Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00165 - Subsidiereglement Fonds imagoversterkende evenementen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/09/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Dirk Vanhaute

Verontschuldigd

Guy Van Litsenborg; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Dirk Vanhaute

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00165 - Subsidiereglement Fonds imagoversterkende evenementen - Goedkeuring 2021_GR_00165 - Subsidiereglement Fonds imagoversterkende evenementen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het bestuursakkoord lezen we dat er gestreefd zal worden om Turnhout meer en beter op de kaart te zetten en dat een verhoging van de fierheid bij de burgers op onze stad aangewezen is. Een subsidie voor imagoversterkende grootschalige publieksevenementen kan een bijkomende stimulans betekenen voor organisatoren om extra in te zetten op de kwaliteit van het evenement. Dergelijke evenementen kunnen kernversterkend werken en een enorme publicitaire return voor stad Turnhout opleveren indien het event aansluit bij de vastgelegde thema's waarmee de stad zich wil onderscheiden. Om dergelijke evenementen aan te trekken wordt een subsidiereglement ter goedkeuring voorgelegd.

Daarnaast werd in het bestuursakkoord opgenomen dat er de komende jaren extra ingezet dient te worden op verbondenheid. Een subsidie voor organisatoren die inzetten op kwaliteitsvolle evenementen met een maatschappelijke waarde ter bevordering van de sociale cohesie kan er toe bijdragen dat er meer doordacht ingezet zal worden op verbondenheid bij evenementen. Een vernieuwd reglement voor het ondersteunen van diverse, kleinschalige en nieuwe evenementen wordt via een aparte bundel ter goedkeuring voorgelegd.

Juridische grond

Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Grondslag

Onder de hierna vermelde voorwaarden en criteria kan aan de organisatie van een grootschalig imagoversterkend publieksevenement een subsidie worden verleend. Op voorwaarde dat het minstens 1 500 bezoekers of deelnemers telt gedurende het ganse evenement of meer dan 1 000 bezoekers of deelnemers tijdens het meest drukke moment.

Artikel 2

Toepassingsgebied

Volgende initiatieven komen niet in aanmerking: 

  1. Fuiven, privé-feesten en private activiteiten. (zoals bijv. bedrijfsfeesten)
  2. Activiteiten met een uitgesproken religieus en/of politiek karakter.
  3. Activiteiten die georganiseerd worden door openbare besturen.
  4. Activiteiten met als hoofddoel (het stimuleren van) de verkoop van producten. (zoals bijvoorbeeld braderijen, markten, promo-events ...)

Een zelfde aanvrager kan slechts gesubsidieerd worden voor één evenement per kalenderjaar.

Dubbele subsidiëring via andere reglementen voor dezelfde uitgaven is niet toegestaan.

Artikel 3

Beperking

Dit reglement treedt vanaf 1 januari 2022 in werking en eindigt op 31 december 2025. De stad verbindt er zich toe om voor de duur van dit reglement jaarlijks een bedrag te voorzien in de begroting, onder voorbehoud van de goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring van dit bedrag in de gemeenteraad. De uitbetaling van de subsidie kan pas gebeuren na goedkeuring door de hogere overheid van het door de gemeenteraad goedgekeurde budget. Er kunnen enkel subsidies worden toegekend en uitbetaald binnen de perken van het voor deze subsidie goedgekeurde krediet. 


Artikel 4

Aanvragen en timing

§1. Om in aanmerking te komen voor een subsidie, dient het 'aanvraagformulier fonds imagoversterkende evenementen', op de stedelijke website volledig en correct te worden ingevuld voor het verstrijken van de in §2 vastgelegde termijn.

