Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

2022_GR_00170 - De aanleg en inrichting van een gemeenteweg en rooilijnplan bij een gebouw met commerciële ruimten, 97 appartementen en een ondergrondse parking (cfr. gebouw 2) - OMV/2022/85 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 10/10/2022 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Anja Antonissen, Waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg

Secretaris

Anja Antonissen, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2022_GR_00170 - De aanleg en inrichting van een gemeenteweg en rooilijnplan bij een gebouw met commerciële ruimten, 97 appartementen en een ondergrondse parking (cfr. gebouw 2) - OMV/2022/85 - Goedkeuring 2022_GR_00170 - De aanleg en inrichting van een gemeenteweg en rooilijnplan bij een gebouw met commerciële ruimten, 97 appartementen en een ondergrondse parking (cfr. gebouw 2) - OMV/2022/85 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Uitgebrachte externe adviezen

Gezien de gemeenteraad enkel bevoegd is voor de geplande handelingen op het toekomstig openbaar domein, dienen in dit besluit enkel de ontvangen adviezen vermeld te worden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op het geplande openbaar domein. Dit geldt echter voor geen enkel extern advies. Zo hebben de adviezen van het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart, de ASTRID-veiligheidscommissie, de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen, Inter - Toegankelijk Vlaanderen en de Brandweer zone Taxandria enkel betrekking op de aangevraagde gebouwen, de binnentuin, de bijgebouwen en de tuinzones op het geplande private domein in het project. Geen van deze adviezen heeft betrekking op het (beperkte) pad op het aangevraagde openbaar domein. De gemeenteraad dient bijgevolg geen standpunt in te nemen over de externe adviezen. 

Uitgebrachte interne adviezen 

Het advies van de dienst Wegen en Riolen dd. 1 september 2022 is voorwaardelijk gunstig. Het advies heeft enkel betrekking op de (strikte) naleving van de verordening hemelwater. Gezien het geplande padje in openbaar domein uitgaat van natuurlijke infiltratie (zie verder WATERTOETS), wordt aan de bemerking uit het advies voldaan en dient er voor het gedeelte binnen de rooilijn niets opgelegd te worden. 

Het advies van de dienst Patrimonium dd. 30 augustus 2022 is gunstig. 

Het advies van de dienst Mobiliteit dd. 1 september 2022 is voorwaardelijk gunstig. Volgende bemerkingen hebben betrekking op het openbaar domein of op mobiliteit in het algemeen
“(…)

  • Pag 20: Autoparkeren voor bewoners en gebruikers: Dienst mobiliteit bevestigt de haalbaarheid.  Door het voorzien van de 2 publiek bruikbare autodeelwagens, zijn de 75 getekende parkeerplaatsen voldoende voor de 97 wooneenheden en de voorziene functies.
  • Pag 21-22: Autoparkeren voor bezoekers: Dienst mobiliteit bevestigt de redenering en de conclusie.  

(…)”

Deze opmerkingen bevestigen de uitgangspunten uit de aanvraag (m.b.t. mobiliteit) en omvatten dus geen op te leggen randvoorwaarden op. Verder kan wel nog opgemerkt worden dat het voorgestelde systeem van autodelen in een stedenbouwkundige last verankerd moet worden. Dit zal verder bij het gedeelte “Parkeren” uiteengezet worden. 

Het advies van de dienst Projectmanagemanagement dd. 24 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.

“(…)

De parkeernorm werd gewijzigd in dit project om een groter contingent voor bezoekers (lees: publiek toegankelijke parkeerplaatsen) te voorzien in verhouding tot bewoners. Er kwam een shift van 0,9 è 0,8 PP/WE voor bewoners en 0,2 è 0,3PP/WE voor bezoekers. 

Zoals in de aanvraag gesteld is er momenteel voldoende parkeeraanbod voor bezoekers op de westelijke stationsparking. Deze capaciteit dient echter bewaakt te worden. De verkavelaar (SLIM Turnhout NV) dient deze parkeervraag (29 pp) + parkeervraag bezoekers Pioniersgebouw (39 pp) op termijn te voorzien in een rotatieparking. In de tussentijd dient het beschikbare aanbod op de stationsparking gemonitord en indien nodig bijkomend voorzien te worden op de gronden van de verkavelaar zoals opgenomen in de eenzijdige belofte die toegevoegd is aan deze aanvraag. 

