Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

2023_GR_00346 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Kamiel Van Baelenstraat - aanduiding tragewegverbinding - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, algemeen directeur

Afwezig

Stijn Adriaensens, schepen

Verontschuldigd

Paul Moelans; Cathy Devolder

Secretaris

Bie De Busser, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_GR_00346 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Kamiel Van Baelenstraat - aanduiding tragewegverbinding - Goedkeuring 2023_GR_00346 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Kamiel Van Baelenstraat - aanduiding tragewegverbinding - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de Kamiel Van Baelenstraat zijn twee tragewegverbindingen waarvan er één uitgeeft in de Neerhofstraat en één in de Joris de Hozestraat. De doorsteekjes lopen tussen de verschillende bouwpercelen door. Vandaag worden deze tragewegverbindingen gebruikt door fietsers, steps, speedpedelecs, brommers, enz... Omdat de weginfrastructuur hier op dit moment niet voor aangepast is, wordt er voorgesteld om deze tragewegverbindingen enkel toe te staan voor voetgangers en fietsers.  

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  • Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kamiel Van Baelenstraat is ondergeschikt aan de Noord-Brabantlaan, die een hoofdweg is.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht.

Artikel 2

Kamiel Van Baelenstraat ligt in een ruimere zone 30.

De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 3

Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, conform artikel 76.2 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, duidt de plaats aan waar bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen.

Artikel 4

De verplichting wordt opgelegd rechts te rijden langs de aangelegde middenberm.

De verkeersborden D1d worden aangebracht.

Artikel 5

Er is een tragewegverbinding tussen:

  • Kamiel Van Baelenstraat en de Neerhofstraat.
  • Kamiel Van Baelenstraat en de Joris de Hozestraat.

Deze verbindingen zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer. 

De aanduiding gebeurt aan weerskanten met de verkeersborden C3 met onderbord M2.