Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

2023_MV_00060 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de stedelijke website

Gemeenteraad
ma 09/10/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Katleen De Coninck; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Bie De Busser, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Dieter De Quick; Peter Janssens

Secretaris

Bie De Busser, Algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2023_MV_00060 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de stedelijke website 2023_MV_00060 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de stedelijke website

Motivering

Indiener(s)

Bart Voordeckers

Tijdstip van indienen

wo 04/10/2023 - 18:19

Toelichting

Het contact tussen overheid en burger verloopt steeds meer via digitale kanalen. Voor veel stedelijke dienstverlening is het al lang niet meer noodzakelijk om aan het loket aan te schuiven. Tussen de aanvraag van een uittreksel uit het strafregister en de aflevering ervan zitten tegenwoordig slechts enkele muisklikken. Handig ... tenminste voor wie digitaal voldoende geletterd is.

Ook voor informatie over de stad en het beleid zijn burgers aangewezen op de stedelijke website. Jammer genoeg is www.turnhout.be niet bepaald de meest performante informatiebron. Het is vaak heel moeilijk om op een logische manier de gewenste informatie te vinden. Als je bijvoorbeeld 'containerpark ' ingeeft in de zoekbalk krijg je verwijzingen naar de gemeenteraadsbeslissing over de retributies en commissie-agenda's. De openingsuren, tarieven en locatie van het recyclagepark vind je pas na stevig scrollen.

Het is niet de eerste keer dat ik vragen stel over de kwaliteit van onze stedelijke website, over de beschikbaarheid en vindbaarheid van correcte informatie. Ik wil met deze vraag nogmaals de aandacht vestigen op de ondermaatse kwaliteit van onze website en specifiek de problemen die dit oplevert voor de toegankelijkheid ervan. Een toegankelijke website betekent namelijk dat de website bruikbaar en begrijpelijk is door elke burger met of zonder beperking. Ik vrees dat dit onvoldoende het geval is.

Daarom nogmaals de vraag of en wanneer er werk gemaakt zal worden van een gebruiksvriendelijkere en vooral toegankelijkere stedelijke website.