(…)”

De aangehaalde bemerkingen omvatten geen op te leggen voorwaarden, maar bevestigen de uitgangspunten in dit dossier. De monitoring van de bezetting van de stationsparking en de noodzaak om de parking uit te breiden dienen wel als concrete voorwaarde en last geformuleerd te worden. Dit zal verder bij het gedeelte “Parkeren” uiteengezet worden. 

Verder wordt nog wel de volgende last in het advies van de dienst Projectmanagemanagement opgelegd.

“(…)

De bouwheer dient in te staan voor de kost van de ondergrondse afvalcontainers. Na afstemming met IOK afvalbeheer is duidelijk dat er 4 containers (2 rest, 1 pmd en 1 papier en karton) geplaatst dienen te worden. Voor elke container dient de ontwikkelaar ca. 10 000 euro te voorzien. In totaal is er hier dus een financiële last van 40 000 euro waaraan voldaan dient te worden. De containers worden geplaatst door een aannemer in opdracht van IOK afvalbeheer volgens de bijgevoegde modaliteiten. De plaatsing gebeurd na een bestelling door de stad. De ontwikkelaar dient voldoende ruimte op het openbaar domein te voorzien om deze containers te kunnen plaatsen en ze te kunnen ledigen. De plaatsingsmodaliteiten zijn in bijlage toegevoegd. 

(…)”

Deze financiële last geldt als voorwaarde alvorens de werken uit de voorliggende aanvraag aangevat mogen worden. 

Het advies van de dienst Milieu & Groen dd. 1 september is gunstig.

“(…)

Gunstig. De bemerkingen m.b.t. de groenaanleg zijn integraal opgenomen in de beschrijvende nota bij de aanvraag (p.95).

(…)” 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bovenstaande interne adviezen integraal bij te treden en de bijhorende voorwaarden en lasten te bekrachtigen.  

Openbaar onderzoek 

Tijdens het openbaar onderzoek van 1 juni 2022 t.e.m. 30 juni werd 1 bezwaarschrift ontvangen. Gezien de gemeenteraad enkel bevoegd is voor de aanleg en inrichting van het openbaar domein dienen in dit besluit enkel de bezwaarpunten behandeld te worden, die hier rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking op hebben. Dit geldt echter voor geen enkel bezwaarpunt (die alle betrekking hebben op het aangevraagde gebouw). De gemeenteraad dient bijgevolg geen standpunt in te nemen omtrent het ingediende bezwaar. 

Watertoets 

Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid wordt de aanvraag onderworpen aan de watertoets. De voorliggende verhardingen op het geplande openbaar domein hebben geen omvangrijke oppervlakte en liggen niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006 en latere wijzigingen. Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de geldende gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater wordt nageleefd. 

Het geplande pad is voorzien als een betonverharding van 1,50m afwaterend naar een naastliggende groenstrook van 50cm of 66 cm. Conform de gebruikelijke normen bedraagt de “hemelwater ontvangende” groenzone minstens 25% van de afwaterende oppervlakte. Op deze wijze wordt conform artikel 4, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater is de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater dan niet van toepassing. Er dienen dan ook geen bijkomende voorwaarden of maatregelen te worden opgelegd.  

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om te concluderen dat op deze wijze de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater niet van toepassing is en het voorliggende ontwerp zo verenigbaar is met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid. 

Verordening wegen voor voetgangersverkeer

De verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer dd. 29 april 1997 is in het voorliggende dossier van kracht op het voorgestelde pad. Er wordt aan de bepalingen van de verordening voldaan. Verder worden er in het advies van de Mobiliteitsambtenaar van Stad Turnhout hieromtrent geen bemerkingen gemaakt. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het bovenstaande standpunt in te nemen m.b.t. de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

Project-MER-screening

Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening is van kracht sinds 29 april 2013 (publicatie in het Belgisch Staatsblad). Die nieuwe regelgeving was nodig nadat het Hof van Justitie in een arrest van 24 maart 2011 oordeelde dat de Vlaamse regelgeving niet in overeenstemming was met de project-m.e.r.-richtlijn. Wanneer een project onder één van de rubrieken van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit valt kan de initiatiefnemer ervoor opteren om ofwel een project-MER op te maken, ofwel de project-m.e.r.-screeningsprocedure te doorlopen. 

