Criteria
Criterium 1 wordt geschrapt aangezien de basissubsidie niet langer via een uitbreidingsronde wordt toegekend maar door de organisator kan worden aangevraagd.
Criterium 2: ‘ Nieuwe organisatoren tonen de intentie dat zij willen streven naar bruikbare opvang aan door dit te duiden in hun opnamebeleid vermeld in het huishoudelijk reglement/schriftelijke overeenkomst’ wordt geschrapt.
De score voor het bieden van dringende opvang wordt verlaagd naar 3 punten omdat organisatoren die reeds subsidies voor dringende opvangplaatsen (Trap 3) ontvangen altijd het maximum scoren op dit criterium.
Criterium 3: ligging van het initiatief:
Toevoeging: ‘De organisator bevestigt formeel dat op het moment van indiening er geen verhuisplannen zijn voor de locatie waarvoor subsidies worden aangevraagd. Indien de organisator verhuisplannen heeft, zal het nieuwe adres gebruikt worden om de score te bepalen’.
Criterium 4:
4.1. Dit criterium wordt sterker geformuleerd: ‘’ de organisator maakt zijn vrije plaatsen kenbaar ouders via het lokaal loket’ wordt geschrapt en ‘de organisator vult zijn vrije plaatsen in via het lokaal loket kinderopvang’ wordt toegevoegd. . De score wordt verhoogd van 2 naar 3 punten.
4.2. Toevoeging: ‘.. en het lerend netwerkt GeZINsKRACHT- Huis van het Kind, RIT
4.3. ‘werkt samen ‘ wordt vervangen door ‘.. kan aantonen’
Criterium 5: ‘.. en/of toont aan dat hij ernaar wil streven om dit percentage te halen..’ wordt geschrapt. Toevoeging: ‘.. en omschrijft in zijn pedagogische visie opgenomen in het huishoudelijk reglement maatregelen om drempels voor gezinnen met voorrangsregels en/of kwetsbare gezinnen te verlagen..’
Procedure
De procedure wordt duidelijker omschreven en opgesplitst in drie onderdelen: informeren, adviseren en terugkoppelen.
Om organisatoren beter te ondersteunen en hen bewust te maken van de lokale context wordt aan elke indiener gevraagd om een vragenlijst (leidraad) in te vullen.
Naast het huishoudelijk reglement en data uit het lokaal loket zal deze info gebruikt worden bij het geven van een score aan het dossier.
Het lokaal bestuur geeft de opdracht aan het Huis van het Kind om samen met het lokaal overleg een advies te formuleren. De coördinator van het Huis van het Kind onderzoekt samen met de voorzitter van het lokaal overleg en een externe expert de aanvraag.
Deze score wordt voorgelegd aan de leden van het lokaal overleg die een advies voor het College van Burgemeester en Schepenen bezorgen.
De adviesopdracht van het lokaal bestuur is vastgelegd in Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang. Art 7 bepaalt dat het lokaal bestuur advies kan geven aan K&G over de uitbreiding van kinderopvang binnen het eigen grondgebied. Het advies van het lokaal bestuur moet gebaseerd zijn op de strategische meerjarenplanning van het lokaal bestuur.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 (BS 25 juli 2014) houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters legt de programmatieregels vast en de regels die het Agentschap Opgroeien moet naleven bij het opmaken van een oproep en het doorlopen van de procedure in artikel 57 en 58.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde adviescriteria en beslissingsprocedure bij uitbreiding van groepsopvang baby’s en peuters.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het Huis van het Kind om samen met het lokaal overleg een advies te formuleren. De coördinator van het Huis van het Kind onderzoekt samen met de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang en een externe expert de aanvraag.
De gemeenteraad gaat akkoord met het publiceren van de criteria en procedure via de stedelijke website.