Uit een kruispunttelling blijkt dat er een auto-sluiproute langs het speelplein loopt. Er wordt daarom voorgesteld om enkelrichtingsverkeer in te voeren in een deel van de Meibloemstraat en een verkeersfilter te plaatsen met paaltjes schuin over het kruispunt met de Jozef Simonslaan en de Voldersstraat. Op die manier ontstaan er twee rijlussen voor auto's; één met de Meibloemstraat en de Voldersstraat en een tweede met de Jozef Simonslaan en de Boerenkrijglaan. Het voordeel hiervan is dat autobestuurders steeds kunnen rondrijden. Keren wordt daarom overbodig en is bovendien ook niet meer wenselijk in de buurt van een speelplein.
Gezien deze maatregelen zal er mogelijk door automobilisten gekozen worden om de Klaproosstraat of de Koningslaan te nemen. De Klaproosstraat is niet breed. Extra verkeer is niet wenselijk. Door enkelrichtingsverkeer in te voeren in de Klaproosstraat van zuid naar noord beperken we ook hier het sluipverkeer.
Op 14 september 2022 werd er een eerste buurtvergadering gehouden met de bewoners van de omliggende straten waaronder de Jozef Simonslaan, Meibloemstraat, Klaproosstraat en Boerenkrijglaan. Er werd besproken hoe de invulling van het speelplein kon gerealiseerd worden en er werden een aantal mogelijke oplossingen voor de verkeersproblematiek afgetoetst. De buurt was akkoord voor de aanleg van een verkeersfilter voor auto's op het kruispunt met de Jozef Simonslaan en de Voldersstraat. Na een tweede buurtvergadering op 22 november 2022 en een derde op 9 mei 2023 werd ook op het aanbrengen van snelheidsremmers, het invoeren van enkelrichtingen en het omvormen van de groenzone naar een belevingsplein positief gereageerd.
De Klaproosstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Klaproosstraat, gestemd in zitting van 12 december 2016 en alle andere voorgaande besluiten op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De Klaproosstraat ligt in een ruimere zone 30.
Dit wordt aangeduid aan alle toe- en uitgangen met de zoneborden F4a en F4b.
Het parkeren wordt verboden:
Dit wordt aangeduid met de verkeersborden E1 voorzien van de nodige onderborden GXa, GXb of GXd.
Het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Jozef Simonslaan.
De verkeersborden C1 en F19 met onderborden M2 en M4 worden aangebracht.
Het parkeren wordt uitsluitend toegestaan voor voertuigen van personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 11 (één plaats).
Het verkeersbord E9a met pictogram wordt aangebracht.