Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00199 - Zaak van de wegen en rooilijn voor het inbreidingsproject gelegen aan Rubensstraat/Schildershof – OMV/2021/251 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/10/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Verontschuldigd

Dieter De Quick

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00199 - Zaak van de wegen en rooilijn voor het inbreidingsproject gelegen aan Rubensstraat/Schildershof – OMV/2021/251 - Goedkeuring 2021_GR_00199 - Zaak van de wegen en rooilijn voor het inbreidingsproject gelegen aan Rubensstraat/Schildershof – OMV/2021/251 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen 

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning 

Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning 

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening 

Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening 

Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014 

Het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 en besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets 

Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater 

Besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer 

Artikelen 2 en 42 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad. 

Reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in verkavelingen en projecten in Turnhout (gemeenteraadsbeslissing 2 maart 2015)

Argumentatie

Uitgebrachte externe adviezen 

Gezien de gemeenteraad enkel bevoegd is voor de zaak der wegen en de rooilijn, worden in dit besluit enkel de ontvangen adviezen vermeld die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op de zaak der wegen of op het geplande openbaar domein.

Het advies dd. 29 juli 2021 van de Brandweer Zone Taxandria is voorwaardelijk gunstig. De brandweer verwijst hierin naar het verslag met als kenmerk TU0045-06 dd. 22 april 2021. De voorwaarden hierin opgenomen blijven geldig en dienen te worden nageleefd. 

Naast richtlijnen omtrent de brandveiligheid van de gebouwen, hebben de bemerkingen uit het brandpreventieverslag ook betrekking op technische uitvoeringen van het openbaar domein (bereikbaarheid en toegankelijkheid tot de gebouwen in functie van evacuatie/interventie). 

Het advies dd. 28 juli 2021 van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid is voorwaardelijk gunstig. De adviesinstantie haalt de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de verordening hemelwater en de scheiding van de afvoer van hemelwater en afvalwater aan. De volgende slotbemerkingen worden door de adviesinstantie gemaakt:

“(…)

Gunstig, mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden en maatregelen opgelegd in punt 4, in het bijzonder met de daar vermelde aandachtspunten, aanbevelingen en voorwaarden.

(…)”. De adviesinstantie merkt op dat de aanvraag te weinig gegevens bevat over de voorjaarsgrondwaterstand waardoor enkel een open infiltratiesysteem toegestaan kan worden. Echter zoals onder ‘Watertoets’ verder uiteengezet kan wel verantwoord worden waarom een systeem met infiltratieputten en infiltratiekratten gunstig beoordeeld kan worden. 

Het advies dd. 19 juli 2021 van Fluvius is voorwaardelijk gunstig. De adviesinstantie bepaalt de voorwaarden en richtlijnen om het project op het elektriciteits- en gasnet aan te sluiten. De adviesinstantie meldt dat de impact op de netten van Fluvius reeds werd meegenomen en geofferteerd in de eerste fase van dit project.  

Het advies dd. 20 juli 2021 van Telenet is voorwaardelijk gunstig. De adviesinstantie bepaalt de voorwaarden en richtlijnen om het project te voorzien van informatie- en communicatiesignalen. De adviesinstantie meldt dat er een netuitbreiding nodig is om het project aansluitbaar te maken en dat de kosten hiervoor ten laste van de aanvrager zijn. 

Het advies dd. 2 augustus 2021 van Proximus is voorwaardelijk gunstig. De adviesinstantie bepaalt de voorwaarden en richtlijnen om het project op het distributienet aan te sluiten. De adviesinstantie meldt dat een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan en dat de uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus ten laste zal zijn van de aanvrager.  

Het advies van Pidpa werd gevraagd. De adviesinstantie bepaalt de voorwaarden en richtlijnen om het project van leidingwater te voorzien, maar heeft geen advies uitgebracht binnen 30 dagen na ontvangst van het dossier. Op basis van artikel 4.7.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan om deze reden aan de adviesvereiste voorbijgegaan worden. Indien alsnog blijkt dat het distributienet aangepast dient te worden, dan zullen ook de kosten die hieraan verbonden zijn ten laste van de aanvrager zijn. Naar aanleiding van een vorige aanvraag die ingetrokken werd, heeft Pidpa gemeld dat een uitbreiding van het distributienet nodig zal zijn.  

