Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00200 - Toekomstige eengemaakte woonmaatschappij - advies m.b.t. werkingsgebied - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/10/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Dieter De Quick

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00200 - Toekomstige eengemaakte woonmaatschappij - advies m.b.t. werkingsgebied - Goedkeuring 2021_GR_00200 - Toekomstige eengemaakte woonmaatschappij - advies m.b.t. werkingsgebied - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

1. Momenteel zijn er op grondgebied Turnhout slechts 2 woonactoren actief, met name SHM DE ARK en SVK Noorderkempen. De doelstelling om één woonmaatschappij te realiseren wordt daarmee minimaal bereikt door het samengaan van DE ARK en SVK Noorderkempen op het grondgebied Turnhout.

Het herleiden van het werkingsgebied tot het grondgebied van één gemeente is niet aangewezen. Niet alleen biedt dergelijke operatie weinig meerwaarde, maar het zou zelfs leiden tot een schaalverkleining. Dit dreigt te leiden tot een versnippering van capaciteit en middelen zowel bij DE ARK als het SVK, en zou leiden tot kwaliteitsverlies en beperkingen opwerpen met het oog op het realiseren van lokale beleidsdoelstellingen inzake wonen. De stad Turnhout is daarmee, in navolging van de partners van het Lokaal Woonoverleg, vragende partij voor een eengemaakte woonmaatschappij met een substantieel werkingsgebied. Een woonmaatschappij met voldoende schaalgrootte geeft meer kansen tot het delen van expertise en efficiëntiewinsten.

Bij de vorming van één woonmaatschappij voor meerdere gemeenten wordt ook best maximaal verder gebouwd op de werkingsgebieden van de bestaande woonactoren. Dit vermindert overdrachten van woningen en het versnipperen van organisaties en expertises.

2. De ééngemaakte woonmaatschappij met het werkingsgebied Baarle-Hertog, Balen, Mol, Dessel, Retie, Oud-Turnhout, Turnhout, Kasterlee, Vosselaar, Beerse en Lille groepeert de meeste woningen van SHM DE ARK en SHM De Molse Bouwmaatschappij. Bovendien komt ook het grootste aandeel van de woningen van SVK Noorderkempen op deze manier in beheer van de ééngemaakte woonactor (11 gemeenten). De keuze van de 11 gemeenten om samen te kiezen voor één werkingsgebied wordt ook als een meerwaarde ervaren door de partners van het lokaal woonoverleg Turnhout.

Een werkingsgebied met 11 gemeenten past bovendien binnen de criteria die de Vlaamse regering voor de werkingsgebieden van de woonactoren bepaalde.

  • Het werkingsgebied bestaat uit geografisch aaneensluitende gemeenten
  • De gemeenten behoren allemaal tot dezelfde referentieregio, m.n. Kempen
  • Het werkingsgebied telt momenteel minimaal 1000 sociale huurwoningen

2. Dit neemt niet weg dat deze keuze voor een werkingsgebied met 11 gemeenten ook nog beperkingen heeft. Het is niet aan de stad Turnhout om te oordelen over de haalbaarheid van een ééngemaakte woonactor op grond van de 5 overige gemeenten in de Noorderkempen. De stad Turnhout gelooft wel dat een ééngemaakte woonmaatschappij voor de hele Noorderkempen (16 gemeenten) eveneens kansen biedt, op vlak van de genoemde schaalvoordelen, en nog meer kansen biedt inzake het tegengaan van versnippering. Een werkingsgebied met 16 gemeenten biedt ook kansen om het patrimonium van SHM De Noorderkempen te integreren, en beperkt de overdrachten van woningen tussen SHM DE ARK en SHM De Noorderkempen en is er geen enkele verdeling van het patrimonium van SVK Noorderkempen nodig.

Het voorstel m.b.t. het werkingsgebied met 11 gemeenten, betekent geenszins dat de stad Turnhout een werkingsgebied met 16 gemeenten onwenselijk zouden vinden. Het is aangewezen in dit voorstel te verduidelijken dat een verruiming met een of meerdere van de 5 gemeenten uit de Noorderkempen mogelijk is. Het is echter aan de betreffende besturen om hier zelf tijdens het verdere traject keuzes in te maken.

3. Op het Lokaal Woonoverleg werd ook kennis genomen van de bekommernissen van de stad Turnhout m.b.t. het verdere traject met het oog op de totstandkoming van een ééngemaakte woonmaatschappij. De stad Turnhout neemt zich voor deze aandachtspunten tijdens de verdere besprekingen op tafel te blijven leggen, en het is aangewezen deze ook in dit voorstel mee te delen aan de Vlaamse regering.  

Het is aangewezen de Vlaamse regering te wijzen op de volgende randvoorwaarden, waar bij de vorming van de nieuwe eengemaakte woonactor rekening dient gehouden te worden:

  • De nieuwe ééngemaakte woonmaatschappij dient een financieel gezonde organisatie te zijn, en middelen dienen effectief en efficiënt ingezet te worden
  • Voor Turnhout blijft het essentieel dat de nieuwe woonmaatschappij zich niet beperkt tot financiële aspecten, maar bijdraagt tot de realisatie van alle aspecten van betaalbaar en kwalitatief wonen in de gemeente

Dit betekent dat er sprake dient te zijn van een aanbodbeleid, een evenwichtig toewijzingsbeleid dat rekening houdt met lokale noden, een renovatiestrategie die zorgt dat alle woningen kwaliteitsvol zijn, en individuele en collectieve  begeleiding met het oog op leefbare woningen en buurten.

Met name de zorg voor de kwetsbare bewoners en doelgroepen dient gewaarborgd te worden.

  • De nieuwe eengemaakte woonmaatschappij dient daarmee voldoende garanties in te bouwen voor het behoud en het versterken van de regierol van lokale besturen. Daarom is voldoende aandacht voor de nabijheid tot de lokale besturen van belang.

Dit impliceert voldoende terreinkennis van de publieksdiensten, projectmanagers, sociale diensten van de woonactor, en nabijheid tot de beleidsadviseurs en beleidsmakers van de gemeenten.

Dit impliceert ook een waardering van de rol van de lokale bestuurders of de leden van de comités. Er dient een                         organisatiemodel te zijn, waarbij al de lokale bestuurders zich vertegenwoordigd blijven voelen, en waarbij –  onverminderd de regierol die de lokale besturen zelf hebben – ook de  woonmaatschappij zelf efficiënt en transparant  kan bestuurd worden.

  • De eengemaakte woonmaatschappij dient te blijven inzetten op klantgerichtheid. Dit betekent niet alleen een bereikbaar en nabij dienstverleningsaanbod voor huurders en kandidaat-huurders, maar betekent ook een divers aanbod inzake informatie, begeleiding en ontzorging.

4. Om deze redenen wordt voorgesteld dat de gemeenteraad van Turnhout een voorstel indient met betrekking tot het werkingsgebied met 11 gemeenten. Het is eveneens aangewezen dat de gemeenteraad verklaart dat een verruiming met een of meerdere van de 5 overige gemeenten uit de Noorderkempen mogelijk is, moesten deze gemeenten hiertoe besluiten. Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het Lokaal Woonoverleg, en de bekommernissen van de stad Turnhout omtrent het verdere traject, is het aangewezen dat de Gemeenteraad de Vlaamse regering eveneens verzoekt rekening te houden met deze randvoorwaarden.

Juridische grond

- Decreet Lokaal bestuur, en meer bepaald art. 40 e.v.

- Decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09 juli 2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreƫerd

- Brief van de Vlaamse minister van FinanciĆ«n en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen 

Besluit

De gemeenteraad stemde met 28 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.

Er waren 6 neen stemmen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Eddy Grooten, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Peter Janssens en de heer Mario Geys – raadsleden.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1. De gemeenteraad adviseert aan de Vlaamse regering tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren:

  • Gemeente Baarle-Hertog
  • Gemeente Balen;
  • Gemeente Beerse;
  • Gemeente Dessel;
  • Gemeente Kasterlee;
  • Gemeente Lille;
  • Gemeente Mol;
  • Gemeente Oud-Turnhout;
  • Gemeente Retie;
  • Stad Turnhout;
  • Gemeente Vosselaar.

§2. De gemeenteraad verklaart dat een verruiming van dit werkingsgebied met een of meerdere van de 5 overige gemeenten uit de Noorderkempen (Merksplas, Rijkevorsel, Hoogstraten, Ravels, Arendonk)  mogelijk is, moesten deze gemeenten hiertoe besluiten.

Artikel 2

De gemeenteraad wenst de Vlaamse regering, de lokale besturen en de lokale woonactoren te wijzen op de volgende bekommernissen van de stad , en verzoekt hen hiermee rekening te houden bij de vorming van de nieuwe eengemaakte woonmaatschappij:

- De nieuwe ééngemaakte woonmaatschappij dient een financieel gezonde organisatie te zijn, en middelen dienen effectief en efficiënt ingezet te worden.

- Voor Turnhout blijft het essentieel dat de nieuwe woonmaatschappij zich niet beperkt tot financiële aspecten, maar bijdraagt tot de realisatie van alle aspecten van betaalbaar en kwalitatief wonen in de gemeente. Dit betekent dat er sprake dient te zijn van een aanbodbeleid, een evenwichtig toewijzingsbeleid dat rekening houdt met lokale noden, een renovatiestrategie die zorgt dat alle woningen kwaliteitsvol zijn, en individuele en collectieve begeleiding met het oog op leefbare woningen en buurten.

Met name de zorg voor de kwetsbare bewoners en doelgroepen dient gewaarborgd te worden.

- De nieuwe eengemaakte woonmaatschappij dient daarmee voldoende garanties in te bouwen voor het behoud en het versterken van de regierol van lokale besturen. Daarom is voldoende aandacht voor de nabijheid tot de lokale besturen van belang.

Dit impliceert voldoende terreinkennis van de publieksdiensten, projectmanagers, sociale diensten van de woonactor, en nabijheid tot de beleidsadviseurs en beleidsmakers van de gemeenten.

Dit impliceert ook een waardering van de rol van de lokale bestuurders of de leden van de comités. Er dient een organisatiemodel te komen, waarbij al de lokale bestuurders zich vertegenwoordigd blijven voelen, en waarbij – onverminderd de regierol die de lokale besturen zelf hebben – ook de woonmaatschappij zelf efficiënt en transparant kan bestuurd worden.

- De eengemaakte woonmaatschappij dient te blijven inzetten op klantgerichtheid. Dit betekent niet alleen een bereikbaar en nabij dienstverleningsaanbod voor huurders en kandidaat-huurders, maar betekent ook een divers aanbod inzake informatie, begeleiding en ontzorging.