§2. De uiterste termijnen om een aanvraag in te dienen zijn:

Datum evenement in:

Dossier indienen uiterlijk voor:

2022

15/01/2022

2023

15/10/2022

2024

15/10/2023

2025

15/10/2024

Artikel 5

Beoordeling en beslissing

De subsidie kan worden toegekend door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de werkgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van Stadspromotie, Communicatie, Evenementen en eventuele andere betrokken stadsdiensten, op basis van het ingestuurde dossier met een uitgebreide toelichting over de activiteit, een begroting en een motivatie bij elk van de vooropgestelde toekenningsvoorwaarden. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing en motiveert indien deze afwijkt van het advies van de werkgroep.

Artikel 6

Financiering

Goedgekeurde aanvragen resulteren in een collegebesluit met betaling van 50% van het in het collegebesluit toegekende subsidiebedrag binnen de maand na de goedkeuring van het dossier en betaling van het saldo na afloop van het initiatief, binnen de 2 maanden na ontvangst van de inhoudelijke en financiële verantwoording (bestaande uit een overzicht en alle bewijsstukken van alle inkomsten en uitgaven die verband houden met het goedgekeurde initiatief).

Artikel 7

Algemene basisvoorwaarden

Alvorens er aanspraak kan gemaakt worden op een subsidie moet het evenement voldoen aan volgende basisvoorwaarden:

1° Er dient bij de aanvraag een duidelijk en uitgebreid draaiboek gevoegd te worden in functie van toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie met betrekking tot het evenement. Daarnaast dient er eveneens een transparante begroting bezorgd te worden.

2° De aanvrager moet in het draaiboek aantonen dat volgende voorwaarden inzake toegankelijkheid, minder-hinder-maatregelen en promotie-communicatie worden voorzien.

1. Toegankelijkheid

  • Redelijke prijs – kwaliteit verhouding (zo veel mogelijk mensen moeten kunnen deelnemen)
  • Koppeling met UiT-PAS (indien haalbaar)
    • Indien toegang of deelname via ticketingsysteem voorzien wordt
    • Indien er geen toegangsprijs wordt gevraagd moet er bekeken worden of de houders van de UiT-PAS aanspraak of kans kunnen maken op een omruilvoordeel
  • Aanwezigheid van sanitair voor mensen met een beperking
  • Aanwezigheid van voorbehouden (parkeer)plaatsen voor mensen met een beperking
  • Drempelloos: wegwerken van hoge drempels in functie van bezoekers met kinderwagens, rolstoel …
  • Tips en tricks: www.toerismevlaanderen.be/publicaties/toegankelijkheidscriteria-voor-toeristische-infrastructuur

2. Minder-hinder-maatregelen

  • Milieu
    • OVAM werkt rond het verduurzamen van evenementen. Lokale overheden, bedrijven, verenigingen en particulieren vinden op deze pagina de laatste info over wetgeving, inspirerende voorbeelden, praktische tips en ondersteuning die OVAM biedt. (www.ovam.be/groen-event)
    • Respecteren van de geldende wetgeving cateringmateriaal (www.ovam.be/wetgeving-cateringmateriaal) en afvalverwerking.
    • Aanbieden van oordopjes bij afwijking op geluidsnorm
  • Mobiliteit
    • Opmaak van een mobiliteitsplan, bewonersbrief ... (tips & tricks: www.mobiwijzer.be)
    • Communicatie rond bereikbaarheid
      • Te voet of met de fiets (fietsstalling)
      • Met openbaar vervoer
      • Met de wagen (gratis – en betaalparkings)
  • Veiligheid
    • Bewaking
    • Toegangscontrole
    • EHBO
    • Te allen tijde voldoen aan de geldende regelgeving

3. Promotie - communicatie

  • Het finaal communicatieplan wordt afgestemd met de dienst Communicatie. 
  • Organisaties die een subsidie krijgen, verbinden zich ertoe in alle communicatie die verband houdt met het project het officiële stadslogo te gebruiken en steeds te vermelden 'met steun van de stad Turnhout'.
  • De gegevens van het evenement worden door de aanvrager ingevoerd op www.uitdatabank.be.
  • Handleiding op te vragen bij de dienst Communicatie.
4. Transparante en realistische begroting

Artikel 8

Specifieke beoordelingscriteria

De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de informatie, de toelichting en bijlagen van het ingediende aanvraagdossier.

