Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 29/11/2021 - 21:00 digitaal via Zoom

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_RMW_00031 - Addendum bij het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Turnhout - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
1.

2021_RMW_00031 - Addendum bij het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Turnhout - Goedkeuring

2021_RMW_00031 - Addendum bij het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Turnhout - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overeenkomstig artikel 38 en 74 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt de raad voor maatschappelijk welzijn een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over onder andere:

  • de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
  • de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
  • de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.

Deze drie bepalingen werden aan het Decreet Lokaal Bestuur toegevoegd na goedkeuring van het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.

Naar aanleiding van de goedkeuring van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' dient het huishoudelijk reglement te worden aangevuld: het huishoudelijk reglement dient de omstandigheden om digitaal te kunnen vergaderen, te omschrijven.

Door een addendum aan het huishoudelijk reglement toe te voegen, voldoet het  aan deze nieuwe vereiste. 

In Turnhout wordt er voor geopteerd om enkel de optie tot digitaal vergaderen op te nemen in het huishoudelijk reglement.

Juridische grond

Artikel 20, 38 en 74 van het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.

Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het addendum bij het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Turnhout.

2.

2021_RMW_00032 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergadering van Cipal op 16 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
2.

2021_RMW_00032 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergadering van Cipal op 16 december 2021 - Goedkeuring

2021_RMW_00032 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de algemene vergadering van Cipal op 16 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

Gelet op de statuten van Cipal; 

Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 met de volgende agendapunten:

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

 Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

 Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

Juridische grond

Artikel 41 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur

De statuten van Cipal

Besluit

Wat betreft de inname van standpunten over de dagorde stemde de raad voor maatschappelijk welzijn met 28 stemmen op 35 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.

Er waren 7 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Eddy Grooten, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens en de heer Mario Geys – raadsleden.

Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de raad voor maatschappelijk welzijn met eenparigheid van stemmen.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota  de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goed.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de vertegenwoordiger van de gemeente om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

3.

2021_RMW_00033 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de buitengewone algemene vergadering van IOK op 17 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
3.

2021_RMW_00033 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de buitengewone algemene vergadering van IOK op 17 december 2021 - Goedkeuring

2021_RMW_00033 - Inname van standpunten over de dagorde en vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager in de buitengewone algemene vergadering van IOK op 17 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;

Gelet op de statuten van IOK;

De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten:

  1. Statutenwijziging
  2. Activiteitenplan 2022
  3. Begroting 2022
  4. Varia

1. Statutenwijziging

1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK 

Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB). 

Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief. 

De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat. 

Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw. 

Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel 

Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers. 

Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening. 

Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 

Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid. 

Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken. 

Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling. 

Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB. 

In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid. 

Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 

Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd. 

Wijziging artikel 16 – Uittreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB. 

Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers. 

Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers. 

De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers. 

Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering 

Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces. 

Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur. 

Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden. 

Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen. 

De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd. 

Wijziging artikel 47 – Winstbesteding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB. 

Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt. 

Wijziging artikel 48 – Verlies 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB. 

De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten. 

Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging. 

Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast. 

2. Activiteitenplan 2022

De gemeenteraad/politieraad/ocmw-raad/zoneraad/raad van beheer neemt kennis van het  activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.

3. Begroting 2022

De gemeenteraad/politieraad/ocmw-raad/zoneraad/raad van beheer neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan. 

4. Varia

 Overwegende dat de raad kennis neemt van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de buitengewone algemene vergadering IOK van 17 december 2021;


Juridische grond

Artikel 41 en 432 van het decreet over het lokaal bestuur

De statuten van IOK

Besluit

Wat betreft de inname van standpunten over de dagorde stemde de raad voor maatschappelijk welzijn met 28 stemmen op 35 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.

Er waren 7 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Eddy Grooten, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens en de heer Mario Geys – raadsleden.

Wat betreft de vaststelling van het mandaat van volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager stemde de raad voor maatschappelijk welzijn met eenparigheid van stemmen.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:

  • Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm
  • Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel
  • Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
  • Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
  • Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding
  • Wijziging artikel 16 – Uittreding
  • Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering
  • Wijziging artikel 47 – Winstbesteding
  • Wijziging artikel 48 – Verlies

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de volmachtdrager om conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.

4.

2021_RMW_00034 - Openbare verkoop - Duifhuisstraat 5 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Eric Vos en Paul Van Miert

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
4.

2021_RMW_00034 - Openbare verkoop - Duifhuisstraat 5 - Goedkeuring

2021_RMW_00034 - Openbare verkoop - Duifhuisstraat 5 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met ingang van 1 januari 2020 werd art 37 bis van het sociaal huurbesluit gewijzigd, waardoor een herhuisvesting door DE ARK van de zittende huurders mogelijk werd.

