Vastgesteld dient dat de algemeen directeur een zeer belangrijke rol vervult op het lokale niveau. Zo staat deze in voor de algemene leiding van de diensten van de Stad en van het OCMW. Daarenboven staat deze aan het hoofd van al het personeel en is deze tevens bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. Tot slot vormt de algemeen directeur ook een belangrijke contactpersoon tussen het ambtelijke en het politieke niveau.
Gelet op de gewichtigheid van de functie die de algemeen directeur vervult, werd in artikel 162 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaald dat er in elke gemeente één algemeen directeur en één financieel directeur aanwezig moet zijn, die zowel de gemeente als het OCMW bedienen en waarbij beide ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente.
Ingevolge de vrijwillige ontslagname van de heer Filip Buijs als algemeen directeur van de stad en het OCMW Turnhout, dewelke werd aanvaard door de gemeenteraad, met datum van uitdiensttreding op 31 mei 2022, beschikt Stad Turnhout niet langer over een algemeen directeur.
Overwegende dat artikel 167 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de algemeen directeur aanstelt binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden (met éénmalige mogelijkheid tot verlenging met maximaal zes maanden), waarbij het aan de gemeenteraad - als aanstellende overheid - in eerste instantie toekomt om de betrekking van algemeen directeur vacant te verklaren.
Overwegende dat artikel 8 lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout bepaalt dat (i) de aanstellende overheid bij de vacantverklaring bepaalt volgens welke procedure(s) de betrekking ingevuld wordt, en ingeval er wordt gekozen voor een aanwervingsprocedure (ii) gelijktijdig een bevorderingsprocedure dient opgestart te worden indien de vacante betrekking kan worden ingevuld via bevordering.
Overwegende dat artikel 18, §4 lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout bepaalt dat bij gelijktijdige toepassing van de aanwervings- en bevorderingsprocedure, de externe en de interne kandidaten onderworpen worden aan dezelfde selectieproeven, waarbij eventuele schriftelijke kennisproeven met zelfde inhoud op hetzelfde tijdstip worden afgenomen.
Overwegende dat artikel 8 lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout bepaalt dat er bij keuze voor een bevorderingsprocedure, door de aanstellende overheid bij de vacantverklaring kan besloten worden om ook de personeelsleden van de andere lokale overheden in het werkingsgebied Turnhout (zijnde het AGB, OCMW en Zorggroep Orion) uit te nodigen om zich kandidaat te stellen. In dat geval wordt de beslissing aan die lokale overheden overgemaakt met verzoek om de vacature intern bekend te maken.
Overwegende dat artikelen 78 en 87 lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout bepalen dat de procedures van interne en externe personeelsmobiliteit niet van toepassing zijn op de functies van algemeen directeur en financieel directeur.
Overwegende dat de gemeenteraad het derhalve wenselijk acht over te gaan tot de vacantverklaring van 1 voltijdse betrekking in contractueel dienstverband van algemeen directeur (m/v/x), te begeven bij wijze van aanwerving én bevordering, zonder aanleg van een wervings- of bevorderingsreserve.
Overwegende dat bij een aanwervingsprocedure tegelijk personen extern aan het gemeente- en OCMW bestuur en personeelsleden van het gemeente- en OCMW bestuur worden uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de vacante betrekking waardoor een maximale kans wordt gegeven om de kwaliteit van de openbare dienstverlening op het hoogste ambtelijke niveau te garanderen.
Overwegende dat het noodzakelijk is de uiterste datum voor het indienen van de kandidaturen vast te stellen, alsook de lijst van de publicatiekanalen waarin de vacature wordt bekendgemaakt.
Overwegende dat het wenselijk is om de selectie geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan een extern selectiebureau via Poolstok (voorheen Jobpunt Vlaanderen);
Overwegende dat het noodzakelijk is om de selectiecriteria vast te stellen, de selectietechnieken en puntenverdeling te bepalen en het verloop van de selectie te bepalen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikelen 41, tweede lid, 6° en 167;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder de artikelen 8 e.v.;
Gelet op de lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout;
Gelet op de functiebeschrijving voor de betrekking van algemeen directeur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2018.
De gemeenteraad is de bevoegdheid toegewezen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman aan te stellen en te ontslaan. Als aanstellende overheid komt het eveneens aan de gemeenteraad toe om de betrekking van algemeen directeur vacant te verklaren.
Het betreft een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad (art. 41, tweede lid,6° Decreet Lokaal Bestuur jo. art. 8, §2 Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007).
