Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00249 - Retributiereglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein, het ontlenen van materialen en het verlenen van toelatingen bij evenementen. - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 19:31 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00249 - Retributiereglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein, het ontlenen van materialen en het verlenen van toelatingen bij evenementen. - Goedkeuring 2021_GR_00249 - Retributiereglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein, het ontlenen van materialen en het verlenen van toelatingen bij evenementen. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Bij het organiseren van evenementen wordt er dikwijls beroep gedaan op administratieve en logistieke ondersteuning van de stadsdiensten, wordt er openbaar domein ingenomen en wordt er gebruik gemaakt van materialen van de stad. Het is billijk dat de stad Turnhout hiervoor een vergoeding vraagt.
Er wordt een hoger tarief voor de dossierkost bij laattijdige aanvragen toegepast omdat dit voor een extra werkdruk zorgt.

Juridische grond

  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41 en 177, en latere wijzigingen.
  • Het in de gemeenteraad van 29 april 2019 goedgekeurde retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen en latere wijzigingen.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

goedkeuring
De gemeenteraad beslist om het aangepaste retributiereglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein, het ontlenen van materialen en het verlenen van toelatingen bij evenementen goed te keuren.

Artikel 2

voorwerp van de retributie
Met ingang vanaf 1 januari 2022 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de administratieve en logistieke ondersteuning, de inname van het openbaar domein en op het gebruik van stedelijke materialen naar aanleiding van de organisatie van een evenement op het grondgebied van de stad Turnhout.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit retributiereglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019.

Artikel 3

schuldenaar
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de vergunning voor het organiseren van het evenement heeft aangevraagd.

Artikel 4

aanvraag vergunning
De schuldenaar dient, vooraleer hij op het grondgebied van de stad Turnhout een evenement organiseert, bij het stadsbestuur een aanvraag in te dienen om een vergunning te bekomen.
Alle informatie betreffende het organiseren van een evenement of activiteit alsook het aanvraagformulier evenementen is beschikbaar via het webadres www.turnhout.be/evenementen .

Artikel 5

tarief
Tarief 1 geldt voor:

  • bedrijven;
  • particulieren;
  • alle andere aanvragers die niet vallen onder tarief 2.

Tarief 2 geldt voor:

  • erkende Turnhoutse verenigingen;
  • jeugdbewegingen op kamp in Turnhout;
  • erkende Turnhoutse parochies;
  • Turnhoutse onderwijsinstellingen.

Dit steeds op voorwaarde dat het evenement duidelijk geen commercieel doel heeft.
Indien wordt vastgesteld dat het tarief 2 onrechtmatig werd aangevraagd, zal het tarief 1 alsnog worden toegepast.

Tarief 2 geldt eveneens voor:

  • manifestaties ter bevordering van de lokale handel bedoeld om de handel van een straat, wijk of gemeente te bevorderen, zoals bijvoorbeeld braderieën met deelname van hoofdzakelijk Turnhoutse handelaars;
  • door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde straatactiviteiten (= een gezamenlijk initiatief uitgaande van de buurtbewoners worden uitgenodigd op een evenement dat plaatsvind op het openbaar domein).

RETRIBUTIE

 

 

 

dossierkost per vergunning

 

 Tarief 1

 

 Tarief 2

Dossierkost per vergunning.

 20 EUR

 gratis

Dossierkost bij hoogdringendheid per vergunning (Laattijdige aanvragen).

Opmerking: laattijdige dossiers kunnen uiteraard ook geweigerd worden.

 300 EUR

 150 EUR

 

De retributie ‘dossierkost per vergunning’ geldt voor de opmaak van een burgemeesters- of collegebesluit en is niet van toepassing voor evenementen waarvoor geen vergunning nodig is of waarbij enkel materialen ontleend worden.
Indien een aangevraagd evenement niet goedgekeurd wordt, zal er geen 'dossierkost per vergunning' worden aangerekend.

 

toelatingen

 

 Tarief 1

 

 Tarief 2

Hangen spandoek: per begonnen week per stuk.

 40 EUR

 20 EUR

Plaatsen van beachflag: per begonnen week per stuk.

 10 EUR

 gratis

Plaatsen van reclame- of sandwichbord ( max. 4 m² ): per begonnen periode van 10 dagen. 

 10 EUR

 gratis 

Plaatsen van led-scherm voor aankondiging van een evenement
( max. 4 m² ): per begonnen periode van 10 dagen.

 60 EUR

 30 EUR 

Er wordt een vrijstelling toegekend voor commerciële reclame ( plaatsen van eigen kramen, tenten, flyeren, sampling, beachvlaggen, spandoeken …) tijdens en op de locatie van een vergund evenement.

