1. De gevraagde diensten en prestaties zorgen voor een extra administratieve last waardoor het aangewezen is om hiervoor een retributie te vragen. De diverse administratieve prestaties zoals: kosten voor opzoekwerk, controleren van gegevens, onderzoek ter plaatse, opmaken van attesten, maken van kopieën en versturen van documenten worden verhaald op de aanvrager.
2. Betreffende het verzoek tot voornaamswijziging, vermeldt de omzendbrief van justitie de te volgen procedure en bepaalt dat de gemeente hiervoor een retributie mag vragen mits naleving van volgende restricties:
3. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet in de mogelijkheid om een retributie te vragen voor onderzoeken in het kader van een conformiteitsattest. De gefaseerde invoering van het verplicht conformiteitsattest doet geen afbreuk aan deze mogelijkheid. De betreffende tarieven, zoals voorzien in art. 4, zijn lager dan de maximale tarieven zoals voorzien in het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het is echter wel aangewezen om in een aantal situaties een vrijstelling van retributie te voorzien:
De gemeenteraad bepaalt dat verhuurders van (studenten)kamers, voorafgaand aan de verhuur, een verhuurvergunning dienen aan te vragen. In een onderzoek ter plaatse wordt nagegaan of deze kamers voldoen aan de normen van het Uniform Gemeentelijk Politiereglement inzake kwaliteit, basiscomfort en brandveiligheid. Uit dit onderzoek blijkt eveneens of de genoemde (studenten)kamers voldoen aan de Vlaamse Codex Wonen. Het is aangewezen om in dit geval eveneens een conformiteitsattest af te leveren zodat aanvragers geen twee aanvragen dienen te doen. Gelet op deze aanpak, wordt voorgesteld in art. 4.9 de tarieven voor de aanvraag van een verhuurvergunning af te stemmen op deze van het conformiteitsattest. Om een dubbele retributie te vermijden wordt in art. 5 eveneens een vrijstelling ingeschreven.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op administratieve prestaties goed te keuren.
voorwerp van de retributie
Met ingang vanaf heden en voor een periode eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en inlichtingen en andere administratieve prestaties.
Vanaf de inwerkingtreding vervangt dit retributiereglement het voorgaande dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2021.
schuldenaar
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie, het stuk, het attest of de inlichting.
tarief
De retributie is verschuldigd vanaf de aanvraag van de administratieve prestatie, ongeacht het resultaat ervan.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
4.1 Voor inlichtingen betreffende vastgoedinformatie en bodemwetgeving die schriftelijk worden verstrekt door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien ervan, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar opzoekwerk en samenstelling van een dossier of schriftelijk antwoord vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 100 euro per aanvraag en per eigendom.
4.2 Voor het opmaken, controleren, vervolledigen en versturen van een dossier in verband met de aanvraag voor de Belgische nationaliteit volgens artikel 11§2, artikel 12 bis §1 en artikel 24 van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 100 euro per dossier.
4.3 Voor de aanvraag van een nieuwe pin en puk code voor een elektronische identiteitskaart of een elektronische vreemdelingenkaart: 5 euro per aanvraag.
4.4 Voor een verzoek tot voornaamswijziging:
4.5 Voor de controle van de voorwaarden, de registratie en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20 euro.
4.6 Voor de registratie en het afdrukken van een verklaring van beëindiging van wettelijke samenwoonst: 20 euro.
4.7 Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: 62,50 euro.
4.8 Voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest voor een kamerwoning: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.
4.9 Voor de behandeling van een aanvraag van een verhuurvergunning voor een kamerwoning, zoals bedoeld in de Uniforme gemeentelijke politieverordening, en meer bepaald Afdeling V, Hoofdstuk IV: 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.
4.10 Voor het verlengen van de geldigheidsduur van een Turnhoutse cadeaubon: 5 euro.
vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:
wijze van inning
De retributie moet worden betaald bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van inlichtingen.
De retributie zoals bedoeld onder artikel 4.1 kan worden betaald door overschrijving of storting op de bankrekening van de Stad Turnhout.
De retributie zoals bedoeld onder artikels 4.7 tot en met 4.9 dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de schuldvordering.
dwangbevel
Conform het artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur, kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen.
Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaarderexploot. De hieraan verbonden kosten zijn volledig ten laste van de debiteur van de openstaande schuldvordering.
Bij betwisting van een niet-fiscale schuldvordering kan het stadsbestuur zich tot de burgerrechtelijke rechtbank wenden om de openstaande schuld in te vorderen.