De gemeente Turnhout is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering op 23 juni 2022. Het betreft een bijzondere algemene vergadering waarop een wijziging van de statuten van PONTES staat geagendeerd. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Alle wijzigingen in de statuten zijn artikelsgewijze opgenomen in een historische en toekomstige versie van de statuten, die uitvoerig worden toegelicht in een begeleidende toelichtingsnota.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde statutenwijziging, kan de voorgestelde statutenwijziging worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Vermits een bijzondere meerderheid van de leden-gemeenten een statutenwijziging moet goedkeuren, is zowel de goedkeuring in de gemeenteraad als de aanwezigheid van de gemeentelijke afgevaardigde tijdens de algemene vergadering van groot belang.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 427 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Een statutenwijziging van een intergemeentelijk samenwerkingsverband moet met bijzondere meerderheden worden goedgekeurd door de algemene vergadering.
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans– raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 23 juni 2022, die er als volgt uit ziet:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de voorgelegde statutenwijziging.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans– raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 23 juni 2022 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 23 juni 2022 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van … [datum invullen] inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Artikel 41 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur
De statuten van Cipal
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goed.
De gemeenteraad mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente om op de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 24 juni 2022 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad keurt het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris goed.
De gemeenteraad verleent decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021.
De gemeenteraad keurt de toetredingen/uitbreidingen van opdracht goed.
De gemeenteraad keurt de benoemingen goed.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur goed.
De gemeenteraad keurt de verlenging van het mandaat van de commissaris goed.
De gemeenteraad geeft de vertegenwoordiger opdracht om op de algemene vergadering van 24 juni 2022, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iveka;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 1 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iveka die op 29 juni 2022 plaatsheeft in “Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 41 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur
De statuten van Iveka
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka d.d. 29 juni 2022:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iveka op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iveka, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 29 juni 2022 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de balans, resultatenrekening en winstverdeling;
Artikel 41 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur
De statuten van IKA
Wat betreft de inname van standpunten stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022;
De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zaldeelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Volgend raadslid deed een tussenkomst: Reccino Van Lommel.
De gemeenteraad wordt gevraagd om Paul Van Miert, burgemeester, te machtigen om een bestuursmandaat in de raad van bestuur van VVSG op te nemen, in vervanging van de heer Steven Vandeput.
Artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteraad machtigt, bij geheime stemming, de heer Paul Van Miert, burgemeester, om een bestuursmandaat in de raad van bestuur van VVSG op te nemen, in vervanging van de heer Steven Vandeput.
De uitslag van de stemming is als volgt:
De heer Paul Van Miert behaalt 26 stemmen op 32 stemmers en heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen behaald. Er waren 5 neen stemmen en 1 blanco stem.
Beide woningen aan Steenweg op Oosthoven (nrs 315 en 317) zijn ingeplant tegen de straatkant, volledig buiten de bouwlijn van de overige woningen in de straat. Dit is een toestand die voor de goede ruimtelijke ordening ongewenst is. Het einddoel is om alle woningen in die straat volledig op dezelfde bouwlijn te krijgen en de rooilijn recht te trekken. Uitbreiding van het bestaande volume zal bijgevolg door Ruimtelijke Ordening steeds negatief geadviseerd worden.
Sinds mevrouw Dekinder werd opgenomen in een verpleeghuis staat de ouderlijke woning leeg en zoekt de familie naar een oplossing hiervoor. Zij zijn met de eigenaar van de naastgelegen woning gaan praten en hebben besloten om gezamenlijk de stad te contacteren voor een overleg. Dit overleg vond plaats op 28 september 2020, op dat moment was de woning met nummer 315 nog verhuurd dmv een huurovereenkomst die nog onder de federale huurwet viel. Inmiddels zijn deze huurders vertrokken en staat de woning ook leeg.
Beide woningen werden als een geheel gebouw ergens tussen 1900 en 1918 en later uitgesplitst in twee woningen. De splitsing gebeurde op een manier waarbij een deel van elke woning een insnijding maakt over de perceelsgrenzen heen.
De woningen zijn aan grondige renovatie toe en deze toestand, samen met de inplanting van de woningen, de beperking qua uitbreidingsmogelijkheden en de hoge renovatiekosten, maakt dat een zuivere verkoop apart als woning niet interessant is.
Indien de percelen worden samengevoegd is de breedte voldoende om te kunnen verkavelen in twee loten, zodat er op elk lot een woning kan gebouwd worden (halve losbouw per perceel) na sloop van de bestaande bebouwing. Indien deze zaken gebeurd zijn blijven er twee mooie bouwgronden, die vlot verkoopbaar zullen zijn.
Aangezien AWV inmiddels gestart is met de verwervingen ifv de heraanleg van de N12, zullen ook deze drie percelen voor een stukje ingenomen worden. Hierdoor verminderen de te verkavelen oppervlaktes met enkele vierkante meters. Deze vermindering is geen beletsel voor de toekomstig te verkavelen gronden, aangezien deze enkel voorzien zijn in de toekomstige voortuinstrook.
In eerste instantie hebben we onderzocht of het mogelijk was om de gronden gezamenlijk te verkavelen. Uit raming van de kosten en opbrengsten lijkt dit een gezamenlijke opbrengst van 267 554 euro te kunnen genereren. Uiteraard dient er ook nog rekening mee gehouden te worden dat de stad is gebonden aan de wet overheidsopdrachten, waardoor verkavelen voor de stad tamelijk arbeidsintensief en tijdrovend is. De gebouwen moeten namelijk eerst gesloopt worden nadat al het planwerk werd uitbesteed en opgemaakt. Bovendien was op het moment dat de raming werd opgemaakt de woning nummer 315 nog verhuurd, waardoor een sloop niet mogelijk was.
Omdat de familie toch aandrong op een snelle oplossing, hebben we in tweede instantie onderzocht of een gezamenlijke verkoop van de percelen in de toestand waarin ze zich bevonden mogelijk was. Hiertoe werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jan Koyen op 24 maart 2021, waarbij rekening werd gehouden met de minwaarde van de nog te slopen gebouwen en de bouwmogelijkheden. De waarde werd hierbij bepaald op 240 000 euro en de verdeelsleutel voor de opbrengst a rato van de eigen inbreng werd bepaald op:
circa 40% = 96 000 euro voor het eigendom van de echtgenoten Geerts-Sterkens, zijnde perceel 1165 S
circa 40% = 96 000 euro voor het eigendom van deelgenoten De Puysseleir, zijnde perceel 1165 R
circa 20% = 48 000 euro voor het eigendom van de Stad Turnhout, zijnde perceel 1163 F (aangezien dit perceel grotendeels uit landbouwgrond bestaat)
Aangezien een verkaveling niet mogelijk was door het feit dat de ene woning nog verhuurd was, werd besloten om een samenwerking aan te gaan om de percelen gezamenlijk als projectgrond te verkopen.