Zelf plaatsen wegwijzers, per begonnen week per stuk.

 2 EUR

 gratis

Plaatsen van signalisatie op parcours van wandel- en fietstochten.(Wegwijzers naar het evenement vallen onder het tarief ‘plaatsen Wegwijzers’ ).

 gratis

 gratis

Melding muziekactiviteit in café, feestzaal, school… zonder afwijking op de geluidsnormen.

 gratis

 gratis

Straatmuzikanten waarbij producten te koop worden aangeboden (CD, merchandising, …)  tarief per persoon per dag.

 10 EUR

 gratis

 

technische prestaties stadsdiensten

 

 Tarief 1

 

 Tarief 2

Werkuren herstellen materiaal per uur.

 35 EUR

 35 EUR

Aansluiting elektriciteit
- tijdens werkuren
- buiten werkuren

 
35 EUR
 70 EUR

 
35 EUR
 70 EUR

Aan- of afsluiting water en plaatsen van kraantjes
- tijdens werkuren
- buiten werkuren

 
35 EUR
 70 EUR

 
35 EUR
 70 EUR

Vervoer voor leveren of ophalen van materialen
- tijdens werkuren: forfait per vrachtwagen per rit.
-  buiten werkuren: forfait per vrachtwagen per rit.

 
75 EUR
 150 EUR

 
35 EUR
 70 EUR

Afsluiten van straten en/of plaatsen parkeerverbod in volledige straat
 forfaitair ongeacht de duurtijd – bijv. voor braderijen.

 80 EUR

 40 EUR

Er wordt een vrijstelling toegekend voor het afsluiten van straten, voor de inname van het openbaar domein en het plaatsen van verkeersbord en andere verkeersborden voor buurtfeesten en wielerwedstrijden.

-  Plaatsen van parkeerverbod per dag per plaats
(max. 3 parkeerplaatsen per evenement).
-  Plaatsen van parkeerverbod per dag per plaats (max. 3 parkeerplaatsen per evenement) voor het plaatsen van een stand, kraam, terras of voertuig voor commerciële activiteiten.

 20 EUR

 60 EUR

 20 EUR

 n. v. t. 

Inname van een volledige of een deel van een parking valt onder de onderstaande retributie ‘inname openbaar domein’

 

ontleningen

 

 Tarief 1

 

 Tarief 2

Laattijdig binnenbrengen van materiaal ( tarief per extra dag ). 

 65 EUR

 40 EUR

Aansluitkast/paddenstoel elektriciteit per stuk (max. 3 dagen).

 140 EUR

 70 EUR

Aansluitkast/paddenstoel elektriciteit per stuk (max. 5 dagen).

 180 EUR

 90 EUR

Aansluitkast/paddenstoel elektriciteit per stuk (meer dan 5 dagen).

0,35 EUR/kWh met minimum van 180 EUR

0,35 EUR/kWh
met minimum van 90 EUR

Podiumelementen - per stuk: 2m²  – max. 1 week.

 10 EUR

 gratis

Trapje voor podiumelementen.

 gratis

 gratis

Nadarhekken - per stuk: 2,5 m – max. 1 week.

 2 EUR

 gratis

Er wordt een vrijstelling toegekend voor het leveren en ontlenen van nadarhekken indien dit volgens de politie en/of brandweer verplicht is voor de veiligheid (bv. wielerwedstrijden).

Plooitafels 70 x 200 cm - per stuk - max. 1 week.

 6 EUR

 3 EUR

Vouwstoelen - per stuk - max. 1 week.

 0,60 EUR

 0,30 EUR

Banken – per stuk - max. 1 week.

 2 EUR

 1 EUR

Mobiele fietsnadar - per stuk - max. 1 week.

 2 EUR

 gratis

Vlag - per stuk - max. 1 week.

 4 EUR

 gratis

Vlaggenmast - per stuk - max. 1 week.

 10 EUR

 gratis

Blusapparaat incl. pictogram (mits goedkeuring door het college).

 gratis

 gratis

Wastafel - per stuk - max. 1 week.
30 EUR15 EUR
Geldispenser - per stuk - max. 1 week.
2 EURgratis
Volksspelen (o.a. kegelbol, pitjesbak, ringwerpen, sjoelbak, tonspel, toptafel,troumadame, klimbak, hamertjesspel, ...) - per stuk - max. 1 week.

