Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00247 - Belastingreglement op automaten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 19:31 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00247 - Belastingreglement op automaten - Goedkeuring 2021_GR_00247 - Belastingreglement op automaten - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Deze verkooppunten zijn op het gebied van leefmilieu meestal oorzaak van het verspreiden van allerlei afval. Dit veroorzaakt voor de gemeente extra kosten voor opruiming. Het plaatsen van automaten aan de openbare weg brengt ook een last mee voor de gebruikers van het voetpad. Om alle voedingsautomaten aan eenzelfde tarief te belasten, wordt er een belastingreglement opgemaakt dat van toepassing is op zowel de automaten die geplaatst werden op openbaar of privédomein langsheen de openbare weg alsook op de automaten in een automatenshop.
Het behouden van de bestaande bronnen van inkomsten is vereist om het begrotingsevenwicht in evenwicht te houden.

Juridische grond

  • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, 41 en 177, en latere wijzigingen.
  • Het in de gemeenteraad van 29 april 2019 goedgekeurde retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen en latere wijzigingen.
  • Het artikel 170 §4 van de grondwet.
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Het uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) van de Stad Turnhout.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

goedkeuring
De gemeenteraad beslist het aangepaste belastingreglement op automaten goed te keuren.

Artikel 2

belastbaar voorwerp of belastbaar feit
Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een jaarlijkse gemeentebelasting geheven op automaten die vrij toegankelijk voor iedere willekeurige gebruiker langsheen de openbare weg staan opgesteld, alsook op de automaten die ondergebracht zijn in automatenshops.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit reglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni 2020.

Artikel 3

definities
Automaat: als automaat wordt beschouwd elk voor het publiek vrij toegankelijk apparaat, bestemd voor de verkoop van voedingswaren ( zoals ondermeer brood, charcuterie, voorbereide maaltijden, snacks, groenten, fruit, snoep, dranken,  ... ) dat een mechanisch, elektrisch of elektronisch onderdeel bevat, dienstig voor het in gang brengen of voor de bediening ervan en waarvan de start veroorzaakt wordt door het inbrengen van een geldstuk, door middel van een digitaal betaalsysteem (zoals een bankkaart)  of door gelijk welk ander middel dat hiervoor in de plaats komt.

Artikel 4

belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de automaat exploiteert.
Als de exploitant onbekend of onbestaande is, is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de grond waarop de automaat zich bevindt.

Artikel 5

tarief
Het tarief van de jaarlijkse belasting bedraagt 125 euro per begonnen lengte van 110 cm gemeten aan de voorzijde van de automaat of reeks van naast elkaar staande automaten.
De belasting is verschuldigd voor de automaten opgesteld tijdens een onbepaalde periode van het aanslagjaar.
De belasting is ondeelbaar en voor het ganse jaar verschuldigd.

Artikel 6

vrijstelling
Per belastingplichtige wordt er een vrijstelling verleend voor één automaat met een maximale lengte van 110 cm, op voorwaarde dat de automaat op de eigendom van de handelszaak staat waar dezelfde producten worden verkocht als deze die zich in de automaat bevinden.

Artikel 7

wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier. Het belastingkohier wordt opgesteld door het college van burgemeester en schepenen op grond van de aangifte van de belastingplichtige.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 8

aangifteplicht
Elke belastingplichtige heeft een jaarlijkse aangifteplicht.

De belastingplichtige ontvangt vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden uiterlijk op 31 augustus van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen.
De aangifte of de aanvraag van een aangifteformulier kan gebeuren via één van volgende kanalen:

  • e-mail: gemeentebelasting@turnhout.be;
  • post: College van burgemeester en schepenen t.a.v. dienst financiën, Campus Blairon 200, 2300 Turnhout.

Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.

Artikel 9

controlebevoegdheid
De door het gemeentebestuur aangestelde controleurs zijn gemachtigd om de toepassing van dit belastingreglement, te allen tijde gedurende het jaar, te controleren. Van elke controle wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Artikel 10

procedure van ambtshalve vaststelling
Bij gebrek aan aangifte binnen de voorziene termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag gebaseerd is evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan 25% van de verschuldigde belasting.

Artikel 11

bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven.

Het bezwaarschrift kan via één van de volgende kanalen worden ingediend:
-      e-mail: gemeentebelasting@turnhout.be;
-      post: College van burgemeester en schepenen t.a.v. dienst financiën, Campus Blairon 200, 2300 Turnhout.
Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.