De gemeenteraad stemde met 30 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, de heer Stijn Adriaensens, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; , de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Reccino Van Lommel, de heer Paul Moelans, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, de heer Kevin Janssen, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Kurt Persegael, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens, de heer Jeff Dierckx, de heer Mario Geys, mevrouw Pauline Ceusters, de heer Wilfried Sylverans, mevrouw Cathy Devolder en mevrouw Vicky Waterschoot – raadsleden.
Er waren 4 onthoudingen nl. van de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Guy Van Litsenborg en de heer Rudy Elst - raadsleden
De gemeenteraad verklaart de voltijdse, contractuele betrekking van algemeen directeur vacant.
De gemeenteraad beslist om de vacante betrekking van algemeen directeur in te vullen door middel van aanwerving en bevordering, zonder aanleg van een wervings- en/of bevorderingsreserve.
Gelet deze combinatie van een aanwervings- met een bevorderingsprocedure wordt besloten om de personeelsleden van de andere lokale overheden in het werkingsgebied Turnhout (zijnde het AGB, OCMW en Zorggroep Orion) niet expliciet uit te nodigen in de zin van artikel 8 lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout.
De vacature wordt bekendgemaakt op uiterlijk 1 juli 2022.
De externe bekendmaking geschiedt door aankondiging via de eigen website van Stad en OCMW Turnhout, de VDAB-website, alsook meerdere gespecialiseerde kanalen.
De interne bekendmaking verloopt via Intranet en een e-mail aan de diensthoofden, met verzoek de vacature aan hun medewerkers door te geven en/of op de dienst uit te hangen.
De uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen is zondag 18 september 2022.
De bepalingen van lokale rechtspositieregeling Stad Turnhout met betrekking tot de algemene toelatingsvoorwaarden, de algemene aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden, én de specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de betrekking van algemeen directeur, zijn integraal van toepassing.
De selectieprocedure voor de functie van algemeen directeur wordt geheel uitbesteed aan een extern selectiebureau en resulteert in een bindende rangschikking van de geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.
Het selectiebureau voert de selectie uit op basis van de in artikelen 7 en 8 van dit besluit vastgestelde selectiecriteria en -technieken, dewelke zijn afgestemd op de functiebeschrijving.
De nominatieve samenstelling van de selectiecommissie wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen.
Volgende selectiecriteria conform de functiebeschrijving van de algemeen directeur zijn van toepassing:
1. Professionele kennis en kunde van:
2. Basiskennis en -kunde van:
Het selectieprogramma bestaat uit volgende selectietechnieken:
Om als geslaagd te worden beschouwd, moeten de kandidaten voor de eerste twee selectietechnieken afzonderlijk ten minste vijftig procent van de punten behalen en ten minste zestig procent op het geheel van het examen. Voor het assessment moeten de kandidaten minstens “geschikt” bevonden worden.
De schriftelijke proef bevat één of meerdere van de volgende onderdelen:
De mondelinge proef beoogt de evaluatie van de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de specifieke vereisten van de functie, evenals van zijn motivatie, van zijn persoonlijkheid, eventuele werkervaring, vakkennis en van zijn interesse voor het werkterrein. De geselecteerde competenties worden grondig bevraagd.
Tijdens het assessment worden een aantal competenties getoetst die gelinkt zijn aan de functiebeschrijving of selectiecriteria. Dit gedeelte bevat in elk geval een test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst.
Het assessment wordt afgenomen door een selectiebureau.
De selectieprocedure verloopt als volgt:
Indien er kandidaten zijn die zich beroepen op de waarborgregeling van artikel 589, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur, dan wordt de best gerangschikte kandidaat uit voormelde selectieprocedure samen met de kandidaten die zich beroepen op de waarborgregeling, onderworpen aan een vergelijkende proef.
Deze vergelijkende proef wordt afgenomen door een extern bureau en door andere assessoren dan degene die de schriftelijke, de mondelinge en de assessment proef, zoals beschreven in artikel 8 van dit besluit, hebben afgenomen.
Deze vergelijkende proef is niet eliminerend en louter ondersteunend bedoeld voor de aanstellende overheid in het kader van de uiteindelijke vergelijking van titels en verdiensten.
De gemeenteraad zal - bij aanwezigheid van kandidaten die onder de waarborgregeling vallen - uiteindelijk tot een aanstelling moeten komen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten tussen de best gerangschikte kandidaat uit voormelde selectieprocedure, zoals beschreven in artikelen 7 en 8 van dit besluit, en alle kandidaten die onder de waarborgregeling ressorteren.
In voorkomend geval wordt er bij deze vergelijking van titels en verdiensten rekening gehouden met de volgende beoordelingscriteria: