In het Decreet Lokaal Bestuur zijn geen nadere regels of voorwaarden geformuleerd voor de vervangingsregeling van de algemeen directeur. Enkel dient minstens vanaf een afwezigheid van meer dan 120 dagen een waarnemend algemeen directeur te worden aangeduid die alle bevoegdheden uitoefent. Tevens zal in het geval van een waarneming de rechtspositieregeling toepassing vinden, waarin een waarnemingstoelage voorzien is vanaf een waarneming van 30 kalenderdagen (art. 107, §3 RPR).
Bijgevolg dient een concrete vervangingsregeling uitgewerkt en vastgesteld worden, die aangepast is aan de noden van de organisatie en werking.
Daarbij kan de algemeen directeur om verschillende redenen afwezig of verhinderd zijn, al dan niet voor een beperkte duurtijd en al dan niet voorzien. Belangrijk is dat de continuïteit van de dienstverlening steeds kan worden gegarandeerd, hetgeen, indien nodig, een vlotte vervanging vereist van dit hoogste ambt met diverse wettelijk toegewezen bevoegdheden.
Eerder werd een algemene vervangingsregeling vastgesteld door de gemeenteraad op 28 mei 2018, waarin de managers als potentiële vervangers werden aangeduid. Echter is gebleken dat deze regeling enerzijds niet langer actueel is gezien één van de vervangers de organisatie heeft verlaten, terwijl anderzijds een recente afwezigheid van de algemeen directeur aantoonde dat deze regeling niet volstaat om dit vlot en efficiënt op te vangen.
Gezien een afwezigheid of verhindering diverse oorzaken en vooral duurtijd kan hebben, alsook de bezetting en mogelijkheden in de organisatie om dit op te vangen kunnen verschillen, is het college van burgemeester en schepenen beter geplaatst om kort op de bal te spelen en een plaatsvervangend respectievelijk waarnemend algemeen directeur aan te duiden. Op die manier dient de continuïteit van dit hoogste ambt steeds verzekerd te worden.
Bijkomend worden er niet langer wettelijke voorwaarden voorzien om als vervanger te kunnen optreden, zodat de aanduiding afhankelijk zal zijn van de duurtijd van de afwezigheid en beschikbaarheden binnen de organisatie.
Zodoende wordt de bevoegdheid om een plaatsvervangend dan wel waarnemend algemeen directeur aan te duiden, toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen.
Bij de aanduiding van een waarnemend algemeen directeur zullen de bepalingen uit de rechtspositieregeling, in het bijzonder de daarin voorziene waarnemingstoelage, gelden.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) voorziet dat de gemeenteraad bevoegd is om een vervangingsregeling vast te stellen die geldt bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur. Dit betreft een delegeerbare bevoegdheid, net zoals artikel 166 DLB voorziet dat de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur zelf aan het college van burgemeester en schepenen of aan de functiehouder van het ambt kan worden toevertrouwd.
De gemeenteraad stemde met 22 stemmen op 35 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Paul Moelans, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans, mevrouw Cathy Devolder– raadsleden.
Er waren 12 neen stemmen nl. van de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Reccino Van Lommel, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Peter Roes, de heer Kevin Janssen, de heer Rudy Elst, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens, de heer Mario Geys en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Er was 1 onthouding nl. van de heer Bart Voordeckers – raadslid.
De gemeenteraad vertrouwt het aanstellen van een plaatsvervangend respectievelijk waarnemend algemeen directeur toe aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad heft de eerdere vervangingsregeling van 28 mei 2018 op.