Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00212 - Belastingreglement op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen. - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 19:30 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Filip Buijs, algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00212 - Belastingreglement op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen. - Goedkeuring 2021_GR_00212 - Belastingreglement op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De administratieve last en complexiteit van het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van de omgevingsvergunning en de daarmee vergelijkbare procedure inzake springstoffen vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is billijk om deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.
Er wordt een basisbelasting geheven op het soort dossier dat wordt ingediend of moet worden behandeld, via gewone of vereenvoudigde procedure. Daarnaast zal er ook nog belast worden op de inhoud van het dossier en voor de eventuele kosten van het openbaar onderzoek.
Het behouden van de bestaande bronnen van inkomsten is vereist om het begrotingsevenwicht in evenwicht te houden.

Juridische grond

  • De grondwet, en meer bepaald artikel 170 ยง4.
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40, 41 en 177, en latere wijzigingen.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen ter zake.
  • Het in de gemeenteraad van 29 april 2019 goedgekeurde retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen en latere wijzigingen.
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Titel V Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
  • Titel IV, Hoofdstuk II van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
  • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere aanpassingen en uitvoeringsbesluiten.
  • Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de VCRO.
  • Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
  • Besluit Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
  • Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunningen.
  • Het KB van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het gewijzigde belastingreglement op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen goed te keuren.

Artikel 2

belastbaar voorwerp of belastbaar feit
Met ingang vanaf 1 december 2021 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op het behandelen van omgevingsverversgunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen in het kader van ingediende projecten.
Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het belastingsreglement:

  • aanvragen voor omgevingsvergunningen die in eerste aanleg bij Stad Turnhout worden ingediend;
  • aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg worden ingediend bij Stad Turnhout, maar die de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten omvatten die onder exploitatie klasse 1 vallen en waarover Stad Turnhout een advies moet uitbrengen;
  • aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg worden ingediend bij Stad Turnhout, maar waarover Stad Turnhout wel een openbaar onderzoek moet voeren, zodat de kosten van het openbaar onderzoek verschuldigd zijn;
  • aanvragen voor meldingsplichtige handelingen;
  • aanvragen in het kader van het KB van 23 september 1958 inzake springstoffen.


De belasting is ook verschuldigd als de aanvraag geweigerd wordt of wordt ingetrokken. Het bedrag wordt geheven op de initiële aanvraag en wordt niet aangepast naar aanleiding van voorwaarden die bij het afleveren van de vergunning worden opgelegd (bv. uitsluiten kavels uit vergunning, verminderen oppervlakten verharding).

Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit belastingreglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019.

Artikel 3

definities
Tenzij anders uitdrukkelijk bepaald, wordt onder de hierna vermelde begrippen en woorden het volgende begrepen:
Omgevingsvergunning
: de schriftelijke beslissing van de vergunningverlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.
Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.
Woonentiteit: ruimte of geheel van aaneensluitende ruimtes, hoofdzakelijk bestemd voor de huisvesting van een persoon of groep van samenlevende personen.
Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft.
Functie: er wordt onderscheid gemaakt tussen onderstaande functies:
1° wonen;
2° andere functies met onder meer handel, horeca, kantoorfunctie, diensten en recreatie, toerisme, sport, industrie, ambacht, opslag, garage, opslag en landbouw in de ruime zin.
Verharden: elke ingreep waarmee een onverhard terrein wordt verhard met steenachtige materialen, zoals onder meer, klinkers, steenslag, asfalt, beton, groentegels of materialen die de waterdoorlaatbaarheid van een terrein belemmeren door hun aard of de aard van de fundering. Het vervangen van een bestaande verharding als dit stedenbouwkundig vergunningsplichtig is. Onverhard terrein dat voor parkeren of als stapelruimte gebruikt wordt, wordt steeds als verhard beschouwd.

Artikel 4

belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die de aanvraag heeft ingediend. Werd de aanvraag door twee of meer belanghebbenden ingediend, dan zijn deze hoofdelijk gehouden tot de betaling van de verschuldigde belasting.

Artikel 5

gegevens
Gegevens uit het aanvraagdossier of meldingsdossier, zoals onder meer de plannen, verklarende nota’s, enz. doen dienst als basis voor de berekening van de belasting.

Artikel 6

tarief
De belasting wordt vastgesteld als volgt:
Indien meerdere tarieven uit de artikelen 6.1 tot en met 6.6 van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend. 

6.1 voor wat betreft het dossiertype:
Voor aanvragen volgens de vereenvoudigde procedure zonder medewerking van een architect, geldt een tarief van 25 euro.

Voor aanvragen volgens de vereenvoudigde procedure met medewerking van een architect of aanvragen gewone procedure, geldt een tarief van 50 euro.

