Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2023_GR_00316 - Belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Afwezig

Stijn Adriaensens, schepen

Verontschuldigd

Paul Moelans; Cathy Devolder

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_GR_00316 - Belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken - Goedkeuring 2023_GR_00316 - Belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aangezien het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente zware lasten meebrengt, is het aangewezen hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.
Het behouden van de bestaande bronnen van inkomsten is vereist om de begroting in evenwicht te houden.

Juridische grond

  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, 41 en 177, en latere wijzigingen.
  • Het in de gemeenteraad van 29 april 2019 goedgekeurde retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen en latere wijzigingen.
  • Het artikel 170 §4 van de grondwet.
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere aanvullingen en wijzigingen ter zake.
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Koninklijk besluit van 18 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar wijzigt het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de identiteitsstukken en -bewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar.
  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen.
  • KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013, gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019 en latere aanpassingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

goedkeuring
De gemeenteraad beslist om het aangepaste belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken goed te keuren.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit belastingreglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022.

Artikel 2

belastbaar voorwerp of belastbaar feit
Met ingang vanaf 1 januari 2024 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op het afleveren van administratieve stukken.

Artikel 3

belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die, op eigen initiatief of op uitnodiging van het gemeentebestuur, wegens de wettelijke regeling ter zake, om de administratieve stukken vraagt en door het enkele feit dat het gemeentebestuur het gevraagde document ter beschikking van de belastingplichtige stelt.

Artikel 4

tarief
Het bedrag van de belasting wordt bepaald als volgt:

a) identiteitsbewijzen:

  • elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (Kids-ID): 1,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken;
  • elektronische identiteitskaart voor Belgen (eID): 5,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken.

 

b) verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

  • elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de twaalf jaar: 1,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken;
  • elektronische vreemdelingenkaart (eVK) type EU, EU+: 5,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door  de FOD Binnenlandse Zaken;
  • elk ander type elektronische vreemdelingenkaart (eVK): 5,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken;
  • eerste attest van immatriculatie en voor ieder attest van immatriculatie tegen teruggave van het oude: 5,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken;
  • bijlage 35 bij het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen: 6,00 euro.

 

c) dringende identiteits- en verblijfsbewijzen:
(D = dag van de bestelling)

  • spoedprocedure voor een elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de twaalf jaar met levering in de gemeente (D+1): 6,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken;
  • spoedprocedure voor een elektronische identiteitskaart met levering in de gemeente (D+1): 10,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken; 
  • spoedprocedure voor een elektronische verblijfskaart met levering in de gemeente (D+1): 10,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken; 
  • spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij FOD Binnenlandse Zaken in Brussel (D+1) voor een elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de twaalf jaar: 4,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken; 
  • spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij FOD Binnenlandse Zaken in Brussel (D+1) voor een elektronische identiteitskaart: 8,00 euro, vermeerderd met de kosten aangerekend door de FOD Binnenlandse Zaken. 

 

d) internationaal paspoort en reisdocument:

  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de gewone procedure: 35,00 euro; 
  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de spoedprocedure: 210,00 euro;
  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de superdringende procedure: 270,00 euro;
  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de gewone procedure: 75,00 euro;
  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de spoedprocedure: 260,00 euro;
  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de superdringende procedure: 320,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de gewone procedure: 41,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de spoedprocedure: 210,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de superdringende procedure: 270,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de gewone procedure: 75,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de spoedprocedure: 260,00 euro;
  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de superdringende procedure: 320,00 euro.

 

erijbewijzen:

  • elektronisch rijbewijs en elektronisch voorlopig rijbewijs: 25,00 euro;
  • internationaal rijbewijs: 20,00 euro.

 

f) diverse documenten:

  • trouwboekje: 25,00 euro per stuk;
  • arbeidskaart C: 6,00 euro per kaart;
  • formulier verbintenis tot tenlasteneming bijlage 3 bis KB 8 oktober 1981: 6,00 euro per formulier, te verhogen met 10,00 euro in het geval dat de documenten aangetekend worden verzonden;
  • bijlagen 15bis, 19, 19ter en 41bis van het KB van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen: 22,00 euro per bijlage.

Artikel 5

vrijstellingen
Zijn van gemeentebelasting vrijgesteld:

  • de administratieve stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
  • de vergunning betreffende de activiteiten, die als dusdanig reeds door de gemeente aan een belasting of retributie onderworpen zijn, of die de betaling van een bijkomend recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet of enig ander algemeen of provinciaal reglement voor gevolg hebben;
  • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;
  • de stukken afgeleverd aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsmede de instellingen van openbaar nut;
  • het gemeentelijk aandeel in de kostprijs van de internationale paspoorten en reisdocumenten afgeleverd aan kinderen jonger dan 18 jaar.

Artikel 6

wijze van inning
De belasting moet contant betaald worden tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
Indien de belastingplichtige niet betaald heeft, wordt van ambtswege overgegaan tot inkohiering door het college van burgemeester en schepenen op grond van de gegevens waarop het gemeentebestuur beschikt. De belasting moet worden betaald binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 7

bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven.

Het bezwaarschrift kan via één van de volgende kanalen worden ingediend:

  • e-mail: gemeentebelasting@turnhout.be;
  • post: College van burgemeester en schepenen t.a.v. financiën, Campus Blairon 200, 2300 Turnhout.

Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.