Terug
Gepubliceerd op 30/12/2021

2021_GR_00135 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/09/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peter Segers, Voorzitter; Paul Van Miert, burgemeester; Francis Stijnen, schepen; Jan Van Otten, schepen; Luc Op de Beeck, schepen; Astrid Wittebolle, schepen; Marc Boogers, schepen; Els Baeten, schepen; Kelly Verheyen, schepen; Eric Vos; Luc Debondt; Hannes Anaf; Annemie Der Kinderen; Reccino Van Lommel; Paul Moelans; Peter Roes; Eddy Grooten; Bart Voordeckers; Wout Schafraet; Koen De Busser; Kevin Janssen; Savannah van Dongen; Achraf El Yakhloufi; Stijn Adriaensens; Ludwig Nietvelt; Rudy Elst; Kurt Persegael; Jan van Steenbergen; Dieter De Quick; Peter Janssens; Jeff Dierckx; Mario Geys; Pauline Ceusters; Wilfried Sylverans; Dirk Vanhaute

Verontschuldigd

Guy Van Litsenborg; Filip Buijs, algemeen directeur

Secretaris

Dirk Vanhaute

Voorzitter

Peter Segers, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00135 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Aanwezig

Peter Segers, Paul Van Miert, Francis Stijnen, Jan Van Otten, Luc Op de Beeck, Astrid Wittebolle, Marc Boogers, Els Baeten, Kelly Verheyen, Eric Vos, Luc Debondt, Hannes Anaf, Annemie Der Kinderen, Reccino Van Lommel, Paul Moelans, Peter Roes, Eddy Grooten, Bart Voordeckers, Wout Schafraet, Koen De Busser, Kevin Janssen, Savannah van Dongen, Achraf El Yakhloufi, Stijn Adriaensens, Ludwig Nietvelt, Rudy Elst, Kurt Persegael, Jan van Steenbergen, Dieter De Quick, Peter Janssens, Jeff Dierckx, Mario Geys, Pauline Ceusters, Wilfried Sylverans, Dirk Vanhaute
Stemmen voor 9
Reccino Van Lommel, Eddy Grooten, Bart Voordeckers, Wout Schafraet, Dieter De Quick, Mario Geys, Jan van Steenbergen, Kevin Janssen, Peter Janssens
Stemmen tegen 21
Marc Boogers, Astrid Wittebolle, Hannes Anaf, Jan Van Otten, Paul Moelans, Annemie Der Kinderen, Luc Op de Beeck, Francis Stijnen, Paul Van Miert, Els Baeten, Kelly Verheyen, Stijn Adriaensens, Kurt Persegael, Jeff Dierckx, Achraf El Yakhloufi, Koen De Busser, Ludwig Nietvelt, Savannah van Dongen, Pauline Ceusters, Wilfried Sylverans, Peter Segers
Onthoudingen 4
Luc Debondt, Eric Vos, Peter Roes, Rudy Elst
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00135 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Aanwezig

Peter Segers, Paul Van Miert, Francis Stijnen, Jan Van Otten, Luc Op de Beeck, Astrid Wittebolle, Marc Boogers, Els Baeten, Kelly Verheyen, Eric Vos, Luc Debondt, Hannes Anaf, Annemie Der Kinderen, Reccino Van Lommel, Paul Moelans, Peter Roes, Eddy Grooten, Bart Voordeckers, Wout Schafraet, Koen De Busser, Kevin Janssen, Savannah van Dongen, Achraf El Yakhloufi, Stijn Adriaensens, Ludwig Nietvelt, Rudy Elst, Kurt Persegael, Jan van Steenbergen, Dieter De Quick, Peter Janssens, Jeff Dierckx, Mario Geys, Pauline Ceusters, Wilfried Sylverans, Dirk Vanhaute
Stemmen voor 26
Marc Boogers, Astrid Wittebolle, Hannes Anaf, Luc Debondt, Jan Van Otten, Paul Moelans, Annemie Der Kinderen, Eric Vos, Luc Op de Beeck, Francis Stijnen, Peter Roes, Rudy Elst, Paul Van Miert, Els Baeten, Kelly Verheyen, Stijn Adriaensens, Kurt Persegael, Wout Schafraet, Jeff Dierckx, Achraf El Yakhloufi, Koen De Busser, Ludwig Nietvelt, Savannah van Dongen, Pauline Ceusters, Wilfried Sylverans, Peter Segers
Stemmen tegen 7
Reccino Van Lommel, Eddy Grooten, Dieter De Quick, Mario Geys, Jan van Steenbergen, Kevin Janssen, Peter Janssens
Onthoudingen 1
Bart Voordeckers
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00135 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring 2021_GR_00135 - Retributiereglement op administratieve prestaties - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