Bij de beoordeling van de aanvraag zal rekening gehouden worden met volgende criteria:

  1. Het evenement heeft een beeldbepalende werking passend bij de stedelijke visie omtrent stadspromotie en sluit aan bij de vastgelegde thema’s waarmee de stad zich wil onderscheiden. Het evenement zet stad Turnhout op een positieve manier op de kaart. (link strategische nota Stadspromotie) 
  2. Regionale uitstraling (min. stadsregionaal, bij voorkeur aantrekkingspool tot 20 à 25 km buiten Turnhout)
  3. Sterk en degelijk Marketing - en communicatieplan met publicitaire return voor stad Turnhout. 
  4. Bezoekers / deelnemers (> 1 500 gedurende het evenement of > 1 000 tijdens het piekmoment) 
    • Aantal (schatting)
    • Lokale, regionale, nationale of internationale bezoekers / deelnemers
  5. Kwalitatief uitgewerkt programma (omkadering, extra’s t.o.v. look & feel, aanvullende activiteiten, randanimatie…)
  6. Moet voldoen aan minstens één van onderstaande doelstellingen:
    • Versterking sociale cohesie
    • Meerwaarde voor lokale economie (kernversterkend)
  7. Bezoekers worden verleid om langer te verblijven in of terug te keren naar stad Turnhout
  8. Toegevoegde waarde voor stad Turnhout en/of een onderscheidend vermogen t.o.v. andere reeds bestaande evenementen
  9. Aanbieden van een aantal toegangskaarten (indien van toepassing) aan het stadsbestuur 
  10. Algemene kwaliteit van de aanvraag (volledig en overzichtelijk dossier incl. transparante en realistische begroting) 

Artikel 9

Na aanvraag en beoordeling

Een subsidie en ondersteuning is mogelijk na goedkeuring van de aanvraag:

  1. Financieel:
    • Subsidie mogelijk van max. 15 000 euro per evenement zolang de fondsen toereikend zijn. Toekenning van bedrag in functie van begroting (max. 50% van uitgaven, afhankelijk van voorziene inkomsten, …) 
    • Ingeval er BTW van toepassing is, is het in het collegebesluit goedgekeurd bedrag inclusief de BTW.
  2. Logistiek:
    • Vrijstelling van retributie op de ontlening en vervoer van materialen uitleendienst.
    • Vrijstelling van retributie op de inname openbaar domein.
  3. Termijn:
    • Engagement en subsidie mogelijk voor termijn van één tot meerdere opeenvolgende edities (mits positieve evaluatie)

Artikel 10

Controle

Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgeoefend worden door een afgevaardigde van de werkgroep ‘fonds imagoversterkende evenementen’ of een gevolmachtigde van het college van burgemeester en schepenen. Deze hebben steeds toegang tot alle informatie betreffende de subsidie en het recht om ter plaatse na te gaan of de verleende subsidie werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend. Het vaststellen van inbreuken kan leiden tot uitsluiting van deze en andere stedelijke subsidies, terugvordering van de verleende subsidie en/of andere sancties waartoe zal besloten worden door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 11

Betwisting en sanctie

In geval van betwisting zal de betrokkene gehoord worden door minstens twee leden van de werkgroep fonds imagoversterkende evenementen die een advies formuleren. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing.

In volgende gevallen moet de begunstigde de subsidie, geheel of gedeeltelijk, terugbetalen:

  • als hij/zij de subsidie niet aanwendt voor het toegekende doel;
  • als hij/zij de verantwoording niet tijdig of niet correct verstrekt;
  • als hij/zij zich verzet tegen de controle overeenkomstig artikel 10.

Deze terugbetaling dient binnen de 30 dagen na ontvangst van de invorderingstaat te gebeuren.