Artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet stelt dat de burgemeester politieverordeningen kan maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. Deze verordeningen vervallen echter als zij door de gemeenteraad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
Artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad bekrachtigt de politieverordening die door de burgemeester werd uitgevaardigd op 5 juli 2021 betreffende de mondmaskerplicht op druk bezochte private of publieke plaatsen.
Het is aangewezen dat kermisattracties niet later sluiten dan horeca-zaken.
Artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad bekrachtigt de politieverordening die door de burgemeester werd uitgevaardigd op 28 juli 2021 betreffende het gelijkschakelen van het sluitingsuur van Augustusfoor 2021 met het corona-sluitingsuur voor horeca.
Conform artikel 20 van de statuten van Welzijnsvereniging Audio zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn of het hoogste bestuursorgaan van de publieke rechtspersoon die geen gemeente of OCMW is of het hoogste bestuursorgaan van de private rechtspersoon zonder winstoogmerk.
De vereniging Audio verzoekt daarom om het verslag van de algemene vergadering van 18 december 2020 aan de gemeenteraad ter kennisneming voor te leggen.
De gemeenteraad nam kennis van deze beslissing.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissingen van de algemene vergadering van Welzijnsvereniging Audio van 18 december 2020.
Audio sluit het werkjaar 2020 af met een negatief saldo van 14 193,94 euro. Omwille van de maatregelen ten gevolge van de corona pandemie was de werking van Audio tijdens de eerste golf zwaar en tijdens de tweede golf licht verstoord. Dit heeft een impact op het financieel resultaat. De activiteiten waren van midden maart tot einde mei zo goed als stilgevallen. De opbrengsten liggen hierdoor ongeveer 28% lager dan gebudgetteerd. Om het opbrengstverlies te compenseren en de continuïteit te vrijwaren nam Audio een aantal maatregelen waardoor de totale kosten zo'n 25% daalde. Audio realiseerde een omzet van 501 263 euro. De kosten bedroegen 516 906 euro.
Het balanstotaal bedraag 519 909 euro. Het eigen vermogen bedraagt op 31/12/2010, na verwerking van het positief jaarresultaat, 330 806 euro. Dit is ruim voldoende voor de dekking van het sociaal passief en/of andere belangrijke onvoorziene kosten.
Het verlies zal opgenomen worden in het reservefonds. De niet aangewende budgetten voor investeringen worden niet overgedragen naar het volgende boekjaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2020 van welzijnsvereniging Audio.
Tijdens de Algemene Vergadering Audio van 25 juni 2021 werd de toetreding van de twee nieuwe leden tot de vereniging goedgekeurd. Om aan alle juridische-administratieve verplichtingen te voldoen, dienen alle deelgenoten van Audio de toetreding van nieuwe deelgenoten goed te keuren.
De vereniging Audio verzoekt daarom de gemeenteraad de toetreding van gemeente Assenede en Zorgbedrijf Ouderzorg Genk formeel goed te keuren.
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de toetreding van gemeente Assenede en Zorgbedrijf Ouderenzorg Genk tot de vereniging Audio, de interne auditdienst voor lokale besturen.
Volgens ELZ Kempenland is het kunnen beschikken over een vaccinatiecertificaat voor verschillende Turnhoutse inwoners met een BIS-nummer een meerwaarde. Zo'n certificaat is immers in sommige gevallen een voorwaarde om seizoensarbeid te kunnen uitvoeren.
Om extra argumenten voor vaccinatie te kunnen bieden is het aangewezen dat Turnhout haar inwoners met een BIS-nummer een alternatieve digitale sleutel kan uitreiken en voor hen kan activeren via deze toepassing.
Het gebruik van de LRA-toepassing is gratis en via het internet beschikbaar zodat er op IT-vlak geen investeringen nodig zijn.
De gemeenteraad neemt kennis van de gebruiksovereenkomst met de FOD Beleid en Ondersteuning voor de dienst 'LRA-toepassing' en is akkoord om deze af te sluiten.
Sedert de opstart vormt optie 1 (bronopsporing, en quarantaine-coaching) een belangrijk beheersinstrument om (1) contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (2) (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en (3) burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Als enige niveau ondernemen lokale besturen concrete acties om de bronopsporing te versterken. Ze leggen verbanden door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
Intussen vordert de vaccinatiecampagne in Vlaanderen met rasse schreden. Niettemin zal bronopsporing de komende maanden nodig blijven. Dit blijft een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus.
Uit 2020 leerden we dat de combinatie van versoepelingen van de maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten indijken in de lente- en zomermaanden, de terugkeer van vakantiegangers en het slechter wordende weer naar het einde van de zomer toe mogelijk aanleiding gaven tot de tweede en meest dodelijke golf van de corona-pandemie in België. Het begin van de tweede golf werd door Sciensano vastgesteld op maandag 31 augustus 2020.
De vaccinatiecampagne draait weliswaar op volle toeren, maar het zal vermoedelijk nog tot het najaar 2021 duren vooraleer de vaccinatiegraad voldoende hoog is om groepsimmuniteit te bekomen.
We verwijzen hierbij ook naar het Hoog Overlegcomité in haar verslag van 18 juni 2021 (2020C80750.002): 'Het virus zal de volgende maanden blijven circuleren. Bovendien is het risico op nieuwe varianten reëel, die mogelijks een hogere besmettelijkheid en ziektegraad veroorzaken. In dat verband heeft het Comité kennis genomen van de huidige situatie met betrekking tot de delta-variant. Alleen een zo breed mogelijke vaccinatiecampagne biedt hier een afdoend antwoord op. Verder is het belangrijk dat de verschillende onderdelen van een deugdelijk risicobeheer, met name preventie, testing, isolatie en quarantaine, contactopvolging, outbreak management, ventilatie, enz. op een adequaat en doeltreffend niveau worden gehandhaafd.'
Uit de evaluatie van de periode 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021 blijkt de meerwaarde van de lokale besturen. Door hun direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen de lokale besturen de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken. Hierbij gebruiken ze verschillende acties en methodieken om nieuwe uitbraken en nieuwe besmettingen snel te lokaliseren en te bekampen. In aanvulling van de centrale contacttracing op het Vlaamse niveau konden de lokale besturen fysieke hulp bieden of zelfs beschermingsmateriaal ter beschikking stellen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering met het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (hierna BVR 16 juli 2021) de contouren voor de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen door lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie voor optie 1.
Besturen die op basis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en/of het BVR van 23 april 2021 geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 september 2021 alsnog een overeenkomst voor optie 1 afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (sensibilisering / communicatie, preventie, bronopsporing en quarantaine-coaching) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1. Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente doet beroep op de Eerstelijnszone Kempenland voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2 en 40, §1
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen.
Besluit Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, het geconsolideerde besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De raad neemt kennis van de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst en keurt deze goed. De gemeente Merksplas wordt gemandateerd als penvoerende gemeente voor de gemeentebesturen van Turnhout, Hoogstraten, Rijkevorsel, Beerse, Vosselaar, Ravels, Arendonk en Baarle-Hertog om deze overeenkomst af te sluiten, uit te voeren en daartoe het nodige personeel aan te nemen.
De percelen werden ingemeten door landmeter-expert Vincent Verbeeck op 3 september 2020, waarbij bleek dat de afschuining aan perceel 1263 E, die op het initiële rooilijnplan werd ingetekend, boven de waterinfiltratievoorziening van de de heer Megens loopt. Deze laatste was er niet mee akkoord dat de afschuining over zijn installatie werd verworven door de stad.
Aangezien private infrastructuren onder het openbaar domein ongewenst zijn, en de werken voor aanleg van de Slagmolenstraat even kwalitatief kunnen doorgaan zonder de afschuining van het perceel, werd besloten om deze afschuining uit de verwerving te halen. Hiertoe zal de procedure voor de wijziging van de rooilijn worden gevoerd.
Voor de verwerving werd een schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jan Koyen op 8 december 2020.
Met de wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest inbegrepen, wordt de kost van de aankoop voor perceel 1263 E bepaald op 6 365 euro. Voor de opstallen komt hier 291,48 euro bij.
Voor perceel 1263 D komt de vergoeding op 5 695 euro. De opstallen op dit perceel worden vergoed aan 30,22 euro.
De totale kost voor de verwerving bedraagt bijgevolg 12 381,7 euro.
Voor de verwerving werden eenzijdige verkoopbeloftes ondertekend door beide partijen.
Notaris Maes zal de akte verlijden.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, art. 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verwerving voor algemeen nut ikv de geplande infrastructuurwerken van de stroken grond, gelegen Slagmolenstraat, kadastraal gekend als sectie N, nr 1263 E/deel voor 19 m², nr 1263 D/deel voor 17 m², tegen de totale prijs van 12 381,70 euro. De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Maes.
Artikel 11 lid 1 van de huidige samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten die zijn toegetreden tot het Bureau GAS bepaalt dat de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie van 53 600 euro wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens Statbel per 1 januari van ieder jaar).
Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per dossier – wordt artikel 11 lid 1 als volgt aangepast: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar in verhouding tot het totaal aantal bemiddelingsdossiers.”
De gemeenteraad stemde met 33 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Reccino Van Lommel, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Eddy Grooten, de heer Bart Voordeckers, de heer Koen De Busser, de heer Kevin Janssen, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens, de heer Jeff Dierckx, de heer Mario Geys, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er was 1 neen stem nl. van de heer Wout Schafraet – raadslid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling, waarin een aanpassing van de kostenafrekening werd opgenomen.
Artikel 11 lid 1 van de huidige samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten die zijn toegetreden tot het Bureau GAS bepaalt dat de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie van 53 600 euro wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens Statbel per 1 januari van ieder jaar).
Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per dossier – wordt artikel 11 lid 1 als volgt aangepast: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost bovenop de subsidie voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar in verhouding tot het totaal aantal bemiddelingsdossiers.”