Grote spelen (o.a. vier op één rij, schaakspel, ...) - per stuk - max. 1 week.
5 EUR


18 EUR
5 EUR


18 EUR

Podiumwagen

  • Huurprijs per begonnen periode van 72 uur. Inclusief plaatsing, transport en verzekering via stad Turnhout.
  • Huurprijs per extra dag.

       De podiumwagen wordt:
Uitsluitend vervoerd, geplaatst en afgebroken door het personeel van de stadsbedrijven. En dit uitsluitend tijdens de normale werkuren.
Voor evenementen op de Grote Markt, georganiseerd door verenigingen op vrijdag, zaterdag of zondag, wordt de podiumwagen geplaatst in de zuidelijke inham van de Sint-Pieterskerk.

 

 760 EUR

100 EUR

 

 510 EUR

 50 EUR

 

inname openbaar domein

 

 Tarief 1

 

 Tarief 2

Grote Markt:
- Tot 200 m² - per dag:
- Vanaf dag 5 (per dag extra): 


-  Tot 500 m²  - per dag:
- Vanaf dag 5 (per dag extra): 

-  Meer dan 500 m²  - per dag:
-  Vanaf dag 5 (per dag extra):

 
100 EUR
 50 EUR


 200 EUR
100 EUR

 300 EUR
 150 EUR

 
 25 EUR 12,50EUR


 50 EUR
25 EUR

 75 EUR 37,50EUR

 Warandeplein en stadspark:
- Tot 500 m² - per dag:
- Vanaf dag 5 (per dag extra):

-  Meer dan 500 m²  - per dag:
-  Vanaf dag 5 (per dag extra):

 
120 EUR
60 EUR

 160 EUR
 80 EUR

 
30 EUR
15 EUR

 40 EUR
 20 EUR

Parking Stadspark:
- gedeelte langs Graatakker - per dag:
- Vanaf dag 5 (per dag extra):
 

-  (middelste gedeelte) - per dag:
-  Vanaf dag 5 (per dag extra):

 
160 EUR
80 EUR

 120 EUR
 60 EUR

 
40 EUR
20 EUR

 30 EUR
 15 EUR

Nieuwe Kaaiplein:
- Per dag:
-  Vanaf dag 5 (extra per dag):

 
100 EUR
 50 EUR

 
25 EUR 12,50EUR

Andere locaties:
- tot 200 m² per dag:
- meer dan 200 m² - per dag:

 
40 EUR
 60 EUR

 
10 EUR
 15 EUR

Voor het plaatsen van een voertuig op een openbaar plein voor promotieactiviteiten – per dag en per voertuig:

OPGELET: het is verboden om reclamevoertuigen langer dan 3 uur op de openbare weg te parkeren.

 
 60 EUR


 30 EUR

Parking Stadspark: ( Specifiek tarief voor rondreizende betalende evenementen, zoals circussen, op voorwaarde dat zij vrijkaarten voor alle omwonenden voorzien ter compensatie van de overlast.)
- gedeelte langs Graatakker - per dag:
- middelste gedeelte – per dag:

 

 
100 EUR
80 EUR

Artikel 6

wijze van inning
Aan de retributieplichtige wordt een schuldvordering met het verschuldigde bedrag bezorgd.
Het verschuldigde bedrag moet betaald worden binnen dertig dagen vanaf de bezorging van de schuldvordering.

Artikel 7

bijkomende vrijstellingen
Er wordt een vrijstelling verleend voor dossierkosten, toelatingen, ontleningen (met uitzondering van de podiumwagen), technische prestaties en inname openbaar domein voor:

  • Evenementen en acties georganiseerd door Stad Turnhout, OCMW Turnhout, AGB Turnhout, Zorggroep Orion, intern- of extern verzelfstandigde agentschappen, de stedelijke adviesraden en de 3 jumelagecomités van de Stad Turnhout indien het openbaar domein en het materiaal gebruikt wordt voor door henzelf ingerichte evenementen.
  • Publiek toegankelijke evenementen georganiseerd door de convenantpartners met de Stad Turnhout indien het evenement binnen het kader van hun convenant valt.
  • Het privaat gebruik van het openbaar domein uitgaande van of bevolen door de Staat, de Gemeenschappen, de Gewesten of de Provincies.
  • Evenementen in de stad Turnhout, bedoeld om bezoekers de stad te laten ontdekken door middel van feestelijkheden, mits de Stad Turnhout, ingevolge een beslissing van het college van burgemeester en schepenen, medeorganisator is.
  • Door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde evenementen die duidelijk in functie van het goede doel worden georganiseerd en waarvan de opbrengst integraal wordt overgemaakt aan dat goede doel.                              

