Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring

Raad voor maatschappelijk welzijn
ma 29/11/2021 - 21:00 digitaal via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Guy Van Litsenborg; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Filip Buijs, algemeen directeur; Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Leen Geudens, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Peter Segers, voorzitter
2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring 2021_RMW_00036 - Subsidieaanvraag en samenwerkingsovereenkomst Relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis - Project Automatisch Advies Leefloon - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met het innovatieve project ’Automatisch Advies Leefloon’ willen we het analoge (papieren) concept van dit algoritme digitaal uitwerken tot een prototype,   door de relevante parameters te laten vertalen tot machine-leesbare regels die in een digitale omgeving automatisch afgetoetst kunnen worden en naar de maatschappelijk assistent kunnen doorstromen. 

Deze ontwikkeling beoogt in de eerste plaats een verhoging van de procesefficiëntie van de leefloonaanvraag:

  • Het aantal stappen dat moet gezet worden tussen de aanvraag en de beslissing, kan voor een aantal dossiers verminderen,  waardoor de maatschappelijk assistent meer tijd kan besteden aan de verdere begeleiding.
  • Het beslissingsproces kan sneller verlopen, waardoor de cliënt ook sneller geld kan ontvangen.
  • Het aantal manuele tussenkomsten kan aanzienlijk verminderen, doordat minder bewijsstukken moeten aangeleverd worden door de aanvrager, en er ook minder stukken moeten verwerkt (gecontroleerd, bewaard) worden door maatschappelijk werkers. 

Dank zij deze ontwikkeling verwachten we dat ook de proceseffectiviteit zal verhogen: 

  • Als duidelijk wordt dat minder bewijsstukken nodig zijn in het begin van de aanvraag, zullen meer mensen zich minder geremd voelen om een aanvraag in te dienen; we verwachten m.a.w. een drempelverlagend effect.
  • Door verhoogde aandacht voor het raadplegen van de beschikbare data en de ondersteuning van maatschappelijke werkers in de interpretatie ervan, is er minder kans op fouten of op het niet in beeld brengen van relevante gegevens. 
  • De tijd van maatschappelijk werkers die gewonnen wordt, kan ingezet worden voor de verdere  kwalitatievere begeleiding van de cliënt. 
  • Tot slot wordt het door dit Automatisch Advies voor maatschappelijk assistenten ook veel eenvoudiger om de data-bevraging vanuit KSZ te lezen en te gebruiken. Vandaag levert dit een zeer omvangrijke en vaak quasi-onleesbare datastroom op. Uiteindelijk doel met dit project is dan ook om de werklast van maatschappelijk assistenten bij die data-bevraging te verminderen.

In de ontwikkeling van het instrument voor automatisch leefloonadvies wordt de gebruiker centraal gesteld. De eindbegunstigde van het ontwikkelde instrument is uiteraard de leefloonaanvrager, maar de eigenlijke gebruiker is de maatschappelijk werker:

  • Gebruiksvriendelijkheid ‘by design’: het instrument wordt zodanig ontworpen dat het nadien kan geïntegreerd worden in de bestaande cliëntopvolgsystemen van de OCMW' s.
  • De doelmatigheid van het beoogde instrument is vooraf al wetenschappelijk onderzocht door de KULeuven (Marjolijn De Wilde en Wim Van Lancker: “Een automatisch beslissingsadvies in het kader van een leefloonvraag? Een verkennende studie in Gent, Kortrijk en Antwerpen”, juli 2021), en besproken met de in dat onderzoek participerende OCMW' s. Het ontwikkelde instrument kan ook voorwerp worden van verdere monitoring en bijsturing in het grootschalige onderzoeksvoorstel “Take a Byte and EAT it: reconciling human and automated decisionmaking in social policy” (BEAT), dat als Strategische Basis Onderzoeksproject (SBO) ingediend is bij het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) (onder voorbehoud van goedkeuring 22 mei 2022).  
  • Het instrument wordt geen blackbox: de beslissingsregels van het logaritme zullen duidelijk zijn voor iedereen, en kunnen aangepast worden naarmate de behoeften, mogelijkheden of inzichten veranderen, bv. indien nieuwe relevante databronnen beschikbaar worden. 
  • ‘Automatisch advies leefloon’ wordt een voorbeeld van interbestuurlijke samenwerking:  preliminair  onderzoek binnen de werkgroep van het Kenniscentrum toonde aan dat dit best via Automatisch Advies van de Vlaamse overheid (MAGDA) opgezet wordt. De ontwikkelde regelset voor deze dienstverlening zou op die manier maar één keer ontwikkeld moeten worden en is nadien generiek beschikbaar in een soort van bibliotheek voor alle (lokale) openbare besturen. 
    Na een toelichting van ons projectvoorstel aan POD.MI en KSZ kwam ook daar grote interesse in dit opzet. Er zal parallel ook onderzocht worden of de uitbouw van deze regelset in Automatisch Advies op termijn ook voor Waalse en Brusselse OCMW’s beschikbaar gesteld kan worden.

De maatschappelijke impact van dit project kan zeer groot zijn: 

  • We verwachten dat voor 1/3 van alle nieuwe leefloonaanvragers de tijd tussen aanvraag en eerste uitbetaling flink kan inkorten. 
  • Eens het prototype op punt staat, kan via Magda Online een volwaardige dienst opengesteld worden voor alle 300 OCMW' s in Vlaanderen en bij uitbreiding ook naar Brussel en Wallonië.
  • De ontwikkelde technologie kan nadien ook basis vormen voor een instrument dat iedere burger zou toelaten na te gaan hoe groot de kans op een leefloontoekenning is in zijn/haar specifieke situatie.
De economische impact is neutraal: de interne tijdsbesparing in de fase van de aanvraag moet maatschappelijk assistenten immers toelaten om meer tijd te besteden aan het verdere begeleidingsproces.

Juridische grond

Het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis kent subsidies toe om de lokale besturen te ondersteunen bij transformatieve ICT-gedreven veranderingsprocessen die een verbeterde en meer burgergerichte werking en dienstverlening voor ogen hebben. De projecten worden gesubsidieerd vanuit de algemene provisie voor relancemaatregelen van Financiën en Begroting. De coördinatie van het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis gebeurt vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur door het programmateam Gemeente zonder gemeentehuis. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de projectaanvraag 'Automatisch Advies Leefloon' goed.

Artikel 2

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.