Basisscholen zijn de uitgelezen plaats om jonge Turnhoutse kinderen te bereiken met educatieve en praktijkgerichte projecten die de gezondheid van hen en/of hun ouders kan verhogen.
Artikel 40, 41 en 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement Gezond op school goed.
Met ingang van 1 januari 2021 en voor een periode eindigend op 31 december 2024 wordt een subsidie gezond op school voorzien.
De subsidie wordt uitdrukkelijk afhankelijk gesteld van het verwerven van de goedkeuring voor het overeenstemmend begrotingskrediet en de op het volgnummer meerjarenplan toegekende middelen.
Turnhoutse basisscholen die voldoen aan de volgende criteria kunnen in aanmerking komen voor de subsidie:
De Turnhoutse basisscholen die een aanvraag kunnen indienen in het kader van deze subsidies kunnen onafhankelijk van elkaar, vanaf 1 september tot 1 november van het schooljaar 2020-2021 en schooljaar 2021-2022, een gemotiveerde aanvaag indienen voor hun gezondheidsproject. De aanvraag zal aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Contactgegevens: College van burgemeester en schepenen Campus Blairon 200 B- 2300 Turnhout
De projecten moeten gericht zijn op het verwezenlijken van één of meerdere Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals geformuleerd door de Vlaamse overheid :
Mits motivatie kan het college van burgemeester en schepenen afwijken van de vooropgestelde doelstellingen. In het aanvraagdossier moeten volgende elementen voorkomen :
In geval van een door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd aanvraagdossier, voorziet de stad Turnhout een subsidie van 2,50 euro per kind dat ingeschreven is op teldatum van 1 oktober. Deze 2,5 euro per leerling is extra bovenop een vast bedrag van 300, 400 of 600 euro afhankelijk van het totale leerlingenaantal. Dit met een maximum van de totaalfactuur van de actie of het project. De exacte verdelingstabel hiervan is terug te vinden in bijlage van dit besluit.
Elk jaar kunnen maximaal 6 op voorhand gekozen scholen een aanvraagdossier indienen. In een cyclus van 3 jaar komen alle Turnhoutse basisscholen aan bod.
De ingediende aanvraagdossiers worden ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen na advies van de dienst Gelijke Kansen. Alle dossiers moeten voldoen aan een minimale kwaliteitstoetsing. Indien twijfel bestaat over de kwaliteit van het dossier, krijgen scholen de kans om hun dossier eenmalig aan te vullen binnen de twee weken na feedback.
Voor eenzelfde project of nieuw initiatief mag geen subsidie aangevraagd worden bij een andere Turnhoutse stedelijke dienst, VZW of adviesraad.
Alle bewijsstukken zoals leveringsbonnen, facturen, steunaanvragen en bankafschriften worden bewaard gedurende ten minste 3 jaar zodat deze in geval van controle ter beschikking kunnen gesteld worden van de ambtenaren die met de controle belast zijn.
De subsidie is onderworpen aan de bepalingen in de wet van 14 november 1983 en volgende, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.