Het voorliggende project valt (voor het stedenbouwkundige luik) onder rubriek 10 b van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, met name stadsontwikkelingsprojecten. 

Bij de voorliggende aanvraag zijn voldoende gegevens m.b.t. de project-m.e.r.-screening gevoegd om de milieueffecten van de voorliggende aanvraag in kaart te brengen. Deze nota (en de rest van de aanvraag) verstrekt voldoende gegevens om te oordelen dat de milieueffecten van de aanvraag op zich beperkt zijn en dat de impact ervan niet aanzienlijk is. 

De voornaamste permanent milieueffecten omvat het aspect mobiliteit. Op vlak van mobiliteit kan gesteld worden dat het project voornamelijk bestemmingsverkeer genereert. Het project voorziet in een ondergrondse parking en een gelijkvloerse fietsenstalling. Verder blijkt uit het dossier dat de nabijgelegen (openbare) stationsparking voldoende capaciteit heeft om het bezoekersparkeren van de voorliggende aanvraag (en van de directe omgeving) op te vangen. De aanvrager engageert zich ertoe om, indien dit nodig blijkt, deze parking nog te zullen uitbreiden. Tevens wordt ingezet op autodeelsystemen en worden hiervoor extra staanplaatsen en budget voorzien. Tenslotte zal er op termijn een publieke rotatieparking binnen het stadvernieuwingsproject “Stationsomgeving Turnhout” voorzien worden. Op deze wordt de impact op vlak van parkeren geminimaliseerd. Verder werd voor de omgeving ook een MOBER opgesteld. Hieruit blijkt dat de bestaande wegeninfrastructuur in de omgeving de bereikbaarheid en ontsluiting van het aangevraagde gebouw kan garanderen en hier dus geen negatieve scenario’s verwacht worden. Ook op dat vlak is de mobiliteitsimpact dus aanvaardbaar.

Verder dient de afvoer van hemelwater en afvalwater dient gescheiden te gebeuren en moet voldaan worden aan de bepalingen van de gewestelijke verordening hemelwater m.b.t. de opvang, herbruik, infiltratie en afvoer van hemelwater.

De meest hinderlijke aspecten van het voorliggende project zullen zich tenslotte voordoen tijdens de bouwfase. Deze hinder is echter tijdelijk en verder dienen tijdens de werken alle nodige maatregelen getroffen te worden om hinder tot een minimum te beperken. 

Het geplande project is verder gelegen in een stadsvernieuwingsproject in een stedelijke omgeving, waarvan de voorliggende aanvraag deel uitmaakt van één van de fasen. De impact van het stadvernieuwingsproject “Stationsomgeving Turnhout” werd in het verleden reeds integraal bekeken en ook naar bouwvolumes en functies werd het ganse project doordacht bestudeerd (cfr. masterplan). Ook in de voorliggende aanvraag werden de effecten ruimer bestudeerd (cfr. MOBER). Rekening houdend hiermee en gezien de aard, ligging en beperkte omvang van de potentiële effecten ten gevolge van het project, zal cumulatie met andere projecten in de buurt niet tot aanzienlijke milieueffecten leiden. Het voorgenomen project zal dus geen aanzienlijke milieueffecten veroorzaken zodat de opmaak van een project-MER niet vereist is. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld te besluiten dat de project-m.e.r.-screeningsnota voldoende inzichten verschaft om te oordelen dat de milieueffecten van de voorliggende aanvraag (m.b.t. het openbaar domein) niet aanzienlijk zijn. 

