragen we de OCMW raad om het gebruik van de notariële volmacht opgemaakt door notaris Szabo goed te keuren zodat medewerkers van het notariskantoor de aangepaste aktes in naam van het OCMW kunnen ondertekenen. Dit geldt enkel voor aanpassingen van bestaande aktes aan de nieuwe voorwaarden goedgekeurd door de OCMW raad van 26/2/2024. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, art. 77 ev met betrekking tot de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

Wijzigingsdecreet lokaal bestuur van 16 juli 2021, B.S. 11/08/2021, wat de delegatie van de bevoegdheid voor het ondertekenen van authentieke akten over onroerende verrichtingen betreft.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de authentieke volmacht waarbij de voorzitter en de algemeen directeur hun ondertekeningsbevoegdheid overdragen aan de notarismedewerkers van notariskantoor Szabò voor het verlijden van de erfpachtaktes in de Begijnhof die wijzigen naar aanleiding van de nieuwe voorwaarden goedgekeurd door de OCMW raad van 26/2/2024.

7.

2024_RMW_00033 - Jaarrekening 2023 van het deel OCMW Turnhout - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
7.

2024_RMW_00033 - Jaarrekening 2023 van het deel OCMW Turnhout - Vaststelling

2024_RMW_00033 - Jaarrekening 2023 van het deel OCMW Turnhout - Vaststelling

Motivering

Argumentatie
De jaarrekening geeft een antwoord op de vraag in welke mate de prioritaire beleidsdoelstellingen uit het meerjarenplan in het budget werden gerealiseerd. Voorts moet uit de jaarrekening blijken hoeveel middelen aan de realisatie van de beleidsdoelstellingen werden besteed en tot welke financiële toestand dat heeft geleid voor het bestuur.

Het team strategie en beleid verzorgt de opmaak van de beleidsevaluatie. 
Het team Financiën verzorgt de opmaak van de financiële nota en de toelichting bij de rekening. 
Het managementteam gaf in de zitting van 28 mei 2024 positief advies bij het ontwerp van de jaarrekening 2023.


Het ontwerp van de jaarrekening 2023 is op 7 juni 2024 aan de raadsleden bezorgd.
De jaarrekening 2023 werd toegelicht op de verenigde commissie van 13 juni 2024.

De raad van maatschappelijk welzijn stemt over de vaststelling van het eigen deel (OCMW) van de jaarrekening

Nadat zowel de gemeenteraad als de raad van maatschappelijk welzijn elk hun deel van de jaarrekening hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel (OCMW) van de jaarrekening goed zoals vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

Na het opmaken van de jaarrekening komen we tot de volgende resultaten voor het boekjaar 2023:


Budgettaire resultaten:

Schema J2: Staat van het financieel evenwicht bevat de volgende cijfers:

Budgettair resultaat van het boekjaar
-2 586 956
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar
22 978 905
Beschikbaar budgettair resultaat
20 336 935
Autofinancieringsmarge
11 017 795


Algemene boekhouding:

Schema J4: Balans per 31 december 2023 geeft het volgende overzicht:

Vlottende activa
34 460 040
Vaste activa
255 651 042
Totaal activa
290 111 082


Schulden
98 370 899
Netto-actief
191 740 182
Totaal Passiva
290 111 082

 

Schema J5: De staat van opbrengsten en kosten bevat de volgende cijfers:

Operationeel overschot van het boekjaar
-21 328 893
Financieel overschot van het boekjaar
3 761 822
overschot van het boekjaar
-17 567 071
Over te dragen tekort van het boekjaar
17 567 071


Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn stemde met 25 stemmen op 33 stemmers nl. Peter Segers, Voorzitter, Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Koen De Busser; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jeff Dierckx; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Guy Van der Stuyft - raadsleden.

Er waren 7 tegen stemmen nl. Reccino Van Lommel; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Kevin Janssen; Dieter De Quick; Mario Geys; Vicky Waterschoot, - raadsleden.

Er was 1 onthouding nl. Jan van Steenbergen - raadslid.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2023 voor het deel OCMW vast. 

Artikel 2

De jaarrekening 2023 vertoont de volgende resultaten:


Budgettaire resultaten:

Schema J2: Staat van het financieel evenwicht bevat de volgende cijfers:

Budgettair resultaat van het boekjaar
-2 586 956
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar
22 978 905
Beschikbaar budgettair resultaat
20 336 935
Autofinancieringsmarge
11 017 795


Algemene boekhouding:

Schema J4: Balans per 31 december 2022 geeft het volgende overzicht:

Vlottende activa
34 460 040
Vaste activa
255 651 042
Totaal activa
290 011 082


Schulden
98 370 899
Netto-actief
191 740 182
Totaal Passiva
290 111 082

 

Schema J5: De staat van opbrengsten en kosten bevat de volgende cijfers:

Operationeel overschot van het boekjaar
-21 328 893
Financieel overschot van het boekjaar
3 761 822
Overschot van het boekjaar
-17 567 071
Over te dragen tekort van het boekjaar
17 567 071


8.

2024_RMW_00034 - Verlenging project Digibanken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
8.

2024_RMW_00034 - Verlenging project Digibanken - Goedkeuring

2024_RMW_00034 - Verlenging project Digibanken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor de verlenging dienen er opnieuw een aantal documenten opgeladen te worden in Platos (het registratieplatform) waaronder een ondertekende samenwerkingsovereenkomst en -strategie.

De huidige samenwerkingspartners wensen 2024 verder te gebruiken om het huidige Digibank-verhaal en zijn deelprojecten goed te evalueren en de werking tijdens de verlenging bij te sturen.

De principes en verwachtingen van de huidige samenwerkingsovereenkomst blijven overeind tijdens de verlenging. 

Verder nemen ze het beoordelingsrapport van Agentschap WSE ter harte en verwerken ze deze feedback in de addenda bij de oorspronkelijke overeenkomst en strategie. Zo verliezen we deze niet uit het oog bij de bijsturing van de bestaande actieplannen. Concreet wil dit zeggen dat we tijdens de verlenging aan de slag gaan voor een hoger bereik met een kostendrukkende strategie die we verduurzamen in de meerjarenplannen. Het ruimere kader van de visienota e-inclusie die we in 2024 afronden vormt hier de basis.

Juridische grond

Subsidieoproep verlenging Digibanken, https://digibanken.vlaanderen.be/info-voor-digibanken.


Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst van juni 2022 i.k.v. subsidieproject Digibanken te verlengen en hiervoor een addendum te ondertekenen. 

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het addendum aan de samenwerkingsstrategie van juni 2022 i.k.v. subsidieproject Digibanken.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de indiening van het subsidiedossier ter verlenging van het project Digibanken.

IR 1.

2024_MV_00045 - Vraag van raadslid Dieter De Quick: (A)sociaal wonen: problemen voor andersvaliden.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Katleen De Coninck; Guy Van der Stuyft; Bie De Busser, algemeen directeur
Verontschuldigd
Peter Roes; Peter Janssens
Secretaris
Bie De Busser, algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
IR 1.

2024_MV_00045 - Vraag van raadslid Dieter De Quick: (A)sociaal wonen: problemen voor andersvaliden.

2024_MV_00045 - Vraag van raadslid Dieter De Quick: (A)sociaal wonen: problemen voor andersvaliden.
Indiener(s)
Dieter De Quick
Tijdstip van indienen
wo 19/06/2024 - 21:52
Toelichting

Uit cijfers bekend gemaakt door de Vlaams minister voor Wonen blijkt dat in onze stad slechts 1,2% van de sociale woningen zijn aangepast aan andersvaliden. 

  • Hoe verklaart het bestuur dit cijfer ?
  • Welke initiatieven werden tijdens de huidige legislatuur genomen om de sociale woningen aan te passen ?
  • Welke initiatieven zijn er nog gepland ?