Vrachtverkeer in de vaak smalle straten van onze stad, het is niet altijd even evident, zeker niet in combinatie met voetgangers en fietsers. Doorgaand vrachtverkeer doorheen de stad moet zo veel mogelijk vermeden worden, maar uiteraard is er ook vrachtverkeer in de stad voor leveringen of bouwwerven. Dat vrachtverkeer gebruikt niets steeds de meest logische of veilige routes. Het is al meermaals gebeurd dat een vrachtwagen zich vastrijdt op het kruispunt van de Korte Gasthuisstraat met de Vianenstraat of een vrachtwagen met bestemming Turnova de vreemdste manoeuvres uithaalt op de Grote Markt omdat die via de verkeerde toegangsweg de stad is binnengereden. Veel chauffeurs blijken zich immers al te gemakkelijk te baseren op hun GPS om een bestemming in de binnenstad te bereiken, waardoor ze soms op routes terechtkomen die daar absoluut niet voor geschikt zijn.
Welke maatregelen worden er genomen door het stadsbestuur om verkeersonveilige situaties met vrachtverkeer in de binnenstad te voorkomen? Worden er specifieke afspraken gemaakt met winkels of bedrijven in de binnenstad die veel vrachtverkeer genereren over de meest geschikte aan- en afrijdroutes? Wordt er ook opgetreden tegen leveranciers die deze afspraken niet nakomen?