Archeologienota

De regelgeving inzake onroerend erfgoed verplicht de aanvrager van een omgevingsvergunning om in bepaalde gevallen een bekrachtigde archeologienota bij de vergunningsaanvraag te voegen. Gezien de totale perceelsoppervlakte van de kadastrale percelen waarop de (verkavelings)aanvraag betrekking heeft meer dan 3000m² bedraagt, is dit in het voorliggende dossier het geval. 

Bij de voorliggende aanvraag werd een archeologienota (ID21494) gevoegd, opgesteld door BAAC. De studie stelt voor om geen verder onderzoek te doen (gezien het potentieel op kennisvermeerdering zo goed als onbestaande is) . Van de bevindingen uit deze nota werd stilzwijgend aktegenomen door het schepencollege van Stad Turnhout (erkend als Onroerenderfgoedgemeente).  

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de conclusies uit de archeologienota (ID19277) bij te treden en te bekrachtigen. 

Parkeren

In het dossier Pioniersgebouw (ref. OMV/2019/410) werd op een deel van perceel 150W een tijdelijke openbare parking met 44 parkeerplaatsen vergund en dit in functie van bezoekersparkeren voor het Pioniersgebouw en ter compensatie van het autovrije plein. Met de voorliggende plannen zal deze parking niet meer voorzien worden (gezien er een gebouw op deze locatie ingetekend is). De aanvrager verwijst echter naar de ruime overcapaciteit van de stationsparking (zo’n 100 parkeerplaatsen). Bovendien verklaart de aanvrager dat deze parking met 35 parkeerplaatsen uitgebreid kan worden op terreinen in zijn eigendom. De noodzaak hiertoe zou jaarlijks geëvalueerd worden. Op deze wijze wenst men de niet uitvoering van deze tijdelijke parking te compenseren.

Verder werd in de aanloop van dit dossier door het schepencollege (op 6 januari 2022) akkoord gegaan met een verschuiving van de parkeernorm van 0,9 è 0,8 PP/WE voor bewoners en 0,2 è 0,3PP/WE voor bezoekers. In geval er een autodeelsysteem toegepast zou worden werd, dient voor bewoners minimaal 0,65PP/WE voorzien te worden. De aanvrager richtte zijn dossier af op deze nieuwe cijfers. 

Zowel uit het advies van de Mobiliteitsambtenaar als van de dienst Projectmanagement blijkt dat het voorgestelde aantal parkeerplaatsen in de ondergrondse parking, het vooropgestelde autodeelsysteem, de overcapaciteit op de stationsparking en de mogelijkheid om deze parking uit te breiden met 35 plaatsen de impact op vlak van parkeren van de voorliggende aanvraag dekt en het bezoekersparkeren uit dossier OMV/2019/410 compenseert. Wel is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt aangewezen om de nodige garanties in te bouwen door het opleggen van stedenbouwkundige lasten. Gezien parkeren in dit dossier een aandachtspunt is, is het niet aangewezen om zulke zaken te vrijblijvend te houden. 

In de aanvraag verklaart de aanvrager het nodige budget te zullen vrijmaken voor een autodeelsysteem met 2 deelwagens. De aanvrager sloot hiervoor tevens al een overeenkomst met een autodeelorganisatie. Bij dit voorgestelde systeem wordt dan ook opgelegd dat een bedrag van 120 000 euro (2 x 60 000 euro) overgemaakt moet worden op een geblokkeerde rekening (zoals de aanvrager zelf al verklaart). Dit budget kan dan aangewend worden in functie van de opstart en uitbouw van een autodeelsysteem. Naast autodelen mag dit budget ook aangewend worden voor fietsdelen, andere duurzame deelmobiliteitsoplossingen of oplossingen die duurzaam parkeren ondersteunen. Het overmaken van het budget geldt als voorwaarde alvorens de aangevraagde werken gestart mogen worden. 