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bovenstaande adviezen bij te treden en (indien van toepassing) de voorwaarden met betrekking tot de wegenis en het toekomstig openbaar domein uit deze adviezen te bekrachtigen met uitzondering van de voorwaarde uit het advies van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid om een open infiltratiesysteem te voorzien.  

Er werd advies gevraagd aan de nutsmaatschappijen Pidpa, Proximus, Fluvius en Telenet. Er werd ofwel geen ofwel een zeer beperkt advies ontvangen van deze nutsmaatschappijen. Toch zal er als last bij een eventuele omgevingsvergunning worden opgelegd dat de kostprijs voor de uitbreiding van de nutsleidingen van deze nutsmaatschappijen integraal deel moet uitmaken van de wegeniswerken en dat ook deze kosten geborgd moeten worden vooraleer er met de wegenwerken uit de omgevingsvergunning gestart mag worden.

Uitgebrachte interne adviezen 

Het advies dd. 14 juli 2021 van de dienst Patrimonium is gunstig.  

Het advies dd. 17 augustus 2021 van de Adviseur Mobiliteit is voorwaardelijk gunstig. Er worden verschillende voorwaarden opgelegd met betrekking tot de aanleg en de inrichting van het toekomstig openbaar domein. 

Het advies dd. 3 september 2021 van de Adviseur Groen is voorwaardelijk gunstig. Het advies specifieert het typebestek met betrekking tot de onderhoudsbeurten die uitgevoerd dienen te worden op het toekomstig openbaar domein.  

Het advies dd. 9 september 2021 van de dienst Wegen en Riolen is voorwaardelijk gunstig. De dienst legt in het kader van het openbaar domein voorwaarden op met betrekking tot de riolering, het infiltratiesysteem en de aanleg en inrichting van het toekomstige openbare domein. In het advies wordt verwezen naar een nota van Aquafin met referentie P21002811 omtrent de riolering. De opmerkingen en voorwaarden in de nota van Aquafin moeten strikt opgevolgd worden.  

Het advies dd. 15 september 2021 van de Jeugddienst van Stad Turnhout is voorwaardelijk gunstig. Er worden enkele voorwaarden opgelegd met betrekking tot de veiligheid van de speeltoestellen.  

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bovenstaande adviezen bij te treden en (indien van toepassing) de voorwaarden met betrekking tot de wegenis en het toekomstig openbaar domein uit deze adviezen te bekrachtigen. 

Openbaar onderzoek

Er werden geen bezwaren of opmerkingen ingediend tijdens de duur van het gevoerde openbaar onderzoek. 

Watertoets 

Het voorliggende bouwproject heeft een omvangrijke oppervlakte maar ligt niet in overstromingsgevoelig gebied of overstromingsgebied. De verharde oppervlakte heeft omvangrijke dimensies en geeft aanleiding tot een verminderde infiltratie in de bodem. Voor het betrokken project werd de watertoets uitgevoerd volgens de richtlijnen van het uitvoeringsbesluit van 20 juli 2006 en latere wijzigingen. Daaruit volgt dat een positieve uitspraak mogelijk is indien de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater dd. 5 juli 2013 wordt nageleefd. 

In het kader van de watertoets werd er advies gevraagd aan de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid. Het advies dd. 28 juli 2021 is voorwaardelijk gunstig. In het advies wordt de voorziene omgang met water besproken en worden de effecten op vlak van waterhuishouding besproken en geëvalueerd. De conclusie uit het advies is dat er mits enkele voorwaarden het ontwerp in overeenstemming is met de beginselen van artikel 5 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2013 en latere wijzigingen. In het advies wordt gesteld dat de infiltratievoorziening zich geheel boven de gemiddelde voorjaarsgrondwaterstand dient te bevinden om effectief te zijn en drainage van het grondwater te vermijden. Enkel het volume en de oppervlakte van de infiltratievoorziening boven dit peil kunnen in rekening genomen worden. De bodemkaart geeft hier geen indicatie van de voorjaarsgrondwaterstand waardoor enkel een open infiltratiesysteem toegestaan kan worden. Het ontwerp voorziet echter in een systeem van infiltratieputten voor de nieuw te bouwen appartementen en infiltratiekratten voor de ondergrondse parkeergarage. 

Het systeem voor de reeds vergunde appartementen met de uitbreiding van de parkeerkelder werd echter reeds toegestaan met de vergunning van het college van burgemeester en schepenen dd. 26 augustus 2021 (O/ref.: OMV/2021/242). Verder werd aan het advies van de dienst Wegen en Riolen nog een hydraulisch en technisch advies opgemaakt door Aquafin met betrekking tot het ontworpen rioleringssysteem bijgevoegd. Ook uit de hydraulische verantwoording toegevoegd aan huidige aanvraag en de milieutechnische studie bij bemalingswerken gevoegd bij de melding (O/ref.: M/2021/116) voor het exploiteren van een tijdelijke bronbemaling bij bouwkundige werken (kelder) bevatten voldoende gegevens om te kunnen concluderen dat mits het opleggen van een aantal voorwaarden het voorliggend ontwerp gunstig beoordeeld kan worden. Het terrein laat ook het voorzien van een open infiltratievoorziening niet toe.  

In het kader van de watertoets kan het project mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden gesteld uit het advies van provinciale Dienst Integraal Waterbeleid en Aquafin gunstig beoordeeld worden met uitzondering van het voorzien van een open infiltratiesysteem.  

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het bovenstaande standpunt in te nemen met betrekking tot de watertoets. 

Verordening wegen voor voetgangersverkeer

De verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer dd. 29 april 1997 is in het voorliggende dossier van kracht. Er wordt aan de bepalingen van de verordening voldaan. Verder worden er in het advies van de Adviseur Mobiliteit van Stad Turnhout hieromtrent geen bemerkingen gemaakt. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het bovenstaande standpunt in te nemen met betrekking tot de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Project-MER-screening

Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening is van kracht sinds 29 april 2013 (publicatie in het Belgisch Staatsblad). Die nieuwe regelgeving was nodig nadat het Hof van Justitie in een arrest van 24 maart 2011 oordeelde dat de Vlaamse regelgeving niet in overeenstemming was met de project-m.e.r.-richtlijn. Wanneer een project onder één van de rubrieken van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit valt kan de initiatiefnemer ervoor opteren om ofwel een project-MER op te maken, ofwel de project-m.e.r.-screeningsprocedure te doorlopen. 

Het voorliggende project valt onder rubriek 10 b van bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, met name stadsontwikkelingsprojecten. 

Bij de voorliggende aanvraag zijn voldoende gegevens m.b.t. de project-m.e.r.-screening gevoegd om de milieueffecten van de voorliggende aanvraag in kaart te brengen. Deze nota (en de rest van de aanvraag) verstrekt voldoende gegevens om te oordelen dat de milieueffecten van de aanvraag op zich beperkt zijn en dat de impact ervan niet aanzienlijk is. 

De permanente milieueffecten (die zich zullen voordoen na oprichting) omvatten voornamelijk mobiliteit en de afvoer van hemelwater en afvalwater. Op vlak van mobiliteit kan gesteld worden dat het project voornamelijk bestemmingsverkeer genereert. Verder wordt voorzien in de eigen parkeerbehoefte (voor wagens en fietsen) en zo wordt de milieuimpact van mobiliteit geminimaliseerd. De afvoer van hemelwater en afvalwater dient dan weer gescheiden te gebeuren en bovendien moet voldaan worden aan de bepalingen van de gewestelijke verordening hemelwater.

De meest hinderlijke aspecten van het voorliggende project zullen zich voordoen tijdens de bouwfase. Deze hinder is echter tijdelijk en verder dienen tijdens de werken alle nodige maatregelen getroffen te worden om hinder tot een minimum te beperken.

Het geplande project is verder gelegen in een woonstraat met hoofdzakelijk andere woningen in een stedelijke omgeving. Gezien de aard, ligging en beperkte omvang van de potentiële effecten ten gevolge van het project, zal cumulatie met andere projecten in de buurt niet tot aanzienlijke milieueffecten leiden. Huidige aanvraag betreft een uitbreiding van een reeds vergund project met bijkomende woongelegenheden en met aanpassingen aan het toekomstig openbaar domein. De uitbreiding van de parkeerkelder maakt deel uit van een aparte aanvraag. Het voorgenomen project zal echter geen aanzienlijke milieueffecten veroorzaken zodat de opmaak van een project-MER niet vereist is.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld te besluiten dat het aanvraagdossier voldoende inzichten verschaft om te oordelen dat de milieueffecten van de voorliggende aanvraag niet aanzienlijk zijn.