Op vraag van het Vast Bureau, beslist in zitting van 8 januari 2020, werd aan DE ARK gevraagd of zij bereid waren de huurders over te nemen. Hierop volgde een positief antwoord en werden de huurders geherhuisvest.

De verbintenistermijn is verstreken. Het OCMW kan de woningen derhalve vrij verkopen, tegen minstens de schattingsprijs, met een afwijking van maximaal 2 000 euro omlaag, welke de kosten zijn die het OCMW sowieso dient te betalen ingeval de schattingsprijs niet gehaald wordt en bijgevolg de verkoop zou moeten worden ingehouden. In voorkomend geval zou het blok opnieuw te koop moeten worden aangeboden, wat opnieuw kosten met zich meebrengt.

Er werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jan Koyen op 17 januari 2019 en het kantoor van Pactnotarissen werd aangesteld om de belangen van het OCMW te behartigen en de openbare verkoop te leiden. Hiertoe hebben zij de verkoopsvoorwaarden opgemaakt, waarbij het blok in de loop van januari 2022 te koop zal worden aangeboden via Biddit.

Indien het goed dan toch niet verkocht kan worden via Biddit, de online procedure waarvan we inmiddels weten dat het toch sommige kandidaat-kopers kan afschrikken, stellen we voor om in voorkomend geval, volgende procedure te volgen.

Het goed staat inmiddels  leeg en en bij lange leegstand bestaat het risico dat het wordt opgenomen in het leegstandsregister. Het gebouw is eigenlijk aan dringende renovatie toe om te voorkomen dat het volledig zou verkommeren.

Voorgesteld wordt om in tweede instantie het goed opnieuw te koop aan te bieden, met de procedure van bieding onder gesloten omslag, zodat een verkoop tegen de schattingsprijs zoals hier boven bepaald, toch nog gerealiseerd kan worden.

Gelet op de toestand van het gebouw bepaalt de raad om, indien de schattingsprijs niet behaald wordt, het goed toch toe te wijzen aan de hoogste bieder indien dit hoogste bod een afwijking zou vertonen van minder dan 10% van het schattingsbedrag.

Zou geen bod op minstens 10% onder de schattingsprijs worden uitgebracht, dan bepaalt de raad om een actualisatie van het schattingsverslag, dat dateert van 17 januari 2019 te laten uitvoeren zodat het goed opnieuw te koop kan worden aangeboden tegen de geactualiseerde schattingsprijs, in dezelfde cascade waarin de eerste poging tot verkoop werd gevoerd.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, art. 77 ev met betrekking tot de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, en meer bepaald boek 6 Sociale Huur.

Decreet van 16 juli 2021 tot aanpassing van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat de delegatie van de bevoegdheid voor het ondertekenen van authentieke akten over onroerende verrichtingen betreft (wijziging artikels 281 en 283).

Adviezen
Wonen Stadsregio - EERSTE ADVIES Gunstig advies

De stad Turnhout streeft de groei van het sociaal woonpatrimonium na, mits aandacht voor een goede sociale mix. Hiervoor doet de stad op gespecialiseerde partners, zoals DE ARK en SVK Noorderkempen. De stad neemt in deze actief haar regierol op om deze doelstelling te realiseren.

Dit betekent echter ook dat het zelf verhuren van sociale woningen niet langer een kerntaak is van het lokaal bestuur. De zittende huurders zijn zelf vertrokken of deels geherhuisvest. In deze is voldaan aan de bepalingen van art. 6.43 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur is daarmee in de mogelijkheid dit pand te verkopen op de private markt.

Hoewel deze verkoop mogelijk is, dient mogelijk wel rekening gehouden te worden met een bepaling die per 9 juli 2021 in de Vlaamse Codex Wonen werd opgenomen. In de codex werd een nieuw artikel 4.1/1 ingevoegd dat luidt als volgt: 'Als een sociale huurwoning van een initiatiefnemer als vermeld in artikel 4.13, §1, eerste lid, (...) niet langer wordt verhuurd volgens de bepalingen van boek 6, herinvesteert die initiatiefnemer de venale waarde van de sociale huurwoning in de sociale huisvestingssector, tenzij de woning leegstaat in afwachting van renovatie of sloop'. Gemeenten en OCMW's zijn een van de initiatiefnemers die begrepen worden onder art. 4.13. M.a.w. indien een sociale woning definitief ophoudt een sociale woning te zijn - zoals in het geval van de verkoop van de Duifhuisstraat -  lijkt de venale waarde te moeten geherinvesteerd worden in de sociale huisvestingssector. Het decreet bepaalt verder 'De initiatiefnemer komt de herinvesteringsverplichting (...) na binnen een termijn van maximaal vijf jaar, die begint te lopen op de dag waarop de sociale huurwoning niet langer wordt verhuurd (...)'

