Het contact tussen overheid en burger verloopt steeds meer via digitale kanalen. Voor veel stedelijke dienstverlening is het al lang niet meer noodzakelijk om aan het loket aan te schuiven. Tussen de aanvraag van een uittreksel uit het strafregister en de aflevering ervan zitten tegenwoordig slechts enkele muisklikken. Handig ... tenminste voor wie digitaal voldoende geletterd is.
Ook voor informatie over de stad en het beleid zijn burgers aangewezen op de stedelijke website. Jammer genoeg is www.turnhout.be niet bepaald de meest performante informatiebron. Het is vaak heel moeilijk om op een logische manier de gewenste informatie te vinden. Als je bijvoorbeeld 'containerpark ' ingeeft in de zoekbalk krijg je verwijzingen naar de gemeenteraadsbeslissing over de retributies en commissie-agenda's. De openingsuren, tarieven en locatie van het recyclagepark vind je pas na stevig scrollen.
Het is niet de eerste keer dat ik vragen stel over de kwaliteit van onze stedelijke website, over de beschikbaarheid en vindbaarheid van correcte informatie. Ik wil met deze vraag nogmaals de aandacht vestigen op de ondermaatse kwaliteit van onze website en specifiek de problemen die dit oplevert voor de toegankelijkheid ervan. Een toegankelijke website betekent namelijk dat de website bruikbaar en begrijpelijk is door elke burger met of zonder beperking. Ik vrees dat dit onvoldoende het geval is.
Daarom nogmaals de vraag of en wanneer er werk gemaakt zal worden van een gebruiksvriendelijkere en vooral toegankelijkere stedelijke website.