Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_MV_00105 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Vrachtverkeer in het stadscentrum

Gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 19:30 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_MV_00105 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Vrachtverkeer in het stadscentrum 2021_MV_00105 - Vraag van raadslid van raadslid Bart Voordeckers: Vrachtverkeer in het stadscentrum

Motivering

Indiener(s)

Bart Voordeckers

Tijdstip van indienen

wo 24/11/2021 - 21:17

Toelichting

Vrachtverkeer in de vaak smalle straten van onze stad, het is niet altijd even evident, zeker niet in combinatie met voetgangers en fietsers. Doorgaand vrachtverkeer doorheen de stad moet zo veel mogelijk vermeden worden, maar uiteraard is er ook vrachtverkeer in de stad voor leveringen of bouwwerven. Dat vrachtverkeer gebruikt niets steeds de meest logische of veilige routes. Het is al meermaals gebeurd dat een vrachtwagen zich vastrijdt op het kruispunt  van de Korte Gasthuisstraat met de Vianenstraat of een vrachtwagen met bestemming Turnova de vreemdste manoeuvres uithaalt op de Grote Markt omdat die via de verkeerde toegangsweg de stad is binnengereden. Veel chauffeurs blijken zich immers al te gemakkelijk te baseren op hun GPS om een bestemming in de binnenstad te bereiken, waardoor ze soms op routes terechtkomen die daar absoluut niet voor geschikt zijn.

Welke maatregelen worden er genomen door het stadsbestuur om verkeersonveilige situaties met vrachtverkeer in de binnenstad te voorkomen? Worden er specifieke afspraken gemaakt met winkels of bedrijven in de binnenstad die veel vrachtverkeer genereren over de meest geschikte aan- en afrijdroutes? Wordt er ook opgetreden tegen leveranciers die deze afspraken niet nakomen?