1. De gevraagde diensten en prestaties zorgen voor een extra administratieve last waardoor het aangewezen is om hiervoor een retributie te vragen. De diverse administratieve prestaties zoals: kosten voor opzoekwerk, controleren van gegevens, onderzoek ter plaatse, opmaken van attesten, maken van kopieën en versturen van documenten worden verhaald op de aanvrager. 

2. Betreffende het verzoek tot voornaamswijziging, vermeldt de omzendbrief van justitie de te volgen procedure en bepaalt dat de gemeente hiervoor een retributie mag vragen mits naleving van volgende restricties:

  • de retributie verschuldigd door transgenders mag niet meer dan 10 procent van het door de gemeente vastgestelde gewone tarief overschrijden;
  • personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)me(en) hebben bij het verzoek tot voornaamstoevoeging, zijn vrijgesteld van enige retributie om dat te verhelpen. 

3. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet in de mogelijkheid om een retributie te vragen voor onderzoeken in het kader van een conformiteitsattest. De gefaseerde invoering van het verplicht conformiteitsattest doet geen afbreuk aan deze mogelijkheid. De betreffende tarieven, zoals voorzien in art. 4, zijn lager dan de maximale tarieven zoals voorzien in het  Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het is echter wel aangewezen om in een aantal situaties een vrijstelling van retributie te voorzien:

  • In situaties waarbij een conformiteitsattest (nog) niet verplicht is ten gevolge van de Vlaamse Codex Wonen of een besluit van de gemeenteraad, en de burgemeester ambtshalve overgaat tot de aflevering van een conformiteitsattest. Het gaat hier bijvoorbeeld om een conformiteitsattest afgeleverd na een onderzoek dat op eigen initiatief van de burgemeester werd uitgevoerd of om een onderzoek na vraag van het OCMW in het kader van de aanvraag van een huurwaarborg.
  • Bij onderzoeken aan bestaande of nieuwe sociale woningen zoals bedoeld in art. 1.3, 49° van de Vlaamse Codex Wonen. Het gaat hierbij om woningen van sociale huisvestingsmaatschappij DE ARK, SVK Noorderkempen, en in beperkte mate ook van stad en OCMW Turnhout. Het verhuren van kwaliteitsvolle en betaalbare sociale woningen blijft een uitdrukkelijke beleidsdoelstelling van het stadsbestuur. De genoemde sociale verhuurders zijn partners van het stadsbestuur in de realisatie van deze doelstelling. De genoemde sociale verhuurders zijn niet vrijgesteld van de verplichting een conformiteitsattest aan te vragen. Gelet op het genoemde partnerschap en gelet op de actieve regierol die het lokaal bestuur opneemt inzake programmatie en renovatie van de genoemde sociale woningen, is het te verantwoorden controles aan sociale woningen vrij te stellen van deze retributie. 

De gemeenteraad bepaalt dat verhuurders van (studenten)kamers, voorafgaand aan de verhuur, een verhuurvergunning dienen aan te vragen. In een onderzoek ter plaatse wordt nagegaan of deze kamers voldoen aan de normen van het Uniform Gemeentelijk Politiereglement inzake kwaliteit, basiscomfort en brandveiligheid. Uit dit onderzoek blijkt eveneens of de genoemde (studenten)kamers voldoen aan de Vlaamse Codex Wonen. Het is aangewezen om in dit geval eveneens een conformiteitsattest af te leveren zodat aanvragers geen twee aanvragen dienen te doen. Gelet op deze aanpak, wordt voorgesteld in art. 4.9 de tarieven voor de aanvraag van een verhuurvergunning af te stemmen op deze van het conformiteitsattest. Om een dubbele retributie te vermijden wordt in art. 5 eveneens een vrijstelling ingeschreven.

Juridische grond

  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41 en 177, en latere wijzigingen.
  • Het in de gemeenteraad van 29 april 2019 goedgekeurde retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten bij de invordering van openstaande schuldvorderingen en latere wijzigingen.
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  • Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, en meer bepaald artikel 3.9.
  • Uniforme gemeentelijke politieverordening van 26 juni 2017 zoals bekrachtigd bij Ministerieel Besluit van 22 december 2017, en latere wijzigingen, en meer bepaald Afdeling V, Hoofdstuk IV ‘Brandveiligheid in verhuurder kamerwoningen’.
  • Gemeenteraad d.d. 12 november 2018 en d.d. 25 juni 2018 houdende het verplicht stellen van een conformiteitsattest, zoals bekrachtigd bij Ministerieel Besluit van 28 september 2018, en latere  wijzigingen.
  • Wetboek van de Belgische Nationaliteit van 28 juni 1984 en latere wijzigingen.
  • Wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.
  • Omzendbrief van justitie van 11 juli 2018 betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan wordt geregeld.

Besluit

Deze beslissing werd genomen met eenparigheid van stemmen.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op administratieve prestaties goed te keuren.

Artikel 2

voorwerp van de retributie
Met ingang vanaf heden en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit retributiereglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2021.

Artikel 3

schuldenaar
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie, het stuk, het attest of de inlichting.

Artikel 4

tarief
De retributie is verschuldigd vanaf de aanvraag van de administratieve prestatie, ongeacht het resultaat ervan.

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

4.1  Voor inlichtingen betreffende vastgoedinformatie en bodemwetgeving die schriftelijk worden verstrekt door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien ervan, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar opzoekwerk en samenstelling van een dossier of schriftelijk antwoord vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 100 euro per aanvraag en per eigendom.

4.2  Voor het opmaken, controleren, vervolledigen en versturen van een dossier in verband met de aanvraag voor de Belgische nationaliteit volgens artikel 11§2, artikel 12 bis §1 en artikel 24 van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 100 euro per dossier.

4.3  Voor de aanvraag van een nieuwe pin en puk code voor een elektronische identiteitskaart of een elektronische vreemdelingenkaart: 5 euro per aanvraag.

4.4  Voor een verzoek tot voornaamswijziging:

  • 150 euro gewoon tarief;
  • 15 euro voor transgenders;
  • 0 euro voor personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)me(en) hebben bij het verzoek tot voornaamstoevoeging;
  • 0 euro voor minderjarige kinderen zonder voornaam/voornamen die na collectief effect Belg geworden zijn.

4.5  Voor de controle van de voorwaarden, de registratie en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20 euro.

4.6  Voor de registratie en het afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20 euro.

4.7  Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: 62,50 euro.

4.8  Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een kamerwoning: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.

4.9  Voor de behandeling van een aanvraag van een verhuurvergunning voor een kamerwoning, zoals bedoeld in de Uniforme gemeentelijke politieverordening, en meer bepaald Afdeling V, Hoofdstuk IV: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.

4.10  Voor het verlengen van de geldigheidsduur van een Turnhoutse cadeaubon: 5 euro.

Artikel 5

vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:

  • De behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest indien het conformiteitsattest op eigen initiatief door de burgemeester wordt afgeleverd. De afgifte van een conformiteitsattest op verzoek van het OCMW Turnhout in het kader van het verlenen van een huurwaarborg, wordt als een conformiteitsattest op eigen initiatief door de burgemeester beschouwd.
  • De behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor woningen die te huur worden aangeboden aan het Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen met het oog op een nieuwe inhuurname, of voor sociale woningen die worden verhuurd door Sociaal Verhuurkantoor Noorderkempen, DE ARK of stad en OCMW Turnhout.
  • De behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest zoals bedoeld in art. 4.8 indien voor dezelfde kamerwoning reeds een retributie verschuldigd is op basis van art. 4.9. Beide attesten worden dan gelijktijdig afgegeven en hebben een gelijke looptijd.

Artikel 6

wijze van inning
De retributie moet worden betaald bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van inlichtingen.

De retributie zoals bedoeld onder artikel 4.1 kan worden betaald door overschrijving of storting op de bankrekening van de Stad Turnhout.
De retributie zoals bedoeld onder artikels 4.7 tot en met 4.9 dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de schuldvordering.

Artikel 7

dwangbevel
Conform het artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen.
Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaarderexploot. De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.
Bij betwisting van een niet-fiscale schuldvordering kan het stadsbestuur zich tot de burgerrechtelijke rechtbank wenden om de openstaande schuld in te vorderen.