Hoewel de verhuurde woning recent is vrijgekomen, zijn we inmiddels zo ver in dit proces dat het niet meer wenselijk is om nu nog hiervan af te wijken en alsnog te verkavelen. De familie Dekinder- De Puysseleir is immers al heel lang (al sinds 2013) vragende partij om een oplossing te vinden voor de ouderlijke woning, die nu reeds geruime tijd leegstaat en dreigt opgenomen te worden in het leegstandsregister. Bovendien is de toestand van de woning sindsdien nog meer achteruit gegaan waardoor ze nu echt aan het verkommeren is. Ook het onderhoud van de tuin is voor hen een grote last geworden, waardoor een snellere oplossing zich opdringt.
Notaris Maes heeft de samenwerkingsovereenkomst opgemaakt en die werd door alle partijen ondertekend na principieel akkoord door het college. De verdere formaliteiten voor de openbare verkoop werden voorbereid en de verkoopsvoorwaarden zijn opgemaakt door notaris Maes.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, art. 2 en 41 ev, met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de verkoopsvoorwaarden, opgemaakt door notaris Maes, om de grond, gelegen rondom de percelen Steenweg op Oosthoven 315-317, kadastraal gekend als 'Kluysdriesen', sectie C, nummer 1163 F tesamen met de percelen aan Stwg. op Oosthoven 315-317 als projectgrond openbaar te koop aan te bieden.
Inmiddels werd het pand waarin 't Geburt gevestigd is, te koop gesteld samen met nog twee andere panden van dezelfde eigenaar. Het werd duidelijk dat, indien we de werking van 't Geburt in deze buurt wilden verankeren, een meer permanente oplossing in de vorm van een aankoop, noodzakelijk was.
In juni 2021 werd er een aanvraag voor projectsubsidie gedaan bij de Vlaamse Overheid in het kader van de oproep 'Veerkrachtige steden na corona'. Hierin werd onder meer focus gelegd op de sociale cohesie, het ontmoeten en verbinden in de buurten van het projectgebied liggend op de oost-west as door het centrum. Hier kennen vooral de buurten in de Otterstraat en de Merodelei een multiproblematiek die door corona nog versterkt werd. In deze aanvraag werd onder meer budget gevraagd voor de aankoop van het pand waar 't Geburt in gevestigd is.
In december 2021 ontving de stad het bericht van de Vlaamse Regering dat de subsidie werd bekomen en kon er verder onderzoek worden gedaan naar het best geschikte pand voor 't Geburt. Alle kosten voor aankoop en renovaties mee in acht genomen, wordt het pand voorgesteld, gelegen Merode-Center 13, kadastraal gekend als sectie P, deel van nummer 128 S. Dit pand is door de ligging op de hoek van de onderdoorrit het interessantste door de hoge zichtwaarde, zowel tegen de straatkant als naar de zichtzijde op het achtergelegen plein, dat ook mee zal heropgewaardeerd worden. Het is bovendien ruimer dan het huidige gehuurde pand.
Het pand is momenteel nog verhuurd aan de Sishabar. De handelshuurovereenkomst is ingegaan op 1/01/2017. De lopende huur kan volgens art. 16, 1° worden opgezegd als volgt, mits opzegtermijn van 1 jaar: ‘Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen, of het op die wijze te doen in gebruik nemen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen, of het te doen in gebruik nemen door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.’
2°:’Zijn wil om het onroerend goed een bestemming te geven die elke handelsonderneming uitsluit’.Voor de aankoop werd een compromis opgesteld onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Notariskantoor Pact Notarissen zal de belangen van de stad behartigen.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, art. 2 en art. 41 ev. met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aankoop voor algemeen nut van het pand, gelegen Merode-Center 13 bus 12 en kadastraal gekend als sectie P, deel van nummer 128 S met een oppervlakte van 225 m², voor 195 000 euro.
De gemeenteraad beslist om een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen om het pand te bestemmen naar Gebouwen voor gemeenschapsvoorzieningen en algemeen nut, teneinde er de werking van 't Geburt in te kunnen verankeren.
De kerkraad Verenigde Protestantse Kerk te Turnhout diende de jaarrekening 2021 in.
Syntheserapport van de jaarrekening:
In het investeringsbudget werd er een terechte correctie doorgevoerd zodat het saldo nu op het correcte bedrag van 0 euro komt. De correctie wordt inhoudelijk kort toelicht in een nota in de bijlage.
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage (bedragen in euro):
Exploitatiesaldo 2020 |
115 579,85 |
|
Investeringssaldo 2020 |
3 569,50 |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
30 303,55 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
669,50 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-19 868,67 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
-4 239,00 |
Effectieve toelage 2021 |
0,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
0 |
Exploitatieresultaat 2021 |
126 014,73 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
0 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 126 014,73 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
0 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
0 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad Verenigde Protestantse Kerk te Turnhout.
De kerkraad Goddelijk Kind Jezus diende de jaarrekening 2021 in.
Syntheserapport van de jaarrekening:
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage ( bedragen in euro):
Exploitatiesaldo 2020 |
7 704,32 |
|
Investeringssaldo 2020 |
0 |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
7 182,69 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
0 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-23 153,52 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
0 |
Effectieve toelage 2021 |
15 000,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
0 |
Exploitatieresultaat 2021 |
6 733,49 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
0 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 6 733,49 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
22 468 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
0 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad Goddelijk Kind Jezus.
De kerkraad Sint Pieter diende de jaarrekening 2021 in.
De Vlaamse Regering heeft bij ministerieel besluit van 18 oktober 2021 beslist tot de samenvoeging van de parochie Heilig Hart te Turnhout met de parochie Sint Pieter te Turnhout. De kerkraad Heilig Hart heeft per 31 december 2021 een eindrekening opgemaakt. De samenvoeging van de beide parochies zal vanaf 1 januari 2022 in de kerkraad Sint Pieter een effect hebben. Het mandaat van Willy Van Dingenen als penningmeester van de kerkraad Sint Pieter werd niet stopgezet.
Het centraal kerkbestuur heeft opgemerkt dat de kerkraad voor grote uitgaven de wet op de overheidsopdrachten zorgvuldiger dient na te leven (zie in de bijlage).
Syntheserapport van de jaarrekening:
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage (bedragen in euro):
Exploitatiesaldo 2020 |
63 565,80 |
|
Investeringssaldo 2020 |
-43 318,00 |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
88 710,37 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
28 640,00 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-165 509,47 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
0,00 |
Effectieve toelage 2021 |
100 000,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
14 678,00 |
Exploitatieresultaat 2021 |
86 766,70 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
0,00 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 86 766,70 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
160 700,00 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
14 678,00 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad Sint Pieter.
De kerkraad Heilig Hart diende de jaarrekening 2021 in.
De Vlaamse Regering heeft bij ministerieel besluit van 18 oktober 2021 beslist tot de samenvoeging van de parochie Heilig Hart te Turnhout met de parochie Sint Pieter te Turnhout.
Deze jaarrekening is tevens de eindrekening van Willy Van Dingenen die zijn mandaat als penningmeester beëindigd.
Syntheserapport van de jaarrekening:
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage ( bedragen in euro):
Exploitatiesaldo 2020 |
35 506,75 |
|
Investeringssaldo 2020 |
-11 218,74 |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
38 401,46 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
19 144,22 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-22 734,57 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
-13 683,29 |
Effectieve toelage 2021 |
0,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
5 757,81 |
Exploitatieresultaat 2021 |
51 173,64 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
0,00 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 51 173,64 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
0,00 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
5 757,81 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad Heilig Hart.
De kerkraad Emmaüsparochie diende de jaarrekening 2021 in.
Syntheserapport van de jaarrekening:
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage ( bedragen in euro):
Exploitatiesaldo 2020 |
8 243,36 |
|
Investeringssaldo 2020 |
0 |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
13 946,43 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
0 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-33 857,74 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
0 |
Effectieve toelage 2021 |
18 000,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
0 |
Exploitatieresultaat 2021 |
6 332,05 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
0 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 6 332,05 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
58 250 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
0 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad Emmaüsparochie.
De kerkraad O.L.V. Middelares diende de jaarrekening 2021 in.
Syntheserapport van de jaarrekening:
Overzicht ontvangsten – uitgaven – toelage ( bedragen in EUR ):
Exploitatiesaldo 2020 |
9 154,81 |
Investeringssaldo 2020 |
-1 391,00 | |
Exploitatie ontvangsten 2021 |
4 894,63 |
|
Investeringsontvangsten 2021 |
12 300,00 |
Exploitatie uitgaven 2021 |
-19 899,46 |
|
Investeringsuitgaven 2021 |
-12 240,00 |
Effectieve toelage 2021 |
10 000,00 |
|
Effectieve toelage 2021 |
0,00 |
Exploitatieresultaat 2021 |
4 149,98 |
|
Investeringsresultaat 2021 |
-1 331,00 |
|
|
|
|
|
Batig resultaat 2021 |
+ 2 818,98 = kassaldo op 31/12/2021 | |||
|
|
|
|
|
Voorziene exploitatietoelage: |
25 386,00 |
|
Voorziene investeringstoelage: |
0,00 |
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkraad O.L.V. Middelares.
Om de continuïteit te kunnen garanderen, is het nodig om mevrouw Imelda Sannen te vervangen in het beheersorgaan van de Stedelijke Openbare Bibliotheek.
Artikel 41 DLB
De gemeenteraad gaat over tot de aanduiding van een vertegenwoordiger namens de fractie N-VA in het beheersorgaan van de Stedelijke Openbare Bibliotheek, in vervanging van mevrouw Imelda Sannen.
De uitslag van de stemming is als volgt:
Mevrouw Cathy Devolder heeft 32 stemmen op 32 stemmers.
Mevrouw Cathy Devolder, Schepersstraat 17, 2300 Turnhout, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen en wordt aangeduid als vertegenwoordiger namens de fractie N-VA in het beheersorgaan van de Stedelijke Openbare Bibliotheek, in vervanging van mevrouw Imelda Sannen.
De coronacrisis heeft een grote impact op het verenigingsleven. Niet enkel zorgt dit voor meer uitdagingen op financieel vlak, ook op onder andere het organisatorische aspect worden er meer inspanningen van hen verwacht en moeten zij zich steeds opnieuw flexibel aanpassen aan de nieuwe maatregelen. Ook op vlak van papierwerk vraagt de coronacrisis meer van deze verenigingen. Om jeugdverenigingen te ondersteunen in hun administratieve belasting, adviseert de jeugddienst om deze tot het minimum te herleiden.
De jeugddienst adviseert om de subsidiebedragen voor de werkingssubsidie (deel I en deel II) voor het jaar 2022 per jeugdvereniging over te nemen van de subsidiebedragen die uitbetaald werden in het jaar 2021.
De jeugddienst maakt hierbij de inschatting dat nieuwe herberekeningen voor de subsidiebedragen in 2022 geen grote wijzigingen per jeugdvereniging met zich zullen meebrengen, in vergelijking met de bedragen die in 2021 werden uitbetaald.
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/covid-19-lokale-subsidies-in-coronatijden
Het Agentschap Binnenlands Bestuur voorziet de mogelijkheid om in functie van de coronacrisis tijdelijke, bepaalde afwijkingen op de uitvoeringsmodaliteit van bestaande subsidiereglementen door het college toe te staan. Indien een dergelijke optie tot het toestaan van afwijkingen (als uitvoeringsmodaliteit door het college) niet in het oorspronkelijke gemeenteraadsreglement staat, is hiervoor een gemeenteraadsbesluit nodig. Gemeenteraadsbesluiten waarbij afwijkingen op de bepalingen van de subsidiereglementen mogelijk worden gemaakt, moeten worden bekend gemaakt op de website van de gemeente om de transparantie te vergroten. Zij wijzigen de bestaande reglementen die zelf integraal bekend gemaakt moeten worden.
De gemeenteraad keurt de beslissing goed om voor het jaar 2022 dezelfde werkingssubsidies voor erkende jeugdverenigingen toe te passen als in 2021.
Recent zijn enkele belangrijke wetswijzigingen doorgevoerd waardoor een aanpassing van de statuten van AZ Turnhout noodzakelijk is. Enerzijds is er de invoering van het wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV). Voor bestaande vzw’s geldt dat de statuten uiterlijk op 1 januari 2024 moeten aangepast worden rekening houdende met de nieuwe bepalingen van het WVV. Daarnaast zijn er ook nog enkele wijzigingen doorgevoerd als gevolg van wijzigingen in de OCMW-wetgeving en de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten werden inhoudelijk aangepast aan deze nieuwe wetgevende bepalingen.
Daarnaast zijn er ook aanpassingen gedaan om de statuten beter leesbaar te maken.
Tenslotte werden enkele inhoudelijke aanpassingen gedaan:
De gemeenteraad keurt de gewijzigde statuten van AZ Turnhout goed.
Het aangepaste subsidiereglement 'stedelijk herstelfonds vrijetijdssector 2022' is het resultaat van een grondige analyse en evaluatie van de situatie in het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022 en de werking van het bestaande reglement.
De verscheidenheid van de werkvelden (jeugd, sport, cultuur, buurten en senioren) en van de noden van de diverse verenigingen, maakt dat in het bestaande subsidiereglement bewust gekozen werd voor een combinatie van algemene maatregelen, die eenzelfde ondersteuning voorzien voor iedereen, ongeacht de eventuele verschillen in situatie, en meer specifieke maatregelen die gerichte ondersteuning bieden op maat van de specifieke noden (bv. doorlopende infrastructuurkosten). Die aanpak heeft gewerkt en blijft daarom volledig behouden.
Ook de dubbele doelstelling van het subsidiereglement wijzigt niet: enerzijds beoogt het de ondersteuning en vrijwaring van het verenigingsleven door middel van compenserende maatregelen en anderzijds wil het coronaveilige nieuwe en/of aangepaste vrijetijdsinitiatieven in Turnhout stimuleren.
