Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2023_GR_00347 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Tieblokkenlaan - invoeren parkeerverbod - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Afwezig

Stijn Adriaensens, schepen

Verontschuldigd

Paul Moelans; Cathy Devolder

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_GR_00347 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Tieblokkenlaan - invoeren parkeerverbod - Goedkeuring 2023_GR_00347 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Tieblokkenlaan - invoeren parkeerverbod - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het doodlopend stukje straat in de Tieblokkenlaan staan regelmatig vrachtwagens en/of bussen van De Lijn hinderlijk geparkeerd in de bermen. Aan de overzijde van de straat, ter hoogte van de bedrijven met nummers 4 en 6 is reeds een stilstaan- en parkeerverbod voorzien. Om te voorkomen dat voertuigen zich aan de overzijde van de straat gaan parkeren, wordt er voorgesteld om ook aan die kant van de straat een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoƶrdineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Artikelen 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • De ministeriĆ«le omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Tieblokkenlaan, gestemd in de zitting van 22 februari 2021 op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

Het gedeelte Tieblokkenlaan richting huisnummers 4 - 6 is ondergeschikt aan de Tieblokkenlaan, die een hoofdweg is.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht.

Artikel 3

De bestuurders rijdend in de Tieblokkenlaan genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitkomende openbare wegen.

De verkeerborden B15 worden aangebracht.

Artikel 4

Het verbod wordt opgelegd in de door de pijl aangeduide richting naar links af te slaan voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen, ter hoogte van het kruispunt met de Steenweg op Tielen komende van de Slachthuisstraat.

Het verkeersbord C31 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 5

Het verbod wordt opgelegd in de door de pijl aangeduide richting af te slaan, uitgezonderd fietsers en bromfietsen klasse A en P, ter hoogte van het kruispunt met het spoorwegfietspad.

De verkeersborden C31 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 6

De snelheid wordt beperkt tot 50 km/u, in het gedeelte Tieblokkenlaan richting huisnummers 4 - 6.

De zoneverkeersborden C43 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 7

Het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs beide zijden van de straat in het stukje Tieblokkenlaan dat doodloopt in noordelijke richting tussen de nummers 4a en 8.

De verkeersborden E3 met onderborden worden aangebracht.

Artikel 8

De rijbaan wordt verdeeld in rijstroken aan het kruispunt met de Slachthuisstraat.

Artikel 9

Een verplicht fietspad werd aangelegd op eigen bedding langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat.

De verkeersborden D7 worden aangebracht.

Artikel 10

De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt gemarkeerd door brede witte doorlopende strepen, langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat volgens artikel 72.2 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.

Artikel 11

Een stopstreep wordt gemarkeerd aan het kruispunt met de Steenweg op Tielen.

Artikel 12

Een oversteekplaats, die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen ter hoogte van de spoorwegovergang en de Slachthuisstraat en dit volgens artikel 72.3 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.

De verkeersborden F50 worden aangebracht.

Artikel 13

Een oversteekplaats die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken strepen, gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen conform artikel 76.4 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg ter hoogte van het kruispunt met de Slachthuisstraat.

De verkeersborden F50 worden aangebracht.

Artikel 14

Aan de fietsoversteek bij de spoorweg is een middeneiland voorzien.

Dit wordt aangeduid met het verkeersbord D1.

Artikel 15

Aan het kruispunt met de Slachthuisstraat wordt het tracé van de weg aangeduid met het verkeersbord GVIII.