De gemeenteraad stemde met 33 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Reccino Van Lommel, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Eddy Grooten, de heer Bart Voordeckers, de heer Koen De Busser, de heer Kevin Janssen, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens, de heer Jeff Dierckx, de heer Mario Geys, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er was 1 neen stem nl. van de heer Wout Schafraet – raadslid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling, waarin een aanpassing van de kostenafrekening werd opgenomen.
Het huidige reglement dat werd opgemaakt in 2014 werd in het kader van het nieuwe bestuursakkoord en het meerjarenplan 2020 - 2025 geëvalueerd en aangepast.
De gemeenteraad beslist om het subsidiereglement Stimuleringsfonds evenementen met lokale en regionale uitstraling met focus op diversiteit, sociale cohesie en/of kindvriendelijkheid goedgekeurd in de zitting van 10/02/2020, met een looptijd van 01/01/2020 t.e.m. 31/12/2025, op te heffen vanaf 01/01/2022.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Jan Van Steenbergen, Paul Van Miert en Astrid Wittebolle.
In het bestuursakkoord lezen we dat er gestreefd zal worden om Turnhout meer en beter op de kaart te zetten en dat een verhoging van de fierheid bij de burgers op onze stad aangewezen is. Een subsidie voor imagoversterkende grootschalige publieksevenementen kan een bijkomende stimulans betekenen voor organisatoren om extra in te zetten op de kwaliteit van het evenement. Dergelijke evenementen kunnen kernversterkend werken en een enorme publicitaire return voor stad Turnhout opleveren indien het event aansluit bij de vastgelegde thema's waarmee de stad zich wil onderscheiden. Om dergelijke evenementen aan te trekken wordt een subsidiereglement ter goedkeuring voorgelegd.
Daarnaast werd in het bestuursakkoord opgenomen dat er de komende jaren extra ingezet dient te worden op verbondenheid. Een subsidie voor organisatoren die inzetten op kwaliteitsvolle evenementen met een maatschappelijke waarde ter bevordering van de sociale cohesie kan er toe bijdragen dat er meer doordacht ingezet zal worden op verbondenheid bij evenementen. Een vernieuwd reglement voor het ondersteunen van diverse, kleinschalige en nieuwe evenementen wordt via een aparte bundel ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
Grondslag
Onder de hierna vermelde voorwaarden en criteria kan aan de organisatie van een grootschalig imagoversterkend publieksevenement een subsidie worden verleend. Op voorwaarde dat het minstens 1 500 bezoekers of deelnemers telt gedurende het ganse evenement of meer dan 1 000 bezoekers of deelnemers tijdens het meest drukke moment.
Toepassingsgebied
Volgende initiatieven komen niet in aanmerking:
Een zelfde aanvrager kan slechts gesubsidieerd worden voor één evenement per kalenderjaar.
Dubbele subsidiëring via andere reglementen voor dezelfde uitgaven is niet toegestaan.
Beperking
Dit reglement treedt vanaf 1 januari 2022 in werking en eindigt op 31 december 2025. De stad verbindt er zich toe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien in de begroting, onder voorbehoud van de goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring door de hogere overheid van het door de gemeenteraad goedgekeurde budget. Er kunnen enkel subsidies worden toegekend en uitbetaald binnen de perken van het voor deze subsidie goedgekeurde krediet.Aanvragen en timing
§1. Om in aanmerking te komen voor een subsidie, dient het 'aanvraagformulier fonds imagoversterkende evenementen', op de stedelijke website volledig en correct te worden ingevuld voor het verstrijken van de in §2 vastgelegde termijn.
§2. De uiterste termijnen om een aanvraag in te dienen zijn:
Datum evenement in: | Dossier indienen uiterlijk voor: |
2022 | 15/01/2022 |
2023 | 15/10/2022 |
2024 | 15/10/2023 |
2025 | 15/10/2024 |
Beoordeling en beslissing
De subsidie kan worden toegekend door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de werkgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van Stadspromotie, Communicatie, Evenementen en eventuele andere betrokken stadsdiensten, op basis van het ingestuurde dossier met een uitgebreide toelichting over de activiteit, een begroting en een motivatie bij elk van de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing en motiveert indien deze afwijkt van het advies van de werkgroep.
Financiering
Goedgekeurde aanvragen resulteren in een collegebesluit met betaling van 50% van het in het collegebesluit toegekende subsidiebedrag binnen de maand na de goedkeuring van het dossier en betaling van het saldo na afloop van het initiatief, binnen de 2 maanden na ontvangst van de inhoudelijke en financiële verantwoording (bestaande uit een overzicht en alle bewijsstukken van alle inkomsten en uitgaven die verband houden met het goedgekeurde initiatief).
Algemene basisvoorwaarden
Alvorens er aanspraak kan gemaakt worden op een subsidie moet het evenement voldoen aan volgende basisvoorwaarden:
1° Er dient bij de aanvraag een duidelijk en uitgebreid draaiboek gevoegd te worden in functie van toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie met betrekking tot het evenement. Daarnaast dient er eveneens een transparante begroting bezorgd te worden.
2° De aanvrager moet in het draaiboek aantonen dat volgende voorwaarden inzake toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie-communicatie worden voorzien.
1. Toegankelijkheid
2. Minder-hinder-maatregelen
3. Promotie - communicatie
Specifieke beoordelingscriteria
De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de informatie, de toelichting en bijlagen van het ingediende aanvraagdossier.
Bij de beoordeling van de aanvraag zal rekening gehouden worden met volgende criteria:
Na aanvraag en beoordeling
Een subsidie en ondersteuning is mogelijk na goedkeuring van de aanvraag:
Controle
Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgeoefend worden door een afgevaardigde van de werkgroep ‘fonds imagoversterkende evenementen’ of een gevolmachtigde van het college van burgemeester en schepenen. Deze hebben steeds toegang tot alle informatie betreffende de subsidie en het recht om ter plaatse na te gaan of de verleende subsidie werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend. Het vaststellen van inbreuken kan leiden tot uitsluiting van deze en andere stedelijke subsidies, terugvordering van de verleende subsidie en/of andere sancties waartoe zal besloten worden door het college van burgemeester en schepenen.
Betwisting en sanctie
In geval van betwisting zal de betrokkene gehoord worden door minstens twee leden van de werkgroep fonds imagoversterkende evenementen die een advies formuleren. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing.
In volgende gevallen moet de begunstigde de subsidie, geheel of gedeeltelijk, terugbetalen:
Deze terugbetaling dient binnen de 30 dagen na ontvangst van de invorderingstaat te gebeuren.
In het bestuursakkoord lezen we dat er de komende jaren extra ingezet dient te worden op verbondenheid. Een subsidie voor organisatoren die inzetten op kwaliteitsvolle evenementen met een maatschappelijke waarde ter bevordering van de sociale cohesie kan er toe bijdragen dat er meer doordacht ingezet zal worden op verbondenheid bij evenementen. Een vernieuwd reglement voor het ondersteunen van diverse, kleinschalige en nieuwe evenementen wordt bijgevolg ter goedkeuring voorgelegd.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste en grootste wijzigingen t.o.v. het vorige subsidiereglement stimuleringsfonds:
Daarnaast werd in het bestuursakkoord ook opgenomen dat er gestreefd zal worden om Turnhout meer en beter op de kaart te zetten en dat een verhoging van de fierheid bij de burgers op onze stad aangewezen is. Een subsidie voor imagoversterkende grootschalige publieksevenementen kan een bijkomende stimulans betekenen voor organisatoren om extra in te zetten op de kwaliteit van het evenement. Dergelijke evenementen kunnen kernversterkend werken en een enorme publicitaire return voor stad Turnhout opleveren indien het event aansluit bij de vastgelegde thema's waarmee de stad zich wil onderscheiden. Om dergelijke evenementen aan te trekken wordt een bijkomend reglement ter goedkeuring opgemaakt.
Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
Grondslag
Onder de hierna vermelde voorwaarden en criteria kan aan de organisatie van een nieuw* lokaal evenement met een maatschappelijke waarde dat de verbondenheid tussen de inwoners stimuleert een subsidie worden verleend. Op voorwaarde dat het minstens 250 bezoekers of deelnemers en maximum 1 500 bezoekers of deelnemers telt gedurende het ganse evenement.
*nieuw lokaal evenement: enkel de 3 eerste edities komen in aanmerking voor een subsidie. De organisator moet ernaar streven om na 3 edities financieel onafhankelijk te zijn van de stad. Eénmalige evenementen komen ook in aanmerking voor een subsidie.
Toepassingsgebied
Niet-commerciële organisatoren met een actieve werking op grondgebied van stad Turnhout of stadseigendom die een publiek toegankelijke activiteit organiseren komen in aanmerking voor een subsidie.
Volgende instanties komen niet in aanmerking:
Een zelfde aanvrager kan slechts gesubsidieerd worden voor één evenement per kalenderjaar.
Dubbele subsidiëring via andere reglementen voor dezelfde uitgaven is niet toegestaan.
Beperking
Dit reglement vervangt 'Subsidiereglement Stimuleringsfonds evenementen met lokale en regionale uitstraling met focus op diversiteit, sociale cohesie en/of kindvriendelijkheid' en treedt vanaf 1 januari 2022 in werking en eindigt op 31 december 2025. De stad verbindt er zich toe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien in de begroting, onder voorbehoud van de goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring door de hogere overheid van het door de gemeenteraad goedgekeurde budget. Er kunnen enkel subsidies worden toegekend en uitbetaald binnen de perken van het voor deze subsidie goedgekeurde krediet.Aanvragen en timing
§1. Om in aanmerking te komen voor een subsidie, dient het 'aanvraagformulier stimuleringsfonds' op de stedelijke website volledig en correct te worden ingevuld voor het verstrijken van de in §2 vastgelegde termijn.