Meer informatie over de subsidievormen, de voorwaarden en toekenningscriteria en de indieningsdata staat vermeld in de tekst van het reglement.
De bepalingen van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.
Decreet 19 juni 2020 tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.
De gemeenteraad beslist om het bestaande 'subsidiereglement stedelijk herstelfonds vrijetijdssector 2021' vanaf heden op te heffen en het te vervangen door onderhavig subsidiereglement 'stedelijk herstelfonds vrijetijdssector 2022' dat ingaat vanaf heden.
Looptijd en doelstelling van de subsidie
Dit reglement treedt in werking vanaf de goedkeuring ervan op de gemeenteraad en loopt tot en met 31 december 2022.
Binnen de perken van de door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen in kader van het relanceplan stedelijk herstelfonds vrijetijdssector 2022, kan er financiële ondersteuning gegeven worden met als doel:
Dit ten einde de realisatiegraad van de relevante doelstellingen opgenomen in het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025 te maximaliseren.
DEEL 1 Financiële compensaties
In dit onderdeel behandelen we de subsidies voor het gedeeltelijk compenseren van de negatieve financiële gevolgen van de coronacrisis. We verdelen deze onder in:
Vaste procentuele verhoging van de jaarlijkse (basis- en werkings-)subsidies
3.1. Voor jeugd-, cultuur- en sportverenigingen voor werkingsjaar 2021-2022
3.1.1. Voor de erkende jeugd-, cultuur- en sportverenigingen
Ter algemene compensatie van onvoorziene meeruitgaven en/of minderinkomsten ten gevolge van de coronacrisis ontvangt elke erkende Turnhoutse jeugd-, cultuur- en sportvereniging voor het werkingsjaar 2021-2022 een verhoging van 50% van de aan haar toegekende basis- en werkingssubsidies.
3.1.2. Voor nominatief betoelaagde verenigingen uit de jeugd-, cultuur- en sportsector, mee opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing van 2 mei 2022 betreffende de toekenning van nominatieve subsidies 2022
Ter algemene compensatie van onvoorziene meeruitgaven en/of minderinkomsten ten gevolge van de coronacrisis ontvangt elke Turnhoutse jeugd-, cultuur- en sportvereniging voor haar basiswerking, vanwege de stad Turnhout voor het kalenderjaar 2022, een verhoging van 50% van de aan haar toegekende nominatieve subsidie. Deze verhoging is niet van toepassing op projectsubsidies en voor stedelijke (advies)raden.
3.2. Voor erkende buurt- en seniorenverenigingen voor 2022
Ter algemene compensatie van onvoorziene meeruitgaven en/of minderinkomsten ten gevolge van de coronacrisis ontvangt elke erkende Turnhoutse buurt- en seniorenvereniging voor het kalenderjaar 2022 een verhoging van 20% van de aan haar toegekende basis- en werkingssubsidies.
3.3. Modaliteiten
De vermelde verhoging voor het werkingsjaar 2021-2022 voor de erkende jeugd-, cultuur- en sportverenigingen en voor het kalenderjaar 2022 voor de nominatief betoelaagde jeugd-, cultuur- en sportverenigingen en voor de erkende buurt- en seniorenverenigingen wordt automatisch berekend en toegekend op basis van de toegekende basis- en werkingssubsidie conform de geldende subsidiereglementen of, in voorkomend geval, op basis van de toegekende nominatieve toelage. De toegekende subsidie en de daarop gebaseerde vaste verhoging kunnen op hetzelfde moment worden uitbetaald.
Het stadsbestuur streeft er naar om de toegekende verhoging voor het werkingsjaar 2021-2022 of, in voorkomend geval, voor het kalenderjaar 2022 uit te betalen binnen de dertig dagen na goedkeuring van dit reglement. In het geval de basis- en werkingssubsidies, waarop de vaste verhoging wordt berekend, nog niet zouden zijn vastgesteld binnen deze termijn, kan de vaste verhoging voorlopig worden vastgesteld en uitbetaald op basis van de basis- en werkingssubsidies van het voorgaande jaar (werkingsjaar 2020-2021 of kalenderjaar 2021). Zodra de basis- en werkingssubsidies voor het werkingsjaar 2021-2022 of, in voorkomend geval, het kalenderjaar 2022 definitief zijn vastgesteld, wordt de vaste verhoging definitief vastgesteld en verrekend.
Verenigingen die voor het werkingsjaar 2021-2022 geen basis- en werkingssubsidie aanvragen, komen niet in aanmerking voor de vaste verhoging tenzij ze hiervoor - net als nieuwe verenigingen – een aanvraag indienen.
De vaste procentuele verhoging wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen op basis van dit subsidiereglement.
Verenigingen die op basis van dit subsidiereglement een vaste procentuele verhoging van de jaarlijkse basis- en werkingssubsidies ontvangen, streven maximaal volgende principes na:
Tussenkomst voor gederfde lidmaatschapsinkomsten t.g.v. UiTPAS
4.1. Wie komt in aanmerking
Elke Turnhoutse jeugd-, cultuur- en sportvereniging die UiTPAS-partner is en die ook voor de lidmaatschapsgelden het systeem van de solidaire bijdrage (de zogenaamde 20/40/40 regeling) volgt voor de seizoenen 2021-2022 en 2022-2023.
4.2. Systeem en voorwaarden
Verenigingen die UiTPAS-partner zijn, volgen het systeem van de solidaire bijdrage, ook voor wat de
lidgelden betreft, de zogenaamde 20/40/40 regeling:
- het lid met een UiTPAS-kansentarief betaalt 20%;
- de lokale overheid van waar het lid gedomicilieerd is, betaalt 40%;
- de vereniging derft 40%.
Via dit subsidiereglement kan een vereniging vermeld onder 4.1. een tussenkomst toegekend krijgen die gelijkstaat met de gederfde lidmaatschapsgelden (de 40%) van haar leden die gebruik maken van een UiTPAS met kansentarief voor hun lidmaatschap.
Om de impact van de coronacrisis op het verenigingsleven te beperken, zullen Turnhoutse jeugd-, cultuur- en sportverenigingen die gebruik maken van het UiTPAS systeem, een bijkomende tussenkomst krijgen die de gederfde lidmaatschapsinkomsten van hun leden met een UiTPAS-kansentarief volledig compenseert.
Deze regeling geldt voor de lidgelden verbonden aan het seizoen 2021-2022 en 2022–2023.
Zolang deze regeling geldt, is een bijkomende tussenkomst van stad Turnhout voor lidgelden van erkende Turnhoutse verenigingen (de 5% regel) niet van toepassing.
4.3. Bedrag van de subsidie
Wie beantwoordt aan de bepalingen onder 4.1. en 4.2. krijgt de volledige 40% aan gederfde lidmaatschapsinkomsten gecompenseerd voor de seizoenen 2021-2022 en 2022-2023.
4.4. Aanvraagprocedure en uitbetaling
Deze tussenkomst wordt per trimester berekend en volgt de afrekening frequentie van UiTPAS (1/1, 1/4, 1/7, 1/10). De deelnemende verenigingen krijgen per kwartaal een overzicht bezorgd. Op basis van dit overzicht gebeurt de tussenkomst enerzijds van UiTPAS en anderzijds vanuit het herstelfonds. De laatste afrekening ikv dit reglement gebeurt op 1/1/2023.
4.5. Controle
De stad Turnhout houdt zich het recht voor om extra documenten op te vragen en controles uit te voeren. In geval van misbruik, behoudt het bestuur het recht om de toegekende en/of uitbetaalde subsidie in te trekken of terug te vorderen.
Bijkomende subsidie ter compensatie van infrastructuurkosten en specifieke meeruitgaven en/of minderinkomsten ten gevolge van de coronamaatregelen
5.1. Infrastructuurkosten van erkende cultuur- en jeugdverenigingen.
5.1.1. Wie komt in aanmerking
Elke erkende Turnhoutse cultuur- en jeugdvereniging die kan aantonen dat zij op 12 maart 2020: (1) houder is van het zakelijk recht van de betreffende verenigingsinfrastructuur of over een rechtsgeldig huurrecht of gebruiksrecht (van minimaal 1 jaar) beschikt en (2) belast is met de exploitatie van de desbetreffende verenigingsinfrastructuur.
5.1.2. Welke kosten komen in aanmerking
Voor de houder van het zakelijk recht
Voor de huurder of gebruiker
Definities
5.1.3. Bedrag van de subsidie
De subsidie wordt toegekend per aanvraag. Een vereniging kan meerdere aanvragen indienen, indien zij op meerdere adressen een exploitatie heeft die aan de voorwaarden voldoet. De subsidie bedraagt max. 50% van de kosten vermeld onder 5.1.2 met een maximum van 6.000 EUR per aanvraag op voorwaarde dat de kosten aantoonbaar, onvermijdbaar en niet-recupereerbaar zijn.
5.1.4. Aanvraagprocedure
Voor de hierna vermelde deadline een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen op het daarvoor bestemde, volledig ingevulde, met toevoeging van alle vereiste verantwoordingsstukken en ondertekende formulier.
Voor de volgende periode kan een aanvraag worden ingediend mits het respecteren van de uiterste indieningsdatum:
5.1.5. Beoordeling van de ingediende aanvraag
De beoordeling van de aanvraag gebeurt door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de jury, op basis van het ingestuurde dossier met bewijsstukken, de motivatie en de verantwoording. De jury die de dossiers voor het college van burgemeester en schepenen voorbereidt, bestaat uit telkens één ambtenaar van de diensten cultuur, jeugd en financiën. Het college van burgemeester en schepenen neemt een principiële beslissing over de subsidieaanvraag en vermeldt daarin het subsidiebedrag.
Volgende criteria worden bij de beoordeling gehanteerd:
5.2. Minderinkomsten en/of meeruitgaven van convenantpartners van de stad Turnhout in de cultuur- en jeugdsector
5.2.1. Wie komt in aanmerking
Verenigingen en organisaties in de cultuur- en jeugdsector die met de stad Turnhout een convenantovereenkomst hebben afgesloten die geldig is gedurende de looptijd van dit subsidiereglement.
5.2.2. Wat komt in aanmerking
Aantoonbare meeruitgaven en/of minderinkomsten ten gevolge van de coronamaatregelen die rechtstreeks betrekking hebben op de werking van de convenantpartner in uitvoering van de activiteiten opgenomen in de overeenkomst met de stad Turnhout.
5.2.3. Bedrag van de subsidie
De hoogte van de tussenkomst is max. 50% van de aantoonbare minderinkomsten en/of meeruitgaven ten gevolge van de coronamaatregelen en wordt bepaald binnen de perken van de door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen.
5.2.4. Aanvraagprocedure
Voor de hierna vermelde deadline een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen op het daarvoor bestemde, volledig ingevulde, met toevoeging van alle vereiste verantwoordingsstukken en ondertekende formulier.
Voor de volgende periode kan per aanvrager één aanvraag worden ingediend mits het respecteren van de uiterste indieningsdatum:
5.2.5. Beoordeling van de ingediende aanvraag
De beoordeling van de aanvraag gebeurt door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de bevoegde dienst, op basis van het ingestuurde dossier met bewijsstukken, de motivatie en de verantwoording. Het college van burgemeester en schepenen neemt een principiële beslissing over de subsidieaanvraag en vermeldt daarin het subsidiebedrag.
Volgende criteria worden bij de beoordeling gehanteerd:
5.3 Algemene bepalingen
5.3.1. Uitbetaling van de subsidie
De subsidie wordt uitbetaald binnen de maand nadat het college van burgemeester en schepenen ze heeft toegekend.
5.3.2. Geen dubbelfinanciering
De subsidie dient om het door de coronacrisis veroorzaakte financiële verlies gedeeltelijk te compenseren. Het is niet de bedoeling dat de toegekende subsidie hoger is dan het geleden financieel verlies. Indien de aanvrager reeds voldoende financiële compensaties kreeg toegekend of uitgekeerd van de diverse overheden of instellingen, komt de aanvraag niet in aanmerking. Indien na het toekennen en uitbetalen van de subsidie blijkt dat er toch sprake is van oversubsidiëring, dan behoudt het bestuur zich het recht voor om de toegekende en/of uitbetaalde subsidie geheel of gedeeltelijk in te trekken of terug te vorderen of om het teveel in mindering te brengen van een eventuele toekomstige subsidie.
5.3.3. Verklaring op eer
De vereniging of convenantpartner levert een volledig en waarheidsgetrouw dossier in waarbij er een verklaring op eer wordt toegevoegd.
“naam en functie, verklaart op eer dat het ingediende dossier correct, volledig en waarheidsgetrouw is”
5.3.4. Controle
De stad Turnhout houdt zich het recht voor om extra documenten op te vragen en controles uit te voeren. In geval van misbruik, behoudt het bestuur het recht om de toegekende en/of uitbetaalde subsidie in te trekken of terug te vorderen.
Deel 2 Financiële ondersteuning vrijetijdsinitiatieven
Subsidie voor het organiseren van nieuwe of aangepaste publieksinitiatieven in de sectoren jeugd, sport, cultuur en buurtwerking
6.1. Wie komt in aanmerking
Turnhoutse sport-, jeugd-, cultuur- en buurtverenigingen.
Verenigingen en organisaties in de sectoren cultuur, jeugd en sport die met de stad Turnhout een convenant, een samenwerkings- of PPS-overeenkomst hebben afgesloten die geldig is gedurende de looptijd van dit subsidiereglement.
6.2. Wat komt in aanmerking
Deze subsidie dient ter ondersteuning van nieuwe of aangepaste publieksinitiatieven die in Turnhout plaatsvinden in de periode vanaf de goedkeuring van dit reglement tot en met 31 december 2022.
Deze nieuwe of sterk aangepaste publieksinitiatieven in Turnhout moeten voldoen aan volgende toekenningsvoorwaarden:
6.3. Bedrag van de subsidie
De hoogte van de tussenkomst bedraagt maximaal 75% van de netto organisatiekost en wordt bepaald binnen de perken van de door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen.
De netto organisatiekost omvat het verschil van alle uitgaven en inkomsten met uitzondering van de uitgaven en inkomsten voor receptie- en representatie (o.a. voedingsmiddelen) e.d. en (investerings)uitgaven die voor meerdere jaren kunnen gebruikt worden.
6.4. Aanvraagprocedure
Een aanvraagdossier dient via het daarvoor bestemde, volledig ingevulde, met toevoeging van alle vereiste verantwoordingsstukken en ondertekende formulier te worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.
Het aanvraagdossier moet minimaal volgende elementen bevatten: een beschrijving van het initiatief, een begroting met aanduiding van de geraamde in- en uitgaven en een toelichting die aangeeft in welke mate het initiatief beantwoordt aan elk van de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden (zie artikel 6.2.). In de begroting wordt aangegeven welke andere financiële ondersteuning werd aangevraagd of verworven.
Organisaties die een aanvraagdossier indienen, verbinden zich ertoe in alle communicatie die verband houdt met het betreffende publieksinitiatief het officiële stadslogo te gebruiken en steeds te vermelden ‘met steun van stad Turnhout’.
De aanvraag moet ten laatste drie maanden voor aanvang van het publieksinitiatief worden ingediend.
Ten laatste drie maanden na het indienen van de aanvraag ontvangt de aanvrager de beslissing van het stadsbestuur.
6.5. Beoordeling van de aanvraag
De subsidie wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen, op advies van de betrokken stadsdienst, op basis van het ingestuurde dossier met een toelichting over de activiteit, een begroting en een motivatie bij elk van de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden (zie punten 6.1. en 6.2.). Wanneer het initiatief betrekking heeft op meer dan één sector, behandelen alle betrokken stadsdiensten samen de aanvraag en brengen zij een gezamenlijk advies uit.
Het college van burgemeester en schepenen neemt een principiële beslissing over de subsidieaanvraag en vermeldt daarin het subsidiebedrag.
Het bedrag van de subsidie wordt bepaald op basis van de kwaliteit van het aanvraagdossier, d.w.z een realistische begroting en de mate waarin het initiatief aantoonbaar beantwoordt aan de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden.
6.6. Uitbetaling van de subsidie
Goedgekeurde aanvragen resulteren in een collegebesluit met betaling van 50% van het in het collegebesluit toegekende subsidiebedrag binnen de maand na de goedkeuring van het dossier en betaling van het saldo na afloop van het initiatief, binnen de 2 maanden na ontvangst van de inhoudelijke en financiële verantwoording (bestaande uit een overzicht en alle bewijsstukken van alle inkomsten en uitgaven die verband houden met het goedgekeurde initiatief).
Indien het initiatief waarvoor in een collegebesluit een subsidie werd toegekend niet mag doorgaan omwille van federale, Vlaamse, provinciale of lokale maatregelen in het kader van de bestrijding van de verspreiding van het COVID-19 virus, kan de stad toch overgaan tot het toekennen van de voorziene subsidie, maar deze kan maximaal 75% bedragen van de voor het goedgekeurde initiatief effectief betaalde niet-recupereerbare kosten en onvermijdbare facturen. Hiervoor dient een dossier met de overeenkomstige facturen op naam van de aanvrager en de bijhorende betaalbewijzen te worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.
6.7. Controle
De stad Turnhout houdt zich het recht voor om extra documenten op te vragen en controles uit te voeren. In geval van misbruik, behoudt het bestuur het recht om de toegekende en/of uitbetaalde subsidie in te trekken of terug te vorderen.
De werkingssubsidies sociaal culturele en kunstenverenigingen worden berekend op basis van punten die verenigingen kunnen verdienen. Die punten worden bij de eindberekening omgezet in financiële bedragen. Een van de basisprincipes van de werkingssubsidies is het belonen van actieve verenigingen. Heel concreet betekent dit dat verenigingen die een actieve werking hebben en veelal publieksactiviteiten organiseren meer punten verzamelen. De coronacrisis zorgt ervoor dat het organiseren van activiteiten lange tijd niet mogelijk was en ondertussen bijzonder moeilijk is omdat er rekening moet gehouden worden met tal van voorwaarden. Dit heeft indirect een impact op de subsidiëring van de culturele verenigingen.
Cultuurcoördinatie adviseert om de financiële impact van de coronacrisis voor het culturele verenigingsleven zo veel als mogelijk te beperken. Dit kan door de bestaande reglementen werkingssubsidies sociaal culturele en kunstenvereniging voor het werkingsjaar 2021 - 2022 aan te passen.
Voorgesteld wordt om de bedragen van het werkingsjaren 2019 - 2020 en 2020 - 2021, ook voor het werkingsjaar 2021 - 2022 te hanteren.
Gemeenteraadsbeslissing 10/02/2020: goedkeuring reglementen werkingssubsidies voor kunstenverenigingen.
Gemeenteraadsbeslissing 10/02/2020: goedkeuring reglementen werkingssubsidies voor sociaal culturele verenigingen.
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/covid-19-lokale-subsidies-in-coronatijden: het Agentschap Binnenlands Bestuur voorziet de mogelijkheid om in functie van de coronacrisis tijdelijke, bepaalde afwijkingen op de uitvoeringsmodaliteit door het college van bestaande subsidiereglementen toe te staan. Indien een dergelijke optie tot het toestaan van afwijkingen (als uitvoeringsmodaliteit door het college) niet in het oorspronkelijke gemeenteraadsreglement staat, is hiervoor een gemeenteraadsbesluit nodig. Gemeenteraadsbesluiten waarbij afwijkingen op de bepalingen van de subsidiereglementen mogelijk worden gemaakt, moeten worden bekend gemaakt op de website van de gemeente om de transparantie te vergroten. Zij wijzigen de bestaande reglementen die zelf integraal bekend gemaakt moeten worden.
De gemeenteraad keurt de beslissing goed om voor het werkingsjaar 2021 - 2022 de sociaal culturele en kunstenverenigingen dezelfde werkingssubsidie toe te kennen als het vorige werkingsjaar. Deze werd berekend op basis van de gemiddelde werkingssubsidies van de voorgaande drie werkingsjaren.
Op basis van de reeds door de gemeenteraad goedgekeurde rooilijnplannen en de zaak der wegen (dd. 26/04/2021), de afgeleverde omgevingsvergunning voor de bouw van de nieuwe parkappartementen (OMV/2020/433), de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en DE ARK (GR-beslissing 12/11/2018) en de taakstelling van algemeen nut van DE ARK wordt er beslist om de stroken openbaar domein zoals ze voorkomen in roze kleur op het rooilijnplan opgemaakt door AWG en Blend architecten en definitief vastgesteld in zitting van 26/04/2021 kosteloos te desaffecteren uit het openbaar domein en kosteloos over te dragen voor algemeen nut naar DE ARK.
Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, Art 2 en Art 41, 11° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In navolging van de samenwerkingsovereenkomst ProjectParkwijk hecht de gemeenteraad goedkeuring aan de “Realisatieovereenkomst Parkwijk ifv (1) algemene afspraken mbt de onroerende (domein)goederen en (2) afspraken mbt openbaar domein fase 1".
De gemeenteraad beslist de stroken openbaar domein zoals ze voorkomen in roze kleur op het rooilijnplan opgemaakt door AWG en Blend architecten en definitief vastgesteld in zitting van 26/04/2021, te desaffecteren uit het openbaar domein en kosteloos over te dragen voor algemeen nut naar DE ARK, in functie van de herontwikkeling van de Parkwijk. In afwachting van de effectieve overdrachtsakte wordt een recht tot bebouwing toegekend aan DE ARK.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om de overdracht administratief af te handelen.
Deze strook zal worden opgenomen in het openbaar domein van de stad. Het betreft een deel van perceel kadastraal gekend onder 2de afdeling sectie M, nummer 129/D/deel. Het over te dragen perceel is indicatief aangeduid met een rode contour op aangehecht plan opgemaakt door A.I.M. op 5 oktober 2020. Er zal een nieuw metingsplan worden opgemaakt voor de afsplitsing en afpaling ter plaatse door landmeter Michaël Lodewycks die al eerder het metingsplan voor AIM opmaakte. Notaris Van Durme wordt aangesteld voor het opmaken van de akte van overdracht.
Alle kosten verbonden aan de administratieve voorbereiding van de overdracht van de grond worden gedragen door Stad Turnhout.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2017, art. 2 en art 41 ev met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de kosteloze overdracht door de NV Soudal van een deel van perceel kadastraal gekend onder 2de afdeling sectie M, nummer 129/D ten behoeve van een fietsdoorsteek aan de Everdongenlaan. Hiervoor wordt een metingsplan opgesteld door landmeter M. Lodewyckx op basis van het plan van AIM.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen voor de administratieve afhandeling en de ondertekening van de akte van overdracht.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers en Marc Boogers.
De proefopstelling werd in samenspraak met de schooldirecties van het Heilig Graf en de Talentenschool, de wijkagent en de dienst mobiliteit positief geëvalueerd.
Positieve gevolgen van de schoolstraat:
Zijn er aanpassingen nodig?
Op basis van de positieve evaluatie stelt de dienst Mobiliteit voor om de proefopstelling “schoolstraat in de Tramstraat” definitief te bestendigen.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Tramstraat, gestemd in de zitting van 3 september 2019 op te heffen en te vervangen door wat volgt.
Het éénrichtingverkeer wordt ingevoerd, uitgezonderd voor fietsers, in het gedeelte begrepen tussen de Prinsenstraat en de Gildenstraat, met toegelaten rijrichting naar de Gildenstraat.
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Het parkeren wordt verboden:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Het stilstaan en parkeren wordt verboden langs de oneven zijde tussen de Onze Lieve Vrouwstraat en de Gildenstraat.
Het verkeersbord E3 worden aangebracht.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap langs de oneven zijde tegenover huisnummer 40 (1 plaats).
Het verkeersbord E9a met pictogram worden aangebracht.
Een zone 30 wordt afgebakend.
De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.
De straat wordt ingericht als fietsstraat, in het gedeelte tussen het Robsonplein en de Onze Lieve Vrouwstraat.
De zonale verkeersborden F111 en F113 worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Op schooldagen wordt de Tramstraat ter hoogte van de Lodewijck De Koninckstraat en ter hoogte van de Onze Lieve Vrouwstraat afgesloten:
De verkeersborden C3 met onderbord "schoolstraat" worden op deze tijdstippen op straat geplaatst door middel van een verplaatsbare afsluiting.
Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Het lokale bestuur van Turnhout zal zich blijven engageren om in de voorbereidende fase samen met dagcentrum Kasteel vzw een speelplein Bollewos op te bouwen, communiceert hierover naar ouders en voorziet waar nodig de noodzakelijke inhoudelijke en/of praktische ondersteuning. Facturatie naar ouders, deelnemende gemeentebesturen in de Stadsregio zal eveneens door Stad Turnhout blijven gebeuren.
Het lokale bestuur staat eveneens in voor de inschrijvingen van Speelplein Bollewos en voorziet tijdens de zomervakantie een personeelslid om de algemene coördinatie van het speelplein te verdelen tussen Stad en Dagcentrum Kasteel vzw. Op dagen dat er geen fysieke permanentie is vanuit de dienst Gelijke Kansen zal er een telefonische permanentie binnen de dienst Gelijke Kansen zijn die door Dagcentrum Kasteel vzw gecontacteerd kan worden indien dit nodig zou zijn.
Het lokale bestuur kan alle materialen (verzorgingsmaterialen, knutselgerief, speelgoed, poetsmaterialen...) die het anders gebruikt voor het speelplein ter beschikking stellen aan Dagcentrum Kasteel vzw om een evenwaardig en kwaliteitsvol speelplein te kunnen organiseren.
De reeds voorziene financiële middelen voor de aanwerving van 4 monitoren én werkingskosten worden ter beschikking gesteld van Dagcentrum Kasteel vzw. Deze alternatieve manier van werken zal géén financiële kost betekenen voor het lokale bestuur van Turnhout. In het convenant zal wel een financieel groeipad voorzien zijn om de door inflatie sterk stijgende personeelskost de komende jaren op te kunnen vangen. Dagcentrum Kasteel vzw zal maximaal aanspraak maken voor een toelage ten bedrage van de reële uitgegeven kosten.
Dagcentrum Kasteel vzw kan de algemene werkingskosten, investeringen in groter materiaal en de personeelskost van het speelplein pre financieren. Deze zullen op basis van verantwoordingstukken worden verantwoord aan het lokale bestuur van Turnhout.
In het convenant zijn “Algemene Bepalingen” opgenomen. Deze bepalingen worden voortaan in alle convenanten vermeld om eenvormigheid te krijgen en het lokale bestuur juridisch in te dekken. Zo worden afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging (o.a. informatieveiligheid), communicatie en publiciteit, financiering, beëindiging en wijzigbaarheid en aansprakelijkheid. Daarnaast zijn er ook organisatiebrede afspraken gemaakt om de opvolging en evaluatie van de convenanten te versterken. Naast de jaarlijks evaluatie zal er bijvoorbeeld halverwege de looptijd van het convenant een diepgaande evaluatie gebeuren die beleidsmatig wordt afgetoetst.
Artikel 41. 5° van het Decreet Lokaal Bestuur: [… ] De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
[… ]
5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247;
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het vernieuwde convenant met Dagcentrum Kasteel vzw en machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om dit namens stad Turnhout te ondertekenen.
Door een uitbreiding van het convenant met 3 000 euro wil het lokaal bestuur de vraagstukken en signalen rond diversiteit en interculturaliteit die er momenteel liggen in het secundair onderwijs gestructureerd aanpakken.
In 2022 willen we op collectief niveau vooral focussen op twee aspecten:
Vanuit het onderzoek naar de wenselijkheid van onderwijscheques voor leerlingen van het secundair onderwijs merken we dat diversiteit een actueel thema is bij meerdere scholen. Sint-Pieterinstituut vraagt ondersteuning vanuit DoorElkaar om de komende jaren op school te werken aan het thema diversiteit. Er zal een traject op maat gelopen worden, met een voorafgaande nulmeting. DoorElkaar zal de procesbegeleiding geheel op zich nemen. Secundaire scholen worden momenteel extra gesensibiliseerd over (kans)armoede en diversiteit. Naar verwachting zullen meerdere scholen ondersteuning zoeken van DoorElkaar. Daarom stellen we een budgetverschuiving voor van ‘We onderzoeken de mogelijkheid om ook in secundaire scholen onderwijscheques te implementeren’ naar het convenant met Vormingscentrum HIVSET vzw- DoorElkaar.
De gemeenteraad stemde met 27 stemmen op 32 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans– raadsleden.
Er waren 5 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
De gemeenteraad geeft goedkeuring om het convenant met Vormingscentrum HIVSET vzw – DoorElkaar uit te breiden vanaf 2022
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers en Marc Boogers.
Op de gemeenteraad van 7 maart ondervroeg ik het schepencollege - niet voor de eerste keer trouwens - over de planning en de communicatie van wegenwerken. Schepen Boogers moest toen toegeven dat de opvolging van wegenwerken en de correcte signalisatie van omleidingen vaak nog te wensen overlaat.
De afgelopen 2 maanden lijkt er nauwelijks beterschap te zijn, integendeel. De combinatie van de werken die Fiberklaar in de binnenstad doorvoert en enkele grootschalige werken (zoals de RWA-as in het oosten) zorgen voor complexe omleidingen en hinder voor het verkeer. Op zich is dat allemaal geen probleem, op voorwaarde natuurlijk dat alle omleidingen correct staan aangegeven, en de werken de afgesproken planning volgen.
Dat blijkt allesbehalve het geval te zijn. Bestuurders komen in een wirwar van oranje bordjes terecht. De ene omleiding loopt als het ware over in de andere. Daarnaast blijken borden ook nog eens foutief te zijn (omleidingen tegen de richting in), of na de werken gewoon vergeten te worden.
Ik zou dan ook van het schepencollege willen weten welke maatregelen er de afgelopen maanden genomen zijn om de problematiek van gebrekkige omleidingen en communicatie bij wegenwerken aan te pakken. Zullen er structurele maatregelen genomen worden om dit vlotter te laten verlopen?
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Peter Janssens en Astrid Wittebolle.
Op de gemeenteraad van 2 mei had ik de vraag gesteld over 'sluikstort en zwerfafval' en de mogelijkheid om OVAM in te schakelen.
IVAREM is een intergemeentelijk afvalverwerkingscentrum uit de regio Mechelen dat een mobiel recyclagepark organiseert om in verschillende gemeenten op vooraf aangegeven momenten op plaatsen te gaan staan waar mensen die geen vervoer hebben of slecht te been zijn om zelf naar het containerpark te gaan, hun klein selectief afval kunnen brengen. Het betreft enkel voor afval dat in de draagtas past. Ook in onze stad is zulke hulp welkom voor mensen die geen auto hebben of slecht te been zijn. 1. Kan de stad op basis van deze vraag eventueel IOK in te schakelen met een dergelijk mobiel recyclagepark? Is IOK op de hoogte van dit initiatief van IVAREM? 2. Kan de stad IVAREM contacteren voor verdere informatie en polsen naar de resultaten van dit initiatief?Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers en Jan Van Otten.
"Vanaf dinsdag 24/05 zullen onze openingsuren wijzigen owv het grote personeelstekort. Dit is een voorlopige maatregel zodat we de veiligheid van onze bezoekers ten allen tijde kunnen garanderen. Interesse of kent u iemand om als redder/zweminstructeur aan de slag te gaan? Solliciteer dan via: stadspark-zwembadmanager@optisport.be
" Dit bericht verscheen op de Facebookpagina van het Zwembad Stadspark. Verschillende verenigingen en scholen kregen intussen ook al de melding dat voorziene zwemsessies niet zullen kunnen doorgaan.
Graag had ik meer duiding gekregen bij de problemen bij de uitbating van het zwembad. Was het stadsbestuur op de hoogte van deze communicatie vanuit Optisport? Is er sprake van een structurele problematiek of van een tijdelijk personeelstekort? Welke oplossingen ziet het stadsbestuur op korte termijn om de openingsuren en het aanbod opnieuw op peil te krijgen?
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Wout Schafraet, Kelly Verheyen en Eric Vos.
Nieuwe cijfers van de VMSW (Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen), tonen een daling aan van het aantal verhuurde sociale woningen in Turnhout in 2021. Vandaag worden zelfs minder sociale woningen verhuurd in onze stad dan tien jaar gelden! Dat terwijl het aantal huishoudens in dezelfde periode sterk is gestegen.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Eric Vos en Stijn Adriaensens.
Tijdens de gemeenteraad van juni 2021 informeerde ik of de afscheidsruimte in opbouw, op de begraafplaats Nazareth kan afgerond worden tegen november 2022.
Het antwoord van de schepen was op dat moment vaag.
Ruim vier jaar terug werd met dit project gestart.
Hiertoe werden plannen uitgewerkt, budget voorzien en een samenwerking opgezet met onderwijs om de afscheidsruimte te realiseren.
April 2018 besliste het schepencollege bovendien om een bedrag van 40.000 euro te voorzien,
Dit voor ondersteuning door een constructiebedrijf voor het bouwen van een overdekte afscheidsruimte op de begraafplaats Nazareth door leerlingen van de school VTST
We dringen aan om dit project eindelijk te finaliseren. Indien nodig moet de overeenkomst met de school op een passende manier afgesloten worden en moet de stad het initiatief nemen om de afscheidsruimte eindelijk af te werken.
Dit zal het mogelijk maken om op het kerkhof op een passende locatie, ook bij slecht weer passend afscheid te nemen van nabestaanden.
Mogen we vernemen of:
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Reccino Van Lommel en Stijn Adriaensens
In de voorbije jaren stelde het Vlaams Belang meermaals vragen rond het herstel van het Calvariekruis. Volgens de laatste stand van zaken dacht het schepencollege aan een replica en is het niet zo evident om het bestaande kruis in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.
Echter blijkt dat er - ook al worden ze zeldzaam - vakmensen bestaan die het bestaande kruis duurzaam kunnen herstellen. Een Kempens bedrijf is van oordeel dat zij hiervoor over de nodige ervaring beschikken en is bereid om een proefstuk te lassen dat verder op sterkte kan worden getest. Daarnaast zouden er ook andere gespecialiseerde technieken bestaan.