Aangezien het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente zware lasten meebrengt, is het aangewezen hiervoor een gematigde belasting in te vorderen.
Het behouden van de bestaande bronnen van inkomsten is vereist om de begroting in evenwicht te houden.
goedkeuring
De gemeenteraad beslist om het aangepaste belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken goed te keuren.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit belastingreglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022.
belastbaar voorwerp of belastbaar feit
Met ingang vanaf 1 januari 2024 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op het afleveren van administratieve stukken.
belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die, op eigen initiatief of op uitnodiging van het gemeentebestuur, wegens de wettelijke regeling ter zake, om de administratieve stukken vraagt en door het enkele feit dat het gemeentebestuur het gevraagde document ter beschikking van de belastingplichtige stelt.
tarief
Het bedrag van de belasting wordt bepaald als volgt:
a) identiteitsbewijzen:
b) verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:
c) dringende identiteits- en verblijfsbewijzen:
(D = dag van de bestelling)
d) internationaal paspoort en reisdocument:
e) rijbewijzen:
f) diverse documenten:
vrijstellingen
Zijn van gemeentebelasting vrijgesteld:
wijze van inning
De belasting moet contant betaald worden tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
Indien de belastingplichtige niet betaald heeft, wordt van ambtswege overgegaan tot inkohiering door het college van burgemeester en schepenen op grond van de gegevens waarop het gemeentebestuur beschikt. De belasting moet worden betaald binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven.
Het bezwaarschrift kan via één van de volgende kanalen worden ingediend:
Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.