§2. De aanvraag dient binnen de periode van 3 tot 12 maanden voorafgaand aan de datum van het evenement ingediend te worden.
Beoordeling en beslissing
De subsidie wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen, op advies van de betrokken stadsdiensten, op basis van het ingestuurde dossier met een toelichting over de activiteit, een begroting en een motivatie bij elk van de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing en motiveert indien deze afwijkt van het advies van de betrokken stadsdiensten.
Financiering
Goedgekeurde aanvragen resulteren in een collegebesluit met betaling van 50% van het in het collegebesluit toegekende subsidiebedrag binnen de maand na de goedkeuring van het dossier en betaling van het saldo na afloop van het initiatief, binnen de 2 maanden na ontvangst van de inhoudelijke en financiële verantwoording (bestaande uit een overzicht en alle bewijsstukken van alle inkomsten en uitgaven die verband houden met het goedgekeurde initiatief).
Algemene basisvoorwaarden
Alvorens er aanspraak kan gemaakt worden op een subsidie moet het evenement voldoen aan volgende basisvoorwaarden:
1° Er moet bij de aanvraag een duidelijk draaiboek gevoegd te worden in functie van toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie met betrekking tot het evenement. Daarnaast dient er eveneens een transparante begroting bezorgd te worden.
2° De aanvrager moet in het draaiboek aantonen dat volgende voorwaarden inzake toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie worden voorzien:
2. Minder-hinder-maatregelen
3. Communicatie
Organisaties die een subsidie krijgen, verbinden zich ertoe in alle communicatie die verband houdt met het project het officiële stadslogo te gebruiken en steeds te vermelden 'met steun van de stad Turnhout'. De gegevens van het evenement worden door de aanvrager ingevoerd op www.uitdatabank.be.
4. Transparante en realistische begroting
Specifieke beoordelingscriteria
De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de informatie, de toelichting en bijlagen van het ingediende aanvraagdossier.
Bij de beoordeling van de aanvraag zal rekening gehouden worden met volgende criteria:
Na aanvraag en beoordeling
Subsidie en ondersteuning zijn mogelijk na goedkeuring van een aanvraag voor max. 3 edities mits positieve evaluatie:
Toekenning van bedrag in functie van begroting (max. 50% van uitgaven, afhankelijk van mogelijke inkomsten …)
2. Logistiek:
Controle
Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgeoefend worden door een afgevaardigde van de werkgroep ‘stimuleringsfonds’ of een gevolmachtigde van het college van burgemeester en schepenen. Deze hebben steeds toegang tot alle informatie betreffende de subsidie en het recht om ter plaatse na te gaan of de verleende subsidie werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend. Het vaststellen van inbreuken kan leiden tot uitsluiting van deze en andere stedelijke subsidies, terugvordering van de verleende subsidie en/of andere sancties waartoe zal besloten worden door het college van burgemeester en schepenen.
Betwisting en sanctie
In geval van betwisting zal de betrokkene gehoord worden door minstens twee leden van de werkgroep 'stimuleringsfonds' die een advies formuleren. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing.
In volgende gevallen moet de begunstigde de subsidie, geheel of gedeeltelijk, terugbetalen:
Deze terugbetaling dient binnen de 30 dagen na ontvangst van de invorderingsstaat te gebeuren.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Reccino Van Lommel, Bart Voordeckers, Paul Van Miert, Eric Vos, Pauline Ceusters en Francis Stijnen.
1. De gevraagde diensten en prestaties zorgen voor een extra administratieve last waardoor het aangewezen is om hiervoor een retributie te vragen. De diverse administratieve prestaties zoals: kosten voor opzoekwerk, controleren van gegevens, onderzoek ter plaatse, opmaken van attesten, maken van kopieën en versturen van documenten worden verhaald op de aanvrager.
2. Betreffende het verzoek tot voornaamswijziging, vermeldt de omzendbrief van justitie de te volgen procedure en bepaalt dat de gemeente hiervoor een retributie mag vragen mits naleving van volgende restricties:
3. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet in de mogelijkheid om een retributie te vragen voor onderzoeken in het kader van een conformiteitsattest. De gefaseerde invoering van het verplicht conformiteitsattest doet geen afbreuk aan deze mogelijkheid. De betreffende tarieven, zoals voorzien in art. 4, zijn lager dan de maximale tarieven zoals voorzien in het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het is echter wel aangewezen om in een aantal situaties een vrijstelling van retributie te voorzien:
De gemeenteraad bepaalt dat verhuurders van (studenten)kamers, voorafgaand aan de verhuur, een verhuurvergunning dienen aan te vragen. In een onderzoek ter plaatse wordt nagegaan of deze kamers voldoen aan de normen van het Uniform Gemeentelijk Politiereglement inzake kwaliteit, basiscomfort en brandveiligheid. Uit dit onderzoek blijkt eveneens of de genoemde (studenten)kamers voldoen aan de Vlaamse Codex Wonen. Het is aangewezen om in dit geval eveneens een conformiteitsattest af te leveren zodat aanvragers geen twee aanvragen dienen te doen. Gelet op deze aanpak, wordt voorgesteld in art. 4.9 de tarieven voor de aanvraag van een verhuurvergunning af te stemmen op deze van het conformiteitsattest. Om een dubbele retributie te vermijden wordt in art. 5 eveneens een vrijstelling ingeschreven.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op administratieve prestaties goed te keuren.
voorwerp van de retributie
Met ingang vanaf heden en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit retributiereglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2021.
schuldenaar
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie, het stuk, het attest of de inlichting.
tarief
De retributie is verschuldigd vanaf de aanvraag van de administratieve prestatie, ongeacht het resultaat ervan.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
4.1 Voor inlichtingen betreffende vastgoedinformatie en bodemwetgeving die schriftelijk worden verstrekt door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien ervan, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar opzoekwerk en samenstelling van een dossier of schriftelijk antwoord vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 100 euro per aanvraag en per eigendom.
4.2 Voor het opmaken, controleren, vervolledigen en versturen van een dossier in verband met de aanvraag voor de Belgische nationaliteit volgens artikel 11§2, artikel 12 bis §1 en artikel 24 van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 100 euro per dossier.
4.3 Voor de aanvraag van een nieuwe pin en puk code voor een elektronische identiteitskaart of een elektronische vreemdelingenkaart: 5 euro per aanvraag.
4.4 Voor een verzoek tot voornaamswijziging:
4.5 Voor de controle van de voorwaarden, de registratie en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20 euro.
4.6 Voor de registratie en het afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20 euro.
4.7 Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: 62,50 euro.
4.8 Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een kamerwoning: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.
4.9 Voor de behandeling van een aanvraag van een verhuurvergunning voor een kamerwoning, zoals bedoeld in de Uniforme gemeentelijke politieverordening, en meer bepaald Afdeling V, Hoofdstuk IV: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.
4.10 Voor het verlengen van de geldigheidsduur van een Turnhoutse cadeaubon: 5 euro.
vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:
wijze van inning
De retributie moet worden betaald bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van inlichtingen.
De retributie zoals bedoeld onder artikel 4.1 kan worden betaald door overschrijving of storting op de bankrekening van de Stad Turnhout.
De retributie zoals bedoeld onder artikels 4.7 tot en met 4.9 dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de schuldvordering.
dwangbevel
Conform het artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen.
Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaarderexploot. De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.
Bij betwisting van een niet-fiscale schuldvordering kan het stadsbestuur zich tot de burgerrechtelijke rechtbank wenden om de openstaande schuld in te vorderen.
Artikels 241 en 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De opvolgingsrapportering gebeurt minstens éénmaal per jaar, voor het einde van het derde kwartaal over het eerste semester van het boekjaar.
Zowel een inhoudelijke als financiële rapportering is opgemaakt over de eerste helft van 2021.
De gemeenteraad nam kennis van deze beslissing.
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Turnhout voor de periode eerste helft 2021.
De opvolgingsrapportering gebeurt minstens éénmaal per jaar, voor het einde van het derde kwartaal over het eerste semester van het boekjaar. De rapportering bevat enkel de prioritaire actieplannen.
Zowel een inhoudelijke als financiële rapportering is opgemaakt over de eerste helft van 2021.
Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
De gemeenteraad nam kennis van deze beslissing.
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering over het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Turnhout voor de periode eerste helft 2021.
Het werkingsverslag en de jaarrekening 2019 - alsook de controle van de jaarrekening - worden toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het werkingsverslag 2019 en van de jaarrekening 2019 van de ILV Sportregio Noorderkempen en keurt deze goed.
Het werkingsverslag en de jaarrekening 2020 - alsook de controle van de jaarrekening - worden toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad neemt kennis van het werkingsverslag 2020 en van de jaarrekening 2020 van de ILV Sportregio Noorderkempen en keurt deze goed.
Volgend raadslid deed een tussenkomst: Reccino Van Lommel.
Het voorstel om het SVPP 2018-2019 met twee jaar te verlengen met een overeenkomst 2020-2021 met aanpassingen op basis van het meerjarenplan 2020-2025 blijft behouden.
In het strategisch meerjarenplan staan onder actieplan 450 (preventieve veiligheidszorg) dezelfde acties/prioriteiten als deze vermeldt in het SVPP 2018-2019. Het voorstel is daarom om de aan te pakken prioriteiten te behouden, met name woninginbraken, fietsdiefstal, de drugproblematiek, de sociale overlast en de aanpak van winkeldiefstallen via het winkelinformatienetwerk. In het actieplan 100 wordt vooropgesteld dat de ontmoeting en verbondenheid in de buurten, met specifieke aandacht voor kwetsbare buurten, dient te worden gestimuleerd. In het actieplan 460 (integraal veiligheidsbeleid) wordt in actie 30 de geïntegreerde aanpak van samenlevingsproblemen vooropgesteld.
