Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

2022_GR_00159 - Onderhandse aankoop voor algemeen nut aan het P.J. Brepolsplein ifv de huisvesting nieuwe lokale politiepost en huurovereenkomst voor algemeen nut voor ondergrondse ruimtes in Turnova - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 10/10/2022 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Stijn Adriaensens, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Paul Moelans; Peter Roes; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Cathy Devolder; Vicky Waterschoot; Anja Antonissen, Waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg

Secretaris

Anja Antonissen, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2022_GR_00159 - Onderhandse aankoop voor algemeen nut aan het P.J. Brepolsplein ifv de huisvesting nieuwe lokale politiepost en huurovereenkomst voor algemeen nut voor ondergrondse ruimtes in Turnova - Goedkeuring 2022_GR_00159 - Onderhandse aankoop voor algemeen nut aan het P.J. Brepolsplein ifv de huisvesting nieuwe lokale politiepost en huurovereenkomst voor algemeen nut voor ondergrondse ruimtes in Turnova - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor de werking van de Lokale Politie is een vaste standplaats zeer centraal in de binnenstad noodzakelijk. Enerzijds is het wenselijk dat de politiepost een duidelijke zichtlocatie heeft in het centrum van de stad. Daarnaast is er ook een noodzaak om in het levendige stadshart snel ter plaatse te kunnen zijn bij evenementen en interventies. De Lokale Politie heeft op dat vlak een prominente rol te spelen in het centrum van de stad. Om die reden is er dan ook een duidelijke beleidskeuze gemaakt om de lokale politiepost in de nabije omgeving van de Grote Markt te blijven voorzien. Een nieuwe accommodatie, aangepast aan de hedendaags normen en veiligheidsmaatregelen, kan ook een bijkomende troef zijn om nieuwe politieagenten aan te trekken.

Binnen het project Turnova wordt een ruimte casco te koop aangeboden. Het betreft een deel van de nog beschikbare ruimte op de 1ste verdieping aan het P.J Brepolsplein, in kavel 14 winkelstrip, unit 42/deel, 43 en 44 en dit voor een totale oppervlakte van 773,3 m² (bruto vloeroppervlakte). Hiertoe werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter Marc Hennau op 8 september 2022. Bij wijze van haalbaarheidsstudie werd een eerste inrichtingsschets gemaakt ifv de noden van de Lokale Politie.

De beschikbare ruimte is uitermate geschikt om te verwerven en de lokale politiepost in onder te brengen:
- Centrale ligging in het stadshart, naast de Grote Markt
- Zichtlocatie binnen het nieuwe Turnova complex, centraal aan het P.J. Brepolsplein
- Vanuit de locatie is er een algemeen over- en uitzicht over het centrum
- Zeer goede en duidelijke bereikbaarheid voor eigen diensten en burgers. De verdiepingsruimte paalt niet rechtstreeks aan de openbare weg maar voetgangers hebben voortdurend toegang via de trappen en liften in het atrium van de Turnovatoren. Bezoekers met fiets of auto kunnen hun voortuig stallen op de voorziene fietsstallingen en de bezoekersparking in Turnova. Dienstauto’s en -fietsen kunnen enkel gestald worden via de fietsstalling en de bezoekersparking van Turnova.
- Het te verwerven eigendom paalt (op de verdieping) aan het stadseigendom in Turnova (Kunstencampus op de kavels 13,12 en 10), waardoor deze een samenhangend stadspatrimonium vormen. Zo is ook op lange termijn een eventuele herbestemming als andere gemeenschapsvoorziening mogelijk en zinvol.

De eigendom staat casco te koop. Om de ruimte te kunnen gebruiken als lokale politiepost zijn er nog enkele fundamentele wijzigingen nodig:
- Binnen de huidige verkavelingsvoorschriften kunnen de vooropgestelde ruimtes ingevuld worden met als bestemming als retail, horeca en kantoren. Een politiekantoor valt echter expliciet onder de bestemming als gemeenschapsvoorziening. Hiertoe dient een aanvulling te gebeuren.
- De ruimte is casco ingedeeld als retailruimte. Er zijn op vandaag te weinig vensters aan de noordzijde om als volwaardige kantoor- en werkruimtes te fungeren. Er dienen nieuwe, bijkomende ramen geplaatst in de noordgevel, die paalt aan het stadseigendom in Turnova (kavel 13, buitenruimte kunstateliers). Qua nabuurschap vormt dit geen probleem.
- Daarnaast zijn er nog enkele technische aanpassingen nodig ifv de vooropgestelde bestemming die begrepen worden onder casco-verkoop.

Door de eigenaar werd op 7 juli 2022 een voorstel overgemaakt, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat kan worden voldaan aan deze vereisten door en op verantwoordelijkheid van de verkoper.

Voor de aankoop van de ruimte en de uit te voeren werken werd een lastenboek opgemaakt en een prijsvoorstel gedaan. Voor de objectieve waardebepaling van onroerende transacties is een lokaal bestuur bij iedere overdracht gebonden aan een geldig en recent schattingsverslag. Hiertoe werd door landmeter-expert Jan Koyen een verslag opgemaakt dd. 29/08/2022, welk verslag bevestigt dat de voorgestelde koopprijs marktconform is.

De voorwaarden werden daarna verwerkt in een overeenkomst houdende een tijdelijke verkoop/aankoopbelofte opgemaakt door notaris Coppens. Hierin is ondermeer opgenomen dat de stad slechts zal overgaan tot aankoop nadat voornoemde functiewijziging werd gerealiseerd, en de stad bijgevolg zeker is om de bestemming als politiekantoor te kunnen realiseren, Daarnaast zijn ook termijnen voor de uitvoering van werken door de verkoper (gevelwerken, plaatsing nieuwe vensters en casco aanpassingen) opgenomen. Als eigenaar van een ruimte binnen het Shopping Center evenwel zonder retailfunctie, werden de Algemene Voorwaarden herwerkt en aangepast. Daarbij wordt ook verwezen, voor zover van toepassing, naar het binnenhuisreglement en het lastenkohier.

Om de ruimte verder af te werken en in te richten als politiekantoor, aangepast aan alle voorschriften, zal in de toekomst een afzonderlijke openbare aanbesteding worden gevoerd.  Hiertoe werden reeds de nodige budgetten ingeschreven in de meerjarenplanning.

De Lokale Politie heeft voor haar werking ook nood aan bergruimte, fietsenstallingen en autostaanplaatsen, welke ruimtes – gelet op de veiligheid – degelijk afgesloten moeten kunnen worden. Zowel fietsen als politiecombi’s dienen, onder meer met het zicht op dringende interventies, zo efficiënt mogelijk en binnen zeer korte tijdsspanne bereikbaar en toegankelijk te zijn. Om die reden werd als locatie verdieping -1 (de rotatieparking) beoogd.

Binnen het Turnova complex is het echter niet mogelijk om parkeerplaatsen in de rotatieparking te privatiseren. Om die reden worden de vooropgestelde plaatsen en ruimtes via een langdurige huurovereenkomst voor exclusief gebruik aangeboden. Om deze ruimtes bruikbaar te maken en te laten voldoen aan de voorwaarden vanuit politiediensten, dient er een aantal aanpassingen doorgevoerd, zoals ook opgenomen in het voorstel van 7 juli 2022.

Er werd vervolgens een ontwerp van huurovereenkomst voor onbepaalde duur opgemaakt, welk notarieel zal worden verleden. De stad wordt voor de eerste acht jaar van de overeenkomst vrijgesteld van het betalen van de voorgestelde huurprijs, waartoe een schattingsverslag werd opgevraagd, opgemaakt door Jan Koyen op 30/08/2022. De huurovereenkomst zal slechts worden ondertekend nadat aan alle uitvoeringsvoorwaarden werd voldaan.

Voorliggend voorstel werd besproken met de Lokale Politie Turnhout en goedgekeurd door het politiecollege in zitting van 19 september 2022. De contractuele voorwaarden tussen stad en Lokale Politie voor het gebruik en de prijszetting voor de kantoren, zullen worden vastgelegd conform de algemene huurovereenkomsten die de Zoneraad afsluit met de verschillende gemeentes. De exacte prijs daarbij zal worden bepaald in functie van de opdeling in bureelruimte en logistieke ruimte en is dus afhankelijk van het finale inrichtingsvoorstel. Voor het gebruik van de ondergrondse ruimtes is de eerste acht jaar geen huurprijs verschuldigd. 

In functie van de notariële vastlegging van de verbintenissen opgenomen in dit besluit wordt voor de stad Pact Notarissen aangesteld. 

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, Art 2 en Art 41, 11° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad

Adviezen

Financiën Gunstig advies
Facility Management Gunstig advies
Projectmanagement Gunstig advies

Zowel de bestemming als de situering ondersteunen Turnova als stedelijk multifunctioneel project.  Mits de inrichting gebruik maakt van de bestaande grote ramen om een positieve relatie op te bouwen met het PJBrepolsplein en het atrium van de Turnovatoren is het een meerwaarde voor het stadscentrum. De bereikbaarheid voor zowel bezoekers als politie zelf kan volledig gebeuren via de publieke ruimte, fietsstallingen en parkeerplaatsen die in Turnova voorzien zijn.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In kader van de herlocalisatie van de lokale politiepost Turnhout hecht de gemeenteraad goedkeuring aan de onderhandse aankoop voor algemeen nut van de casco ruimte gelegen op de eerste verdieping aan het P.J. Brepolsplein in Turnova, met een oppervlakte van 750m² bruto vloeroppervlakte, zoals de ruimte voorkomt op het metingsplan opgemaakt door landmeter Marc Hennau op 8 september 2022. De gemeenteraad hecht daarbij goedkeuring aan het ontwerp van overeenkomst houdende een tijdelijke verkoop/aankoopbelofte waarin tevens de voorwaarden van de overeenkomst gestipuleerd zijn, in het bijzonder de opschortende voorwaarden.

Artikel 2

De gemeenteraad hecht tevens goedkeuring aan het aangaan van huurovereenkomst voor algemeen nut, voor de ondergrondse ruimtes op de -1 verdieping in het Turnova complex, dit in functie van berging, fietsenstalling en autostalling, zoals opgenomen in het ontwerp van overeenkomst.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het politiecollege met betrekking tot de voorwaarden voor het gebruik van deze ruimtes door de lokale politiepost in de vorm van een langdurige huurovereenkomst welke zal worden afgesloten met de lokale politiepost.

Artikel 4

In functie van de notariële vastlegging van de verbintenissen opgenomen in dit besluit wordt voor de stad Pact Notarissen aangesteld. Het college wordt gemandateerd om de akte en overeenkomst administratief af te handelen.