Archeologienota

De regelgeving inzake onroerend erfgoed verplicht de aanvrager van een omgevingsvergunning om in bepaalde gevallen een bekrachtigde archeologienota bij de vergunningsaanvraag te voegen. Gezien de totale perceelsoppervlakte van de kadastrale percelen waarop de aanvraag betrekking heeft meer dan 3000 m² bedraagt en aangezien de bodemingreep groter is dan 1000 m², is dit in het voorliggende dossier het geval.

Bij de voorliggende aanvraag werd een archeologische nota (ID 17478) gevoegd, opgesteld door Elly Heirbaut. Voor de percelen 713S en 713K werd reeds een archeologienota (ID 3885) opgesteld. De geadviseerde stappen voor vervolgonderzoek, nl. landschappelijke boringen en proefsleuven werden reeds uitgevoerd en het terrein werd vrijgegeven. Door de uitbreiding van het projectgebied met de percelen 714R en 714P werd een nieuwe archeologienota opgesteld voor het totale onderzoeksgebied.  

De studie stelt dat verder archeologisch vooronderzoek nodig is om beter de archeologische potentie van dit terrein te kunnen inschatten. Van de bevindingen uit deze nota en het programma van maatregelen werd stilzwijgend aktegenomen door het schepencollege van Stad Turnhout (erkend als Onroerenderfgoedgemeente). Het programma van maatregelen dient dan ook uitgevoerd te worden. Hierbij wordt wel nog opgemerkt dat van het opgelegde proefsleuvenonderzoek de resultaten nogmaals bekrachtigd moeten worden in een bijkomende archeologienota en dit voor de start van de werken.  

Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om de conclusie en het programma van maatregelen van de archeologienota te bekrachtigen zoals reeds stilzwijgend bekrachtigd door het college van Turnhout op 16 februari 2021 (ID 17478). Bijkomend wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om als extra last op te leggen dat opnieuw een bekrachtigde nota van de resultaten van het onderzoek bekomen moet worden en dit voor de start van de werken.

Stedenbouwkundige beoordeling

Naast de bebouwing omvat het voorliggende dossier de omgevingsaanleg en de aanleg van openbaar domein. Het dossier omvat op dat vlak 2 zaken waarover de gemeenteraad een standpunt dient in te nemen: het tracé van de te wijzigen en nieuwe gemeentewegen (rooilijnplan) en de bijhorende aanleg van het openbaar domein (zaak der wegen).  

Het voorliggende dossier omvat aanpassingen aan de bestaande gemeenteweg Rubensstraat en de aanleg van een nieuwe gemeenteweg. De nieuwe grenzen tussen het openbaar domein en het private domein worden enerzijds vastgelegd in een rooilijnplan, anderzijds wordt ook de aanleg van het nieuwe, aan te passen openbaar domein voorgesteld. De infrastructuur in het project zal bestaan uit een ontsluitingsweg vanaf de Rubensstraat, bezoekersparkeerplaatsen en een speelplek voor kinderen.  

Rekening houdend met de boordelingsgronden uit artikel 4 van het decreet gemeentewegen enerzijds en artikel 4.3.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) anderzijds, kan gesteld worden dat er geen bezwaar is tegen de voorgestelde rooilijn en tegen de zaak der wegen. Zo is een uitbreiding van het wegennet noodzakelijk bij de voorliggende aanvraag. Deze uitbreiding staat tevens ten dienste van het algemeen belang aangezien het geplande openbaar domein in de toekomst voor iedereen toegankelijk zal zijn.  

Op vlak van parkeren kan geoordeeld worden dat de voorgestelde private en publieke parkeerplaatsen volstaan. Eén private autostaanplaats per woongelegenheid is in een stedelijke context de gangbare norm (die in alle projecten in Turnhout gehanteerd wordt). Voor publieke staanplaatsen is de norm 30% van het aantal woonentiteiten. In de voorliggende plannen voorziet men er 14 in totaal, wat volstaat. Voor de 11 bijkomende appartementen die men wenst te voorzien, worden er 4 bijkomende publieke staanplaatsen voorzien ten opzichte van de 10 die men voorzag in vorige aanvraag 146/17 DBA. Op deze wijze is het project op vlak van parkeren aanvaardbaar. 

Bij het voorgestelde project is het voorzien van een woonerf het meest aangewezen. Bemerkingen omtrent de inrichting van het openbaar domein zitten reeds vervat in de bovenstaande adviezen van de dienst Wegen en Riolen, de Adviseur Mobiliteit, de Adviseur Groen en van de Jeugddienst. Zoals reeds gesteld moeten al deze bemerkingen leiden tot een verbeterd resultaat.  

Bij het geplande openbaar domein kan ook opgemerkt worden dat het geheel aanvaardbaar is op vlak van verkeersveiligheid, mits de aandachtspunten en bemerkingen uit het advies van de Adviseur Mobiliteit van de Stad gerespecteerd worden. Verder moet ook voldaan worden aan de bepalingen uit de overige interne en externe adviezen (zoals eerder beschreven), waarin aanpassingen aan het openbaar domein of in functie van dit openbaar domein opgelegd worden. 

Tevens kan gesteld worden dat het voorgestelde openbaar domein in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening zoals bepaald in artikel 4.3.1. §2 van de VCRO. Op vlak van de functionaliteit, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten, het reliëf, mogelijke hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid worden er immers geen bijkomende bemerkingen gemaakt. De gebouwen zullen op deze wijze ingeplant worden in een kwalitatieve publieke ruimte.  

Tot slot wordt opgemerkt dat voor het openbaar domein de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer en de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake opvang van hemelwater van toepassing zijn. Aan de bepalingen opgenomen in deze verordeningen, dient voldaan te worden. Door het woonerfstatuut voldoet het openbaar domein aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer (dd. 29/4/1997). Het ontworpen openbaar domein is goed toegankelijk. Uit de nota gevoegd bij de stedenbouwkundige aanvraag en het advies van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid blijkt dat er voldoende maatregelen genomen zullen worden om het hemelwater op een afdoende manier op te vangen, te infiltreren en indien nodig vertraagd af te voeren onder de vermelde voorwaarden, maar met uitzondering van het voorzien van een open infiltratiesysteem.  

Een aanpassing van het gemeentelijke wegennet vormt een uitzonderingsmaatregel. Een bewijs hiervan is het gegeven dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is, terwijl de verantwoordelijkheid bij een klassieke vergunningsaanvraag bij het schepencollege ligt. Door het bijkomende openbaar domein komen er ook extra taken bij de overheid te liggen (onderhoud, verantwoordelijkheid, …). Om deze reden worden bij deze uitzonderingsmaatregel de onderstaande lasten opgelegd om alles in goede banen te leiden op vlak van uitvoering, overdracht, … van het openbaar domein. 

Bij de aanleg of aanpassing van wegen dient er steeds over gewaakt te worden dat, wanneer de wegeniswerken aangevat worden, er voldoende garanties zijn dat deze infrastructuurwerken te allen tijde afgerond zullen en kunnen worden. Dit is om ervoor te zorgen dat elke woongelegenheid effectief aan afgewerkt openbaar domein komt te liggen en tevens om te voorkomen dat er half afgewerkte werven in de stad ontstaan. 

Voor het gedeelte van het toekomstige openbaar domein moet de aanvrager daarom het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in verkavelingen en projecten in Turnhout (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 maart 2015 - tenzij er een nieuwere versie of latere wijziging van kracht is) naleven. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen.  

De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden. Dit staat bepaald in het bovenstaande reglement. De aanvrager dient ook hiervoor de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen.  

De aangevraagde wooneenheden zullen dan ook maar pas bewoond mogen worden wanneer het geplande openbaar uitgevoerd en voorlopig opgeleverd is. 

Voor de aanleg van het openbaar domein dienen verder ook de nodige borgen gestort te worden om de realisatie van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken te garanderen. Ook dit staat bepaald in het bovenstaande reglement.  

Tenslotte wordt opgemerkt dat de ondertekening van het reglement, de verklaringen omtrent grondoverdracht en de borgstelling voor de wegenis- en infrastructuurwerken ook gelden als voorwaarden alvorens de werken uit de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning aangevat mogen worden. 