De vooropgestelde prioriteiten binnen het strategisch veiligheids-en preventieplan komen ook terug in het nieuwe zonale veiligheidsplan 2020-2025 van de lokale politie, in volgorde van strategische prioriteit: 1. de drugproblematiek, 2. de woninginbraken, 3. verkeers(on)veiligheid, 4. straatcriminaliteit (waaronder overlast). Drie van de vier prioriteiten staan ook vermeld in het strategisch veiligheids-en preventieplan 2020-2021. Verkeerseducatie is ook een prioriteit binnen het strategisch meerjarenplan 2020-2025, maar wordt niet gefinancierd door de F.O.D. binnenlandse zaken. De vooropgestelde prioriteiten binnen het nieuwe zonale veiligheidsplan kwamen tot stand na een grondige analyse door de strategisch analiste van volgende bronnen: eigen politiecijfers, cijfers van de GAS-dienst, oproepenbestand van de lokale politie, veiligheidsmonitor en stadsmonitor.
Het toegekende jaarlijkse budget van 236 131,86 euro blijft ongewijzigd. Gelet op de uitzonderlijke corona-omstandigheden zal er bij de evaluatie van de doelstellingen en engagementen zeker rekening gehouden worden met de haalbaarheid en uitvoering van de projecten.
KB van 24 december 2020 tot wijziging van het KB van 3 juli 2019 betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids-en preventieplannen.
Ministerieel Besluit van 4 januari 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 5 december 2019 tot bepaling van de indienings-, opvolgings-en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings-en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids-en preventieplannen 2020.
De gemeenteraad keurt de verlenging 2020-2021 van het strategisch veiligheids-en preventieplan 2018-2019 goed.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Eric Vos, Jan Van Steenbergen, Jan Van Otten en Luc op de Beeck.
Artikel 41. 5° van het Decreet Lokaal Bestuur: [… ] De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
[… ]
5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247;
Het doel van dit convenant is: komen tot een samenwerking tussen Verslavingskoepel Kempen en de bij de doelgroep betrokken diensten van stad Turnhout, een bijkomende contactgroep oprichten in Turnhout en op termijn een bijkomende groep 'rondom jongeren of rondom ouders' opstarten. Deze samenwerking is nodig om het transmuraal zorgpad verslaving van het AZ Turnhout te kunnen verzekeren.
Samenwerkingen:
Er zullen wekelijks 1, of in de toekomst 2, contactgroepen georganiseerd worden in Turnhout.
De contactgroep verslaving zal doorgaan in een lokaal dienstencentrum. Iedereen is welkom op deze contactgroep: verslaafde, gezin, familie, vrienden, buren, hulpverlener, geïnteresseerden.
Transmuraal Zorgpad Verslaving met de ziekenhuizen: Er zijn op dit ogenblik zeven contactgroepen gespreid over de regio: Geel, Laakdal, Olen, Mol, Hoogstraten, Vorselaar, Meander-Turnhout. Naast Stad Turnhout zijn er gesprekken gepland of lopende met de gemeenten Arendonk, Merksplas, Oud-Turnhout, Kasterlee en Herselt-Hulshout-Westerlo.
De contactgroepen zijn de kern van de VKK-werking, die de individuele werking in gemeenten, ziekenhuizen en bij huisartsen mogelijk maakt. Aan de hand van de werking met stad Geel - Ziekenhuis Geel zullen er ongeveer 18 contactgroepen gepland worden in de regio om de werking in de regio te ondersteunen.
De Verslavingskoepel werkt samen met 4 ziekenhuizen en lokale besturen: Geel, Mol, Herentals, Turnhout. De dienst preventie vertegenwoordigt Stad Turnhout in de stuurgroep Ziekenhuis Netwerk Kempen.
De doelgroep van de werking is breed: verslavingsproblemen zonder onderscheid, personen die een verslaving hebben of gehad hebben, mantelzorgers, vrijwilligers, professionelen... Iedereen die betrokken is bij verslavingsproblemen wordt uitgenodigd tot participatie.
De werking is herstelgericht. Ervaringskennis en professionele kennis worden samen ingezet.
De VVK organiseert een open werking via contactgroepen en individuele gesprekken met ervaringsdragers verslaving. De ervaringsdragers geven hun anonimiteit op om hulpvragenden bij te staan met hun ervaringskennis. Ze zijn gestabiliseerde verslaafden of hun mantelzorgers. Ze informeren, sensibiliseren en gidsen het individu vanuit hun eigen verhalen en vanuit hun kennis van het zelfhulplandschap en de zorgverlening. Zij vormen mee de brug naar contactgroepen en andere zelfhulpgroepen in de eigen stad, maar ook naar contactgroepen en zelfhulpgroepen in de regio, naar de huisartsen, naar de eerstelijns-drughulpverlening en naar de GGZ. Ze vormen eveneens de brug voor het AZ Turnhout. De VKK creëert hiervoor de mogelijkheden, helpt bij nieuwe initiatieven en participeert in projecten. Verslaving is immers een levenslang probleem, stoppen met gebruik een levenslange opdracht, waardoor elk stukje kennis en elke soort hulp een deeltje van de oplossing kan bieden.
De samenwerking met de VKK beantwoordt aan de hulpvraag van mensen met een verslavingsproblematiek.
Wat betreft de duurtijd van de convenant, zijn de fracties Vlaams Belang en T.I.M. niet akkoord met de einddatum van 30.6.2026.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het convenant met de Verslavingskoepel Kempen en machtigt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om dit namens stad Turnhout te ondertekenen.
De overeenkomst betreft het formaliseren van het gebruik van de digitale basisinfrastructuur voor ook de gevangenisbibliotheekwerking, aangeboden door Cultuurconnect.
Omdat DG EPI (directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen) verantwoordelijk is voor de inzet van PBA’s en fatikken (gedetineerden die een job opnemen in de gevangenis) in de werking van de gevangenis heeft Cultuurconnect, als verwerkingsverantwoordelijke voor het bibliotheeksysteem, ook een overeenkomst gesloten met FOD Justitie, wat betreft persoonsgegevenskwesties ivm de inzet van de PBA’s en fatikken in de gevangenisbibliotheek. Zo hoeft dit niet bibliotheek per bibliotheek geregeld te worden met FOD Justitie.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Addendum 'Aansluiting speciale collectie: Gevangenisbibliotheek' op de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en Stad Turnhout, goed.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers, Reccino Van Lommel, Astrid Wittebolle, Wout Schafraet en Eric Vos.
Eén van de inschrijvers meldt op het forum voorzien op e-tendering op 5 augustus 2021 het volgende:
"Het lijkt ons dat in de formule voor de vergelijkende beoordeling onder I.8.2, 20 en 10 punten worden toegekend voor respectievelijk de afkoopwaarde en de PEF, terwijl in de tabel er onder 20 punten worden toegekend aan PEF en 10 punten aan afkoopwaarde".
Bij nazicht blijkt dit een materiële vergissing te zijn die zorgt voor een tegenstrijdigheid in het bestek onder titel I.8.2. Deze vergissing is een gevolg van een intensief iteratief proces van wijzigingen na verschillende overlegmomenten tussen de betrokken partijen en het (soms parallel) heen en weer gaan van opeenvolgende versies van het bestek.
De formule is essentieel en dient gecorrigeerd te worden. De aanbestedende overheid zet recht als volgt:
Op 5 augustus 2021 meldt één van de inschrijvers op het forum voorzien op e-tendering het volgende:
"I.v.m. prijszetting elektriciteit onder III.3.4: .De eerste zin na "Waarbij:" lijkt ons niet helemaal te kloppen kwa syntaxis o Verder verklaart deze zin "Endex NY+1", welke niet in de formule gebruikt wordt die erboven staat. Tussen haakjes wordt "Endex Power BE base MY+1" vermeld, maar deze index is niet terug te vinden in de boordtabel. Graag hadden we vriendelijk verzocht om hieromtrent verduidelijking te ontvangen."De formule is essentieel en dient gecorrigeerd te worden. De aanbestedende overheid zet recht als volgt:
De WKK-producent kan de elektriciteit die geleverd wordt aan het AZ Turnhout aanrekenen aan de hand van volgende formule (excl. btw):
Prijs elektriciteit maand N [€/MWh] = Endex Y + 1 [€/MWh] + m [€/MWh]
Waarbij:
[1] http://www.creg.info/Tarifs/Boordtabel-Tableaudebord/Nederlands/
Om deze redenen ontvangen alle geselecteerden die deelnemen aan de plaatsingsprocedure een gewijzigd bestek waarbij zij gewezen worden op deze veranderingen.
Omwille van deze rechtzetting wordt de indieningstermijn verlengd tot vrijdag 1 oktober 2021 om 11uur.
"Wijzigingen aan opdrachtdocument: de aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om de opdrachtdocumenten aan te passen en/of te verfijnen lopende de ganse procedure. Dit alles zal gebeuren in overeenstemming met de wetgeving overheidsopdrachten. Kandidaten of inschrijvers kunnen geen rechten putten hieruit."
Artikel 4, eerste lid, van de wet overheidsopdrachten 2016 bevestigt onder meer de toepassing van het transparantiebeginsel en het beginsel van de gelijke behandeling van de inschrijvers. De gelijkheid en transparantie die aan de gunning van overheidsopdrachten ten grondslag ligt, veronderstelt dat zij die voor gunning van de opdracht in aanmerking willen komen, van tevoren weten wat zij daarvoor moeten doen of laten en dus met alle door de aanbestedende overheid cruciaal geachte gegevens rekening moeten kunnen houden bij het opstellen van hun offertes. Ook bij het organiseren van de mededingingsprocedure met onderhandeling dient het transparantiebeginsel en de gelijke behandeling van de geselecteerden gevrijwaard te worden (Raad van State, arrest nr. 249.165 van 7 december 2020, NV HOOYBERGHS e.a.).
De gemeenteraad nam kennis van deze beslissing.
De gemeenteraad neemt in het kader van het bestek voor een overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp het produceren van warmte en elektriciteit door de installatie van een WKK voor gebruik door AZ Turnhout en injectie van warmte op het net" kennis van onderstaande rechtzettingen:
De waardering van de gunningscriteria onder hoofdstuk I.8.2 werd op onderstaande wijze recht gezet:
De formule onder hoofdstuk III.3.4 betreffende de prijs voor de elektriciteit wordt door op onderstaande wijze recht gezet:
De WKK-producent kan de elektriciteit die geleverd wordt aan het AZ Turnhout aanrekenen aan de hand van volgende formule (excl. btw):
Prijs elektriciteit maand N [€/MWh] = Endex Y + 1 [€/MWh] + m [€/MWh]
Waarbij:
[1] http://www.creg.info/Tarifs/Boordtabel-Tableaudebord/Nederlands/
Om deze redenen ontvangen alle geselecteerden die deelnemen aan de plaatsingsprocedure een gewijzigd bestek waarbij zij gewezen worden op deze veranderingen.
Omwille van deze rechtzetting wordt de indieningstermijn verlengd tot vrijdag 1 oktober 2021 om 11 uur.
Volgend raadslid deed een tussenkomst: Reccino Van Lommel.
Projectvereniging Erfgoed Noorderkempen heeft een grote expertise op het vlak van advisering en van de waardering en categorisering van onroerend erfgoed. De projectvereniging is eveneens goed vertrouwd met het lokale erfgoed en de werking van de betrokken stadsdiensten. De inhoudelijke invulling van de opdracht wordt in september besproken en afgetoetst bij de diensten Musea, Projectwerking, Patrimonium, Ruimtelijke Ordening, Wegen & Riolen en Milieu & Groen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad keurt de convenant tussen Stad Turnhout en Erfgoed Noorderkempen met betrekking tot het opstellen van een beleids- en beheersplan voor kapellen en nissen, inclusief een ontwerp voor subsidiereglement, met een looptijd van 1 oktober 2021 tot 30 juni 2022 goed.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Luc Debondt en Marc Boogers.
Vanuit de Vlaamse Overheid worden er voor het eerst eisen op tafel gelegd naar de mate waarin rioleringsgegevens moeten worden verzameld en rioolinspecties moet worden uitgevoerd om de risico's rond riolering in kaart te brengen. Aquafin ontwikkelde hiervoor een apart product dat vooral grafisch zeer sterk is en een meerwaarde ten opzichte van hetgeen we nu hebben.
Er wordt voorgesteld om in te stappen in een ruimere aanbesteding met all-in prijzen voor reiniging, inspectie en slibafvoer.
Er is geen meerkost ten opzichte van de huidige overeenkomst.
De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de ondertekening van het addendum op de concessieovereenkomst en in te stappen in de ruimere aanbesteding met all-in prijzen voor reiniging, inspectie en slibafvoer. Zo kan Turnhout als proefgemeente het product ook mee evalueren en aangeven welke functionaliteiten dit product nog beter zouden maken.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van het addendum op de lopende concessieovereenkomst om via de ruimere aanbesteding met all-in prijzen voor reiniging, inspectie en slibafvoer het assetmanagement van de riolering op te volgen en te bewaken dat de door de Vlaamse Regering gestelde minimimeisen ook worden gehaald.
De stad Turnhout wil van de door het Gewest geplande werken gebruik maken om tegelijkertijd volgende werken uit te voeren: heraanleg van Steenweg op Antwerpen vanaf huisnummer 74 tot de scheiding tussen huisnummers 85 en 87.
Aangezien de drie partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd werd er een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt waarbij elke partij verklaart haar verantwoordelijkheden op te nemen.
Aan de gemeenteraad zal worden gevraagd om akkoord te gaan met de bepalingen in de samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken tussen het Vlaams Gewest, Aquafin en Stad Turnhout goed.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers, Eric Vos en Marc Boogers.
Fiberklaar wil op 2 jaar tijd alle gebouwen binnen de ring en ten zuiden van het kanaal de mogelijkheid geven om aan te sluiten op het open glasvezelnetwerk. Om dit te realiseren zullen zij volgende stappen uitvoeren:
Fiberklaar zal zelf instaan voor alle communicatie die hier bij hoort. De stad Turnhout zal steeds geïnformeerd worden over de communicatie die zij hiervoor voeren.
Om deze werken vlot te laten verlopen vraagt Fiberklaar om een vlotte aflevering van de vergunningen door het loket Wegen van de dienst Mobiliteit. Hierover werden alvast volgende afspraken gemaakt:
Vanuit de dienst Wegen en Riolen is een kwalitatieve herbestrating van de voetpaden van belang. Hierover werden volgende afspraken gemaakt.
Fiberklaar geeft bovendien ook aan om alle bepalingen die zijn opgenomen in de Code voor infrastructuurwerken langs gemeentewegen (opgesteld in samenwerking met de VVSG) na te leven.
Voor het glasvezelnetwerk van de stad is dit een opportuniteit om tijdens deze werken de missing-links te realiseren. Aan de dienst ICT wordt dan ook gevraagd om aan te geven voor welke trajecten zij mee willen participeren in deze werken.
Ook voor politie kan dit interessant zijn. Ook aan hen wordt deze vraag gesteld.
Voor het realiseren van de verbindingen tussen de glasvezels heeft Fiberklaar op verschillende locaties in de stad nood aan cabines op openbaar domein of op privaat domein. Voor zover deze op openbaar domein staan, of op privaat domein van de stad, zullen hiervoor afzonderlijke overeenkomsten worden opgemaakt en worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de ondertekening van het Fiber Friendly City Charter.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van het Fiber Friendly City Charter.
Het huidige convenant vervangingen van korte afwezigheden, goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 november 2020, eindigt op 31 augustus 2021.
Het akkoord tussen het beheerscomité van de scholengemeenschap De Schakel en de representatieve vakorganisatie(s) van 8 juni 2021, houdende het convenant vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs, voor de duur van het schooljaar 2021-2022.
|
datum |
onderwerp | |
|
wet |
19/12/1974 |
wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel |
|
decreet |
25/02/1997 |
decreet basisonderwijs |
|
decreet |
6/07/2001 |
de intergemeentelijke samenwerking |
|
besluit Vl. regering |
29/05/2009 |
besluit Vl. regering betreffende de vervangingen van korte afwezigheden |
De gemeenteraad beslist het convenant "Vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs", aangegaan met de scholengemeenschap De Schakel met ingang van 1 september 2021 voor de duur van een schooljaar en eindigend op 31 augustus 2022, goed te keuren.
De afgevaardigde in het beheerscomité te belasten met de concrete uitvoering van deze beslissing.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het huidige schoolreglement van de Stedelijke Basisschool Turnhout (inclusief afsprakennota en leefregels) - goedgekeurd op 14 september 2020 - is aan actualisatie toe.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in een afsprakennota (infobrochure).
Gelet op het overleg in de schoolraad van 24 juni 2021.
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG).
|
datum |
onderwerp | |
|
decreet |
25/02/1997 |
basisonderwijs |
| decreet | 2/04/2004 | participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad |
|
decreet |
18/04/2018 | de leerlingenbegeleiding in het basis onderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding |
Het bestaande schoolreglement van de Stedelijke Basisschool Turnhout (SBT), Haagbeemdenplantsoen 95 te 2300 Turnhout, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14 september 2020 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement voor de SBT wordt goedgekeurd. De afsprakennota en leefregels maken integraal deel uit van het schoolreglement.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de afsprakennota en/of de leefregels.
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De gemeenteraad hechtte voorlopige goedkeuring aan het rooilijnplan Steenweg op Tielen-Tieblokkenlaan in zitting van 25 januari 2021. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd, er werden geen bezwaren ingediend. De gemeenteraad wordt gevraagd definitieve goedkeuring te hechten aan het rooilijnplan Steenweg op Tielen-Tieblokkenlaan.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, Art 2 en Art 41, 11° met betrekking op de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, B.S. 15/02/2018, Art 56 ev met betrekking op de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad hecht definitieve goedkeuring aan het rooilijnplan hoek Steenweg op Tielen - Tieblokkenlaan.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Peter Roes, Els Baeten en Jan Van Otten.
Het advies van Gecoro heeft volgende inhoud:
'Advies Gecoro Turnhout Ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sportterreinen Waterheide’
1. Procedure:
Plenaire vergadering 2 oktober 2017
Plan-MER-screening 2 juni 2017
Voorlopige Vaststelling 25 juni 2018
Openbaar onderzoek 6 september 2018 tot en met 4 november 2018
Advies Gecoro uiterst 2 februari 2019
Definitieve vaststelling uiterst 3 mei 2019
2. Openbaar onderzoek en adviezen:
Het openbaar onderzoek liep van 6 september 2018 tot en met 4 november 2018.
2.1 Bezwaarschriften
Er werd één bezwaarschrift uitgebracht in kader van het openbaar onderzoek.
2.2 Adviezen
Volgende adviezen werden uitgebracht:
Deputatie provincie Antwerpen 30 oktober 2018 gunstig
Departement Landbouw en Visserij 29 oktober 2018 Voorwaardelijk gunstig
Gemeente Lille 11 oktober 2018 gunstig
Gemeente Merksplas 21 september 2018 gunstig
3. Advies Gecoro
Om een duidelijk en coherent gemotiveerd advies uit te brengen bundelt de Gecoro de opmerkingen uit de uitgebrachte adviezen. Het globaal advies van de Gecoro staat achteraan.
Uitgebrachte bemerkingen:
1. Departement Landbouw en Visserij merkt op dat een klein deel van perceel 1102 agrarisch gebied blijft waarvan de bestemming niet gerealiseerd kan worden. Dit zou binnen de contouren van het RUP opgenomen moeten worden.
Antwoord Gecoro: Aangezien het restperceel niet gelegen is binnen de contour van de afwijking van een gewestelijk RUP die stad Turnhout is bekomen, zou het opnemen van het restperceel enkel kunnen door de volledige procedure voor het bekomen van een afwijking en opmaak RUP opnieuw te doorlopen. Dit is geen redelijke vraag in de ogen van de Gecoro. In de nabije omgeving komen nog dergelijke restpercelen voor die zijn achtergebleven bij de goedkeuring van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied en in het bijzonder deelplan 17 ‘Stedelijk bouwvrij agrarisch gebied Waterheide’. Daarnaast heeft het restperceel nu in de feiten ook geen agrarische functie, er is al lang geen sprake meer van landbouwgebruik op dit restperceel. Ook bij toekomstige planinitiatieven kunnen deze restpercelen een meer gepaste bestemming geven.
2. Er liggen 2 percelen in eigendom van de bezwaarindiener binnen de contour van het RUP. De overige eigendommen liggen er rond. Als het RUP gerealiseerd wordt, worden hun aaneengesloten eigendommen gesplitst waardoor het gebruiksgenot van hun eigendom vermindert.
Antwoord Gecoro: Momenteel wordt op de eigendommen van de bezwaarindiener de bestemming agrarisch gebied ook niet waargemaakt. Bij realisatie van het RUP zijn er mogelijkheden om de eigendommen met elkaar te verbinden om mogelijke gebruikshinder te verhelpen, bv door het vestigen van erfdienstbaarheden. Deze toekomstige verbinding kan grafisch op het plan worden aangeduid en in de voorschriften worden verduidelijkt. Het bezwaar is ongegrond.
3. Bezwaarindiener stelt dat de noodzaak aan uitbreiding van de bestaande 3 voetbalvelden naar 5 voetbalvelden nergens concreet wordt gemaakt. Dit strookt niet met het zorgvuldigheidsbeginsel. Er is geen onteigeningsplan aan het RUP gekoppeld wat aantoont dat er geen noodzaak voor uitbreiding is. Er zijn ook geen alternatieve locaties onderzocht.
Antwoord Gecoro: Een directe realisatie van alle herbestemde gronden is geen noodzakelijke voorwaarde om terreinen te herbestemmen. Stad Turnhout denkt met een ruimere herbestemming dan meteen nodig ook op lange termijn. De ligging van een zone voor recreatie (openluchtsporten) aan de rand van het stedelijk bouwvrij agrarisch gebied Waterheide kan een buffer vormen tussen woongebied en een latere invulling met bedrijvigheid. De recreatieve potentie van deze omgeving werd ook reeds voorzien in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Turnhout. Er zijn in het kader van de opmaak van dit RUP alternatieve locaties onderzocht. Dit blijkt duidelijk uit de toelichtingsnota. De herlocalisatie van de bestaande voetbalclub in het centrum van Schorvoort moet omwille van de sterke binding met de wijk in Schorvoort zelf gebeuren. Het bezwaar is ongegrond.
4. Bezwaarindiener stelt dat de plannende overheid enkel de bestaande zonevreemde sportterreinen van Technico wil regulariseren. Het vaststellen van een RUP louter ter regularisatie van een bouwmisdrijf is strijdig met de verplichting tot duurzame ruimtelijke ontwikkeling uit art. 1.1.4 VCRO.
Antwoord Gecoro: De reden van opmaak plan is een duurzame vestiging voor voetbalclubs binnen Schorvoort en niet het regulariseren van vermeende bouwovertredingen. Bezwaarindiener toont ook niet aan dat het om bouwovertredingen gaat. Dit blijkt duidelijk uit de toelichtingsnota horend bij dit ontwerp RUP. De bestemming wordt ook ruimer voorzien als voetbalterreinen. Er is met name ruimte voor openluchtsportterreinen. Het bezwaar is ongegrond.
5. Bezwaarindiener stelt dat het RUP onaanvaardbare hinder ten aanzien van de omgeving op gebied van licht, lucht, geluid en mobiliteit, zicht genereert. Gaat de kantine gebruikt worden voor feestelijkheden en andere activiteiten na 22 uur? Er zal specifieke hinder op vlak van geluid en licht zijn. Er zullen veel avondactiviteiten doorgaan die dagelijks voor geluids- en lichthinder zorgen. Waar mogen de lichtmasten geplaatst worden, dit is zeer onduidelijk. Mobiliteit: Er is een nood aan 150 parkeerplaatsen, maar dit komt niet tot uitdrukking in de voorschriften waar er staat dat er voldoende parkeerplaatsen voorzien moeten worden. Wat zijn de afmetingen van de parkeerplaatsen, waar worden ze ingepland? Dit voldoet niet aan de vereisten van duidelijkheid en rechtszekerheid. Het RUP is onwettig bij gebrek aan een afdoende beoordeling op vlak van mobiliteit. De Slagmolenstraat is in slechte staat en er zijn geen fietspaden aanwezig. Er worden geen maatregelen genomen voor fietsveiligheid. Het zicht op het open landschap zal verdwijnen waardoor de woonkwaliteit dramatisch zal verminderen.
Antwoord Gecoro: Er is een plan-mer screening gebeurd die aantoont dat er geen significante en/of onaanvaardbare hinder zal voortkomen uit het plan. In de voorschriften wordt verder bepaald dat lichthinder naar omwonenden en het omliggende landschap zoveel mogelijk beperkt moet worden, met concrete maatregelen in de verordende en toelichtende voorwaarden. Op vlak van mobiliteit is er aangetoond dat er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Binnen de zone van overdruk waar parking voorzien kan worden, is voldoende ruimte voor voldoende parkeerplaatsen. Bij realisatie van het RUP wordt de oversteek aan de Slagmolenstraat verder beveiligd. Dit is niet voorzien in de voorschriften aangezien het gaat om een loutere herinrichting van openbaar domein en geen herbestemming. Zowel voor de sportclubs en de stad is het realiseren van een veiligere oversteek voor fietsers een zeer belangrijk gegeven. Er zijn momenteel wel fietspaden langs de Slagmolenstraat gelegen, in tegenstelling tot wat bezwaarindiener beweert. Het RUP voorziet in openluchtterreinen waardoor het zicht op het open landschap behouden blijft. Mogelijke bebouwing blijft beperkt tot 1800m² grondoppervlakte met een maximale bouwhoogte van 9m, waarbij toelichtend wordt gesteld dat de bebouwing in nabijheid van de parking moet gebeuren. Het bezwaarpunt is ongegrond.
Globaal advies van de Gecoro
Gecoro ondersteunt ten volle de objectieven van het RUP, met name het in eerste instantie voorzien van een duurzame vestigingsplaats voor lokale sportclubs en bij uitbreiding het voorzien van recreatieve zone aan de rand van deze wijk voor allerhande openluchtsporten.'
De gemeenteraad treedt het advies van de Gecoro bij maar wenst nog enkele aanvullende bemerkingen mee te geven:
- Voor wat betreft het bezwaarpunt over gezochte alternatieve locaties is volgende aanvulling nog op zijn plaats. Uit de beslissing van de Vlaamse Regering van 15 januari 2016 blijkt duidelijk waarom het voorzien van de sportterreinen meer zuidelijk in het gebied Waterheide niet mogelijk is. Deze zone is namelijk gereserveerd voor een toekomstige economische ontwikkeling. Dat is ook de reden waarom deze zone in 2004 als 'Bouwvrij agrarisch gebied' in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening regionaalstedelijk gebied Turnhout ' is afgebakend. Deze zone komt dan ook niet in aanmerking als alternatieve locatie.
- Het is verder nuttig om nog iets dieper in te gaan op het ongunstig advies van Departement Landbouw en Visserij. Het feit dat in de toelichtingsnota wordt gesteld dat het oostelijk deel van het RUP geen professioneel landbouwgebruik betreft, maar dat dit volgens de recentste gegevens wel zo is heeft geen gevolgen voor goedkeuring van het RUP. Het RUP is niet gelegen in herbevestigd agrarisch gebied. Het betreft geen perceel met intensief landbouwgebruik en Vlaanderen heeft reeds in 2004 aangegeven dat hier op lange termijn andere bestemmingen zouden worden gerealiseerd. De reststrook van agrarisch gebied tussen het woonlint en de te realiseren sportvelden is gecreëerd door Vlaanderen en bij de afwijkingsbeslissing is hier vanuit Vlaanderen geen melding gemaakt dat deze zone zou moeten worden meegenomen binnen de afwijking. De delen van de percelen die de reststrook vormen kennen in praktijk al lang geen agrarisch gebruik meer, en kunnen bij latere planinitiatieven van Vlaanderen of andere overheden nog van bestemming veranderd worden.
- Verder kan er geen enkele twijfel bestaan over het algemeen belang dat de opmaak van dit RUP noodzaakt. Bij het opmaken van het RUP is niet over een nacht ijs gegaan en de opmaak is dan ook zorgvuldig gebeurd. Dit blijkt ook uit het gelopen traject om tot de opmaak van dit RUP te komen. Dit betekent echter niet dat de bestemming van het RUP in een keer gerealiseerd moet worden. Het mogelijk gefaseerd doorvoeren van de realisatie van het RUP doet geen afbreuk aan het algemeen belang van de opmaak er van.
Het bestuur is zich bewust dat het GemRUP afwijkt van het richtinggevend gedeelte van het GRS Turnhout met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief Waterheide Stedelijk Bouwvrij agrarisch gebied.
Dit ontwikkelingsperspectief wordt in het GRS als volgt verwoord:
‘Er wordt beoogd het gebied Waterheide te vrijwaren van ongewenste ontwikkelingen (bebouwing) opdat latere ontwikkelingen niet zouden worden gehypothekeerd. De hoofdfunctie blijft landbouw tot dan. Zolang niet over een toekomstige ontwikkeling is beslist, wordt geopteerd de bestaande landschappelijke elementen zoals bomenrijen en beek maximaal te vrijwaren. Om stedelijke ontwikkelingen op langere termijn mogelijk te maken, wordt tevens de nodige ruimte gereserveerd die de herinrichting van het op- en afrittencomplex 24 mogelijk maakt. De herinrichting dient te zorgen voor een betere ontsluiting van het stedelijk gebied, Zevendonk en specifiek naar Waterheide. De bestaande recreatieve infrastructuur kan een aanzet vormen om bij latere ontwikkeling van het gebied een groen overgangsgebied aan de rand van de woonzone te scheppen, die open ruimte activiteiten toelaat. Uitbreiding is echter ongewenst tot er een eindvisie op geheel de zone is opgemaakt.’
Het is de laatste zin van het ontwikkelingsperspectief waarop het GemRUP ‘Sportterreinen’ afwijkt van het richtinggevend gedeelte van het GRS.
Artikel 2.1.2, §3, eerste lid VCRO stelt: Bij het vaststellen of herzien van ruimtelijke uitvoeringsplannen en stedenbouwkundige verordeningen, bij het nemen van een voorkeursbesluit of projectbesluit als vermeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten, en bij het aanvragen van vergunningen voor eigen projecten mogen de Vlaamse Regering, de provincieraad, de deputatie, de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en de instellingen die ressorteren onder elk van die organen, niet afwijken van de beleidskaders van het niveau in kwestie, behalve in geval van:
Als er met toepassing van de redenen, vermeld in het eerste lid, wordt afgeweken van een beleidskader, wordt dat uitdrukkelijk gemotiveerd. Daarbij wordt aangetoond dat het plan, de verordening, het besluit of de vergunningsaanvraag het nastreven van de strategische visie van het niveau in kwestie niet hypothekeert.
Het Gewestelijk RUP 'Afbakening regionaalstedelijk gebied Turnhout' is goedgekeurd op 4 juli 2004, met als deelplan 17 "Stedelijk bouwvrij agrarisch gebied Waterheide". Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de Vlaamse Regering vervolgens met toepassing van artikel 2.2.18, §1, derde lid VCRO te willen instemmen met afwijking van de voorschriften van voormeld deelplan van het gewestelijk RUP, waarmee de Vlaamse Regering instemt bij besluit van 15 januari 2016, waardoor Stad Turnhout kon overgaan tot opmaak van het gemeentelijk RUP "Sportterreinen Waterheide". Deze beleidsdocumenten tonen aan dat de oorspronkelijke aanname van het richtinggevende gedeelte van GRSP, nl. dat de "uitbreiding van de bestaande recreatieve infrastructuur ongewenst is tot er een eindvisie op geheel de zone is opgemaakt" inmiddels achterhaald is ten gevolge van de dringende sociale redenen die resulteerden uit het studiewerk van voornoemd Masterplan dd. 27 juni 2016 "Schorvoort Morgen" en de daarin opgenomen bevestiging van de ruimtelijke keuze van de voetbalinfrastructuur als onvoorzienbare ontwikkeling van ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten, zonder de strategische visie van het gemeentelijk beleidsniveau te hypothekeren. Dit wordt in onderstaande tekst nog verder verduidelijkt.
Een eerste belangrijke vaststelling hierbij is dat het wel degelijk de bedoeling is om als eindbeeld een stedelijke ontwikkeling te krijgen waarvan een groen overgangsgebied als buffer tussen de woningen en een stedelijke ontwikkeling deel uitmaakt. En dat in dit groen overgangsgebied open ruimte activiteiten kunnen toegelaten worden.
Het gewestelijk RUP ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied Turnhout’ werd goedgekeurd op 4 juni 2004. Het is dit RUP dat zorgde voor het ontwikkelingsperspectief voor het gebied Waterheide. Het ontwikkelingsperspectief werd later overgenomen in het goedgekeurde GRS Turnhout van 3 juni 2008.
Vlak ten noorden van het gebied Waterheide, ligt de Turnhoutse wijk Schorvoort. Om de verdere ontwikkeling van deze wijk kwalitatief te laten gebeuren (ook een doelstelling uit het GRS Turnhout) heeft de gemeenteraad van stad Turnhout, na veel studiewerk, op 27 juni 2016 het Masterplan ‘Schorvoort Morgen’ goedgekeurd.
Daaruit kwamen volgende zaken die relevant zijn voor dit dossier naar boven. De voetbalclubs in Schorvoort hebben een zeer belangrijke sociale en verbindende functie binnen de wijk Schorvoort. De terreinen waarop voetbalclub White Star traint en speelt liggen in woongebied, wat betekent dat hun toekomst op die terreinen onzeker is. Zeker als uit de studie blijkt dat de terreinen waarop de voetbalclub haar activiteiten uitoefent een zeer hoge potentie hebben om de kern (diensten, zorgvoorzieningen) van wijk Schorvoort te versterken. Vanuit sociaal oogpunt is het zeer belangrijk om voor de voetbalclub White Star een duurzame zone-eigen toekomst te kunnen bezorgen. De opmaak van het GemRUP ‘Sportterreinen Waterheide’ biedt hier een oplossing. Een oplossing om dringende sociale reden.
Stad Turnhout wenst daarom, gebruikmakend van art. 2.1.1 §3 van de VCRO, omwille van dringende sociale reden gemotiveerd af te wijken van het ontwikkelingsperspectief voor gebied Waterheide en dan met name het feit dat uitbreiding van open ruimte activiteiten ongewenst is tot er een eindvisie op geheel de zone is opgemaakt.
Het is zeer belangrijk om hierbij op te merken dat de verdere uitbouw van een groen overgangsgebied met recreatieve activiteiten de strategische visie van het GRS niet hypothekeert. De uiteindelijke doelstelling voor de ontwikkeling van Waterheide is ook de uitbouw van een groen overgangsgebied.
Het stadsbestuur hecht veel waarde aan haar GRS en stapt niet licht over afwijken van het GRS. Het is om deze reden dat er ook in het kader van de delegatievraag aan de Vlaamse Regering een kwalitatief ontwerpend onderzoek is gebeurd, waarin aangetoond wordt dat het voorzien van ruimte voor recreatie in de rand van gebied Waterheide de toekomstige verdere stedelijke ontwikkeling van Waterheide niet hypothekeert. Op deze manier is er ook al een doorzicht naar de eindvisie op de ontwikkeling van het gebied Waterheide.
Gelet op bovenstaande argumenten en motivering beslist de gemeenteraad om het GemRUP 'Sportterreinen Waterheide' definitief vast te stellen. De aanpassing die Gecoro aan de voorschriften voorstelt, wordt ook doorgevoerd.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen
De gemeenteraad stemde met 33 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Reccino Van Lommel, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Eddy Grooten, de heer Bart Voordeckers, de heer Koen De Busser, de heer Kevin Janssen, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens, de heer Jeff Dierckx, de heer Mario Geys, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er was 1 onthouding nl. van de heer Wout Schafraet – raadslid.
De gemeenteraad beslist om de aanpassing die Gecoro voorstelt aan de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP door te voeren en om het GemRUP 'Sportterreinen Waterheide' definitief vast te stellen.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Reccino Van Lommel, Els Baeten en Wout Schafraet.
Dwars door het nieuwe project aan het Paterspand komt er een tragewegverbinding die de Patersstraat verbindt met de Vredestraat. Aangezien het domein van het Paterspand vroeger eigendom was van de Orde der Franciscanen, stelt de werkgroep straatnamen Franciscanenpad voor als nieuwe naam voor deze tragewegverbinding.
Binnen het domein van de oude school aan het Kongoplein komt een nieuw woonerf. Aangezien het hier gaat om een oud schooldomein, stelt de werkgroep straatnamen voor om hier te kiezen voor Schoolmeesterserf.
In de Stationsomgeving komt er aan het Pioniersgebouw een groot plein. De werkgroep straatnamen stelt als naam voor dit plein het Fanny Aubergéplein voor. Fanny Aubergé was een Turnhoutse verzetsheldin tijdens de eerste wereldoorlog.
Het decreet lokaal bestuur.
Het decreet tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002.
Wat betreft de straatnamen Schoolmeesterserf en Fanny Aubergéplein stemde de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen.
Wat betreft de straatnaam Franciscanenpad stemde de gemeenteraad met 27 stemmen op 34 stemmers nl. van de heer Peter Segers – voorzitter, de heer Paul Van Miert – burgemeester, de heer Francis Stijnen, de heer Jan Van Otten, de heer Luc Op de Beeck, mevrouw Astrid Wittebolle, de heer Marc Boogers, mevrouw Els Baeten, mevrouw Kelly Verheyen – schepenen; de heer Eric Vos, de heer Luc Debondt, de heer Hannes Anaf, mevrouw Annemie Der Kinderen, de heer Paul Moelans, de heer Peter Roes, de heer Bart Voordeckers, de heer Wout Schafraet, de heer Koen De Busser, mevrouw Savannah van Dongen, de heer Achraf El Yakhloufi, de heer Stijn Adriaensens, de heer Ludwig Nietvelt, de heer Rudy Elst, de heer Kurt Persegael, de heer Jeff Dierckx, mevrouw Pauline Ceusters en de heer Wilfried Sylverans – raadsleden.
Er waren 7 neen stemmen nl. van de heer Reccino Van Lommel, de heer Eddy Grooten, de heer Kevin Janssen, de heer Jan Van Steenbergen, de heer Dieter De Quick, de heer Peter Janssens en de heer Mario Geys – raadsleden.
De gemeenteraad hecht principiële goedkeuring aan de volgende nieuwe straatnamen:
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om hiervoor een openbaar onderzoek te organiseren.
Basisscholen zijn de uitgelezen plaats om jonge Turnhoutse kinderen te bereiken met educatieve en praktijkgerichte projecten die de gezondheid van hen en/of hun ouders kan verhogen.
Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement Gezond op school goed.
Met ingang van 1 januari 2021 en voor een periode eindigend op 31 december 2024 wordt een subsidie gezond op school voorzien.
De subsidie wordt uitdrukkelijk afhankelijk gesteld van het verwerven van de goedkeuring voor het overeenstemmend begrotingskrediet en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen.
Turnhoutse basisscholen die voldoen aan de volgende criteria kunnen in aanmerking komen voor de subsidie:
De Turnhoutse basisscholen die een aanvraag kunnen indienen in het kader van deze subsidies kunnen onafhankelijk van elkaar, vanaf 1 september tot 1 november van het schooljaar 2020-2021 en schooljaar 2021-2022, een gemotiveerde aanvaag indienen voor hun gezondheidsproject. De aanvraag zal aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Contactgegevens: College van burgemeester en schepenen Campus Blairon 200 B- 2300 Turnhout
De projecten moeten gericht zijn op het verwezenlijken van één of meerdere Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals geformuleerd door de Vlaamse overheid :
Mits motivatie kan het college van burgemeester en schepenen afwijken van de vooropgestelde doelstellingen. In het aanvraagdossier moeten volgende elementen voorkomen :
In geval van een door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd aanvraagdossier, voorziet de stad Turnhout een subsidie van 2,50 euro per kind dat ingeschreven is op teldatum van 1 oktober. Deze 2,5 euro per leerling is extra bovenop een vast bedrag van 300, 400 of 600 euro afhankelijk van het totale leerlingenaantal. Dit met een maximum van de totaalfactuur van de actie of het project. De exacte verdelingstabel hiervan is terug te vinden in bijlage van dit besluit.
Elk jaar kunnen maximaal 6 op voorhand gekozen scholen een aanvraagdossier indienen. In een cyclus van 3 jaar komen alle Turnhoutse basisscholen aan bod.
De ingediende aanvraagdossiers worden ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen na advies van de dienst Gelijke Kansen. Alle dossiers moeten voldoen aan een minimale kwaliteitstoetsing. Indien twijfel bestaat over de kwaliteit van het dossier, krijgen scholen de kans om hun dossier eenmalig aan te vullen binnen de twee weken na feedback.
Voor eenzelfde project of nieuw initiatief mag geen subsidie aangevraagd worden bij een andere Turnhoutse stedelijke dienst, VZW of adviesraad.
Alle bewijsstukken zoals leveringsbonnen, facturen, steunaanvragen en bankafschriften worden bewaard gedurende ten minste 3 jaar zodat deze in geval van controle ter beschikking kunnen gesteld worden van de ambtenaren die met de controle belast zijn.
De subsidie is onderworpen aan de bepalingen in de wet van 14 november 1983 en volgende, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Wout Schafraet en Kelly Verheyen.
De gemeente- en stadsmonitor heeft opnieuw een aantal ernstige sociale problemen blootgelegd. Steeds meer Turnhoutenaren hebben het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. 15% van de inwoners geeft aan betalingsmoeilijkheden te hebben. 9% van de inwoners geeft aan dat ze het moeilijk hebben om hun huur- of lening te betalen. Die cijfers zijn, na Antwerpen, het slechtste van alle 13 centrumsteden.
Wat gaat het stadsbestuur doen om betaalbaar wonen te garanderen voor iedereen?
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Wout Schafraet, Jan Van Otten en Eric Vos.
De Turnhoutenaren geven het stadsbestuur over de ganse lijn een buis op vlak van inspraak en betrokkenheid. Minder dan de helft van de Turnhoutenaren voelt zich voldoende geïnformeerd. Het op één na slechtste resultaat van alle centrumsteden. Slechts 30% van de inwoners voelt zich betrokken bij het beleid. En slechts 1 op 4 inwoners heeft vertrouwen in het lokaal bestuur. Dat is het slechtste resultaat van alle centrumsteden.
IR 3 en IR 4 worden samen behandeld.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers, Reccino Van Lommel en Peter Segers.
Deze zomer hervatte het normale leven in onze stad weer. Turnhout Kermis kon zonder al te veel beperkingen doorgaan en dat trok jong en oud aan van heinde en verre. Jammer genoeg kwam Turnhout niet alleen op positieve wijze in het (nationale) nieuws deze zomer. Vechtpartijen, gaybashing, vandalisme, joyriding, ... . Niet bepaald het nieuwe normaal dat we in onze stad willen zien.
De resultaten van de Stadsmonitor die in juni werden voorgesteld waren een wake-up-call, maar verbaasden wellicht niemand. 24% van de inwoners voelt zich onveilig in onze stad. 26% mijdt daarom bepaalde delen van de stad. In het bestuursakkoord werd het aanpakken van dit onveiligheidsgevoel als een absolute prioriteit gezien. Burgers moeten opnieuw vertrouwen hebben in de veiligheidsdiensten. Eén van de concrete acties die hiervoor in het bestuursakkoord naar voren werd geschoven is burgerparticipatie. De Turnhoutse burger als eerste partner van de politiediensten. Een echt partnerschap is geen eenrichtingsverkeer. Dus niet enkel de burger die tips geeft aan de politie, maar ook de politie die beter communiceert over het vele goede werk dat wordt verricht.
1. Hoe evalueert de burgemeester de afgelopen zomer in onze stad inzake veiligheid? Hebben de Covid-maatregelen en de geleidelijke afbouw ervan een impact gehad op de veiligheidssituatie?
2. Welke stappen zijn er inmiddels gezet om de ambitie uit het bestuursakkoord te realiseren wat betreft burgerparticipatie bij de politie?
3. Wat zijn volgens de burgemeester dé belangrijkste initiatieven die genomen moeten worden om bij de volgende editie van de Stadsmonitor een trendbreuk te zien wat betreft het onveiligheidsgevoel in onze stad?
Afgelopen zomer kreeg Turnhout geregeld te maken met brutaal geweld. Het ging onder meer om:
Het bevestigde het onveiligheidsgevoel dat leeft bij de Turnhoutse inwoners.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Reccino Van Lommel en Paul Van Miert.
Dit jaar staken opnieuw een aantal vrijwilligers een 11 juli-bijeenkomst aan het Jozef Simons-monument in elkaar. Hoewel de stad eerder een aantal toezeggingen deed ter ondersteuning van de viering, bleef het bij het ontlenen van wat materialen die zelf opgehaald moesten worden in het stedelijk magazijn. Er heerste heel wat ongenoegen bij de aanwezigen omwille van het feit dat de stad onder leiding van een N-VA-burgemeester opnieuw geen viering in elkaar stak.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Reccino Van Lommel en Paul Van Miert.
Afgelopen zomer brachten een aantal ministers en de Antwerpse gouverneur een bezoek aan onze stad.
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Bart Voordeckers en Marc Boogers.
In onze stad wordt er ongelooflijk veel gewerkt, en dat is maar goed ook. Woningen worden gerenovereerd, wegen vernieuwd, nutsleidingen aangelegd, ... Werken brengen jammer genoeg ook overlast met zich mee. Vaak is een inname van het openbaar domein noodzakelijk om de werken op een veilige manier te kunnen uitvoeren met daarbij het afsluiten van de voetpaden.
Het afsluiten van de stoep is meestal gewoon vervelend, maar soms ook gewoon gevaarlijk. Een hek dwars over het voetpad met daaraan een bordje 'voetgangers oversteken' of soms zelfs 'piétons traversez' biedt niet meteen een veilig alternatief voor voetgangers. Zeker als er geen maatregelen genomen worden voor voetgangers om dan veilig te kunnen oversteken. Voor rolstoelgebruikers zijn dergelijke 'omleidingen' soms helemaal dramatisch wanneer er hoge borduren genomen moeten worden of wanneer er onvoldoende ruimte is om veilig met een rolstoel te passeren.
In veel andere steden wordt bij het afsluiten van de voetpaden steevast een kwaliteitsvolle omleiding voorzien. Met voldoende vrije ruimte, desgevallend hellingen en zelfs maatregelen voor het auto- en fietsverkeer. In Turnhout is dit eerder uitzondering dan regel. Vaak is het eerder 'voetganger, trek uw plan'.
Graag had ik dan ook geweten op welke wijze er rekening gehouden wordt met voetgangers en in het bijzonder met minder mobiele weggebruikers bij het toekennen van vergunningen voor de inname van het openbaar domein?
Volgende raadsleden deden een tussenkomst: Peter Roes en Astrid Wittebolle.
Beste,
dinsdagavond tijdens de commissievergadering van commissie 3 op de vraag die TIM stelde naar de stand van zaken stadsboerderij Zuid werd door schepen geantwoord dat het er goed uitzag.
Er werd meegedeeld dat de sociale huisvestingsmaatschappij de Ark de boerderij op het Schorvoort in de Aa valei kocht,
Met de goede verstandhouding tussen de stad en de ARK zou dit opportuniteiten kunnen bieden wat de tuin van de boerderij betreft (denk aan bv. volkstuintjes)
Wat de Boerderij zelf betreft was de schepen vaag of het nu deze boerderij zou worden voor het zuiden of toch nog een andere daar deed ze geen uitspraak over.
Na even contact met enkele mensen van Schorvoort die zeer nauw betrokken zijn bij de familie die de boerderij te koop stelt.
Moeten we concluderen dat de verkoper geen weet heeft van de verkoop aan de Ark , of dat zij het raar vinden dat deze info zomaar gedeeld wordt?
Daarom mijn vraag aan de schepen: van waar komt de informatie van de aankoop van de boerderij door de Ark?
Is de boerderij effectief aangekocht door de huisvestingsmaatschappij?