Bij de aangehaalde overcapaciteit van de stationsparking verklaart de aanvrager zich ertoe te verbinden deze capaciteit jaarlijks te monitoren. Verder geeft men aan dat (indien dit nodig blijkt) deze parking op gronden van de aanvrager uitgebreid kan worden met 35 parkeerplaatsen. Men zal dit op eigen kosten uitvoeren en zal hiervoor het nodige budget vrijmaken. Hierbij dient opgemerkt dat de aanvrager de overcapaciteit daadwerkelijk moet monitoren en hiervan jaarlijks een rapport moet bezorgen aan de dienst Mobiliteit van Stad Turnhout met minstens 1 telling per kwartaal. Indien op basis van de tellingen blijkt dat er onvoldoende capaciteit (over) is, dient de stationsparking effectief uitgebreid te worden met 35 parkeerplaatsen.

Daarnaast heeft de mogelijke uitbreiding van de parking een publieke functie, waarvan het statuut vastgelegd moet worden d.m.v. een rooilijn (en grondoverdracht naar het openbaar domein) of een openbare erfdienstbaarheid of eeuwigdurend recht van opstal of via een beheersovereenkomst (zoals voorzien in het decreet gemeentewegen). Verder moeten ook de nodige borgen gesteld worden om de aanleg van de parking te garanderen (cfr. 52 630,46 euro incl. BTW – zoals de aanvrager aangeeft). Net zoals bij het aangevraagde openbaar domein zal, in geval een uitbreiding van de parking nodig blijkt, het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022) nageleefd moeten worden. 

Met deze lasten en voorwaarde tot monitoring wordt gegarandeerd dat de vooropgestelde parkeeroplossingen daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden. Bovendien gelden de opgelegde financiële lasten als voorwaarde alvorens de aangevraagde werken gestart mogen worden. 

Stedenbouwkundige beoordeling

De aanvraag beoogt dus – naast de oprichting van gebouwen – de aanleg van een pad in openbaar domein. Bij de voorliggende aanvraag werd tevens een rooilijnplan gevoegd om de nieuwe scheiding tussen privaat en openbaar domein vast te leggen. 

Rekening houdend met de boordelingsgronden uit artikel 4 van het decreet gemeentewegen enerzijds en artikel 4.3.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) anderzijds, kan gesteld worden dat er geen bezwaar is tegen de voorgestelde aanleg van openbaar domein. 

Zo staat het voorgestelde pad ten dienste van het algemeen belang aangezien het geplande openbaar domein in de toekomst voor iedereen toegankelijk zal zijn. Tevens biedt het pad de mogelijkheid om een extra toegang te voorzien en dit zowel naar de aangevraagde wooneenheden en commerciële ruimten als naar de bestaande omliggende woningen en eigendommen. Dit kan als een verbetering op vlak van ontsluiting gezien worden voor omliggende eigendommen. Verder heeft het voorgestelde pad nagenoeg geen gevolgen op vlak van verkeersveiligheid. 

Gezien de beperkte omvang van het voorgestelde pad kan tevens gesteld worden dat het voorgestelde openbaar domein in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening zoals bepaald in artikel 4.3.1. §2 van de VCRO. Op vlak van de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten, het reliëf, mogelijke hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid is het voorgestelde pad aanvaardbaar. 

Bij de algemene mobiliteitsimpact van het voorgestelde bouwprogramma in het algemeen (wat een impact kan hebben op het bestaande openbaar domein) kan gesteld dat deze aanvaardbaar is op de wijze waarop dit in de aanvulling op de MOBER uitgewerkt is. Ook op vlak van parkeren kan het geheel aanvaard worden, mits de beschreven bemerkingen en lasten gerespecteerd worden. 

Een aanpassing van het gemeentelijke wegennet vormt een uitzonderingsmaatregel. Een bewijs hiervan is het gegeven dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is, terwijl de verantwoordelijkheid bij een klassieke vergunningsaanvraag bij het schepencollege ligt. Door het bijkomende openbaar domein komen er ook extra taken bij de overheid te liggen (onderhoud, verantwoordelijkheid, …). Om deze reden worden bij deze uitzonderingsmaatregel de onderstaande lasten opgelegd om alles in goede banen te leiden op vlak van uitvoering, overdracht, statuut … van het openbaar domein. 

Bij de aanleg of aanpassing van wegen dient er steeds over gewaakt te worden dat, wanneer de wegeniswerken aangevat worden, er voldoende garanties zijn dat deze infrastructuurwerken te allen tijde afgerond zullen en kunnen worden. Dit is om ervoor te zorgen dat elke woongelegenheid effectief aan afgewerkt openbaar domein komt te liggen en tevens om te voorkomen dat er half afgewerkte werven in de stad ontstaan of voorzieningen niet uitgevoerd worden. 

Voor het gedeelte van het toekomstige openbaar domein moet de aanvrager daarom het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022) naleven. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen. 

De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden en/of het openbaar karakter moet via een openbare erfdienstbaarheid of eeuwigdurend recht van opstal vastgelegd worden. Dit staat bepaald in het bovenstaande reglement. De aanvrager dient ook hiervoor de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen. 

Voor de aanleg van het openbaar domein dienen verder ook de nodige borgen gestort te worden om de realisatie van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken te garanderen. Ook dit staat bepaald in het bovenstaande reglement. In functie van deze borgstelling moet tevens een aangepast plan opgemaakt worden, waarin alle bemerkingen en voorwaarden m.b.t. het openbaar domein verwerkt zijn. Dit plan dient overgemaakt te worden aan de dienst Wegen en Riolen en geldt als basis voor de (berekening van de) borgstelling. 

De ondertekening van het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022), de verklaringen omtrent grondoverdracht, een openbare erfdienstbaarheid of eeuwigdurend recht van opstal of een beheersovereenkomst (zoals voorzien in het decreet gemeentewegen) en de borgstelling .i.f.v. de wegenis- en rioleringswerken gelden ook voor de mogelijke uitbreiding van de stationsparking. 

Tenslotte wordt opgemerkt dat de ondertekening van het reglement, de verklaringen omtrent grondoverdracht, een openbare erfdienstbaarheid, een eeuwigdurend recht van opstal of een beheersovereenkomst (zoals voorzien in het decreet gemeentewegen), het aangepaste plan in functie van de borgstelling en de borgstelling voor de wegenis- en infrastructuurwerken zelf ook gelden als voorwaarden alvorens de werken uit de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning aangevat mogen worden. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het voorgestelde rooilijnplan en de aanleg van het openbaar domein op de bovenstaande wijze gunstig te beoordelen. 

Conclusie 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aangevraagde rooilijnplan en de aangevraagde aanleg van het openbaar domein goed te keuren mits aan de volgende voorwaarden en lasten voldaan wordt. 

VOORWAARDEN: 

  • Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit het interne advies van de dienst Projectmanagement. 
  • Voor de monitoring van de capaciteit van de stationsparking moet de aanvrager een jaarlijks rapport bezorgen aan de dienst Mobiliteit van Stad Turnhout met minstens 1 telling per kwartaal. 
  • Met uitzondering van de last omtrent de effectieve uitbreiding van de stationsparking gelden de onderstaande lasten als voorwaarden alvorens de aangevraagde werken aangevat mogen worden. 

LASTEN:

  • Er moet voldaan worden aan de (financiële) last uit het advies van de dienst Projectmanagement m.b.t. ondergrondse afvalcontainers. 
  • Er moet een bedrag van 120.000 euro (2 x 60.000 euro) overgemaakt worden op een geblokkeerde rekening (zoals de aanvrager zelf al verklaart) zodat dit budget aangewend kan worden in functie van de opstart en uitbouw van een autodeelsysteem, maar ook voor fietsdelen, andere duurzame deelmobiliteitsoplossingen of oplossingen die duurzaam parkeren ondersteunen.  
  • Indien uit de monitoring van de capaciteit van de stationsparking blijkt dat een uitbreiding van de parking aangewezen is, dan dient deze parking effectief (op de voorgestelde wijze) uitgebreid te worden met 35 parkeerplaatsen.  
  • Het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022) moet nageleefd worden en dit zowel voor het geplande openbaar domen als voor een eventuele uitbreiding van de stationsparking. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen.
  • De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein en de eventuele uitbreiding van de stationsparking moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden of het openbaar karakter moet via een openbare erfdienstbaarheid of eeuwigdurend recht van opstal vastgelegd worden. Bij een eventuele uitbreiding van de stationsparking geldt ook een beheersovereenkomst (zoals voorzien in het decreet gemeentewegen) als mogelijkheid om het openbaar karakter vast te leggen. De aanvrager dient ook hiervoor eveneens de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen.
  • Voor de aanleg van het openbaar domein en voor een eventuele uitbreiding van de stationsparking dienen ook de nodige borgen gestort te worden om de realisatie van de wegenis-, riolerings-, en omgevingswerken te garanderen.
  • In functie van de borgstelling moet tevens een aangepast plan opgemaakt worden, waarin alle bemerkingen en voorwaarden m.b.t. het openbaar domein verwerkt zijn. Dit plan dient overgemaakt te worden aan de dienst Wegen en Riolen en geldt als basis voor de (berekening van de) borgstelling.

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen  

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning 

Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning 

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening 

Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening 

Het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 

Het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 en besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets 

Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater 

Besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer 

Artikelen 2 en 42 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad. 

Het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad: 

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV/2022/85 (bouwen van een gebouw met commerciële ruimten, 97 appartementen en een ondergrondse parking en het uitvoeren van omgevingsaanleg) goed, mits aan de onderstaande voorwaarden en lasten voldaan wordt.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanleg en inrichting van het openbaar domein van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV/2022/85 (bouwen van een gebouw met commerciële ruimten, 97 appartementen en een ondergrondse parking en het uitvoeren van omgevingsaanleg) goed, mits aan de onderstaande voorwaarden en lasten voldaan wordt.

Artikel 3

De gemeenteraad legt de onderstaande voorwaarden en lasten op. 

VOORWAARDEN: 

  • Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit het interne advies van de dienst Projectmanagement. 
  • Voor de monitoring van de capaciteit van de stationsparking moet de aanvrager een jaarlijks rapport bezorgen aan de dienst Mobiliteit van Stad Turnhout met minstens 1 telling per kwartaal. 
  • Met uitzondering van de last omtrent de effectieve uitbreiding van de stationsparking gelden de onderstaande lasten als voorwaarden alvorens de aangevraagde werken aangevat mogen worden. 

LASTEN:

  • Er moet voldaan worden aan de (financiële) last uit het advies van de dienst Projectmanagement m.b.t. ondergrondse afvalcontainers. 
  • Er moet een bedrag van 120.000 euro (2 x 60.000 euro) overgemaakt worden op een geblokkeerde rekening (zoals de aanvrager zelf al verklaart) zodat dit budget aangewend kan worden in functie van de opstart en uitbouw van een autodeelsysteem, maar ook voor fietsdelen, andere duurzame deelmobiliteitsoplossingen of oplossingen die duurzaam parkeren ondersteunen.  
  • Indien uit de monitoring van de capaciteit van de stationsparking blijkt dat een uitbreiding van de parking aangewezen is, dan dient deze parking effectief (op de voorgestelde wijze) uitgebreid te worden met 35 parkeerplaatsen. 
  • Het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in omgevingsvergunningen (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 september 2022) moet nageleefd worden en dit zowel voor het geplande openbaar domen als voor een eventuele uitbreiding van de stationsparking. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen.
  • De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein en de eventuele uitbreiding van de stationsparking moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden of het openbaar karakter moet via een openbare erfdienstbaarheid of eeuwigdurend recht van opstal vastgelegd worden. Bij een eventuele uitbreiding van de stationsparking geldt ook een beheersovereenkomst (zoals voorzien in het decreet gemeentewegen) als mogelijkheid om het openbaar karakter vast te leggen. De aanvrager dient ook hiervoor eveneens de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen.
  • Voor de aanleg van het openbaar domein en voor een eventuele uitbreiding van de stationsparking dienen ook de nodige borgen gestort te worden om de realisatie van de wegenis-, riolerings-, en omgevingswerken te garanderen.
  • In functie van de borgstelling moet tevens een aangepast plan opgemaakt worden, waarin alle bemerkingen en voorwaarden m.b.t. het openbaar domein verwerkt zijn. Dit plan dient overgemaakt te worden aan de dienst Wegen en Riolen en geldt als basis voor de (berekening van de) borgstelling.