Hoewel een nieuw artikel, trad dit reeds in werking op 20 september 2021. Deze nieuwe bepalingen doorkruisen bovendien een traject dat - wat betreft de Duifhuisstraat - al veel langer loopt, o.m. gelet op de herhuisvesting. De exacte toepassing van dit decreet op de verkoop van de Duifhuisstraat is daarmee nog niet geheel duidelijk. Knelpunt is immers dat het decreet eveneens bepaalt: 'De Vlaamse regering bepaalt de wijze waarop de herinvesteringsverplichting wordt voldaan'. Tot op heden is er nog geen uitvoeringsbesluit gepubliceerd. Op 15 oktober keurde de Vlaamse regering het uitvoeringsbesluit een eerste keer goed. Het ontwerp is nu naar de Raad van State voor advies. Nadien met de Vlaamse Regering het nog definitief goedkeuren. De streefdatum om dit besluit in werking te laten treden zou 1 januari 2022 zijn.

In deze is er geen beletsel om de Duifhuisstraat te verkopen, al zal bewaakt moeten worden in hoeverre en op welke wijze de bepalingen inzake de herinvesteringsplicht op het lopende dossier nog van toepassing zullen zijn. Zelfs indien de herinvesteringsplicht inderdaad van toepassing is, hangt veel af van de modaliteiten in het uitvoeringsbesluit. De stad neemt een actieve regierol op inzake sociaal wonen, en investeert ook in leefbare sociale woonwijken, zowel inzake infrastructuur, buurtwerking, e.d. Mogelijk dekken deze reeds geplande initiatieven reeds een deel of het geheel van de mogelijke gevraagde herinvesteringen.

Huisvesting Gunstig onder voorwaarden

Zie eerder advies

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad hecht goedkeuring aan de verkoopsvoorwaarden voor de openbare verkoop van het appartementsblok, gelegen Duifhuisstraat 5 door het notariaat Pactnotarissen.

5.

2021_RMW_00035 - Goedkeuring strategisch programma armoedebestrijding en -preventie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Secretaris
Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur
Voorzitter
Peter Segers, voorzitter
5.

2021_RMW_00035 - Goedkeuring strategisch programma armoedebestrijding en -preventie - Goedkeuring

2021_RMW_00035 - Goedkeuring strategisch programma armoedebestrijding en -preventie - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het opzetten van een clusteroverschrijdende programmawerking laat toe om innovatieve verbanden te vinden en meer geïntegreerd te kunnen werken. Dit programma betekent dan ook een breed partnerschap aangaan met zoveel mogelijk relevante stakeholders. Het is belangrijk om de neuzen in dezelfde richting te krijgen en doorheen Turnhout te werken aan een synergie in de bestrijding van armoede.  

Dit programma ambieert om een volgende stap te zetten en veronderstelt dat de drie clusters alsook het lokale welzijnslandschap een wezenlijke bijdrage leveren hieraan.

Op 25/04/2019 keurde het Vast Bureau het ontwikkelen van een strategisch plan armoedebestrijding en –preventie en de aanstelling van een programmaregisseur armoedebestrijding en -preventie goed.

Hierop volgend werd in het voorjaar van 2019:

  • een toelichting programma armoede gegeven op commissie 2
  • een raamwerk met bestaande signalen opgemaakt op basis van verslagen en signaalnota’s uit het jeugdwelzijnsoverleg, het netwerk gezinsarmoede, focusgroepen met mensen in armoede en het memorandum van T’ANtWOORD.
  • werden er 2 inputsessies georganiseerd met partners uit het werkveld, waaraan 70 partners van de 100 genodigden deelnamen
  • vond er een overleg plaats met academische experten

In het najaar van 2019 volgde een presentatie op commissie 2 van de tot dan toe verzamelde input en werden de reflecties van de commissieleden meegenomen.  

In het voorjaar van 2020 brak de pandemie uit, waardoor er flexibel moest ingespeeld worden op nieuwe en grotere noden van kwetsbare groepen. Dit vertraagde het proces van de opmaak van het plan armoede.

Ondertussen werd het plan gefinaliseerd in samenwerking met de verschillende clusters en wordt er feedback verwacht van onze twee grootste welzijnspartners: CAW De Kempen en T’ANtWOORD vzw.

Het plan vormt het geheel van doelen die vaak dwars door verschillende beleidsdomeinen heen lopen alsook tussen de verschillende clusters. Het geeft vorm aan een belangrijke beleidsprioriteit en een transversale uitdaging. Dit plan illustreert dat ook samenwerkingsverbanden met lokale welzijnspartners onontbeerlijk zijn om deze ambities te realiseren. Met dit plan willen we werken aan een coherenter armoedebeleid.

 

Besluit

De gemeenteraad stemde met 28 stemmen op 35 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Guy Van Litsenborg, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.

Er waren 7 onthoudingen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Eddy Grooten, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens en de heer Mario Geys – raadsleden.

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het strategisch programma armoedebestrijding en -preventie goed.

6.

2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring

2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring