Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00185 - Subsidiereglement Gezond op school - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/09/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Dirk Vanhaute

Verontschuldigd

Guy Van Litsenborg; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Dirk Vanhaute

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter
2021_GR_00185 - Subsidiereglement Gezond op school - Goedkeuring 2021_GR_00185 - Subsidiereglement Gezond op school - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Basisscholen zijn de uitgelezen plaats om jonge Turnhoutse kinderen te bereiken met educatieve en praktijkgerichte projecten die de gezondheid van hen en/of hun ouders kan verhogen.

Juridische grond

Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement Gezond op school goed.

Met ingang van 1 januari 2021 en voor een periode eindigend op 31 december 2024 wordt een subsidie gezond op school voorzien.

Artikel 2

De subsidie wordt uitdrukkelijk afhankelijk gesteld van het verwerven van de goedkeuring voor het overeenstemmend begrotingskrediet en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen.

Artikel 3

Turnhoutse basisscholen die voldoen aan de volgende criteria kunnen in aanmerking komen voor de subsidie:

  1. een Turnhoutse basisschool zijn ( kleuter- of lagere school );
  2. het aanvraagdossier moet goedgekeurd zijn in het college van burgemeester en schepenen;
  3. in communicatie rond het project wordt steeds melding gemaakt van de ondersteuning door de Stad Turnhout

Artikel 4

De Turnhoutse basisscholen  die een aanvraag kunnen indienen in het kader van deze subsidies kunnen onafhankelijk van elkaar, vanaf 1 september tot 1 november van het schooljaar 2020-2021 en schooljaar 2021-2022, een gemotiveerde aanvaag indienen voor hun gezondheidsproject. De aanvraag zal aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring worden voorgelegd.

Contactgegevens: College van burgemeester en schepenen Campus Blairon 200 B- 2300 Turnhout

De projecten moeten gericht zijn op het verwezenlijken van één of meerdere Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals geformuleerd door de Vlaamse overheid :

  1. Preventie van infectieziekten op significante wijze verbeteren.
  2. Het realiseren van gezondheidswinst door het gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs terug te dringen.
  3. Aandacht voor geestelijke gezondheid.
  4. Ongevallen in de privésfeer en in het verkeer doen afnemen.
  5. Het realiseren van gezondheidswinst op bevolkingsniveau door een stijging van het aantal mensen dat voldoende fysiek actief is, evenwichtig eet en een gezond gewicht nastreeft.
  6. Daling van het aantal suïcidepogingen, suïcidale gedachten en depressies. 

Mits motivatie kan het college van burgemeester en schepenen afwijken van de vooropgestelde doelstellingen. In het aanvraagdossier moeten volgende elementen voorkomen :

  • de contactgegevens en rekeningnummer van de school;
  • het aantal leerlingen op de teldatum 1 oktober van het lopende schooljaar;
  • een overzicht van de geraamde kosten;
  • de motivering aan welk project of voor welke doeleinden de subsidie aangewend zal worden, bevattende : - de contactgegevens van de verantwoordelijke; - een korte omschrijving van het project met de beoogde doelstellingen ervan; - de meerwaarde van deze doelstellingen voor de leerlingen.

Artikel 5

In geval van een door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd aanvraagdossier, voorziet de stad Turnhout een subsidie van 2,50 euro per kind dat ingeschreven is op teldatum van 1 oktober. Deze 2,5 euro per leerling is extra bovenop een vast bedrag van 300, 400 of 600 euro afhankelijk van het totale leerlingenaantal. Dit met een maximum van de totaalfactuur van de actie of het project. De exacte verdelingstabel hiervan is terug te vinden in bijlage van dit besluit.

Artikel 6

Elk jaar kunnen maximaal 6 op voorhand gekozen scholen een aanvraagdossier indienen. In een cyclus van 3 jaar komen alle Turnhoutse basisscholen aan bod.

Artikel 7

De ingediende aanvraagdossiers worden ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen na advies van de dienst Gelijke Kansen. Alle dossiers moeten voldoen aan een minimale kwaliteitstoetsing. Indien twijfel bestaat over de kwaliteit van het dossier, krijgen scholen de kans om hun dossier eenmalig aan te vullen binnen de twee weken na feedback.

Artikel 8

Voor eenzelfde project of nieuw initiatief mag geen subsidie aangevraagd worden bij een andere Turnhoutse stedelijke dienst, VZW of adviesraad.

Artikel 9

Alle bewijsstukken zoals leveringsbonnen, facturen, steunaanvragen en bankafschriften worden bewaard gedurende ten minste 3 jaar zodat deze in geval van controle ter beschikking kunnen gesteld worden van de ambtenaren die met de controle belast zijn.

Artikel 10

De subsidie is onderworpen aan de bepalingen in de wet van 14 november 1983 en volgende, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.