Fiberklaar wil op 2 jaar tijd alle gebouwen binnen de ring en ten zuiden van het kanaal de mogelijkheid geven om aan te sluiten op het open glasvezelnetwerk. Om dit te realiseren zullen zij volgende stappen uitvoeren:
- Street survey: We nemen foto’s, brengen de omgeving in kaart en leggen de kenmerken vast (het type woningen, bijvoorbeeld, en de aanwezigheid van beschermde gebouwen en monumenten).
- Design: We tekenen het fibernetwerk op zo’n manier uit dat de hinder beperkt blijft en alles zo efficiënt mogelijk verloopt.
- Campagne: Samen met de telecomproviders voeren we campagne. Ons doel: voldoende mensen warm maken voor fiber. Halen we 20% fiberabonnementen op een vooraf bepaalde “go/”no-go” datum, dan start de constructie van het netwerk.
- Site survey: Samen met de eigenaren bepalen we het traject dat we volgen van het openbaar domein tot in de woning. Bij appartements- of bedrijfsgebouwen zitten we rond de tafel met de eigenaar, syndici, VME of gemandateerde.
- Vergunningen aanvragen en toekennen: Om een vlotte uitrol te garanderen werken we met jaarvergunningen voor de uitvoering van de werken, de signalisatie en de goedkeuringen per zone.
- Fiberuitrol: Eerst brengen we de voorbereidende werken, zoals de grote ondergrondse trajecten, tot een goed einde. Nadien rollen we fiber uit tot in de woning
Fiberklaar zal zelf instaan voor alle communicatie die hier bij hoort. De stad Turnhout zal steeds geïnformeerd worden over de communicatie die zij hiervoor voeren.
Om deze werken vlot te laten verlopen vraagt Fiberklaar om een vlotte aflevering van de vergunningen door het loket Wegen van de dienst Mobiliteit. Hierover werden alvast volgende afspraken gemaakt:
- De fiberuitrol gebeurt in nauw overleg met de stad en verloopt in verschillende fases, wijk voor wijk om de hinder te beperken.
- Voor het project wordt er per gebied een werkvergunning afgeleverd die geldt voor werken in het voetpad waarbij er geen hinder is op de rijbaan en waarbij het voetpad binnen de 48 uur terug herbestraat is.
- Voor andere werken waarbij er wel hinder is op de rijbaan of waarbij het voetpad langer dan 48 uur open ligt, is er een afzonderlijke vergunning nodig. Deze vergunningsaanvraag verloopt via dezelfde procedure als alle vergunningsaanvragen aan het loket wegen. Na het invoeren van de vergunningsaanvragen volgt er een voorbespreking met het loket Wegen om af te stemmen wanneer en op welke wijze deze werken kunnen doorgaan in functie van de bereikbaarheid van de stad, de afstemming op andere activiteiten,...
- Voor het plaatsen van tijdelijk parkeerverbod worden dezelfde afspraken als met de andere nutsmaatschappijen gehanteerd. Hiervoor gelden de bepalingen in de convenant die in bijlage bij het Fiber Friendly City Charter is gevoegd.
Vanuit de dienst Wegen en Riolen is een kwalitatieve herbestrating van de voetpaden van belang. Hierover werden volgende afspraken gemaakt.
- Met alle nutsmaatschappijen geldt de afspraak dat deksels van ondergrondse kasten in voetpaden met een ander materiaal dan stoeptegels 30x30cm voorzien worden van een deksel waarin deze bestrating doorloopt. Enkel in voetpaden met stoeptegels 30x30cm mag er een standaarddeksel worden gebruikt. Uiteraard mag dit deksel geen oneffenheden vertonen ten opzichte van het voetpad.
- Voor alle voetpaden die recent werden (her)aangelegd en waarvoor er nog een sperperiode geldt, mag er enkel gewerkt worden in deze voetpaden wanneer de voetpaden over de volledige breedte terug worden herbestraat. Hierdoor kunnen verzakkingen in het nieuwe voetpad worden vermeden. Voor voetpaden buiten de sperperiode geldt deze verplichting niet.
Fiberklaar geeft bovendien ook aan om alle bepalingen die zijn opgenomen in de Code voor infrastructuurwerken langs gemeentewegen (opgesteld in samenwerking met de VVSG) na te leven.
Voor het glasvezelnetwerk van de stad is dit een opportuniteit om tijdens deze werken de missing-links te realiseren. Aan de dienst ICT wordt dan ook gevraagd om aan te geven voor welke trajecten zij mee willen participeren in deze werken.
Ook voor politie kan dit interessant zijn. Ook aan hen wordt deze vraag gesteld.
Voor het realiseren van de verbindingen tussen de glasvezels heeft Fiberklaar op verschillende locaties in de stad nood aan cabines op openbaar domein of op privaat domein. Voor zover deze op openbaar domein staan, of op privaat domein van de stad, zullen hiervoor afzonderlijke overeenkomsten worden opgemaakt en worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de ondertekening van het Fiber Friendly City Charter.