Voor aanvragen volgens de meldingsprocedure geldt het tarief van 25 euro.

6.2 voor wat betreft het inhoudelijke luik milieu exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten (nieuw, veranderen, bijstellen):
Aanvragen voor:

  • exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 1ste klasse:  500 euro;
  • exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 3de klasse:  50 euro;
  • exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 2de klasse die beantwoorden aan één van de voorwaarden bepaald in het artikel 41 van BVR 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25/4/2014 betreffende de omgevingsvergunning:  500 euro;
  • exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten 2de klasse die niet beantwoorden aan één van de voorwaarden bepaald in het artikel 41 van BVR 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25/4/2014 betreffende de omgevingsvergunning:  300 euro.

Voor de omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur worden ook bovenstaande tarieven per klasse ingedeelde inrichting gehanteerd.

Aanvragen voor de procedure ingedeelde inrichtingen voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen: 50 euro.

Aanvragen voor de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit: 50 euro.

6.3 voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen en het verkavelen van gronden:
Voor elke woonentiteit die deel uitmaakt van de aanvraag geldt een tarief van 50 euro.
De eerste woonentiteit is vrijgesteld.

Voor elke nieuwe vloeroppervlakte van een andere functie dan wonen, geldt er per begonnen schijf van 200m² vloeroppervlakte een tarief van 50 euro.
De eerste 200m² nieuwe vloeroppervlakte is vrijgesteld.

Voor elke schijf nieuwe verharding geldt per begonnen schijf van 100m² verharding een tarief van 25 euro.
De eerste 200m² nieuwe verharding is vrijgesteld.

Voor aanvragen die het verkavelen van gronden inhouden geldt een basistarief van 100 euro.
Te verhogen met 30 euro per bebouwbare kavel.

Voor aanvragen tot bijstelling van een verkavelingvergunning geldt een basistarief van 100 euro.
Te verhogen met 50 euro per bijkomende bebouwbare kavel en met 50 euro per kavel waarop de wijziging betrekking heeft.

Voor volgende administratieve handelingen zijn de kosten voor het openbaar onderzoek verschuldigd:

  • aanvragen van stedenbouwkundige attesten;
  • aanvraag van een planologisch attest.

6.4 voor wat betreft het ingeven van aanvraagdossiers en meldingen in het Vlaams omgevingsloket:
Voor het ingeven, door de Stad Turnhout, van aanvraagdossiers zonder medewerking van architect in het Vlaams omgevingsloket geldt een tarief van 25 euro.

6.5 kosten openbaar onderzoek:
Alle kosten die gepaard gaan met het organiseren van een openbaar onderzoek of verplichte publicaties in het kader van omgevingsvergunningen zijn ten laste van de aanvrager.

Dit geldt ook voor openbaar onderzoeken in het kader van de administratieve lus met uitzondering van openbaar onderzoeken die opnieuw gevoerd moeten worden door toedoen van de vergunningverlenende overheid.

6.6 voor wat betreft de aanvragen in het kader van het KB van 23 september 1958 inzake springstoffen:
Voor de behandeling van een aanvraagdossier: 500 euro.

Artikel 7

vrijstellingen
Er is een vrijstelling van belasting voor aanvragen ingediend door:
a) de staat, het gewest, de provincies, de Stad Turnhout, het OCMW Turnhout en autonome gemeentebedrijven van de Stad Turnhout;
b) de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse huisvestingmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek;
c) de Turnhoutse kerkfabrieken, de Politie Regio Turnhout en de hulpverleningszone Taxandria.

Artikel 8

wijze van inning
De belasting is verschuldigd:

  • voor de procedure voor vergunningsplichtige handelingen conform de bepalingen van het omgevingsvergunningdecreet: vanaf de aflevering van het volledig- en ontvankelijkheidsbewijs;
  • voor meldingsplichtige handelingen: vanaf de vaststelling dat het effectief om meldingsplichtige handelingen gaat;
  • voor de procedure voor vergunningsplichtige handelingen conform het KB van 23 september 1958 inzake springstoffen: vanaf de indiening van de aanvraag bij de Stad Turnhout.

De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet worden betaald binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 9

bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven.

Het bezwaarschrift kan via één van de volgende kanalen worden ingediend:

  • e-mail: gemeentebelasting@turnhout.be;
  • post: College van burgemeester en schepenen t.a.v. dienst Financiën, Campus Blairon 200, 2300 Turnhout.

Andere vormen van doorsturen zoals fax of elektronische toezending naar andere mailboxen van de Stad Turnhout zijn niet geldig en worden als onbestaande beschouwd.