Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2023_MV_00081 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Campagnes tegen spoorlopen

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Afwezig

Stijn Adriaensens, schepen

Verontschuldigd

Paul Moelans; Cathy Devolder

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_MV_00081 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Campagnes tegen spoorlopen 2023_MV_00081 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Campagnes tegen spoorlopen

Motivering

Indiener(s)

Bart Voordeckers

Tijdstip van indienen

di 05/12/2023 - 20:17

Toelichting

De laatste weken zijn er meerdere ongevallen gebeurd aan spoorwegovergangen. Telkens bleek een voetganger, fietser of autobestuurder de signalisatie genegeerd te hebben. Tijdens een reportage waar de woordvoerder van Infrabel de problematiek aankaartte waren op de achtergrond verschillende weggebruikers te zien die hun leven waagden door toch over te steken via een gesloten overweg.

In Turnhout zijn er 6 gelijkgrondse spoorwegovergangen. 4 binnen de ring en 2 op het industriegebied. Meermaals heb ik al aangehaald dat de signalisatie hier ook vaak genegeerd wordt. Met duidelijk gevaar voor eigen leven. 

Het afschaffen van de overwegen in Turnhout is zeker op korte termijn niet meteen een optie. De impact op het verkeer en de beperkte beschikbare ruimte maken het allesbehalve evident om een goed alternatief te voorzien, zeker binnen de ring. Gelijkgrondse spoorwegovergangen zullen in Turnhout dus ook op lange termijn een deel blijven uitmaken van de verkeerssituatie in het stadscentrum. Daarom had ik graag een antwoord op volgende vragen:

  1. Op welke manier wordt er ingezet op de sensibilisering van de gevaren van spoorwegovergangen? Zijn er specifieke acties naar kinderen, jongeren en nieuwkomers? Worden er vanuit het stadsbestuur acties genomen in aanvulling op de campagnes van Infrabel?
  2. Op welke manier verloopt de handhaving op spoorlopen of het oversteken van een gesloten overweg?
  3. Wanneer de signalisatie van een overweg defect is, gaat deze in 'alarm'. Dat betekent dat de slagbomen beneden blijven en de overweg niet toegankelijk is voor het wegverkeer. Wanneer dit voor een langere periode is, durven vele weggebruikers al wel eens het risico nemen om de signalisatie toch te negeren. Is er een zicht op het aantal keren dat dit in 2023 is voorgevallen in Turnhout? Hoe vaak heeft dit geleid tot de inzet van politieploegen?