Er wordt een vrijstelling toegekend voor volgende prestaties bij de onderstaande evenementen:

  • Voor de eigen publiciteitsvoering voor rondreizende betalende evenementen zoals bijv. circussen.
  • Voor de dossierkost, de toelatingen en de inname openbaar domein voor propaganda van politieke partijen en vakbondsacties.
  • Voor de dossierkost op vergunde kienspelen en tombola’s indien de aanvraag enkel gaat over het kienspel of de tombola.
  • Voor de dossierkost voor de organisatie van wieler- en wandeltochten indien het enkel een “doortocht” door Turnhout betreft.
  • Voor de ontlening van de podiumwagen voor evenementen en acties georganiseerd door, in co-organisatie met of in opdracht van de Stad Turnhout en het OCMW Turnhout.
  • Voor de dossierkost, de ontlening van materialen (met uitzondering van de podiumwagen) en de inname openbaar domein voor door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde buurtevenementen.
  • Voor de ontlening van materialen (met uitzondering van de podiumwagen) en de inname openbaar domein voor evenementen die ingevolge een collegebeslissing een subsidie ontvangen ingevolge het subsidiereglement stimuleringsfonds.
  • Voor de ontlening van materialen en de inname openbaar domein voor evenementen die ingevolge een collegebeslissing een subsidie ontvangen ingevolge het subsidiereglement Fonds imagoversterkende evenementen.

Artikel 8

bijkomende bepalingen
Bij reservaties van materialen, hebben Turnhoutse verenigingen en scholen voorrang op de particulieren en bedrijven.

Bedrijven en particulieren mogen enkel materialen ontlenen voor de organisatie van een publiek toegankelijk evenement. Bij reservaties van materialen voor bedrijven en particulieren wordt de reservatie pas geldig indien er twee maanden voor het evenement geen reservaties zijn voor dezelfde datum voor het gebruik van de materialen.

Andere gemeentebesturen kunnen materialen ontlenen aan tarief 1, maar kunnen deze gratis ontlenen als stad Turnhout ook bij hen gratis materialen mag ontlenen. De toezegging van ontlening aan andere gemeenten kan enkel als twee maanden voor het evenement blijkt dat de gevraagde materialen beschikbaar zijn en als de gemeente de materialen zelf ophaalt en terugbrengt. Het betrokken gemeentebestuur draagt in dit geval de verantwoordelijkheid voor eventuele schade of verlies.

Turnhoutse verenigingen die een evenement organiseren in een andere gemeente, dienen de vergunningen en materialen aan te vragen bij de betrokken gemeente. Stad Turnhout kan materialen ontlenen indien de gemeente waar het evenement doorgaat niet beschikt over deze materialen. Het vervoer van materialen is echter beperkt tot evenementen georganiseerd op het grondgebied van de stad Turnhout.

De ontlener van materialen dient bij levering ter plaatse of bij afhaling de schade, tekortkomingen of gebreken aan de materialen aan te geven. Zo niet wordt verondersteld dat het materiaal in optimale staat verkeert. Beschadiging of verlies van materialen moet altijd gemeld worden bij inlevering. Bij beschadiging of verlies zal het bedrag van de herstellingskosten of vervangingswaarde gefactureerd worden.

Elke organisator staat steeds zelf in voor het verwijderen van het afval. Het achterlaten van afval is sluikstorten.

Elke organisator mag pas communiceren over een evenement na goedkeuring en ontvangst van een vergunning en/of goedkeuring van het College van Burgemeester en Schepenen.

Dit reglement is niet van toepassing indien:

  • Het retributiereglement op de standplaatsen op markten reeds wordt toegepast.
  • Het retributiereglement voor de standgelden voor de opstelling van kermisattracties reeds wordt toegepast.
  • Het retributiereglement op het ter beschikking stellen van elektriciteit aan marktkramers en foornijveraars reeds wordt toegepast.
  • Het belastingreglement op terrassen reeds wordt toegepast.

Artikel 9

annuleringen
Betaalde retributies kunnen terugbetaald worden als een vergund evenement of een aangevraagde ontlening uiterlijk 14 dagen voor de start van het evenement afgezegd wordt. De dossierkost per vergunning dient evenwel betaald te worden.

Indien een evenement minder dan 14 dagen voor de start van het evenement wordt geannuleerd, blijft de retributie volledig verschuldigd.

Aangevraagde materialen die niet afgehaald worden, dienen toch betaald te worden.

Artikel 10

dwangbevel
Conform het artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen.
Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaarderexploot. De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.
Bij betwisting van een niet-fiscale schuldvordering kan het stadsbestuur zich tot de burgerrechtelijke rechtbank wenden om de openstaande schuld in te vorderen.