Op de bovenstaande wijze kan de voorgestelde rooilijn en zaak der wegen gunstig beoordeeld worden. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het aangevraagde openbaar domein (zaak der wegen en rooilijn) in het kader van voorliggende omgevingsvergunninsaanvraag goed te keuren mits de aangehaalde voorwaarden en lasten gerespecteerd worden.

Conclusie

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het aangevraagde openbaar domein (zaak der wegen en rooilijn) in het kader van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag goed te keuren mits aan de volgende voorwaarden en lasten voldaan wordt:

VOORWAARDEN: 

* Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit de externe adviezen van Brandweer zone Taxandria, Telenet, Fluvius, Proximus en de provinciale dienst Integraal Waterbeleid (met uitzondering van het voorzien van een open infiltratiesysteem). 

* Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit de interne adviezen van de dienst Wegen en Riolen (inclusief het gedeelte van Aquafin), de Adviseur Mobiliteit, de Adviseur Groen en de Jeugddienst. 

* Het programma van maatregelen van de archeologienota (ID 17478) bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen van Turnhout op 16 februari 2021 moet uitgevoerd worden. 

De aangevraagde wooneenheden mogen pas bewoond worden wanneer het geplande openbaar uitgevoerd en voorlopig opgeleverd is.

* De onderstaande lasten gelden als voorwaarden alvorens de werken uit de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning aangevat mogen worden.

 

LASTEN:

* Van de resultaten van het acheologisch onderzoek (ID 17478) moet een extra bekrachtigde nota bekomen worden. 

* Het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in verkavelingen en projecten in Turnhout (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 maart 2015 - tenzij er een nieuwere versie of latere wijziging van kracht is) moet nageleefd worden. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen.

* De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden. De aanvrager dient ook hiervoor eveneens de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen.

* De nodige borgstellingen voor de aanleg van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken dienen te  gebeuren, inclusief de kosten verbonden aan de eventuele uitbreiding(en) van de nutsleidingen van volgende nutsmaatschappijen: Telenet, Proximus, Fluvius en Pidpa.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan deel uitmakend van de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV/2021/251 goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de zaak van de wegen (aanleg openbaar domein) voor het inbreidingsproject Rubensstraat/Schildershof (O/ref.: OMV/2021/251) goed mits aan de volgende voorwaarden en lasten voldaan wordt: 

VOORWAARDEN: 

* Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit de externe adviezen van Brandweer zone Taxandria, Telenet, Fluvius, Proximus en de provinciale dienst Integraal Waterbeleid (met uitzondering van het voorzien van een open infiltratiesysteem). 

* Er moet voldaan worden aan de voorwaarden uit de interne adviezen van de dienst Wegen en Riolen (inclusief het gedeelte van Aquafin), de Adviseur Mobiliteit, de Adviseur Groen en de Jeugddienst. 

* Het programma van maatregelen van de archeologienota (ID 17478) bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen van Turnhout op 16 februari 2021 moet uitgevoerd worden. 

De aangevraagde wooneenheden mogen pas bewoond worden wanneer het geplande openbaar uitgevoerd en voorlopig opgeleverd is.

* De onderstaande lasten gelden als voorwaarden alvorens de werken uit de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning aangevat mogen worden.


LASTEN:

* Van de resultaten van het archeologisch onderzoek (ID 17478) moet een extra bekrachtigde nota bekomen worden. 

* Het reglement voor het waarborgen van stedenbouwkundige lasten in verkavelingen en projecten in Turnhout (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 maart 2015 - tenzij er een nieuwere versie of latere wijziging van kracht is) moet nageleefd worden. De aanvrager dient hierover met de dienst Wegen en Riolen van de stad contact op te nemen om hieromtrent de nodige afspraken te maken en de nodige verklaringen te ondertekenen.

* De gronden gelegen binnen het voorgestelde openbaar domein moeten na de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken kosteloos aan het openbaar domein van Stad Turnhout overgedragen worden. De aanvrager dient ook hiervoor eveneens de nodige verklaringen te ondertekenen bij de dienst Wegen en Riolen.

* De nodige borgstellingen voor de aanleg van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken dienen te  gebeuren, inclusief de kosten verbonden aan de eventuele uitbreiding(en) van de nutsleidingen van volgende nutsmaatschappijen: Telenet, Proximus, Fluvius en Pidpa.