Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_MV_00108 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Fietsparkeernormen bij omgevingsvergunningen

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 19:31 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_MV_00108 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Fietsparkeernormen bij omgevingsvergunningen 2021_MV_00108 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Fietsparkeernormen bij omgevingsvergunningen

Motivering

Indiener(s)

Bart Voordeckers

Tijdstip van indienen

wo 15/12/2021 - 21:20

Toelichting

De fiets is een ongelooflijk belangrijke schakel om de ambities waar te maken inzake duurzame mobiliteit. Er wordt in Turnhout al bijzonder veel gefietst, maar niettemin is er nog heel veel werk aan de winkel, zowel qua verkeersveiligheid, infrastructuur als qua veilige fietsenstallingen. Zeker voor gebruikers van dure (elektrische) fietsen is kwaliteitsvolle fietsenstalling een essentiële voorwaarde om de fiets te gebruiken voor dagdagelijkse verplaatsingen.

Vanuit het stadsbestuur is er de voorbije jaren sterk ingezet op het voorzien van veilige fietsenstallingen langs de openbare weg. Zeker rond de Grote Markt, de Gasthuisstraat, het station en Turnova blijken deze stallingen vaak nog ruim onvoldoende.
Bij nieuwe stedenbouwkundige projecten wordt fietsinfrastructuur in veel gevallen al opgenomen als noodzakelijke voorwaarde voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Bij reeds bestaande infrastructuur is het minder evident om als stadsbestuur sturend op te treden.
Het is bijvoorbeeld opvallend dat verschillende grote winkels aan de stadsrand niet of nauwelijks beschikken over kwaliteitsvolle fietsenstallingen en dat het bovendien niet eenvoudig is om deze stallingen op een veilige manier te bereiken. Nochtans blijken ook de winkels aan de stadsrand druk bezocht te worden door fietsende klanten.
Daarom had ik volgende vragen:
1. Welke normen worden er gehanteerd bij aanvragen voor omgevingsvergunningen inzake fietsparkeren? Wordt bij deze normen rekening gehouden met de evoluties in het fietsgebruik, zoals bijvoorbeeld de stijgende populariteit van elektrische fietsen of het gebruik van bakfietsen?
2. Ziet het stadsbestuur mogelijkheden om bij reeds vergunde infrastructuur sturend of ondersteunend op te treden inzake fietsinfrastructuur?