De administratieve last en complexiteit van het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van de omgevingsvergunning en de daarmee vergelijkbare procedure inzake springstoffen vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is billijk om deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Er wordt een basisbelasting geheven op het soort dossier dat wordt ingediend of moet worden behandeld, via gewone of vereenvoudigde procedure. Daarnaast zal er ook nog belast worden op de inhoud van het dossier en voor de eventuele kosten van het openbaar onderzoek.
Het behouden van de bestaande bronnen van inkomsten is vereist om het begrotingsevenwicht in evenwicht te houden.
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad beslist om het gewijzigde belastingreglement op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen goed te keuren.
belastbaar voorwerp of belastbaar feit
Met ingang vanaf 1 december 2021 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op het behandelen van omgevingsverversgunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen in het kader van ingediende projecten.
Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het belastingsreglement:
De belasting is ook verschuldigd als de aanvraag geweigerd wordt of wordt ingetrokken. Het bedrag wordt geheven op de initiële aanvraag en wordt niet aangepast naar aanleiding van voorwaarden die bij het afleveren van de vergunning worden opgelegd (bv. uitsluiten kavels uit vergunning, verminderen oppervlakten verharding).
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit belastingreglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019.
definities
Tenzij anders uitdrukkelijk bepaald, wordt onder de hierna vermelde begrippen en woorden het volgende begrepen:
Omgevingsvergunning: de schriftelijke beslissing van de vergunningverlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.
Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.
Woonentiteit: ruimte of geheel van aaneensluitende ruimtes, hoofdzakelijk bestemd voor de huisvesting van een persoon of groep van samenlevende personen.
Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft.
Functie: er wordt onderscheid gemaakt tussen onderstaande functies:
1° wonen;
2° andere functies met onder meer handel, horeca, kantoorfunctie, diensten en recreatie, toerisme, sport, industrie, ambacht, opslag, garage, opslag en landbouw in de ruime zin.
Verharden: elke ingreep waarmee een onverhard terrein wordt verhard met steenachtige materialen, zoals onder meer, klinkers, steenslag, asfalt, beton, groentegels of materialen die de waterdoorlaatbaarheid van een terrein belemmeren door hun aard of de aard van de fundering. Het vervangen van een bestaande verharding als dit stedenbouwkundig vergunningsplichtig is. Onverhard terrein dat voor parkeren of als stapelruimte gebruikt wordt, wordt steeds als verhard beschouwd.
belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die de aanvraag heeft ingediend. Werd de aanvraag door twee of meer belanghebbenden ingediend, dan zijn deze hoofdelijk gehouden tot de betaling van de verschuldigde belasting.
gegevens
Gegevens uit het aanvraagdossier of meldingsdossier, zoals onder meer de plannen, verklarende nota’s, enz. doen dienst als basis voor de berekening van de belasting.
tarief
De belasting wordt vastgesteld als volgt:
Indien meerdere tarieven uit de artikelen 6.1 tot en met 6.6 van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend.
6.1 voor wat betreft het dossiertype:
Voor aanvragen volgens de vereenvoudigde procedure zonder medewerking van een architect, geldt een tarief van 25 euro.
Voor aanvragen volgens de vereenvoudigde procedure met medewerking van een architect of aanvragen gewone procedure, geldt een tarief van 50 euro.
Voor aanvragen volgens de meldingsprocedure geldt het tarief van 25 euro.
6.2 voor wat betreft het inhoudelijke luik milieu exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten (nieuw, veranderen, bijstellen):
Aanvragen voor:
Voor de omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur worden ook bovenstaande tarieven per klasse ingedeelde inrichting gehanteerd.
Aanvragen voor de procedure ingedeelde inrichtingen voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen: 50 euro.
Aanvragen voor de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit: 50 euro.
6.3 voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen en het verkavelen van gronden:
Voor elke woonentiteit die deel uitmaakt van de aanvraag geldt een tarief van 50 euro.
De eerste woonentiteit is vrijgesteld.
Voor elke nieuwe vloeroppervlakte van een andere functie dan wonen, geldt er per begonnen schijf van 200m² vloeroppervlakte een tarief van 50 euro.
De eerste 200m² nieuwe vloeroppervlakte is vrijgesteld.
Voor elke schijf nieuwe verharding geldt per begonnen schijf van 100m² verharding een tarief van 25 euro.
De eerste 200m² nieuwe verharding is vrijgesteld.
Voor aanvragen die het verkavelen van gronden inhouden geldt een basistarief van 100 euro.
Te verhogen met 30 euro per bebouwbare kavel.
Voor aanvragen tot bijstelling van een verkavelingvergunning geldt een basistarief van 100 euro.
Te verhogen met 50 euro per bijkomende bebouwbare kavel en met 50 euro per kavel waarop de wijziging betrekking heeft.
Voor volgende administratieve handelingen zijn de kosten voor het openbaar onderzoek verschuldigd:
6.4 voor wat betreft het ingeven van aanvraagdossiers en meldingen in het Vlaams omgevingsloket:
Voor het ingeven, door de Stad Turnhout, van aanvraagdossiers zonder medewerking van architect in het Vlaams omgevingsloket geldt een tarief van 25 euro.
6.5 kosten openbaar onderzoek:
Alle kosten die gepaard gaan met het organiseren van een openbaar onderzoek of verplichte publicaties in het kader van omgevingsvergunningen zijn ten laste van de aanvrager.
Dit geldt ook voor openbaar onderzoeken in het kader van de administratieve lus met uitzondering van openbaar onderzoeken die opnieuw gevoerd moeten worden door toedoen van de vergunningverlenende overheid.
6.6 voor wat betreft de aanvragen in het kader van het KB van 23 september 1958 inzake springstoffen:
Voor de behandeling van een aanvraagdossier: 500 euro.
vrijstellingen
Er is een vrijstelling van belasting voor aanvragen ingediend door:
a) de staat, het gewest, de provincies, de Stad Turnhout, het OCMW Turnhout en autonome gemeentebedrijven van de Stad Turnhout;
b) de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse huisvestingmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek;
c) de Turnhoutse kerkfabrieken, de Politie Regio Turnhout en de hulpverleningszone Taxandria.
wijze van inning
De belasting is verschuldigd:
De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet worden betaald binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven.
Het bezwaarschrift kan via één van de volgende kanalen worden ingediend:
Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.